Tour de France 2022, 1-23 juli

InlineOla

Aktiv medlem
Big S nya tempohjälm med inbyggd huva för mindre luftmotstånd. Dyr och ful…

Den ser för jävlig ut. Blandning av polishjälm och våtdräkt. Absolut fulaste sen den där oranga Pochjälmen för sisådär 10 år sen.

Den där hjälmen Ineos kör med som är 4 storlekar för stor med 10 storlekar för stora skidglasögon va inte heller nån vacker syn. Hujedamej.

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Ah vad kasst det var att försöka se något på plats. Nu vet jag om inte förr att bästa platsen för titta på Touren är hemma i Farsta

Men i morgon åker bror och jag till Roskilde lik förbenat

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ah vad kasst det var att försöka se något på plats. Nu vet jag om inte förr att bästa platsen för titta på Touren är hemma i Farsta

Men i morgon åker bror och jag till Roskilde lik förbenat

Absolut svårt att se själva rejset. Men känslan att stå där när #topganna smällde förbi var ändå värt det.

Sen fick man dricka bira på BRUS och det var ju jäkla gott.

Grymt kört av Lampaert! 👏👏👏

Martin_H

Medlem
Här kommer några bilder från idag! Var det några fler på plats?

Bilagor

• 60ACF1F0-B93A-498D-B267-3CD3E4764B4A.jpeg
    60ACF1F0-B93A-498D-B267-3CD3E4764B4A.jpeg
    240.8 KB · Besök: 65
  • CCA57612-D4D9-47D3-A70C-BCE913F988EA.jpeg
    CCA57612-D4D9-47D3-A70C-BCE913F988EA.jpeg
    149.9 KB · Besök: 65
  • EE5B5C1D-412A-4EAF-B551-3023579052E5.jpeg
    EE5B5C1D-412A-4EAF-B551-3023579052E5.jpeg
    213.1 KB · Besök: 64

Petram

Ny medlem
Jag var där, extremt mkt folk! Skulle behöva tre dagar minst. Härlig stämning sen kom tyvärr regnet. Rörde mig bara mellan start o mål, bra tryck men besviken pga INGEN service på denna sträcka! Extremt långa köer till souvenir stånd skulle behövts minst 5 till. Fanns inget att äta o dricka! Inga paraplyer e.l gick att finna. Amatörer som ordnat detta jippo. Själva touren är superproffsig men det som kommunen planerat mkt dåligt - överfulla papperskorgar etc, inga "städare" el. Var fanns allt folk??

Tågresan dit var full men ok på väg hem katastrof. Varför sätter inte Skånetrafiken o dsb in extra tåg??? Suck...All heder åt touren men de klarade inte av det andra.

Ps. Ovanligt många fulla, måste vara typiskt danskt, passar inte med cykelsport tycker jag

fedde

Aktiv medlem
Ok service (soptunnor, försäljning m m) kring Rådhuset tyckte jag och flera kamrater.
Men det kanske var sämre på andra platser?
Fullt på rätt tidiga tåg till Köpenhamn, 11-12-13, men uthärdligt.
Lika fullt på rätt tidiga tåg tillbaka till Malmö, 17-18-19, men uthärdligt.
Alltså enligt mig själv och rätt många kamrater.
På senare tåg var det säkert inte lika uthärdligt men då fanns det säkert också
ett stort antal fredagsfestande svenskar på dessa tåg (som varje fredag) och
då blir det nog j-t fullt.
Och sådant går det delvis att planera för som resenär.
Att det på svensk sida inte planerats så mycket för detta kan väl
inte förvåna någon?!
Hur mycket har svenska media rapporterat kring starten av Touren i år?
Ungefär lika lite som vanligt, det är väl bara vissa dopingrazzior som uppmärksammats.
Så att Skånetrafiken m fl ev inte planerat för detta förvånar inte mig och flera andra.

