Touringgubbe med annorlunda tänkande?

Leffe

Aktiv medlem
Hittade den här sidan via omvägar http://ngn.nu/Cykling/huvud.html.
Han har en del tips som kanske kan vara något för nya och gamla happy-tourare? ;)
Han har ett lite annorlunda tänkande jämfört med "happyeliten"...

T.ex. när man köper en dyr cykel: "Det är ofta "fräckhetsfaktorn" som kostar"!

http://ngn.nu/Cykling/TipsAdviceAllmUtrustning.htm

Han kör med cykelkorg och uppåt ställd justerbar styrstam och framförallt så kör han med inkapslade växlar: "Cykelhandlarna vill ju att man ska köpa ett "utanpåliggande" växelsystem med massa växlar.
Jag har inte gått på det där. Om du långfärdscyklar måste du byta kedja och alla bakdreven varje år."
Cyklar i vandringkängor och packar dessutom ner en latrinspade!

http://ngn.nu/Cykling/personlig_utrustningslista.htm

Hahaha! :D

Kul läsning men samtidigt imponerande måste jag säga. Gubben kör verkligen sin egen stil och cyklar långa sträckor(iofs verkar han dopa sig en del med tanke på listan över smärtstillande). Grymt! ;)

HaraldN

Aktiv medlem
Verkar i grunden rätt vettig, men med starka egna idéer. Dock tog det en stund att förstå att "trampnav" är detsamma som vevlager...

Imponerande att skriva RR för flerdagarsturer med information från i stort sett varje halvtimme!

exil

Ny medlem
"Helst ska den ha stålram. Ska man ut och cykla väldigt långt är det en fördel om en sprucken ram kan svetsas."

Alltså, det där borde väl ändå va en myt? Jag har i och för sig stålram på min touringcykel, men jag hyser mindre än 0,000001 procents tilltro till att någon bysvetsare någonstans i världen skulle kunna fixa den om den helt plötsligt knäcks. Även om han/hon nu skulle lyckas svetsa ihop den så frågar jag mig hur cykelbar den blir efter det. Knappast något man vill cykla hundratals mil på. Chansen är nog större att bysvetsaren kan svetsa ihop en helt ny oxkärreram till mig och sälja nåt dragdjur som tar mig resten av vägen...

Graj

Aktiv medlem
exil skrev:
-------------------------------------------------------
> "Helst ska den ha stålram. Ska man ut och cykla
> väldigt långt är det en fördel om en sprucken
> ram kan svetsas."
>
> Alltså, det där borde väl ändå va en myt? Jag
> har i och för sig stålram på min touringcykel,
> men jag hyser mindre än 0,000001 procents tilltro
> till att någon bysvetsare någonstans i världen
> skulle kunna fixa den om den helt plötsligt
> knäcks. Även om han/hon nu skulle lyckas svetsa
> ihop den så frågar jag mig hur cykelbar den blir
> efter det. Knappast något man vill cykla
> hundratals mil på. Chansen är nog större att
> bysvetsaren kan svetsa ihop en helt ny oxkärreram
> till mig och sälja nåt dragdjur som tar mig
> resten av vägen...

Jag har för mig att Corax påstod att han fått ramen svetsad i någon långbortistanby i någon av reseberättelserna på hans hemsida.

Rock

Aktiv medlem
Den som följer hans utrustningslista måste ju ha en följebil med sig. Bomullsprylar och elände, och kallsonger när man cyklar, kanon.

breezer

Medlem
exil skrev:
> ram kan svetsas."
>
> resten av vägen...

Stellan kör väl med stålram av samma anledning på sina långturer. Om jag inte kommer ihåg helt fel så har han fått den svetsad en (ett par?) gånger? Varför skulle inte en "bysvetsare" klara det?

Aktiv medlem
Han kanske ska börja med att inte packa fullt på en damcykel om han är rädd för att ramen ska spricka. De brukar ju inte vara det styvaste skapelser precis.

Undra om han kommer lägga upp någon film på youtube när han meckar sitt internväxelnav i fält.

Tille

Aktiv medlem
54 kg cykel och packning för att cykla 38,9 mil på 3 dagar. Inte min typ av cykling.
Och jag tror inte att jag kommer byta Assoskräm mot olivolja. Däremot är jag glad att någon äntligen förklarade vad tamponger är :-)

malaka

Medlem
Det här var väl ändå den absoluta pärlan:

"Jag vill också ha en absint, utanför innertältet där jag kan sitta när det t.ex. regnar.

Kniper det och jag inte litar på omgivningarna kan jag lägga in cykeln i absinten."

Själv brukar jag kasta hojen i en balja med Fernet när jag inte litar på omgivningen..

mytomspunnen

Aktiv medlem
"Att jag behandlar det separat beror på att på min senaste cykel var det lackerat inne i ramen. Det betydde att färgen givetvis sakta skavdes bort och då började trampnavet "glappa". Att "fila" bort ett lager lack inne i ett hålrum på en cykelram, ute i skogen, det gör man inte. Det där fick en verkstad titta på.
Givetvis ska också kullagren i trampnavet vara av hög kvalitet."

Rippa

Ny medlem
"GRUSVÄG!
Lömskt övergår den asfalterade vägen i grusväg, utan förvarning!
Nackdelen med grus är gropighet och vassa stenar samt stora stenar. Man måste alltså intensivt hålla ögonen på vägen och kan inte njuta lika mycket av omgivningarna som när det är asfalt."

Graj

Aktiv medlem
Jag tycker han motiverar det mesta på ett bra sätt.
Om han nu har problem med rygg och nacke är det väll förståeligt att han gillar en cykel med lågt insteg och ogillar grusvägar och använder en upprätt sittställning?
Väldigt mycket packning dock.

putchi

Medlem
malaka skrev:
> Det här var väl ändå den absoluta pärlan:
>
> "Jag vill också ha en absint, utanför
> innertältet där jag kan sitta när det t.ex.
> regnar.
>
> Kniper det och jag inte litar på omgivningarna
> kan jag lägga in cykeln i absinten."

På mitt tält har jag absid, om jag skulle nyttja absint så är det i ett glas.

DIRAVI

Ny medlem
exil skrev:
> ram kan svetsas."
>
> resten av vägen...

Jag hyser tilltro till att jag själv kan svetsa ihop en stålram, eller en aluram, bara jag får tillgång till för ändamålet lämplig svets.

Jag ser det som mer troligt att jag skall hitta en fungerande mma, gas eller mig/mag på någon odefinierad plats, än en fungerande tig-svets (eller dillonsvets).

Så sannolikheten att jag får ihop en trasig stålram är större än en trasig aluram.

Sen har vi ju detdär med elasticitet, plastisk deformation och hållbarhet i de olika materialen med ;)

exil

Ny medlem
Skulle Stellan eller Corax vilja skriva ett litet inlägg och berätta om det verkligen är sant att de har fått sina ramar ihopsvetsade på vägen och sedan kunnat fortsätta att cykla utan problem en del eller hela resten av resan?

Jag vill gärna veta huruvida det ligger någon sanning "stålsvetsarfördelen" eller inte. Just eftersom man packar tungt på en cykelsemester så har jag nämligen ännu mindre tilltro till idén.

I och för sig så borde väl stål ha fördelen att det böjs när man ramlar istället för alu som verkar helt oberört och sedan helt plötsligt går av vid nästa lilla incident. Fast sen kan man fråga sig hur bra en böjd ram är...

DARAVI: Jag kan tänka mig att du svetsar mer avancerade grejer än buffelplogar till vardags och har lite mer vetskap och känsla för det där än många man möter på vägen i mindre utvecklade länder. Om man nu skulle vara i Sverige eller nåt annat västland när ramen går av så är det nog dessutom billigare att köpa en ny stålram än att låta dig svetsa ihop den gamla skulle jag tro :)

GoranS

Aktiv medlem
Argumentet med svetsbarhet kanske har sin relevans om man kör turer som Stellan, men den här snubben verkar ju hålla sig i hyggligt civiliserade trakter och då tycker jag det litet förlorar i tyngd.

Sedan undrar man ju hur mycket hans cykelval skulle ändras om han såg till att träna och att ställa in saker hyggligt så att han inte får ont så fort han sätter sig i en position som inte liknar köksstolens. Om han verkligen använder allt som står på apotekslista tycker jag den ger kraftiga indikationer på att han inte riktigt är tränad för sina äventyr.

DIRAVI

Ny medlem
exil skrev:

>
> DARAVI: Jag kan tänka mig att du svetsar mer
> avancerade grejer än buffelplogar till vardags
> och har lite mer vetskap och känsla för det där
> än många man möter på vägen i mindre
> utvecklade länder. Om man nu skulle vara i
> Sverige eller nåt annat västland när ramen går
> av så är det nog dessutom billigare att köpa en
> ny stålram än att låta dig svetsa ihop den
> gamla skulle jag tro :)

Till vardags gör jag motsatsen till att svetsa, altså, jag tar bort material istället för att lägga till (skärande bearbetning)

Men det är definitivt billigare att lejja proffisionell svetsare i Umetrakten ett par timmar, än att köpa en ny ram. iochförsig beror det ju som alltid på hurpass avancerade skador det blivit.

DIRAVI

Ny medlem
GoranS skrev:

> Sedan undrar man ju hur mycket hans cykelval
> skulle ändras om han såg till att träna och att
> ställa in saker hyggligt så att han inte får
> ont så fort han sätter sig i en position som
> inte liknar köksstolens.

Han verkar dessutom inte ha så bra koll på hur exempelvis växlar fungerar.

påståenden om att de tyngsta och lättaste växlarna med kedjeväxel skulle vara diagonalväxlar och därför förkastliga, eller att det går åt mindre energi av att gå och dra cykeln uppför en backe än att trampa på låga växlar med mera låter ju lite som noll koll.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Jag skulle skänka min högra arm till forskning för att få en 10-15 mil cykeltur med den här killen och höra alla tipsen - och inte minst alla "fel" på mitt eget cykelval, han tar ju priset på alla punkter!!!

Hälsningar,
Dubbelvikt av skratt så det gör ont i sidan, men han kanske har ett piller mot det med...

Rippa

Ny medlem
Niko/Frost skrev:

> Dubbelvikt av skratt så det gör ont i sidan, men
> han kanske har ett piller mot det med...

Njae, men ont i slidan verkar han ha bättre koll på.

MagnusA

Ny medlem
"Att "lyfta på benet" över packningen baktill eller över den höga tvärgående ramröret, mellan styrstången och sadelstolpen, känns inte stabilt. Även för en person som INTE har nack-, ryggproblem är den rörelsen att riskera skador."

Det var som tusan, och här har jag hållit på och riskera skador i alla år, så dumt!

Eller förresten, jag har ju längsgående ramrör, så jag kanske klarar mig?

Leffe

Aktiv medlem
MagnusA skrev:
> "Att "lyfta på benet" över packningen baktill
> eller över den höga tvärgående ramröret,
> mellan styrstången och sadelstolpen, känns inte
> stabilt. Även för en person som INTE har nack-,
> ryggproblem är den rörelsen att riskera
> skador."

Åh herregud! Så det är motivationen till damcykelvalet???
Ärligt talat, hade han inte varit med i tidningen hade jag trott att allt var ett skämt.
Hur riskfritt är det att överhuvudtaget cykla runt Vänern och ToR frankrike!?

"Sedan rekommenderar jag att man ska inte sitta på cykeln till varje pris. Variera! Jag brukar kliva av cykeln och leda den så fort jag känner att det "tar emot". Jag ställer mig också upp i alla nedförsbackar om de nu inte är väldigt gropiga eller är en grusväg."

Det vet vi ju alla att vid cykling på en grusväg med brake waves och hål är det bättre att sitta ner på cykeln. ;) Det måste vara ett skrivfel?

"Läser på en internetsida; (http://www.cykelturist.com/tipsen/#cykel) att: "Det bästa är en cykel med utanpåliggande växlar, då man i navväxlade system tappar upp till 15% av nerlagd energi på vissa växlar."
Det låter ju onekligen intressant. Hur går det till? Vart tar den energin vägen?
På den här sidan resonerar de precis tvärtom mot vad jag vill få fram. De hävdar att man har stor nytta av de fler lägre växlarna på tungt packade cyklar i uppförsbackar. Det kan inte vara lätt att vara läsare?

Men, kära läsare, jag håller styvt på att min teori, som bygger på praktiskt användande av slutna växelsystem, är rätt och att ivrarna för öppna flerväxelsystem, har fel. Må de motbevisa mig!"

Kära läsare, vad säger ni?

Faema

Medlem
Jo, jag cykelcampade en hel del på egen hand på 80-talet, mycket packning blev det , tält, spritkök, liggunderlag, kläder, snus mm mm. På de riktiga branta backarna så var det bekvämare att leda cykeln än att kämpa på uppe i sadeln. Då kunde man sträcka både på ryggen och benen och få lite blod i baken på köpet. När man är på cykelsemester är det inte tiden eller hastigheten som har prio utan lite bekvämlighet också. Cykeln var en vanlig racer påsatt pakethållare.

MagnusA

Ny medlem
Fikasvettot skrev:
> Han cyklar ju i alla fall på riktigt. Inte bara
> på teh interweb.

Men att surfa på happy måste ju vara den säkraste formen av cykling?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Favvocitat just nu:

"Olivolja, Extra Virgin. Den använder jag varje kväll, efter att jag tvättat mig ordentligt. Jag smörjer in ljumskarna, under pungen, perineum (området mellan könsorgan och analöppning) och den del av skinkorna som ligger an mot sadeln. Även en bit ned på insidan, baksidan av låren.

Fötterna får sig också en omgång.

Olivolja, i förebyggande syfte är mycket bättre än att ta till Vaselin, vilket jag gjorde på de första turerna. Vaselinet har faktiskt en negativ effekt. Den gör huden ömtåligare.
Olivoljan stärker i stället huden. Gör den lite mer "läderartad". Du får alltså snabbare "valkar"

Även om jag använder olivolja kommer jag oftast inte ifrån skavsår eller irritationer. Ofta är det cykelbyxornas sömmar som är boven till irritation på insidan/baksidan av låren eller att det rinner ned svett utmed ryggen och ned mellan skinkorna som orsakar irritation i området nära analöppningen."

Och ett par rader längre ned, i samma tal om olivoljan...

"Givetvis gäller det också att ha så lite kläder på sig som möjligt."

nummer 25

Ny medlem
Jag tycker fortfarande han är asgrym...

Snacka om självlärd, gammal är äldst. Inte som alla ynglingar som frågar alla andra om minsta lilla huvudbry på Happy! :P

Inte för att jag tycker folk ska sluta med det för då fanns det ju inget forum. Men tänk på att han har växt upp utan forum. och klarar sig antagligen fortfarande utan. Och han är väl lika glad för det när han cyklar omkring och löser alla problem han stöter på efter eget huvud.

/T.

Fikasvettot

Ny medlem
Med tanke på att han är pensionär med ryggproblem så kanske det inte är så konstigt med diverse värktabletter. Det verkar inte vara så mycket "recreational drugs".

Men hans reseskildringar är lustiga. Nån slags "stream of consciousness"-twittrande.

13:05 Nu har jag handlat. Behöver en toa.
13:25 Dags å bajsa.

Liknande trådar

Topp