Här kommer en lite text RR från mitt perspektiv
Tour de Ötzi
En liten känning i halsen så jag bestämde min redan innan start för att det inte skulle gå för hårt. Började i ett lugnt tempo men benen ville något annat, de ville trampa fortare vilket gjorde att jag skapade luckor bort till Södertälje. Bestämde mig för att ta väldigt korta förningar då jag uppenbarligen hade ett högre tempo i kroppen just denna dag.
Vädrets makter var lite sådär då det det regnade mer eller mindre konstant bort till Strängnäs. Humöret var på topp och strax efter Södertälje kom Happy bilen och filmade oss där Bosse-Diesel gjorde ett tokryck - linslus! Hektor var pratglad liksom jag, så vi gled med och snicksnackade endel, trevlig prick!
Någonstans här började jag ta lite längre förningar men fick snabbt en utskällning av Erik som tyckte att det gick för fort. Försökte verkligen ta det lugnt men skapade omedvetet luckor, någonstans efter Mariefred har jag för mig att vi tappade Erik och plockade upp en annan cyklist, Anton som precis hade fixat en punka. Anton hängde sedan med hela vägen hem.
Vid stämplingen i Strängnäs tog vi en rejäl paus på Pizzeria Cleopatra. Det var skönt att få av lite blöta kläder under lunchen. Efter 10mil så tyckte vi att det kunde vara lämpligt att hälsa på varandra, core gänget bestod av mig, Bosse, Jens, Peter och Anton. Jens som hade med sig halva hushållet på ryggen tog fram sina torra strumpor - rutinerat! Efter lunchen var det lite förvirring om hur vi skulle ta oss ut från Strängnäs så tog jag en lång förning ut på 55:an men lyckades återigen skapa luckor, benen var oförskämt pigga, men med solen och vinden i ryggen så är det lätt hänt att farten dras upp.
Dom andra i gruppen var rejält slitna så det blev en till fika i Enköping. Efter fikat så skruvades tempot upp lite till då den som var tröttast hade skippat fikat och åkt vidare själv. Stundtals så rullade det på ganska bra, blev en bra spurt mellan mig och Bosse-Diesel in till stämplingen i Bålsta.
Där träffade vi på en sliten Erik som dock hade fått en liten Jäger innanför västen vilket stärkte honom. Han drog iväg ca 5-10min innan oss. Nu var det mörkt så det var lampor på som gällde. Vi drog med oss lite nya cyklister i vår grupp som var lite piggare. Tog återigen en lång förning från Shell i Bålsta bort till Sofielunds golfbanan där jag lämnade över stafettpinnen. Fick dock snabbt ta tillbaks den då dom andra var lite osäkra på vägen.
Nu ville jag bara hem så tempot skruvades upp lite till, det gick lätt och vi hade en cyklist framför oss med en lampa som lyste upp hela skogen, det var Hektor som vi hade kommit ikapp. Fortsatte i bra tempot mot bron, trodde att alla var med men det visade sig senare att endast 4st var kvar, resten hade vi tappat någonstans vid Bro Hof:s golfbana.
Resten av gänget tappade jag bort strax efter Dalkarlsbacken, ingen som var villig att hänga på den härliga utförslöpan där. Väntade in gruppen vid toppen av Mc-Donaldsbacken tänkte att det kunde vara bra med lite vägledning fram till LB. Men fötterna var kalla och strupen torr, så det blev solo bort till LB.
Så så här i retrospekt så skulle jag nog ha kört med den 2:a klungan, men å andra sidan så har halsen blivit sämre och förkylningen är ett faktum, kroppen tackar nog mig för att det inte blev 2:a klungan. Tack för en bra runda med trevligt sällskap en lysande AB på LB!