Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

sih

Aktiv medlem
Nu verkar det finnas en cykelväg från Stabbymalm/Dragontorpet - Stabby gård. Eller runt Stabby gård kanske.

dnleriksson

Aktiv medlem
Runt ja 🙂 Var kaos ett tag med alla cyklister och gående genom gården med kor och backande hjullastare!
Har jobbat på gården och en av dem som driver den är också aktiv här.
Blev riktigt bra nu när de drog runt!
Däremot är ju ett besök på Stabby inte fel ändå nu när de har café/gårdsbutik där! Grymma på fikabröd som den här tråden framförallt handlar om 😄 Var sjukt svårt att hålla vikten när jag jobbade där 😋

Loftberg

Aktiv medlem
Blev tur i trakten igen. Denna gång fann jag en av de bästa stigar jag någonsin cyklat. Officiell, sanktionerad cykelstig signerad Strängnäs Cykelklubb, men utseende- och teknik-mässigt mer gemensamt med Nåsten TT än någon klubbstig. Grymt jobb av dom helt enkelt! Blöt var det också, och fullständigt sopslut blev man...
20210515_121827~2.jpg

20210515_124525~2.jpg

Fundadores

Aktiv medlem
Blev tur i trakten igen. Denna gång fann jag en av de bästa stigar jag någonsin cyklat. Officiell, sanktionerad cykelstig signerad Strängnäs Cykelklubb, men utseende- och teknik-mässigt mer gemensamt med Nåsten TT än någon klubbstig. Grymt jobb av dom helt enkelt! Blöt var det också, och fullständigt sopslut blev man...
Visa bilaga 489099
Visa bilaga 489098

Det är ju något sådant man skulle vilja få till i Muppsala men det är nog tyvärr omöjligt.

Loftberg

Aktiv medlem
Det är ju något sådant man skulle vilja få till i Muppsala men det är nog tyvärr omöjligt.
Ja precis min tanke. Blev otroligt glatt överraskad att en skyltad, 'uppstyrd' MTB-led var så pass naturligt välbevarad. Ofta känns det mest som det blir något preparerat och hyfsat platt, med inkastade features och krux. Här kom allt helt naturligt, och hela tiden. Precis som vilken stig som helst. Det kändes bitvis som att hällarna och stenkistorna aldrig skulle ta slut!

mcperand

Aktiv medlem
Jag begick personlig premiär på Uppsala södra och blev positivt överraskad (det blev nog inte barnfamiljen på vanliga gatcyklar, pappa med typ ettåring i barnstol, femåring på egen cykel och mamma, som kom släpandes på sina cyklar i skogen strax norr om cykelbanan mellan Gottsunda och Sunnersta). Behagligt tekniskt vilket jag inte trodde kommunen skulle våga. Det blev även några varv nere i Vårdsätraslingan, via lilla öglan söder om Vårdsätravägen och hem via banan vid gropen. Den delen är verkligen bedrövligt tråkig. Avslutade med backträning upp och ner längs åsen bakom SLU och norrut. 7/10, bedrövlig kondis, annars hade det blivit 9/10.

s

Aktiv medlem
Ja, södra terrängcyklelleden är bitvis riktigt trevlig.
Var hittar man 'lilla öglan' ?

mcperand

Aktiv medlem
Ja, södra terrängcyklelleden är bitvis riktigt trevlig.
Var hittar man 'lilla öglan' ?
Den börjar precis nedanför scoutstugan och klättrar sen upp bakom dansbanan. Sen är det en ganska snäll stig som slingrar runt ett varv ner mot vattnet innan den kommer tillbaka till scouterna. Jag skulle gissa på 1.2-1.5 km. Inget märkvärdigt, men småputtrigt. Ganska backig runt varvningen. Jag tog 1.5 varv, men det finns tyvärr inget bra stigval som pekar mot gropen om man vill kliva av ditåt, bara rakt norr mot Vårdsätravägen.

s

Aktiv medlem
Hmm, jag tror jag är med då men vägen heter Granbergsvägen där. Byter namn vid Skarholmsvägen av outgrundlig anledning.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag begick personlig premiär på Uppsala södra och blev positivt överraskad (det blev nog inte barnfamiljen på vanliga gatcyklar, pappa med typ ettåring i barnstol, femåring på egen cykel och mamma, som kom släpandes på sina cyklar i skogen strax norr om cykelbanan mellan Gottsunda och Sunnersta). Behagligt tekniskt vilket jag inte trodde kommunen skulle våga. Det blev även några varv nere i Vårdsätraslingan, via lilla öglan söder om Vårdsätravägen och hem via banan vid gropen. Den delen är verkligen bedrövligt tråkig. Avslutade med backträning upp och ner längs åsen bakom SLU och norrut. 7/10, bedrövlig kondis, annars hade det blivit 9/10.

Kör några svängar i Hästskon och Maggio, det livar upp.

Byta lite skrot någon?

Jag har en ny 29” hoj som jag skulle vilja testa lite nya däck på. Hittade samtidigt några 27.5- och 26-sulor som legat oanvända länge, men som gummit fortfarande känns funkis på. Tänkte därför kolla om någon skulle vilja byta en sula eller två mot flera av mina.

