Torsdagsölcykling och bullbak i Uppsala - del II

Mwikner

Medlem
Funderar på likadana däck som dig, hur upplever du det funkar i Uppsala men även i typ Järvsö eller liknande bikepark om du testat?
Andra tips på en bra setup mottages gärna, cyklar mest Uppsala (nåsten) men även Flottsbro och Järvsö ibland🙂
Har kört Nobby nic men vill gärna prova något annat
Jag har än så länge bara kört ca 10 mil stig, typ TT och liknande stigar i Nåsten. Jag kom från just Nobby Nic 29 x 2.4, ett super trail soft och ett super trail speed grip. Dissector/Recon är något lättare och bättre rull på vilket jag föredrar när det är torrare i skogarna. Igår kände jag på hur de funkar i väta. Det känns som det är tillräckligt bra grepp i dessa, dock lite väl nära krasch på ett par blöta och hala klippor. Troligtvis mest fel på chauffören i de fallen 😁. Dock är NN soft som framdäck strået vassare. Jag kör inte bikepark någonting, men stökig stig och fjäll känns som klippt och skuret med dessa.

Fundadores

Aktiv medlem
Funderar på likadana däck som dig, hur upplever du det funkar i Uppsala men även i typ Järvsö eller liknande bikepark om du testat?
Andra tips på en bra setup mottages gärna, cyklar mest Uppsala (nåsten) men även Flottsbro och Järvsö ibland🙂
Har kört Nobby nic men vill gärna prova något annat

Det skulle säkert funka. Beror ju på hur hårt du kör, däckbredd, casing och gummiblandning spelar ju också roll. Jag kör ju DHF 2.5 maxxterra i fram med Rekon 2.4 dual i bak. Business in the front, party in the back. 😜 Det funkar bra för mig i endurospåren i källviken. Dissector skulle säkert räcka i fram (om jag vore en bättre cyklist) men gillar den extra tryggheten i DHF, även om det är mycket däck att släpa runt på till vardags.

cyprox

Medlem
Ok jag har kört NN speedgrip 27.5x2.6 både fram och bak. Låter som jag ska testa maxxis Dissector/Recon. Skulle inte säga att jag kör hårt i parken så det borde nog funka tänker jag

@Mwikner Vilken gummiblandning och casing kör du?

Mwikner

Medlem
Ok jag har kört NN speedgrip 27.5x2.6 både fram och bak. Låter som jag ska testa maxxis Dissector/Recon. Skulle inte säga att jag kör hårt i parken så det borde nog funka tänker jag

@Mwikner Vilken gummiblandning och casing kör du?
Jag kör 29 x 2,4 exo 3C både fram och bak utan inlägg och omkring 1,4 - 1,5 bar. Känns stabilt här i Uppsalaskogarna iallafall. Om de håller för vassa stenar vågar jag inte uttala mig om.

Fundadores

Aktiv medlem
Downhillpremiären avklarad. Börjar med Järvsö. Planen är att hinna med Vallåsen, Åre, Kungsberget och Kisa också. Vi får väl se ur det går.
1CD2C803-CF67-40FF-9CE2-E851DECFE1D8.jpeg

dnleriksson

Aktiv medlem
Rekon 2,6 råkade jag prova för några år sedan och sedan har de suttit på hela somrarna förutom nåt besök i Järvsö och Jämtlandstriangeln där jag kände för lite grövre däck. Tycker de är supersköna i skogen! Nåsten, Gozzis och Lunsen blir det mest. Saknar lite grepp i sidled fram ibland, men jag cyklar ändå för mesigt nuförtiden för att behöva så mycket 😄
Dissector är nog det som skulle sitta fram om jag byter. Största anledningen att köpa nytt just nu är att mitt hjulpar med Rekon hamnat på min helstela ss jag byggde så nu får jag hålla till godo med Butcher/Purgatory på stigcykeln...

Fundadores

Aktiv medlem
Denna vecka pågår O-ringen i Uppsala och skogarna kommer vara nerlusade med vilsesprungna löpare.
De är i Nåsten mån-tis och Lunsen tors-lör. Även Norby, Vårdsätra och stadsskogen kommer få besök: https://oringen.se/tillfallen/uppsala-2022/tavling/vara-tavlingar.html
Kan vara smart att välja en annan skog än där de springer.

Kommer ju också vara MTB-orientering där jag gissar att folk kan cykla lite irrationellt:

25/7 Nåsten
26/7 Vårdsätra
27/7 Stadsskogen
28/7 Lunsen
29/7 Uppsalaåsen

WSB

Aktiv medlem
Djävulsbacken låter ju bara bisarr. Vad för någon backe i Uppsala är det? Inte mycket som känns värdigt namnet...

s

Aktiv medlem
Du kommer bli gruvligt besviken när du ser den. Förmodligen har du passerat utan att tänka på att den skulle vara särskilt svårforcerad. För länge sedan när stigen var smalare och ingen av oss bra på att cykla så var det en rejäl utmaning som få klarade.

Mårten

Aktiv medlem
Du kommer bli gruvligt besviken när du ser den. Förmodligen har du passerat utan att tänka på att den skulle vara särskilt svårforcerad. För länge sedan när stigen var smalare och ingen av oss bra på att cykla så var det en rejäl utmaning som få klarade.

Lunsen generellt var svårare förr, innan stigarna blev 2-3 meter breda… Sen har ju materialet gjort det mycket lättare också. Brant och kort ht med tredelat och 1,95” puckgummidäck så blir nog djävulsbacken svår igen.

#contiexplorer

WSB

Aktiv medlem
Ahh, då tror jag att jag vet vilken som menas.. när man kör norrgående från trekorset va? Fan vad besviken jag blir.

Topp