torxskruvar växelöra Gran Canyon 26 tum - Varför?

clabbe.a

Ny medlem
Hej Canyon,

Åkte Lida loop i helgen och mitt i ösregnet i granskogen på andra loopen rök växelörat. Hade med mig ett nytt men när det gamla skulle bort visade det sig att det var ditskruvat med torx 15 skruvar. Mutiverktyget som var med hade diverse olika insexnyckalr men inga torx. Surt när man ändå hade ett nytt öra i reserv. Så det blev att binda upp bakväxen o släpa hem cyklen i ösregnet mellan blixtnedslagen... Inte så kul!
Så min fråga är: Varför torxskruvar?? Gär de att byta ut mot insex alternativt vilket multiverktyg måste man ha för att kunna klara sådana situationer med en Grand Canyon.

Hälsn. Claes

Vad är det för torx till vanliga 6-bults bromsskivor? Sån torx har i vart fall mitt multiverktyg, men jag håller med om att det verkar helt knäppt att ha det i växelörat.

Förstår fördelarna med torx men det verar som om många "ha med sig verktyg" inte har torx 15 som standard. Det är ju trots allt en av de delarna som går sönder och som måste bytas "i fält" med den utrustning man har släpat med sig.....
Grand Canyon 8.9 (29 tum) som är en mer nyutvecklad modell har exempelvis inte torxskruv på växelörat..

Köp några torx-nycklar så är problemet löst. Knappast Canyons problem att multiverktyget just du har inte innhåller rätt verktyg.
8-IN-1-Foldaway-TORX-Screwdriver-Tools-T9-T10-T15-T20-T40-Tool-set-for-mobile.jpg

Det är ju bara att hitta en skruv med rätt dimensioner och insex, eller vad du nu vill ha. Sen byter du skruvarna.

Att gnälla för att du inte kollat upp vilka verktyg du behöver ha med dig innan är mest dumt. Såg även ditt inlägg i canyon tråden. Vad ska de göra åt att du inte är klädd?

Jag har gjort samma iaktagelse och har numera med mig lite lösa bits eftersom mitt multiverktyg inte heller har torx men däremot en hylsa för vanliga 6-kants-bits.
Viktökning på utrustningen: ca 2 gr.
Täckning för växelöra-haveri: 100%

Surt med haveri. Just Canyons växelöron måste vara det som de tjänar grova pengar på. Maken till mjuk metall får du leta efter. Silverfärgad papier-mache som jag skrev i en tidigare tråd.
Förra året körde jag av två stycken och så ett till den här säsongen. Det är ingen idé att beställa färre än 5 åt gången (frugan kör också Cayon).

Jag känner mig kränkt. Dubbelkränkt avv både Canyon och multiverktygstillverkaren. Får jag också posta här då?

Hyr en gråterska. :)

Nej men ärligt, det spelar ingen roll vilken skruv du har där. Byt. Jag gillar pozidrive för att de är lätta att blåsa skiten ur i fält. Momentet är inte viktigt där.

Torx är jättebra men det känns lite dumt att ha blandat torx och insexskruvar på sådant som man kan behöva reparera i fält. Då är det bättre att vara konsekvent vid användandet av skruvar på cykeln.

Sluta lipa och åk till Biltema! http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...Ovriga-skruvverktyg/Nyckelsatser-mini-101017/

Köp en av varje och skruva loss all mejslar och nycklar och lägg i en hög. Plocka sedan ut de som passar någonstans på din cykel och sammanfoga till ditt egna skräddarsydda multiverktyg! (Kedjebrytare är för dopade cyklister med för mycket "pulver" i benen.) Som bonus får du två extra verktyg som är helt oanvändbara på din cykel men som är mycket lätta att förväxla med det riktiga! ;-)

På min gamla Yamaha motocross från 1990 var det samma nyckel till nästan allt. Ikeamöbler brukar kräva två. Canyon kanske kommer dit en dag.
Torx är skitbra om man har blötjärn eller papiermashe i skruvarna, som t.ex biltemas rostfria trallskruv. Men är det bra stål i skruv och nyckel finns ingen anledning att använda torx, i alla fall inte i större storlekar. Mina Magurabromsar sitter med torx i styret. Varför? Jag har aldrig dragit sönder insexskruvarna på några andra bromsar.

Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
>

Håller med om allt du skriver. Torx är en lösning på ett problem som inte finns. Dessutom är de sämre att dra ur sneda vinklar.

Vad gäller multiverktyg och bromsskivor så är det väl T25 normalt sett. Iaf jag vill ha så lite saker att släpa på som möjligt när jag cyklar så T15 låter riktigt onödigt.

Insex är the shit. Torx är skit.

Tillbaka
Topp