Tour de France 2010 - Vem vinner

Pinsamt att höra allt tjat om att Contador inte skulle vara värdig vinnare. Conta väntade på etappen
till Spa så sluta tjata.Kedja hit och kedja dit.

Contador var starkare förra året, men nästa år tror jag att Schleck kommer ta det om han håller stilen.

Gottland topp10, TdF-11

Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där med patroner och skit hör till det
> förgågna.

Yeah right. ;)

Det är som att säga att Tour de France tillhör det förgågna. Jösses.

Ola skrev:

> Vad pratar du om, Contador var kapten även förra
> året, det var Lance som inte tyckte att det var
> så. Är man kapten ska man vinna racet.

Fel. Det finns ingen automatik i att kaptenen ska vinna. Lagtaktik kan se väldigt olika ut i det fallet. Det finns gott om exempel på lag som haft rutinerade kaptener och stjärncyklister och dom har inte nödändigtvis varit samma person. Ofta skapar det såklart rivalskap som i fallet Contador/Armstrong eller som med LeMond/Hinault.

Stervelo skrev:
> Trist att det blev så att det kunde bli
> diskussioner.
> Men, det här med att stanna, precis som skrivits
> ovan, antingen stannar man alltid, eller aldrig.
> Eftersom det redan stannats i året TDF så tycker
> JAG att conta vann på ett fult sätt.

Problemet är inte den där jäkla kedjan. Diskussionen finns därför att ledaren kört ovärdigt sin Maillot Jaune. Hade Contador och Schleck vågat köra som Tour de France-män och ta fler risker hade vinnaren varit tydligare. Det är tourens inbyggda mekanik. Kör man såsigt så blir det snack och hårklyverier. Så har touren sett ut i hundra år.

Merckx tvingade Gimondi att släppa med 17 minuter på Tourmalet. Och då var Gimondi en ytterst värdig motståndare. Merckx låg aldrig en enda av sina tourer och nötte bakhjul med 2:an i hundratals mil. Det är så myter byggs och det är den typen av myter som gjort touren till en gigantisk pengamaskin. Touren ska vinnas med stil. De cyklister som är värda att komma ihåg efter Merckx dagar har lite grann av samma panache. Hinault, LeMond och Armstrong har alla samma panache. Contador visade lite panache förra året i sina solokörningar. I år har han bara varit tråkig precis som Schleck. Gårdagens etapp var ofrånkomligt spännande med tanke på hur dom kört mot varandra innan. Men man håller ju inte på nån av dom eftersom dom är så trista cyklister.

Jag vet att dom flesta av er inte är bekanta med tour-terminlogi eller vad touren går ut på men jag måste bara rätta det där med Patron. Le Patron är inte vinnaren som många tycks tro utan den cyklist som genom sina meriter och erfarenheter och personliga pondus tar och får hedersrollen av alla andra i peloton. Le Patron är den som peloton väljer att lyssna på. Alfahannen. Inte nödvändigtvis vinnaren. Många stora cyklister kan aldrig bli Patron eftersom det är en personlighetsgrej. Killar som Pantani hade inte personligheten för det medan Zabel var en naturlig Patron.

Tour de France har aldrig handlat om snabbast över mållinjen. Tour de France har alltid handlat om personligheter. Det är inget helt vanligt idrottsevenemang och den dan det blir det är tourens sista.

Senast redigerad av en moderator:
Kaijan skrev:
> Tur att vi har Munthe som patron som vet hur det
> ska cyklas i Touren

Nja, det är inte min åsikt. Det är bara så det är.

Munthe: Du menar den roll Cancellara har i klungan nu? Som fick alla att vänta in de som vurpade under etapp 2 genom sitt agerande i klungan? Men då finns det ju en Patron. Vad gnäller du om?

Det har funnits massor av cyklister som Schleck och Contador. Trist cykling är ingen nyhet.

Årets upplaga har varit en av dom mest rafflande på många år. Sjukt mycket dramatik. Men inte på grund av tandemcyklisterna i klungan.

Senast redigerad av en moderator:
Munthe skrev:
> Tour de France har aldrig handlat om snabbast över mållinjen.

Bäst jag citerar dig så du inte kan redigera bort åsikten vid senare tillfälle.

fredrikw skrev:
> Munthe gnäller för att det inte är som det var
> förr. Allt var bättre förr. Förändring är
> förnedring.

Och vissa andra gnäller tydligen så fort det finns ngt att gnälla över ;-)... Munthe for president!
Schleck har f.ö. i mina ögon, i och med gårdagens offensiva insats på tempot, avancerat från att vara syster till stor grabb.

clnr skrev:
> Munthe: Du menar den roll Cancellara har i klungan
> nu? Som fick alla att vänta in de som vurpade
> under etapp 2 genom sitt agerande i klungan? Men
> då finns det ju en Patron. Vad gnäller du om?

Att Contador och Schleck har cyklat på varandras bakjul i år. Jag har inte gnällt på avsaknaden av Patrons. Cancellara och Armstrong är dom mest framträdande år.

Känns rätt bra att jag saknar förmågan att analysera och se saker som andra kan, det känns som jag kan uppskatta sändningarna mer då. För övrigt håller jag med Fredrik, varför kollar man på skiten om man tycker att dom cyklar trist.

Munthe skrev:
> ...Zabel var en
> naturlig Patron.

Vänta nu...enl. wiki körde Zabel touren varje år 1995 - 2008, och var alltså enl. dig Patron.

Lance Armstrong körde 1999 - 2005, och var också enl. dig Patron.

Ligger det inte i sakens natur att det bara finns en alfahanne, eller cyklade de hand i hand i klungan och ropade ut sina order i kör? Det minns jag inte från tv-bilderna.

För övrigt håller jag med dig om att om Contador hängt av Schleck uppför Tourmalet så skulle det inte vara snack om den där kedjan. Problemet är bara att jag tror inte han orkade. Han gjorde ett seriöst försök, men hade inte benen. Det kan ju faktiskt vara så att båda körde så fort de kunde, och det helt enkelt bara var jämt?

Munthe skrev:
>Jag har inte gnällt på avsaknaden
> av Patrons. Cancellara och Armstrong är dom mest
> framträdande år.

Jag kanske avslöjar min okunskap, men hur ska du ha det egentligen? Alfahanne finns det såvitt min begränsade zoologiska kunskap räcker bara en av, därav uttrycket.

evo skrev:
> Jag kan inte bestämma mig för vad som är
> tråkigast, att TdF är slut eller att den här
> tråden dör ut:-)

+1

Jag håller med om att det kördes konservativt, problemet är väl att AC och AS ville vinna, medan det tydligen inte bekommer munthe, och de var alldeles för jämna i såväl tid som kapacitet redan från etapp 4. Galna attacker gör man om man tror man kan knäcka konkurrenten, eller måste ta massa tid. I år var det inte fallet, och både blev tvungna att cykla och vänta på den andres misstag. Men nästa år blir sjukt kul. Interpolerar man de senaste åren tar Gotland hem det!

Munthe skrev:
> Hinault, LeMond och Armstrong har alla samma
> panache. Contador visade lite panache förra året
> i sina solokörningar.

Åh panache som är så gott. Gärna med sylt och grädde på.

Munthe skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad pratar du om, Contador var kapten även
> förra
> > året, det var Lance som inte tyckte att det
> var
> > så. Är man kapten ska man vinna racet.
>
> Fel. Det finns ingen automatik i att kaptenen ska
> vinna. Lagtaktik kan se väldigt olika ut i det
> fallet. Det finns gott om exempel på lag som haft
> rutinerade kaptener och stjärncyklister och dom
> har inte nödändigtvis varit samma person. Ofta
> skapar det såklart rivalskap som i fallet
> Contador/Armstrong eller som med LeMond/Hinault.

Nähä? Om man har världens bästa etappcyklist (Contador) i laget, är man nog ganska ute och cyklar om man inte låter honom att köra för att vinna Touren. Lances bäst före datum hade gått förbi 2009, hans tredje plats var nog överraskande bra. Astana betalar 5Meuro per år till AC enligt vad jag har läst, tror du inte dom vill ha lite valuta för pengar?

Intressant att många förståsigpåare i denna tråd tycker att TDF 10 har varit tråkig. Vaccho/Adamsson säger att det har varit en av de roligaste och mest spännande på många år.

För egen del sörjer jag att den är slut och längtar redan till TDF 11 med Gotland topp 10

MTBiker skrev:
> Intressant att många förståsigpåare i denna
> tråd tycker att TDF 10 har varit tråkig.
> Vaccho/Adamsson säger att det har varit en av de
> roligaste och mest spännande på många år.
>
> För egen del sörjer jag att den är slut och
> längtar redan till TDF 11 med Gotland topp 10

Vilka ha sagt det? Jag har bara sagt att det varit ohyggligt spännande.

MTBiker skrev:
> Intressant att många förståsigpåare i denna
> tråd tycker att TDF 10 har varit tråkig.
> Vaccho/Adamsson säger att det har varit en av de
> roligaste och mest spännande på många år.
>
> För egen del sörjer jag att den är slut och
> längtar redan till TDF 11 med Gotland topp 10

+1 men det är ju inte slut än, fortfarande gröna kvar :)

Var ju några år sen men jag har inte sett denna förut. Visades precis på danskarnas tour kavalkad. Ganska kul.

(..inte säker på att det funkar, försöker länka från telefonen,..)

bigmollo skrev:
> Trist också att Wiggins och Evans floppar. De
> hade gärna fått vara med i toppen för att göra
> det hela mer spännande.
> /J

Jag säger såklart +1.

Fast jag skulle kalla faktumet att Evans har cyklat de senaste 11 etapper (tror jag) med en fraktur i armen något annat än en flopp. Han kan inte ens klä på sig själv eller äta riktigt. Kanske svårt att cykla fort uppförs då :-)

Peppeluns skrev:
> Det är väl för fan en tävling?

Inte idag.... förutom när de når Paris. Varför hade Radishack fel tröjor?

Radioshack hade inte sina ordinarie tröjor utan speciella livestrongtröjor. Dom fick dock inte köra med dessa så dom bytte till sina vanliga innan kilometer noll och var tvungna att flytta över nummerlapparna.

JT skrev:
> Nån som vet om Alessandro Petacchi är
> färgblind?

Vet inte men det är ganska uppenbart att den som färgsatt hans kläder är det.

För er som redan saknar Le Tour, ta ett stort steg tillbaka till patronernas tid och titta på världens bästa Le Tour film
del två ligger där någonstans också.

Om någon vet var man kan köpa den, tipsa gärna.

Patrik

Fäller en tår för att touren snart är slut och bugar för Lance Armstronng. Tack!!

Sen funderar jag på om Saxo Bank har någon taktik för att ta den gula tröjan. Eller har de gett upp?

Tillbaka
Topp