/Fedde

-Andy-

Aktiv medlem
Jag stod borta vid Österbrogade och jösses vilket tryck det var. Speciellt när favoriterna och danskarna närmade sig. Det var fest och musik redan kl. 8 när jag kom. Massor med öl så klart och roligt och trevligt umgänge. Danskarna jag träffade var riktigt mysiga. Det fanns gott om bajamajor, paraplyer att köpa, mat/dryck, osv. Det var inga problem att lämna sin plats för en stund heller. Det delades ut prickiga regnöverdrag att dra på sig till de som inte hade brytt sig om att titta på väderprognosen (men vem åker utan att ta med regnskydd när det skulle komma massor med regn?).

Hemresan gick bra. Vid 18.30 gick de danska tågen med bara några minuters mellanrum och transporterade bort danskarna från Österport snabbt och effektivt. Tågen mot Sverige var inte jättemånga men det var ändå inte ens halvfullt från Österport/Norrport. Efter centralstationen fick folk stå 2-3 stationer men sen fanns det lediga sittplatser igen på mitt tåg. Det fanns tydlig information vid centralstationen och där omkring om att man skulle åka till Norrport och Österport om man ville titta på touren.

Kashew

Aktiv medlem
Tågresan dit var full men ok på väg hem katastrof. Varför sätter inte Skånetrafiken o dsb in extra tåg??? Suck...All heder åt touren men de klarade inte av det andra.

Ps. Ovanligt många fulla, måste vara typiskt danskt, passar inte med cykelsport tycker jag
Min Köpenhamns erfarenhet säger att Huvudbanegården ska undvikas i alla möjliga fall. Jag och polarn hoppade på i Østerport med våra cyklar, knappt en själ där borta. Huvudbanegården såg ut att vara en disaster waiting to happen när vårt tåg rullade in strax innan 19

AdamLR

Aktiv medlem
Kommer Quick-step göra någon ansats att försvara tröjan i dag eller släpper de den direkt? Kan kosta energi om man både vill ta bonussekunder längs banan (antingen att YL tar dem eller att övriga snor dem från konkurrenterna) och fixa etappseger för Jakobsen.

nisseson

Aktiv medlem
Kommer Quick-step göra någon ansats att försvara tröjan i dag eller släpper de den direkt? Kan kosta energi om man både vill ta bonussekunder längs banan (antingen att YL tar dem eller att övriga snor dem från konkurrenterna) och fixa etappseger för Jakobsen.
Inga bonussekunder längs vägen, bara i mål.

HasseL

Aktiv medlem
De har försökt att flytt en avspärrning för att komma till tågstation uppenbarligen. Inget farligt och de fick en tillsägelse. Typ som att man går in i fel entré på Friends arena..

Den andra förstår jag att folk försöker att flytta på om de är sena till Festivalen. Det har varit dålig information om vilka avspärrningar som gäller.

Samma sak i morgon i Vejle. De har gått ut med en sak men i morse när vi körde så var det andra vägar som var spärrade..

Ilritorno

Aktiv medlem
Underbart fint igår. Cyklade från Köpenhamn till Roskilde. Rakaste tre mil jag cyklat. I hård motvind.

Kul följa allt lite närmare och utan regn. Så mycket folk! Sedan såg vi väl främst bara lagpressentationer och en snabb glimt av klungan när de swishade förbi på väg ut från Roskilde, men det var en upplevelse.

Hängde kvar och tittade på stroskärmen i parken nån timma innan (ganska snabbt) cyklade tillbaka i medvinden, såg resten av loppet på en uteservering i Köpenhamn.

Bäst var att fick med min bror ut på en tur första gången på många år. Han blev biten även om hade det väldigt jobbigt. Men fått mersmak för ta upp cyklandet igen.
6AB2B238-6EC6-4FCA-8849-6C94FCC045DD.jpeg

459164B5-80C8-4C10-9F9A-C554F71E589B.jpeg
9D86C29D-3D41-4131-8AB0-A94D2ADB4B1B.jpeg
B43AAC2C-0DFF-495B-A5E4-E537096238B1.jpeg
63257584-380D-4129-9938-D201A3B9353E.jpeg

Topp