Finnes:
27.5” Michelin Wild Grip´R (har två, men har för mig att det ena fick någon skada och inte längre funkar slanglöst. Men kan minnas fel, så skickar båda så får man testa.)
27.5” Rapid Rob, sparsamt använt
27.5” Racing Ralph sparsamt använt
26” Ice spiker pro. Gamla, men gummit känns bra. Fräscha i dubbar och mönster. (Har två stycken men det ena funkar inte slanglöst längre. Funkar med slang dock.)
26” Chunkey monkey trail extreme. Nyskick på mönster, orkade inte klibba runt med dem…

Sökes:
29” som funkar slanglöst. Ett lättrullat men med hyfsat punkaskydd, typ Exo eller liknande. Tänker nån slags semislick, Ardent race, Ikon eller vad det finns för liknande däck nuförtin.
Ett passande framdäck för stigcykling i Uppsala. Krävs inte så mycket punkaskydd men hyggligt grepp. Tänker typ Nobby nic, Butcher, Trail boss osv etc.

Hör av dig om du har nåt eller är intresserad av nåt. Öl är också en valuta. Hit me!

Conan arkivarien

Aktiv medlem
Byta lite skrot någon?

Jag har en ny 29” hoj som jag skulle vilja testa lite nya däck på. Hittade samtidigt några 27.5- och 26-sulor som legat oanvända länge, men som gummit fortfarande känns funkis på. Tänkte därför kolla om någon skulle vilja byta en sula eller två mot flera av mina.

Finnes:
27.5” Michelin Wild Grip´R (har två, men har för mig att det ena fick någon skada och inte längre funkar slanglöst. Men kan minnas fel, så skickar båda så får man testa.)
27.5” Rapid Rob, sparsamt använt
27.5” Racing Ralph sparsamt använt
26” Ice spiker pro. Gamla, men gummit känns bra. Fräscha i dubbar och mönster. (Har två stycken men det ena funkar inte slanglöst längre. Funkar med slang dock.)
26” Chunkey monkey trail extreme. Nyskick på mönster, orkade inte klibba runt med dem…

Sökes:
29” som funkar slanglöst. Ett lättrullat men med hyfsat punkaskydd, typ Exo eller liknande. Tänker nån slags semislick, Ardent race, Ikon eller vad det finns för liknande däck nuförtin.
Ett passande framdäck för stigcykling i Uppsala. Krävs inte så mycket punkaskydd men hyggligt grepp. Tänker typ Nobby nic, Butcher, Trail boss osv etc.

Hör av dig om du har nåt eller är intresserad av nåt. Öl är också en valuta. Hit me!
Forekaster?

Mårten

Aktiv medlem
Kan inte rekommendera Lunsen just nu.
Det är otroligt mjukt och blött, en del av stigarna där skulle må bra av lite vila medan de torkar upp...

Den som ändå ger sig ut bör se upp för att någon blockerar surhål med grenar (jag antar för att personen vill att stigen ska breddas och att surhålen ska växa...), ibland är dessa dolda bakom krön och i perfekt höjd för att skicka den oförsiktige över styret.

Senast ändrad:

WSB

Aktiv medlem
Kan då kontra med en rekommendation att cykla landsväg. Väldigt torrt och fint! Och kör man med endurocykel så är hålen i våra Ukrainaliknande vägar knappt märkbara. Funderar på om man skulle fylla hålen med pinnar kanske?

Referensbild nedan:

Bilagor

• received_4785085291519698.jpeg
    received_4785085291519698.jpeg
    309.7 KB · Besök: 14

Conan arkivarien

Aktiv medlem
Kan inte rekommendera Lunsen just nu.
Det är otroligt mjukt och blött, en del av stigarna där skulle må bra av lite vila medan de torkar upp...

Den som ändå ger sig ut bör se upp för att någon blockerar surhål med grenar (jag antar för att personen vill att stigen ska breddas och att surhålen ska växa...), ibland är dessa dolda bakom krön och i perfekt höjd för att skicka den oförsiktige över styret.
Det gäller nog Nåsten också. Potatisarna som jag satt i surhålen har ruttnat pga vätan

s

Aktiv medlem
Byta lite skrot någon?

...
Sökes:

Har ett Ardent Race 29x2.35" TR EXO 3C MaxxSpeed 120 Folding som bara är lite använt som ligger och skräpar. Några år gammalt men förvarat i källaren så det borde vara ok. Eventuellt finns där även ett par slitna Ikon om du vill uppleva hur det är att cykla utan kantgrepp .

Byte är uteslutet. Du tar mitt skrot utan att skämmas och jag slipper se ditt är dealen.

Har ett Ardent Race 29x2.35" TR EXO 3C MaxxSpeed 120 Folding som bara är lite använt som ligger och skräpar. Några år gammalt men förvarat i källaren så det borde vara ok. Eventuellt finns där även ett par slitna Ikon om du vill uppleva hur det är att cykla utan kantgrepp .

Byte är uteslutet. Du tar mitt skrot utan att skämmas och jag slipper se ditt är dealen.
Det är en bra deal! (För oss som inte har någon skam i kroppen) Testar gärna Ardentet!

Några öl får du nog ändå ta emot. Ska ändå köpa till Conan. (För läsare som inte känner herrarna kan nämnas att båda är över 20. Så att säga.)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer