Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

Fundadores

Aktiv medlem
Slitaget i Lunsen beror inte enbart på cyklingen. Det beror på att fler personer rör sig i naturen generellt. Vandrare och terränglöpare sliter också på stigarna och just nu verkar vi ha nått kritisk massa för när det blir för många nyttjare totalt.

Jämför förresten slitaget i Lunsen och Nåsten med de stigar som i princip bara trafikeras av cyklister, även de som man inte egentligen får cykla (som jag själv bara nyttjar när jag går, såklart). De är inte särskilt slitna - åtminstone inte breddade. De stigar som är särskilt populära vandringsstråk, som Plantis->Torpet är däremot rena motorvägen numera.

Om något borde de populära lederna på några ställen dras om på ett smartare sätt och kompletteras med ytterligare ett par spänger, till glädje för alla nyttjare. Som någon skrev borde fler uppmärkta leder, för alla, kunna leda till en jämnare fördelning av personer över hela skogen.

Synliga slitaget från cyklar kanske är en bättre formulering, det är ju det som folk hetsar upp sig över. Håller med om allt du skriver.

Loftberg

Aktiv medlem
Såg denna nyligen:

Dr Gugge

Aktiv medlem
Välkommen!
Gubbarna här är inte fullt så griniga som vi försöker ge sken av alla ggr. Det är mer av en livsstil än ett kall.

Ähum, är inte den banan nedlagd? Vill minnas kommunen anlade den för många år sedan men att den inte underhålls längre från deras sida.
Tackar!
Hehe... det är lugnt :)

Ja, det förklarar ju varför det bara är spridda skyltar kvar... den finns ju inte heller med på kommunens lista över spår så jag hade det på känn.

Jag bodde tidigare i Västerås, där är ju cykelklubben numer väldigt aktiv med att underhålla de uppmärkta stigarna. Men det är ju också en svår avvägning, för mycket "underhåll" så riskerar ju stigarna tappa lite av sin charm.

//Kristoffer

Loftberg

Aktiv medlem
Slitaget i Lunsen beror inte enbart på cyklingen. Det beror på att fler personer rör sig i naturen generellt. Vandrare och terränglöpare sliter också på stigarna och just nu verkar vi ha nått kritisk massa för när det blir för många nyttjare totalt.
En sanning som är lika verklig som den är svår att förklara för mången fotvandringsförespråkande beslutsfattare, tyvärr.

Fundadores

Aktiv medlem
En sanning som är lika verklig som den är svår att förklara för mången fotvandringsförespråkande beslutsfattare, tyvärr.

Nej det är ju det visuella upplevda slitaget som ligger MTB i fatet. Det var en av de frågor jag försökte få fram i artikeln i UNT. Det blir ju ett totalt slitage med hästar, cyklister och vandrare som blir stort. Alla sliter dessutom på olika sätt. Lite som blandmissbruk. Håller man sig till gräs är väl det en sak men börjar man blanda med alkohol och heroin så är man ju snart på ett sluttande plan.

Erik O

Aktiv medlem
Hur ser det ut i Nåsten egentligen? Har för mig att jag läste att det var någon slags begränsning i cyklandet i vissa delar, runt Rödmossen eller så.

Körde Upplandsleden i Lunsen i helgen efter flera års (och tiotalet kilon...) cykeluppehåll. Och den var verkligen förändrad. Den har ju så länge jag cyklat där varit bred, men sidostigarna har absolut blivit fler, lite som ett delta genom skogen. Känslan är att det främst är vandrarna som blivit fler, inte minst under senaste året.

(Sticker för övrigt och kikar på ny ht ikväll. 29 tums hjul! Vad ska de hitta på härnäst?!)

JojjeM

Aktiv medlem
(Sticker för övrigt och kikar på ny ht ikväll. 29 tums hjul! Vad ska de hitta på härnäst?!)

Kul @Hetsjägar´n !
Säg till om det blir för crazy med stora hjul så kan du få låna tillbaka Tzaren och mjukstarta. Den funkar fint som 69:er.
20200926_154004.jpg

/Johan

mcperand

Aktiv medlem
Hur ser det ut i Nåsten egentligen? Har för mig att jag läste att det var någon slags begränsning i cyklandet i vissa delar, runt Rödmossen eller så.
Man får cykla på alla stigar och vägar i hela reservatet enligt kommunen, men det finns en allmän uppmaning (i början av texten på den länkade hemsidan) för hela kommunen att inte cykla på känslig mark inklusive hällar och att inte cykla där det är blött och mjukt. De använder vaga termer som "undvik" som vi självklart ska tolka snällt, men de har ingen juridisk tyngd tills det att det helt plötsligt blir förbjudet att cykla i Nåsten för att allt är sönderkört.

s

Aktiv medlem
Apropå slitage så är det viktigt när man pratar om spåren efter mtbs att kalla det för just spår och inte slitage.
Givetvis bidrar även cyklar till slitaget men spåren man ser är inte slitage utan ett symptom på att marken är sliten och består av löst sediment. Slitaget i sig kommer ju från flera brukare och kanske t.o.m. övervägande del från vandrare. Spåren gör det bara synligt.

Erik O

Aktiv medlem
Man får cykla på alla stigar och vägar i hela reservatet enligt kommunen, men det finns en allmän uppmaning (i början av texten på den länkade hemsidan) för hela kommunen att inte cykla på känslig mark inklusive hällar och att inte cykla där det är blött och mjukt. De använder vaga termer som "undvik" som vi självklart ska tolka snällt, men de har ingen juridisk tyngd tills det att det helt plötsligt blir förbjudet att cykla i Nåsten för att allt är sönderkört.
Intressant att det görs skillnad på Nåsten, där cykling är tillåten på alla stigar och Norra Lunsen där cykling endast är tillåten på markerade vandringsleder. Varför har det blivit så tror ni?

mcperand

Aktiv medlem
Intressant att det görs skillnad på Nåsten, där cykling är tillåten på alla stigar och Norra Lunsen där cykling endast är tillåten på markerade vandringsleder. Varför har det blivit så tror ni?
Min gissning är antalet besökare kombinerat med områdets känslighet. När jag cyklar och vandrar i norra Lunsen kan det vara långa led med vandrare, framför allt mellan Plantis och Torpet och runt Stordammen. I Nåsten är det i jämförelse nästan tomt. Jag har orienterat mycket med ÅH som jobbat med reservaten och naturfrågor både på länsstyrelsen och kommunen och enligt henne är Nåsten mycket robustare i grunden och en betydligt tåligare naturtyp. Hur det fungerar i detalj lämnar jag gärna till en biolog att reda ut.

Loftberg

Aktiv medlem
Min gissning är antalet besökare kombinerat med områdets känslighet. När jag cyklar och vandrar i norra Lunsen kan det vara långa led med vandrare, framför allt mellan Plantis och Torpet och runt Stordammen. I Nåsten är det i jämförelse nästan tomt. Jag har orienterat mycket med ÅH som jobbat med reservaten och naturfrågor både på länsstyrelsen och kommunen och enligt henne är Nåsten mycket robustare i grunden och en betydligt tåligare naturtyp. Hur det fungerar i detalj lämnar jag gärna till en biolog att reda ut.
Själv har jag nog faktiskt upplevt det tvärtom - fler flanörer i Nåsten (allmänt), än i Lunsen (det är ju så mycket mer än Flottsund-Torpet). Men nu var det många år sen jag cyklade på riktigt (?) i både Lunsen och Nåsten, så jag är kanske inte helt ajour med läget..

mcperand

Aktiv medlem
Själv har jag nog faktiskt upplevt det tvärtom - fler flanörer i Nåsten (allmänt), än i Lunsen (det är ju så mycket mer än Flottsund-Torpet). Men nu var det många år sen jag cyklade på riktigt (?) i både Lunsen och Nåsten, så jag är kanske inte helt ajour med läget..
Det beror nog mycket på tidpunkt och plats. Runt högen en solig vårdag och man får vänta på en ledig plats, mitt i storskogen väster om grusvägen i Nåsten så skulle nog min kropp kunna ligga mitt på en stig utan att upptäckas i flera dagar om jag gjorde en OTB för mycket. Jag har också sprungit orientering i timmar (så långsam är jag...) i Lunsen utan att se en människa, men min maggropskänsla är ändå att på de populäraste stigarna i Lunsen är det mer folk på än på de populäraste i Nåsten. Bland segmentet under de mest natur- och friluftslivsintresserade i Uppsala är nog Lunsen mer känt än Nåsten och ett naturligare mål för några vandringstimmar.

Loftberg

Aktiv medlem
Det beror nog mycket på tidpunkt och plats. Runt högen en solig vårdag och man får vänta på en ledig plats, mitt i storskogen väster om grusvägen i Nåsten så skulle nog min kropp kunna ligga mitt på en stig utan att upptäckas i flera dagar om jag gjorde en OTB för mycket. Jag har också sprungit orientering i timmar (så långsam är jag...) i Lunsen utan att se en människa, men min maggropskänsla är ändå att på de populäraste stigarna i Lunsen är det mer folk på än på de populäraste i Nåsten. Bland segmentet under de mest natur- och friluftslivsintresserade i Uppsala är nog Lunsen mer känt än Nåsten och ett naturligare mål för några vandringstimmar.
Då har det nog förändrats en del sen jag cyklade där.

Alla man pratade med från 'stan' rörde sig (cyklade, promenerade, joggade) i Hågadalen och Nåsten (medan jag då inte ens visste vad det var eller var det låg). Nåsten 'låg så nära stan' och var 'lättillgängligt', sades det. Som inbodd Bergsbrunna-mulle har Lunsen alltid varit min hemmaskog, och verkade när jag cyklade som mest, så vara för just folk som bodde nära (Bergsbrunna, Sävja, Nåntuna, Vilan, men inte resten av stan). Sällan parkeringarna var särskilt fulla. På en 4-5 timmars tur oavsett dag eller tidpunkt, kunde jag möta en handfull andra flanörer. Soliga söndagsförmiddagar har alltid varit värst, men 'värst' är en relativ term. Men det här var väl typ 2011-2018 (innan dess joggade jag och promenerade bara, inte cyklade), pre-corona.

Mårten

Aktiv medlem
Provade att cykla på riktigt idag.

Tog en sväng ner till hästskon och skavde upp och ned på stigar längs åsen, när jag var på finalen och tog vägen över Ultunaåsen fick jag en utskällning, på avstånd, av en dam för att jag cyklade i "Naturskyddsområde". Låtsades inte höra, kändes smidigast så.

s

Aktiv medlem
Området är naturreservat, så snudd på rätt så långt men det är tillåtet att cykla på stigarna i området. (Om jag känner dig rätt var du för lat för att bränna runt i lingonriset.)

Själv tog jag mig en liten joggingrunda i Lunsen på förmiddan. Det kändes om möjligt ännu fånigare än att cykla.

Mårten

Aktiv medlem
Ja absolut, naturreservat är ju varenda grönyta som kommunen inte för dagen vill platta till och asfaltera.
Men så var det det där med stigar, inte fasen cyklade jag bredvid en stig.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
40km på "stora cykeln" blev det i solen. Träffade inte många...

Kanske borde sluta ta bilder av cykeln men natur är lite överskattat. Blir bra när asfalten läggs över.

Bilagor

• IMG_20210502_172924_902.jpg
    IMG_20210502_172924_902.jpg
    2.1 MB · Besök: 16

Fundadores

Aktiv medlem
Ja absolut, naturreservat är ju varenda grönyta som kommunen inte för dagen vill platta till och asfaltera.
Men så var det det där med stigar, inte fasen cyklade jag bredvid en stig.

Det står ju jäkligt märkligt på kommunens hemsida:

På ett ställe:

Specifika regler i naturreservat:
Här är det tillåtet att cykla (vilket betyder att på andra ställen i naturreservatet är det förbjudet).
Årike Fyris – på bilvägar och på leder som är markerade med cykelsymbol.

På ett annat:
I Årike Fyris naturreservat gäller särskilda regler för att skydda växter, djur och natur. Därför får du inte:
cykla utanför uppmärkta gång- och cykelvägar, stigar och bilvägar

Går ju att tolka lite som man vill...

Fundadores

Aktiv medlem
40km på "stora cykeln" blev det i solen. Träffade inte många...

Kanske borde sluta ta bilder av cykeln men natur är lite överskattat. Blir bra när asfalten läggs över.

Bara du inte ligger naken bredvid cykeln på en björnfäll med en ros i munnen är det ok med mig.

Kanske får vi en asfalterad pumptrack istället (hoppas)!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer