Tråden om märkliga fel vars lösningar var allt annat än logiska

Makten

Aktiv medlem
Min drivlina har under en tid givit ifrån sig riktigt otäcka knakanden. Det var som att kedjan nästan rappade när man tog i, men jag kunde inte hitta något som helst fel. Efter mycket om och men så insåg jag att det åtminstone måste komma från framdrevet, för när jag bytte till ett annat dylikt så försvann knaket. Min teori var att det förra drevet var feltillverkat då man kunde se ett märkligt slitage som inte borde vara där. Som att kedjan lade sig lite snett på tänderna och "hoppade rätt" när man tog i.

Så långt allt gott. Men så för någon dag sen hade jag tagit bort bakhjulet för att fetta om frihjulet och sen var knaket tillbaka! Vad ända in i helvete... Jag hade inte ens rört framdrevet! Trodde jag.
Jag svor och skruvade på precis allt, som en idiot, mitt i skogen. Fixade med clutchen i bakväxeln, meckade b-skruv, spände vevlagret, men inget hjälpte. Tills jag kom på att jag borde prova att ta bort kedjestyraren. Knäpptyst. Dafuq???

Det har alltså hela tiden varit (den övre) kedjestyraren. Troligen har den tvingat den fladdrande kedjan att hamna lite snett på tänderna och sen har den med en redig smäll hoppat ner där den ska vara. Oavsett vilken växel bak som använts. Fullständigt ologiskt och faktiskt raka motsatsen mot vad en kedjestyrare ska göra.
Nästa åtgärd var att montera tillbaka kedjestyraren men flytta den något framåt i cykelns längdriktning. Och nu blev det tyst även med styrare! Äntligen!

-----------------

Fyll på med dina anekdoter om sjuka fel på cykeln som berodde på något helt annat än du nånsin kunnat ana. Jag misstänker att framför allt missljud kommer att dominera, men det kan ju bli ett bra felsökningslexikon i framtiden för andra som drabbas.

Stervelo

Aktiv medlem
Japp, jag hade på min ibis mojo carbon, ett knakande från bakfjädringen, när den trycktes ihop kunde det knaka.

Jag var övertygad om att det kom från främre dämparfästet, men fick aldring till det, hade loss det och rengjode och smorde in säkert 20 gånger på ett par år.

Det tog nog en 3-4 år, innan jag insåg att det var växelwirens "ferrule", vad det nu heter på svenska, metallkalloten du sätter på när du klippt av en växelwire, som låg och rörde sig på toptubens fäste nära sadeln, där växelwiren tog luftvägen till baktriangeln. Jag tänkte inte ens att det kunde vara det problemet.
Jag kom på det när cykeln hängde i mekstället och så drog jag lite i växelwirens höljde, och knak.

Det är mitt värsta headfuck någonsin.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer