Träffa på djur i skogen på cykelturen

Rassemouse

Aktiv medlem
Tänkte höra lite vilka erfarenheter det finns av att träffa på större djur som hjort, rådjur, älg, Björn, varg och lo på era cykelturer i skog och mark. Jag bor i mitten av landet (Ångermanland) och här finns det mycket djur, men har bara sett rådjur hittills, men oroar mig ibland för att stöta på björn, speciellt när jag är ut och cyklar själv. Så det hade varit intressant att höra andras erfarenheter kring vilda djur. :-)

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag blev attackerad av en duvhök under en cykeltur härom dagen! Men det kanske inte räknas?
Jo men absolut. Fåglar är ju också djur. Har dock aldrig tänkt på att de skulle gå till attack, men det är ju klart att dom kan nu när jag tänker efter.
Fiskmåsar har man ju fått efter sig ett par gånger, speciellt när jag höll på med forspaddling för en massa år sen. 😊

Foxis

Aktiv medlem
Har träffat på älg två gånger i skogarna runt Tyresta med omnejd.
Ena gången mitt i vintern på avstånd. Andra gången rätt nära då jag passerade en tjärn där älgen svalkade av sig under en värmebölja. Som tur är blev vi båda lika rädda och ingen ville slåss. :)

Rådjur är mest hela tiden. Hare och Räv rätt ofta, mer nu än tidigare år.

Cyklade mellan ko och kalv en gång 😲 (var på varsin sida skogsvägen)
Påsprungen av en grävling en gång, kom som en vält genom skogen och sprang in i bakhjulen. Jag var svit rött på toppen av en backe och han inte reagera.
Cyklade nån DM bredvid en bäver i vägkanten en gång, tog ett tag att registrera vad den stora råttan var...
Stog två getter mitt i skogen en gång, tog också ett tag att registrera. Helt fel sak i fel färg på det stället.

Ja jag bor mitt i skogen...

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har flera gånger, på samma ställe, sett en uggla i skogen, det är rätt häftigt när de flyger helt ljudlöst.

Som anekdot måste jag även berätta att min kusin under en mtb-tur i sin ungdom blev jagad av ett får, som lyckades fastna med nosen inkilad mellan ramen och bakhjulet på hans CyclePro Alien AL...

aahlborg

Aktiv medlem
Har stött på älgkalvar några gånger runt Göteborg, som tur var utan överbeskyddande mamma. Rådjur är också ganska vanligt men känns inte alls lika hotfullt.

En gång var det tre grävlingar bredvid stigen som väste åt oss när vi cyklade förbi. Det kändes inte inte som ett läge att stanna och fota.

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har flera gånger, på samma ställe, sett en uggla i skogen, det är rätt häftigt när de flyger helt ljudlöst.

Som anekdot måste jag även berätta att min kusin under en mtb-tur i sin ungdom blev jagad av ett får, som lyckades fastna med nosen inkilad mellan ramen och bakhjulet på hans CyclePro Alien AL...
Ja ugglor är häftiga. När vi hade flyttat till vår gård så hade vi en Uggla som kom förbi gården i mellan åt. Var lite spännande när man skulle ut på dass och det kom nått ljudlöst farande över huvudet på en och satt sig i en björk en bit bort. Aldrig på ett hotfullt sätt, men ändå spännande att se.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Älg har jag stött på många gånger både vid löpning och cykling. De brukar vänta, skrämma livet ur en då de plötsligt drar iväg en liten bit (50-100m) och stå still och man kan cykla vidare på sin stig. Jag vänjer mig aldrig vid att de är så stora.

Mest nervöst var en gång med en älgko med kalvar där jag blev ”inboxad” mellan en brant och kalvarna som var enormt nyfikna på mig, en gick runt bakom på stigen jag kom från medan älgkon bara försvann nånstans i vegetationen längre fram. Jag vågade inte ta risken att fortsätta och eventuellt hamna mellan kalvar och ko. Jag valde att föga elegant retirera nedför branten med cykeln.😅

Rådjur ser jag jämt. De är överallt, tex i trädgården igår och på morgonpendlingen i veckan. De brukar springa sin väg.

Vildsvin lämnar spår överallt och är tydligen i bostadsområdena häromkring men jag har ännu inte sett ett själv, tyvärr.

Bästa minnet är en lågflygande havsörn som fick alla måsar i området att bli helt vansinniga och en rävunge (heter det valp?) på stigen, den var otroligt fin.

Snefan

Aktiv medlem
Jajo den där fasanen e en rolig fågel.. låter som en racklig startmotor typ. Höll på att få in en rackare i ekerspelet när jag flyger ner för utförssträckorna på gräs&buskage kullen i södra schtockholm. Hörde ljuden men tänkte att det var d lokala skrotsamlarna på baksidan av kullen som höll på. Så flög den upp mitt framför styret och skrämde skiten ur en. Sedan har man raceat med kung HIRVI(älg) några ggr. Men den vinner varje gång över mig...

fhloston

Aktiv medlem
Jag har sett rådjur i skogen, och älg när jag cyklat Lvg.

De få gånger jag cyklat i skogen med pannlampa har jag blivit lite överraskad över hur många ögon man ser då 😲

Lars.E

Aktiv medlem
Mygg och Broms är det mest hotfulla jag stött på. Men annars ser man ganska ofta större djur som är snälla.

ttfh

Aktiv medlem
Älg har jag stött på när jag åkte skidor på en enslig skogsväg nån gång för 10 år sen. På cykel rådjur(förvånansvärt centralt), hjort, hare, kanin. Nån gång har det prasslar misstänkt i buskarna och jag var rädd att det var vildsvin.

På sistone ser jag mycket fåglar, så jag har börjat titta lite i böcker så man kan känna igen några.

C-dale

Aktiv medlem
Det roligaste jag sett var ett par rävungar på Lackarebäcksfjället. Tror att det fanns en rävlya vid sidan av HHHR, men de är nog borta sen länge.

Rassemouse

Aktiv medlem
Rävungar är ju så fruktansvärt söta! Jag höll på att landa på en en gång när jag var ute och sprang och det var ett stenigt parti så jag hoppade från Sten till och Sten och sen när jag skulle hoppa ner på marken så låg det en liten rävunge i solen och njöt men flög upp och sprang iväg innan jag hann landa, som tur var.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Jag såg en hjord med rådjur i Onsdags på Romeleåsen.
De var ett femtiotal individer. Har faktiskt inte sett någon gång en så stor hjord.

Onemangang

Aktiv medlem
Någon som jobbat lite. Själva arbetaren såg vi inte😀
20200602_202612.jpg

Laan84

Aktiv medlem
Har sett bäver tre gånger, rådjur, harar osv, Uggla, ormvråkar, glador, älg på avstånd. När jag bodde i Luleå så mötte jag en person som stannade mig och sa att de sett Björn lite längre åt det hållet som jag var på väg åt, kan säga att jag vände rätt så snabbt :)

weldion

Aktiv medlem
När jag cyklat:
Ekorre, rådjur, gärdsmyg, morkulla, gråspett, talgoxe, lappuggla, jorduggla, räv, nötdjur, älg, näbbmus, varg, gris, höns, tjäder, kungsörn, havsörn och ett knippe till.

Beagleboy

Aktiv medlem
Väjde för helt ungt rådjurskid på Vinsta ängar, Vällingby för en tid sedan. Det är lite skog och åker där och djuren inkl. mamsen fick inte vind av mig i tid.

Dagsaktuellt här annars, även om de troligen inte var skogscyklister i vanlig bemärkelse:
20200613_131700.jpg

robbetobbe

Aktiv medlem
Väjde för helt ungt rådjurskid på Vinsta ängar, Vällingby för en tid sedan. Det är lite skog och åker där och djuren inkl. mamsen fick inte vind av mig i tid.

Dagsaktuellt här annars, även om de troligen inte var skogscyklister i vanlig bemärkelse:Visa bilaga 423426

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Cyklar MTB i Östergötland mest. Har träffat på älg, rådjur, kronhjort, grävling, havsörn, ormar, hare.
Jag har även blivit jagad av tjäder.
Det djur som jag skulle vilja se är lo ovh bäver.

Gris ser man spår av överallt, men jag har aldrig sett djuren

IM

Aktiv medlem
Jag har haft två trevliga djur-turer på senare tid. På landet för någon månad sedan cyklade jag på upptäcktsfärd med CC:n. Först kilade en söt liten ekorre över vägen. Därefter visade sig en räv och sprang en stund framför mig på en undangömd skogsväg. Ytterligare lite längre fram, precis bakom en kurva och efter ett krön, stod det en ståtlig älg, en fjolårskalv vad det verkade, och njöt av lugnet. Det var en fin tur.

Någon vecka senare var jag ute på en liten längre lvg-tur. Efter en vänstersväng, på en av de smalare vägarna tog det stopp. Där var det upptaget. Längst fram gick mamma and. Och efter henne, i flera raka led, spatserade ett tjog, eller så, små, små ällingar. Efter ett 30-tal meter hittade de en lockande åker vid sidan av vägen och begav sig dit istället, så fick jag åter vägen för mig själv.
Efter ytterligare ett par mil kom jag till rundans ända riktiga backe. I med rätt växel och lagom kadens, fullt fokus uppåt. Plötsligt ser jag något i ögonvrån och är tvungen att titta dit. Bredvid mig springer en liten rävunge. Den springer bredvid mig en kort stund innan den viker in i skogen.

tmalm

Aktiv medlem
Såg vildsvin, kattuggla och ekorre på senaste Skogsrundan.
Vildsvin är rätt (alltför) vanligt här i Sandsjöbacka /GBG.
Älg, rådjur och räv har man stött på ibland oxå.

/T

Pepperazzi

Aktiv medlem
Skrämt upp två älgar på mtb spåren, sett diverse gnagare och ormar.

Största pulshöjaren var nog fåglar som flaxar till helt nära ibland.
En gång skrämde jag upp en skock kanadagäss (?) på en liten skogsbilväg. Ett 10-tal större fåglar som helt plötsligt tar fart och lyfter några meter framför mig. Oklart vem som blev mest rädd.

rödblå

Aktiv medlem
Tog en genväg där jag ledde cykeln över terräng då stigen tog slut. Trampade i ett jordgetingsbo, sprang så fort med cykeln att en CX:are skulle bli imponerad. Rekommenderas ej, värre än alla mina vurpor hittills.

bearthefear

Aktiv medlem
6F96EB93-B2F7-43F4-9AC4-FDCFA85CB856.jpeg

Omkring Paradiset stötte jag förra året på denna älg som valt att ta sin lunchvila mitt på stigen. Stod ett tag och tittade på den, men fick sedan helt sonika traska runt den inne i skogen. Bilden tagen när jag släpade cykeln obanat runt älgen, som bara tittade förundrat på mig.

Annars är väl det läskigaste jag stött på en vildsvinsfamilj en väldigt tidig morgon runt Tyresta. Kom i rätt hög fart på en traktorstig och bara 20-30 meter fram stod två grisar med kultingar. Uppfattade det som att dom var rätt aggressiva när dom såg mig, så det var bara att vända och trycka plattan i mattan därifrån. Sen vet jag inte om vildsvin är så läskiga på riktigt eller om det bara är något man fått för sig, i kombination med överraskningen då och tempot därifrån fick jag i alla fall upp pulsen ordentligt :)

Spacekitty

Aktiv medlem
två grisar med kultingar. Uppfattade det som att dom var rätt aggressiva när dom såg mig, så det var bara att vända och trycka plattan i mattan därifrån. Sen vet jag inte om vildsvin är så läskiga på riktigt eller om det bara är något man fått för sig, i kombination med överraskningen då och tempot därifrån fick jag i alla fall upp pulsen ordentligt :)

Om det är mamma gris med små randiga kultingar så gör du bäst att ge dig av.

SLI

Aktiv medlem
På Hökensås; rådjur och älg är vanliga, särskilt på vårarna. Dovhjort vid flera tillfällen. Påkörda vildsvin, igelkottar och grävlingar.

Hare och räv, fasan, ormvråk, glada, duvhök, sparvhök, brun kärrhök (tror jag). Blev själv skrämd när jag for igenom en flock med hönsfåglar (rapphöns?) så fjädrarna rök åt alla håll.

dman

Aktiv medlem
Rådjur ser man ganska ofta. Sen blev jag attackerade av fiskmåsar på Gotland (hade just tagit av hjälm för att de var så jäkla varmt, och en fiskmås lyckade ge sig på mitt huvud, de hade just lagt ägg tror jag, men rätt aggressiva var de iaf) och cyklade en stund bakom ett springande viltsvin i Italien. Dessuotm körde nästan på en ren nära Abisko.

SöppeJ

Medlem
Mest rådjur och ormar, och massor av ekorrar i år. Verkar finnas i överflöd av dom. En gång såg jag spår av björn på stigen, en rykande hög av spillning full av blåbär.

ejma

Aktiv medlem
och här finns det mycket djur, men har bara sett rådjur hittills, men oroar mig ibland för att stöta på björn. Så det hade varit intressant att höra andras erfarenheter kring vilda djur. :-)

Cyklar i norra Stockholm och vi har gott om rådjur, räv, grävlingar och viltsvin, dvs sådana djur som jägarna inte vill ha. Varg, björn och lo skjuter jägarna norrut innan de når Stockholm. De som ändå tar sig genom gatloppet brukar bli fällda av ilskna stockholmsbilister.
Det mest upphetsande jag sett vid skogcykling var en huggorm som låg på stigen och solade.

Har faktiskt mer närkontakt med djur vid lvg cykling. Tranor, sångsvanar och fasaner har varit återkommande möten under våren. Några rådjur har hoppat över vägen nära inpå.

roller

Aktiv medlem
Mest överraskande mötet var med en skata som nästan slutade i en OTB. Den flög in i framhjulet och knäcktes mot framgaffeln.
Läskigaste mötet var under en löptur i Thailand. Jag sprang lite utanför orten i naturen. Helt plötsligt befann jag mig nära en flock med (för)vilda(de) hundar. De var mycket aggressiva och vaktade sitt revir. Jag vände om mycket långsamt och gick sakta tillbaks samtidigt som följde efter mig. Skällande och morrande visade de sina tänder. Jag tänkte att anfaller de mig är jag chanslös. Men som tur var när jag gått några hundra meter stannade de och lät mig gå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer