Träffa på djur i skogen på cykelturen

D

Deleted member 74442

Guest
Körde på en smal skogsväg när en stor uv🦉 lyfte från ett träd två meter ifrån mig, efter en halv minut kanske blåste den förbi bakifrån 30 cm ovanför huvudet! kände mig lite stressad efteråt, man vill ju gärna inte ha en klo i ögat😟

frippegubben

Aktiv medlem
För många år sen cyklade jag längs en landsväg uppe i Norrland och lyckades sätta fart på en ensam ren. Tydligen var cykelfart nåt som kändes hotfullt (bilar däremot brukar de ju inte reagera på) för den klapprade på framför mig på asfalten en ganska lång sträcka innan den kom på att den kunde vika av ut på en mosse...
På senare år är väl det jag mest minns en höstkväll då ett rådjur/hjort hoppade rakt genom klungan cyklister och försvann i mörkret på andra sidan. Det var inte många cm tillgodo mellan alla inblandade. De framför märkte det aldrig, och vi som låg bakom höll på att skita på oss!

Dricko

Aktiv medlem
Jag har träffat på älg (fler gånger än vad jag minns) dovhjort, kronhjort, rådjur, örn, vildsvin, ren, räv, diverse ormar, hare och flera rovfåglar som jag inte riktigt vet vilken typ det är. Mina läskigaste möten är närkontakt med grävling och en tjädertupp som började härja trots att jag var långt borta 😄. Bor på landet utanför Södertälje. Vi har gott om djur här, ffa vildsvin och hjort. Räknas synvilla? Trodde att jag såg en björn i Lofsdalen förra sommaren men det var en stor sten 😅.

n_andersson

Aktiv medlem
Lyfte två tranor ca 2 meter framför mig med ett jävla oväsen på dom. Då skvatt jag till ordentligt, jävlar vad stora dom var på nära håll när dom bredde ut sig.. annars har man träffat på rådjur och älg.

Pfaff

Aktiv medlem
Centimetrar från en huggorm som låg o fläkte sig på vägrenen under gårdagens runda.Den lät inget.

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag har börjat cykla på en ny stig, gammal fd skogsväg som ingen annan använder. Varje gång jag passerar skuttar en hare iväg. Ska jag byta stig, han var ju där först? Å andra sidan är jag borta igen på några sekunder, resten av dygnet har han för sig själv..

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa bilaga 423490
Ganska exakt på dagen för ett år sedan. Den närmast började gå MOT mig, inte så mysigt.
Vaddå då, hur skulle du lyckas köra över 3 grävlingar? Och det är inte alls nära, ser man på bromsspåret. Men du skulle nog bara kört över en i värsta fall sen skulle du bumpat in i terrängen.

Själv har jag sett älg (som gick över vägen), sen såg jag orm (som också gick över vägen(tack vare mig)). Ja sen har jag inte sett så många fler vilda djur .Inhägnade djur är väl inget att skryta om, de har ju inget val.

Senast ändrad:

stigfinnare

Aktiv medlem
Räknas synvilla? Trodde att jag såg en björn i Lofsdalen förra sommaren men det var en stor sten 😅.
Haha samma här, var övertygad om att jag såg en björn just när jag vände mig om och skyndade iväg, men hann på någon minut inse att de finns ju extremt sällan här i trakten. Var nog en älg som lät, och en rotvälta som jag såg 😅

yonsson

Aktiv medlem
Vaddå då, hur skulle du lyckas köra över 3 grävlingar? Och det är inte alls nära, ser man på bromsspåret. Men du skulle nog bara kört över en i värsta fall sen skulle du bumpat in i terrängen.

Själv har jag sett älg (som gick över vägen), sen såg jag orm (som också gick över vägen(tack vare mig)). Ja sen har jag inte sett så mycket mer vilda djur.Inhägnade djur är väl inget att skryta om, de har ju inget val.
Typ en meter ifrån, men bra bidrag till diskussion, tack för det!

Laan84

Aktiv medlem
Min son var max 50cm från ett murmeldjur i somras, jag ytterligare några meter bakom. Det bara dök upp från ingenstans, blev livrädd och sprang iväg. 👍😂

josofin

Aktiv medlem
På väg hem från skogen idag träffade jag på den här... Trodde inte de fanns vilda i Sverige 🤔 ... Trodde väl fel.
VideoCapture_20211009-162006.jpg

IM

Aktiv medlem
Finns ingen djurpark inom rimligt avstånd där jag såg den... kanske nåns husdjur...?
Det är inte helt ovanligt att det tittar in en och annan exotisk fågel på våra breddgrader. Inte minst i takt med uppvärmningen som pågår. Jag vet dock inte hur de där rackarna har det med flygförmågan?

dnfrr

Medlem
Såg en grävling för första gången för ett par veckor sen i Delsjön, på stigen som passande nog heter Grävlingsstigen i Trailforks

Woodknocker

Aktiv medlem
vbaaah har ni aldrig sett vild påfågel. Jisses amalia och hennes syster.

Aldrig sett så många gråsparvar som nu, sitter ju på snart varenda väg jag kommer farandes på där i nationalparken.

Chwa80

Medlem
Vid Bönan utanför Gävle såg jag havsörn som satt och åt på nått blodigt , den lyfte när jag kom mot den. Sjukt stort djur.

I Idre kom jag i hög fart när en renj*vel sprang rakt ut från björksnåret ut på cykelvägen. Jag skrev, bromsarna skrek och renen stod still och tittade på puckot på cykeln som flög omkull.

Det roligaste är cykling med lampor och några reflekterande ögon syns en bit bort.Björn, varg eller varulv skriker hjärnan direkt. 999 ggr av 1000 är det ett rådjur.

simson

Aktiv medlem
Vid Bönan utanför Gävle såg jag havsörn som satt och åt på nått blodigt , den lyfte när jag kom mot den. Sjukt stort djur.

I Idre kom jag i hög fart när en renj*vel sprang rakt ut från björksnåret ut på cykelvägen. Jag skrev, bromsarna skrek och renen stod still och tittade på puckot på cykeln som flög omkull.

Det roligaste är cykling med lampor och några reflekterande ögon syns en bit bort.Björn, varg eller varulv skriker hjärnan direkt. 999 ggr av 1000 är det ett rådjur.
Glöm inte att meddela oss vad det 1000e mötet blev för nåt spännande 😜

Mats65

Aktiv medlem
Körde en grusrunda på Lovön ikväll.
Fick tvärnita tre gånger. Två rådjur och en grävling sprang ut över vägen precis framför mig. Grävlingen undvek jag bara med några cm.
Första gången jag har sett en grävling.
Utöver det några harar och ytterligare ett rådjur som hade vett att springa ut i skogen istället för att hoppa ut framför mig.

weldion

Aktiv medlem
Här i området är det ett fruktansvärt överskott av rådjur. Vill man slippa se rådjur någon dag, då får man stanna inne och låta rullgardinerna vara nere.
Gissar att många i byn matar rådjuren.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer