Tracklocross?

Fredde

Medlem
Tracklocross?
Jag gjorde en sökning på ”tracklocross” här och förväntade mig en rad med trådar men hittade inte en enda. Kanske bara kallas nåt annat här? Ingen mer än jag som är sugen på att testa?

ANTR

Medlem
Tracklocross?
Jag är så jävla sugen på att bygga en tracklo, mest för att jag tidigare har kört en del fixed, men oxå för att det är skoj att cykla i skogen.
Fast då tar man ju hellre sin mtb...
Men dom tilltalar mig estetiskt på något vis. Kan bli en fräck hoj om inte annat.
Ser kul ut! Vill testa!

Men antagligen kommer den bara ta upp en massa plats i förrådet. Så tråkig är jag :(

Fredde

Medlem
Tracklocross?
Jag är så jävla sugen på att bygga en tracklo, mest för att jag tidigare har kört en del fixed, men oxå för att det är skoj att cykla i skogen.
Fast då tar man ju hellre sin mtb...
Men dom tilltalar mig estetiskt på något vis. Kan bli en fräck hoj om inte annat.
Ser kul ut! Vill testa!

Men antagligen kommer den bara ta upp en massa plats i förrådet. Så tråkig är jag :(
Instämmer, är nog mest själva hojen i sig som lockar :)

ttfh

Aktiv medlem
Tracklocross?
Hur gör man CX-av/på-stigningar med fixed?

Cykelcross har väl funnits så pass länge som sport att dom inte hade frihjul i början? Så dom borde ju ha utvecklat teknik för att hoppa av och på i farten.

erik h

Aktiv medlem
Tracklocross?
Jo alltså de där tracklocross är fina men det är ju flatbar-cx. Kul beater lite allround men inget för skogen. Lite grann kallade vi det för skoxie där i början, alltså en riktig mtb som är fixie, för skogen.

Det är nog faktiskt 12-13 år sen jag började och det är himla mysigt sätt att skogscykla. Farligt att köra med snabbt sällskap dock, lätt att tänja på principerna för att hänga med och då kan det bli lite farligt, bättre ta en ”vanlig” cykel då.

I början körde jag en 26” inbred men 2012 lät jag bygga den här, det gjorde ju inte saken sämre.

Kan rekommendera bultade drev på discfästet (VeloSolo), på bakvänt hjul. 1 1/8” och ordentligt höga tänder på klingan. Spikrak kedjelinje. Då är det pålitliga saker.

352C39E8-A099-42DC-8848-D91BCC2FDCF2.png

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Tracklocross?
Är lite sugen på att bygga ihop ngt. Squids so-ez är väl det jag hittat här i europa.

känns trist att lägga 6000 på en ram som antagligen är byggd av samma fantastiskt tråkiga rör som alla blb-ramar. 3.15kg för ramkit 😁🤷🏻‍♂️
Men vet inte vad det finns med 135mm spacing och antingen horisontella eller sliding dropouts?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer