Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

Helge77

Aktiv medlem
Tog mig förbi Rödmossen ikväll för att inspektera potatisodlingarna. Ingen blast syntes ännu. Vackert och fint var det. Snabbrullat mot för ett par veckor sedan.

Bilagor

• 3F31A390-27DE-48A1-9A67-B5F614041BAE.jpeg
    3F31A390-27DE-48A1-9A67-B5F614041BAE.jpeg
    1.2 MB · Besök: 33

Erik O

Aktiv medlem
Slänger in en helt seriös frågeställning här i tråden. Går det att cykelpendla banvallen vintertid? Plogas den? Frågar åt en husletande kompis :)

WSB

Aktiv medlem
Men med en fatbike är det där inga bekymmer!

Se nedan när vinterpendlarna skyndar för att stämpla in i lokala tegelfabriken:
1618909361964.png

s

Aktiv medlem
En fatbike är nog bra sommartid också. Även om rälsen är bort så är banvallen inte särskilt komfortabel att cykla på.
Om ingen gjort något åt det vill säga. Är säkert 5+ år sedan jag cyklade där senast.

Erik O

Aktiv medlem
Ja tack för all matnyttig information, ska det bestämdaste avråda min vän att flytta sydvästerut om han nu inte tänker starta upp fatbikecyklande.

s

Aktiv medlem
Jag har en Kenwood, det är som att köra Hope. Väl dimensionerat men kanske inte precision i varje del direkt.
Och så har jag en Margrethe degbunke, är som Paul components. Built to last.

Fundadores

Aktiv medlem
Cyklade också, gick åt helvete. Kom inte upp för backar, kom inte ner för backar och det gick inte heller bra på platten. Vet inte riktigt vad som återstår...

Mårten

Aktiv medlem
Cyklade också, gick åt helvete. Kom inte upp för backar, kom inte ner för backar och det gick inte heller bra på platten. Vet inte riktigt vad som återstår...

Tröstäta bullar?

Edit: Alltså det säkraste för att slippa bli besviken över att allt går åt helvete är att inte cykla. Då slipper man det, och får mer tid för bullbak. Win-win.

s

Aktiv medlem
Jag är beredd. Har aldrig övergivet tredelat vevparti, bara deporterat stora och lilla kakan till slutförvaringen.

Fundadores

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med Uppsala kommun och de tar gärna in förslag på dragning av MTB-led i Lunsen och Nåsten. Om ni har något parti ni tycker är lämpligt får ni gärna kontakta mig.

WSB

Aktiv medlem
En tanke som dyker upp angående detta är om inte det är ett första steg att förbjuda cykling i områdena Lunsen och Nåsten genom att hänvisa till MTB-leden? Känns riskfyllt att driva på det där tycker jag..

Med tanke på allt extra slitage som skett 2020-21 så blir jag inte förvånad om restriktioner kommer att införas i skogarna runtom staden för att låta återhämtningen ha en chans.

Jag kan ha fel men för mig känns det inte helt klart att det är något som gynnar oss eller cyklister överlag.

Få dom att bygga en pumptrack i stan istället :)

WSB

Aktiv medlem
Läs på om Göteborgs stigcyklisters arbete med Änggårdsbergen skulle jag säga. De har en dialog med kommunen, som vill förbjuda cykling utanför godkända stigar, om vilka stigar som används idag för cykling. Och GSC har med hjälp av bl a sina medlemmar på Happy samlat in namn och information på i princip varenda relevant "cykelstig" för att ha med i diskussionerna med kommunen. Vissa kommer med största sannolikhet inte att accepteras i slutändan då de är problematiska då både cyklister och gående vistas där i stor utsträckning.
Men det är en stor mängd stigar (vilket i praktiken blir omöjligt/svårt att hålla reda på) och som öppnar upp för att det i praktiskt taget blir oförändrat när det väl blir spikat vilka stigar man får cykla på. Så för att inte låsa in oss till en stig i Lunsen och/eller i Nåsten så borde vi inte driva på det här mer.. (Tänk 50-100 cyklister på en och samma stig en solig vårdag.. för det är där vi kommer få vara ;) )

Följdfråga, tog du kontakt med kommunen eller tog de kontakt med dig? Vad var det ursprungliga ärendet? Jag vet att det görs för att saker ska bli bättre och med gott ändamål - men jag tror att vi ska vara eftertänksamma och försikta i framfarten här.

Fundadores

Aktiv medlem
Läs på om Göteborgs stigcyklisters arbete med Änggårdsbergen skulle jag säga. De har en dialog med kommunen, som vill förbjuda cykling utanför godkända stigar, om vilka stigar som används idag för cykling. Och GSC har med hjälp av bl a sina medlemmar på Happy samlat in namn och information på i princip varenda relevant "cykelstig" för att ha med i diskussionerna med kommunen. Vissa kommer med största sannolikhet inte att accepteras i slutändan då de är problematiska då både cyklister och gående vistas där i stor utsträckning.
Men det är en stor mängd stigar (vilket i praktiken blir omöjligt/svårt att hålla reda på) och som öppnar upp för att det i praktiskt taget blir oförändrat när det väl blir spikat vilka stigar man får cykla på. Så för att inte låsa in oss till en stig i Lunsen och/eller i Nåsten så borde vi inte driva på det här mer.. (Tänk 50-100 cyklister på en och samma stig en solig vårdag.. för det är där vi kommer få vara ;) )

Följdfråga, tog du kontakt med kommunen eller tog de kontakt med dig? Vad var det ursprungliga ärendet? Jag vet att det görs för att saker ska bli bättre och med gott ändamål - men jag tror att vi ska vara eftertänksamma och försikta i framfarten här.

Tack för input. Jag undrade själv om de hade planer på mtb-slinga i Lunsen. Fanns ju en tidigare som byggdes på. Men det är ju lätt att släppa det hela.

Jag tror man ska dra en helt ny sträckning i så fall.

sih

Aktiv medlem
Verkar finnas mer konkreta planer för andra områden.

Vi planerar även att anlägga fler mountainbikeleder under de närmsta åren. Exempelvis i Hammarskog, på Ultunaåsen och på Röboåsen. Information om dem kommer läggas ut här vartefter de blir klara.

Mårten

Aktiv medlem
Åsen är rimligt och i linje med tidigare planer.

Nåsten och Lunsen måste dialogen handla om att vi nyttjar de områdena av samma anledning som vandrare. Det är till stor del naturupplevelsen att att det inte är tillrättalagt i så stor utsträckning som är grejen.

Jag är inte intresserad av fler mtb-spår. Jag cyklar inte för motion eller träning, det är bara en bieffekt. På samma sätt som för de som vandrar.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, varje anlagd mtb-slinga är ytterligare ett argument för att förbjuda cykling på andra ställen.

Fundadores

Aktiv medlem
Åsen är rimligt och i linje med tidigare planer.

Nåsten och Lunsen måste dialogen handla om att vi nyttjar de områdena av samma anledning som vandrare. Det är till stor del naturupplevelsen att att det inte är tillrättalagt i så stor utsträckning som är grejen.

Jag är inte intresserad av fler mtb-spår. Jag cyklar inte för motion eller träning, det är bara en bieffekt. På samma sätt som för de som vandrar.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, varje anlagd mtb-slinga är ytterligare ett argument för att förbjuda cykling på andra ställen.

Det var den uppfattningen de hade på kommunen också. Det finns inget intresse för MTB-leder för att cyklisterna är rädd att då begränsas cyklingen övrigt. Så de har lagt ner planerna på stigar för tillfället. Det fanns tydligen en färdigutvecklad idé om att binda ihop Södra MTB leden tillbaka genom Nåsten och sedan in till stan men det la dom ner då pg av att intresset var för svalt.

Dr Gugge

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med Uppsala kommun och de tar gärna in förslag på dragning av MTB-led i Lunsen och Nåsten. Om ni har något parti ni tycker är lämpligt får ni gärna kontakta mig.
Relativt nyinflyttad i Uppsala med lugnet som närmsta spår men hur är det med det spåret, är det ett officiellt MTB-spår? Det sitter ju lite spridda MTB-skyltar där men det känns inte riktigt som de täcker det som jag tolkar utifrån Strava vad som är själva rundan...

//Kristoffer

s

Aktiv medlem
Som redan nämnts tror jag att en dedikerad MTB-led riskerar leda till ett förbud att cykla på övriga stigar.

Vad är det man tror sig uppnå med att separera trafikslagen i skogen?
En stor del av slitaget kommer från vandrare. Det blir man inte av med genom att skapa en led enkom för cyklister. Är det konflikter man är rädda för tror jag det är mer värt att lära folk respektera varandra och visa ömsesidig hänsyn. Så svårt är det inte.

En bättre lösning är att anlägga fler kombinerade leder så att man sprider ut både vandrare och cyklister över ett större led-nät. Det ger lägre slitage och färre konflikter samtidigt som alla får ett större utbud av leder att välja på.

Mårten

Aktiv medlem
Eg borde man nog uppmana cyklister att inte nyttja märkta stigar i reservaten. Går man från Plantis på omärkta stigar kan man gå i flera timmar utan att se en människa. Går man Upplandsleden kan man tro att man hamnat i Suezkanalen och att Ever Green ligger på tvären över en spång längre fram...

Sen borde man förbjuda folk som inte kan hålla sig på spänger att cykla i Nåsten och Lunsen. Alternativt behöver fler lära sig att kan man inte cykla stigen med alla features får man snällt kliva av och gå förbi de partier man inte fixar istället för att plöja djupa fåror i vattensjuka marker.

Att jaga (mandel)Kubb är förresten viktigare än att jaga KOM.

s

Aktiv medlem
Relativt nyinflyttad i Uppsala med lugnet som närmsta spår men hur är det med det spåret, är det ett officiellt MTB-spår? Det sitter ju lite spridda MTB-skyltar där men det känns inte riktigt som de täcker det som jag tolkar utifrån Strava vad som är själva rundan...

//Kristoffer

Välkommen!
Gubbarna här är inte fullt så griniga som vi försöker ge sken av alla ggr. Det är mer av en livsstil än ett kall.

Ähum, är inte den banan nedlagd? Vill minnas kommunen anlade den för många år sedan men att den inte underhålls längre från deras sida.

Fundadores

Aktiv medlem
Eg borde man nog uppmana cyklister att inte nyttja märkta stigar i reservaten. Går man från Plantis på omärkta stigar kan man gå i flera timmar utan att se en människa. Går man Upplandsleden kan man tro att man hamnat i Suezkanalen och att Ever Green ligger på tvären över en spång längre fram...

Sen borde man förbjuda folk som inte kan hålla sig på spänger att cykla i Nåsten och Lunsen. Alternativt behöver fler lära sig att kan man inte cykla stigen med alla features får man snällt kliva av och gå förbi de partier man inte fixar istället för att plöja djupa fåror i vattensjuka marker.

Att jaga (mandel)Kubb är förresten viktigare än att jaga KOM.

Nej som det är nu är det ju bara tillåtet att cykla på de uppmärkta lederna och de blir ju rejält uppkörda och att folk cyklar utanför spänger gör ju att det ser illa ut. Känns spontant som att man lätt skulle kunna få ihop en väldigt bra slinga med de stigar som knappt används. Men förstår rädsla i att det blir förbud på övriga stigar om man får en slinga. Men som kommungubben sa, enda gången det varit tal om förbud för MTB var ju uppe vid Sten Sture och det var ju mer för att de fulgrävdes och stigarna blev sönderkörda. Personligen tror jag att ett cykelförbud i Lunsen bara är att vänta med tanke på hur mycket de cyklas där nu och slitage därefter.

Mårten

Aktiv medlem
Slitaget i Lunsen beror inte enbart på cyklingen. Det beror på att fler personer rör sig i naturen generellt. Vandrare och terränglöpare sliter också på stigarna och just nu verkar vi ha nått kritisk massa för när det blir för många nyttjare totalt.

Jämför förresten slitaget i Lunsen och Nåsten med de stigar som i princip bara trafikeras av cyklister, även de som man inte egentligen får cykla (som jag själv bara nyttjar när jag går, såklart). De är inte särskilt slitna - åtminstone inte breddade. De stigar som är särskilt populära vandringsstråk, som Plantis->Torpet är däremot rena motorvägen numera.

Om något borde de populära lederna på några ställen dras om på ett smartare sätt och kompletteras med ytterligare ett par spänger, till glädje för alla nyttjare. Som någon skrev borde fler uppmärkta leder, för alla, kunna leda till en jämnare fördelning av personer över hela skogen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer