Träffa på djur i skogen på cykelturen

Onemangang

Aktiv medlem
Skrämt upp två älgar på mtb spåren, sett diverse gnagare och ormar.

Största pulshöjaren var nog fåglar som flaxar till helt nära ibland.
En gång skrämde jag upp en skock kanadagäss (?) på en liten skogsbilväg. Ett 10-tal större fåglar som helt plötsligt tar fart och lyfter några meter framför mig. Oklart vem som blev mest rädd.
Jofan vad fåglar kan skapa nutella i brallan. Den med jordgetingar är ju skit oxå

Onemangang

Aktiv medlem
Mest överraskande mötet var med en skata som nästan slutade i en OTB. Den flög in i framhjulet och knäcktes mot framgaffeln.
Läskigaste mötet var under en löptur i Thailand. Jag sprang lite utanför orten i naturen. Helt plötsligt befann jag mig nära en flock med (för)vilda(de) hundar. De var mycket aggressiva och vaktade sitt revir. Jag vände om mycket långsamt och gick sakta tillbaks samtidigt som följde efter mig. Skällande och morrande visade de sina tänder. Jag tänkte att anfaller de mig är jag chanslös. Men som tur var när jag gått några hundra meter stannade de och lät mig gå.
Var det större hundar?

MtbIte

Aktiv medlem
Träffade på tacka med chilling , ganska harmlösa djur som bara står och glor.

IMG_20200617_142638.jpg

Var i Åre när den var lämmelår, vet inte hur många jag körde ihjäl men säkerligen en handfull. Helt sjukt vad många det var.

Kommer ihåg en som jag mötte på jörgens, den gick upp på bakbenen och väste skräckinjagande. Lyckades undvika den med framhjulet, dock ej med bakhjulet.

Berk

Aktiv medlem
Såg jättemycket länkarna när jag cyklade lilla Jämtlandstrianglen för många år sen. Visste inte om lämmelår, så ver inte om det var en. Men nästan alla sprang runt under den (långa) spångarna, så tror att jag inte körde ihjäl en enda.

Maakus

Aktiv medlem
Rådjur, älg och kaniner är väl det vanligaste.
En morgon på en av stigarna, Fun Moss, till VCC träffade jag en Älgko med Kalv i morgon dimman. Spännande!

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag skrämde iväg ett rådjur det sista jag gjorde på dagens runda. Sista 50m ner till där jag skulle bada stod det ett på stigen som blev rädd och hoppade in i skogen.

JWN

Aktiv medlem
Fick förra året se min första älgkalv på en mtb runda, stannade även om den stack iväg ganska fort, men några sekunder senare dök mamma älg fram och kollade läget.
I förrgår stötte jag på två älgar inom loppet av 20 minuter, filmen är på den andra. Elen kommer från Ringhals några kilometer bort.
Det skummaste mötet är nog när jag jagade en trana runt ett elljusspår, tänkte att den skulle vika av ganska direkt, men jag låg hack i häl kanske 200m🚲💨

kais01

Aktiv medlem
träffat på älgar, deras kalvar och en gång delat en vildsvinsflock som skulle över landsvägen där jag cyklade.

nyligen var jag lite medveten om en björn som siktats 500 m från stigstart ett par dagar tidigare, men såg ingen.

vid torö cyklade vi på tandem under men delvis även igenom en flygande fladdermusflock på antagligen hundratals individer. lite fascinerat spännande faktiskt. de vek av i sista sekund.

lite ot, men en gång för många år sedan räddade jag i land ett rådjur som tagit sig ut på is som först var skrovlig, men sedan inte tog sig en meter när det blev slätt, aka bambi. efter lite småprat accepterade den att bli upplyft i min famn, och vi åkte tillsammans skridsko några hundra meter in till land.

mysig naturupplevelse:)

Stumpy

Aktiv medlem
Tyresta är bra för naturupplevelser. För några veckor sedan såg jag strömstare och häger. Tidigare havsörn och andra rovfåglar, älg, vildsvin och spår av lodjur. Vid Erstavik kan man se 30-40 dovhjortar på ängarna.

bokaj

Aktiv medlem
Fick se en fiskgjuse dyka ner och fånga en fisk häromdagen. Det var den turens enda behållning då jag mådde alldeles för kass för att cykla.

aheti00

Ny medlem
Vi stötte på en familj med vildsvin igår när vi körde i skogarna runt Genarp. Det var precis efter där det delar sig för "Genväg Häckeberga" och Häckeberga/Risen. Grisarna kom snett bakifrån och var framför oss när vi såg dem. Det var minst 3 kultingar och en stor gris. Dom försvann in mot ett kärr/träsk. Fick lite extra puls men det hördes tydligt att dom var på väg bort från oss.

Kom att tänka på den här tråden, är det mer djur än vanligt? Har det körts lite bil i coronatider?

Har fyra harar i trädgården just nu, och ser hare ibland (några per vecka) på cykelturer. Inte så vanligt senaste åren att jag sett det.
Rådjur är det överallt. Gick på en grävling ute på gården häromveckan en natt. Höll på att krocka med en grävling förra veckan, på cykel. Vilket hade varit andra(!) gången. (inte samma som på gården för det var en mil bort)
Andra observationer senaste veckan är älg och räv. En trana i trädgården imorse.

DarkMatter

Aktiv medlem
Många harar i grannskapet tycker jag. Fler än jag kan minnas från tidigare år. Som mest tre på samma gång.
Rådjur överallt i Grmistaskogen. Även i andra skogsområden.
Har nästan kört över en orm och en groda på grusvägarna på Järvafältet.

Läskigaste djurmötet var annars förra året när en Gräsand som satt dold nära cykelvägen blev skrämd av min framfart och plötsligt startade och flög in i bakänden av cykeln. Vände mig om för att se hur det gick med den men kunde inte se den mer.

Batavus

Aktiv medlem
Jo, det är nog så att djuren trivs i vår frånvaro. Konstigaste djurmöte jag haft var en fasanhöna som flög genom ramen. Pulsen steg en del kan man säga!

freddes

Aktiv medlem
Har cyklat på ett rådjur, även haft möten med dessa själv och med mina pågar. De e relativt tama i skogen där jag bor.

onegear

Aktiv medlem
Det märkligaste djurmötet på cykel var för 25 år sedan några mil norr om Gävle på ett kuperat område som är fredat från älgjakt. Jag tror att älgarna vet det under älgjakten och jag valde samma område av den orsaken, jakt...
Hursom så svängde stigen och jag stod på rätt bra då plötsligt 3 älgar står i utgången av kurvan. Tvärnit och där står jag med älgarna runt mig. Det går några sekunder där vi alla tittar på varandra innan älgarna sätter av i högsta fart. Kvar står jag med 200 i puls och ser på när älgarna försvinner ner för en slänt och in bland träden.
Numera bor jag ännu längre ut i skogen nordväst om Gävle och ser älg rådjur räv havsörn kungsörn diverse ugglor och spåren efter björn varg lo. Missade en björn under en cykeltur på grund av att jag var så trött så jag hängde med huvudet. Sällskapet började exalterad stamma en massa innan ordet björn kom upp och jag missade precis när björnen sprang av vägen in i skogen. Har dock sett 10 björnar till fots så jag är nöjd.
Brorsan mötte en varg på ett motionsspår i grannbyn och har även upplevt hur det är när en kungsörn flaxar upp ur diket 10 meter framför cykeln. Han trodde det var en drake först (spelar alldeles för mycket dataspel)

fhloston

Aktiv medlem
Iofs inte i skogen, men för några år sedan hade jag en havsörn flygande nära mig när jag cyklade över bron mellan Alvik och Stora Essingen.(Även omnämnt i pendlingstråden). Som jag minns det var den 10 m bort som närmast. Minnet är ju kort, och kan ju även ha kortat ner avståndet.
Det var en häftig upplevelse.

Stervelo

Aktiv medlem
På en tur i hellas, såg jag i höstas både vad som måste varit kronhjort, med harem, eller familj? 5 min senare älg med kalv. Då blev jag lite rädd, älg med kalv lattjar man inte med. Inte illa för en tur i hellas. :)
Jag har aldrig sett varken den ena eller andra förut på cykelturer i hellas, rådjur kryllar det av, men var är alla rävar? Mer skygga? Mindre? Döda i skabb? Harar dyker upp också.

Stumpy

Aktiv medlem
Vid Erstavik kryllar det ju av dovhjort.
Igår under landsvägstur, så stod en älg 20 m från vägen mellan Österhaninge och Västerhaninge.
Vid Åva seglar det ofta havsörn.
På tomten knallar rådjuren dagligen, så pass att vi har en upptrampad stig över gräsmattan.

Crossmax

Aktiv medlem
På en tur i hellas, såg jag i höstas både vad som måste varit kronhjort, med harem, eller familj? 5 min senare älg med kalv. Då blev jag lite rädd, älg med kalv lattjar man inte med. Inte illa för en tur i hellas. :)
Jag har aldrig sett varken den ena eller andra förut på cykelturer i hellas, rådjur kryllar det av, men var är alla rävar? Mer skygga? Mindre? Döda i skabb? Harar dyker upp också.
Såg både räv och älg med kalv uppe på Hoola-berget/Harberget för två-tre veckor sedan, men det var första gången jag såg räv i Hellas/Erstavik.

Verkar kanske inte bara vara inbillning då, bra med mer sightings.
Och fåglar är ju helt klart det som oftast ger en puls, särskilt morkullor som springer på backen i buskagen när man är nära. Och mongo tjädrar...

Räv är mer nattaktiva (och mer skygga), ser dem oftast kväll/morgon.

Jag har feber och har inte cyklat på några dagar så ingen mer cykelsighting men för 10 minuter sedan såg det ut så här utanför, fem rådjur, en trana och strax utanför bild två harar. Vet inte varför de är här, enda öppna marken kanske, har inga grannar på någon kilometer. Tranorna bor vid en tjärn ett par hundra meter bort tydligen.
IMG_0684.jpg

tmalm

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad det är för djur som låter som en dålig imitation av en häst? Pga mörker hörde jag det bara och det lät stort när det sprang iväg. Rent statistiskt skulle jag gissa på vildsvin för det har vi gott om i krokarna men aldrig hört dem eller nåt annat heller låta så här. Någon som vet?

/T

IM

Aktiv medlem
På en tur tidigare i somras stötte jag på en ekorre, en räv och ett monster. Det sistnämnda drog runt på en gammal Nishiki eller Kona i bikepacker-utförande med väskor till höger och vänster. Det innebar dock inga problem utan han hängde glad i hågen på mig i bra marschtempo både uppför och nerför en god bit. Vette tusan om han inte körde i träskor till och med... 😁

lmoberg

Aktiv medlem
I helgen på väg utför på Lugnets röda så höll flickvännen på att braka in i rådjuret som sprang emellan oss.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer