Total nybörjare som vill börja med MTB. Hade uppskattat hjälp att köpa en nybörjarvänlig bike otroligt mycket!

peterks

Medlem
Total nybörjare som vill börja med MTB. Hade uppskattat hjälp att köpa en nybörjarvänlig bike otroligt mycket!
Hej,

som titeln lyder vill jag testa på mtb som hobby. Jag känner dock ingen som kan något inom MTB och vill inte göra ett dåligt första köp. Finns det någon vänlig själ som man kan hjälpa mig hitta en? Kan erbjuda 200kr som tack!

Längd 188 cm, man.

Ålder: 28

BJS

Aktiv medlem
Då får nog råden gratis! Tala om tänkt budget också.

Jag har inga aktuella råd om cyklar dock. Har tappat kollen på utbudet.

johannes2k

Ny medlem
Canyon, om det finns några i lager. Men fundera ut en budget först och OM cykeln behöver vara ny.

zinkpasta

Aktiv medlem
För det första så är det lika bra att direkt acceptera att första-köpet inte kommer bli perfekt. I bästa fall är ramen en fullträff och du kommer uppgradera komponenter, men högst troligt kommer du vilja köpa en ny cykel med annan geometri när du vet mer själv var och hur du vill cykla. Du kommer dessutom ändra hur och var du vill cykla när du utvecklas som cyklist.

Hur som helst, för att få bra hjälp är det en bra start att beskriva var och hur du tänker dig cykla till att börja med. Är det grus/enklare stig eller stökigare? Bor du i Stockholm eller Åre?

jonte987

Aktiv medlem
Marin san Quentin, gt zaskar, canyon stoic, trek Roscoe 7 eller högre, specialized fuse
Tex

Om det ska vara moderna trail ht

MagerValp

Aktiv medlem

peterks

Medlem
Oj helsicke vilken respons. Tusen tack! Tror min budget är max 8000 kr. Tack för alla tips, ska läsa igenom guiden omedelbart.

peterks

Medlem
Cykeln behöver absolut inte vara ny. :)

peterks

Medlem
Jag bor i Stockholm, precis flyttat hit och behöver en hobby. Åkt MTB några gånger och insett att jag vill ge det en ärlig chans.

JohanRR4

Aktiv medlem

Den är nog det bästa du får för 8k vad jag vet.

Bra med luftdämpare, 1x drivlina, tubeless-ready hjul och hyffsad geometri.

Jag hade gått för 27,5 tums modellen då den har 120mm dämpning istället för 100mm som 29an har.

Jodeha

Ny medlem
Hej.
Sorry om jag kapar/bumpar tråden lite.
Jag är precis som TS, inne på att köpa min först cykel.
Har tagit en funderare på hur/vart jag vill köra och kommit fram till att det är en trailhoj jag vill ha.
Jag har sonderat marknaden efter bästa förmåga och har hittat GT Zaskar Elite på Bikster till vad jag tror är ett bra pris.
Men undrar hur möjligheterna framöver är att uppgradera komponenter på denna?

Bilagor

• Screenshot_20220803-093614_Chrome.jpg
    Screenshot_20220803-093614_Chrome.jpg
    208.2 KB · Besök: 39

jonte987

Aktiv medlem
Hej.
Sorry om jag kapar/bumpar tråden lite.
Jag är precis som TS, inne på att köpa min först cykel.
Har tagit en funderare på hur/vart jag vill köra och kommit fram till att det är en trailhoj jag vill ha.
Jag har sonderat marknaden efter bästa förmåga och har hittat GT Zaskar Elite på Bikster till vad jag tror är ett bra pris.
Men undrar hur möjligheterna framöver är att uppgradera komponenter på denna?
Allt ska vara modern/nuvarande standard.
Utom möjligen bakhjulet som har hg Body. Vill man ha finare 12s kassetter i original så passar inte det.

De har slängt på kona honzo på rean också för 1000 spänn mer

Jodeha

Ny medlem
Jag kollade på den också.
Gillar Kona överlag, tilltalande design.
Tyvärr slut i min storlek.
Vilken av cyklarna som har bäst komponenter kan jag inte avgöra.
Det är därför det svårt att avgöra om man gör ett bra köp.
Vad skulle krävas för att byta kassett?
Tack för ett snabbt svar, GT och ett par pedaler ligger i kundkorgen och väntar på check out😂

Geluten

Medlem
Kapar också tråden lite...
Har beställt en stoic 2, men kan få konan i rätt size med dropper post vilket leder till att kostnaden blir den samma. Är de likvärdiga komponentmässigt?

Hur stor skillnad gör 120mm vs. 140mm i framgaffeln?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kollade på den också.
Gillar Kona överlag, tilltalande design.
Tyvärr slut i min storlek.
Vilken av cyklarna som har bäst komponenter kan jag inte avgöra.
Det är därför det svårt att avgöra om man gör ett bra köp.
Vad skulle krävas för att byta kassett?
Tack för ett snabbt svar, GT och ett par pedaler ligger i kundkorgen och väntar på check out😂
Honzo har om jag förstår saken rätt bättre gaffel. Zaskar verkar ha odämpad coil?
Den här verkar finnas i samma storlek

Kassett är inget problem men om navet inte går att byta Body på får man byta hela navet. Bättre då att låta bli att byta kassetten eller byta hela hjulet.
Det är inget problem och kommer inte är bli bättre i prisklassen

mattihp

Aktiv medlem
Jag är nybörjare och köpte Decathlons Rockrider XC 100 för 8999kr. Kommit runt 60 mil på den hittills på mer än en vecka och kan inte vara annat än riktigt nöjd. Kolla min Decathlontråd, folk har kommit med andra bra tips där också.

Jodeha

Ny medlem
Honzo har om jag förstår saken rätt bättre gaffel. Zaskar verkar ha odämpad coil?
Den här verkar finnas i samma storlek

Kassett är inget problem men om navet inte går att byta Body på får man byta hela navet. Bättre då att låta bli att byta kassetten eller byta hela hjulet.
Det är inget problem och kommer inte är bli bättre i prisklassen
Har fått för mig att Honzo SE går åt XC hållet.. Kommer jag märka skillnad?
Hur är det med att uppgradera komponenter på Honzo SE?
Hur skiljer sig Recon gaffeln mot 35 silver R?
Detta är en djungel för mig och är sjukt tacksam för hjälpen!

jonte987

Aktiv medlem
Har fått för mig att Honzo SE går åt XC hållet.. Kommer jag märka skillnad?
Hur är det med att uppgradera komponenter på Honzo SE?
Hur skiljer sig Recon gaffeln mot 35 silver R?
Detta är en djungel för mig och är sjukt tacksam för hjälpen!
Nja, ingen av dem är nån enduro men zaskar har 10mm mer travel och en grad flackare gaffel.
Det finns väl en honzo variant med längre gaffel? Om det är samma ram så går kanske gaffeln att höja om man vill

Jodeha

Ny medlem
Nja, ingen av dem är nån enduro men zaskar har 10mm mer travel och en grad flackare gaffel.
Det finns väl en honzo variant med längre gaffel? Om det är samma ram så går kanske gaffeln att höja om man vill
Big Honzo har samma gaffel som GTn..
Men Big Honzo går loss på 18K.
Sen är säkert övriga komponenter bättre på den.
Men men, jag beställde GTn, är rätt säker på att jag har att göra där ett bra tag.
Tack för hjälpen med att orientera mig😊

Topp