Träffa på djur i skogen på cykelturen

GoranS

Aktiv medlem
Skulle vilja byta ut rådjuren mot någon slags get. Rådjuren äter också sly, men getterna är mycket mer noggrann med att beta av all sly.
Dessutom är väl getter mer tamdjur som man styr lite var de äter. Rådjur brukar ju gå åt lite allt möjligt. Men de kanske går att dressera till att bara äta sly?

Guaruska

Aktiv medlem
Lite OT men jag lägger in det här så får moderator ta bort om det är för långsökt.
Jag bor på landet och har länge varit natur- och friluftsintresserad. Jag har lärt mig att se djur och identifiera dom genom att vistas i naturen, mycket, samt läsa o titta på bilder. T ex identifierade jag över 100 fågelarter i Costa Rica, på en längre semester, utan att vara fågelskådare.

På väg hem, i bilen, i söndags kväll...bara 1 km hemifrån, så ser jag två ögon i ett buskage. Jag tänkte "WTF!" för de var två framåtriktade ögon. De reflekterade ljusröd färg från strålkastarljuset. Ögonen var ca 50 m till vänster om en raksträcka så kunde inte se något av kroppen (plus buskaget). Ögonen satt inte tätt ihop (som på en björn) utan lite mer isär. Jag bor i centrala Västergötland, terrängen är inte särskilt kuperad, men mycket skog och glesbefolkat. Jag vet vilken typ av djur som har framåtriktade ögon.
Någon här som "är säker" på vilket djur jag såg? Jag har ett hum, men det är väldigt vagt o kanske någon här sitter på info som utesluter de andra djuren.
Tackar.

Maakus

Aktiv medlem
Lite OT men jag lägger in det här så får moderator ta bort om det är för långsökt.
Jag bor på landet och har länge varit natur- och friluftsintresserad. Jag har lärt mig att se djur och identifiera dom genom att vistas i naturen, mycket, samt läsa o titta på bilder. T ex identifierade jag över 100 fågelarter i Costa Rica, på en längre semester, utan att vara fågelskådare.

På väg hem, i bilen, i söndags kväll...bara 1 km hemifrån, så ser jag två ögon i ett buskage. Jag tänkte "WTF!" för de var två framåtriktade ögon. De reflekterade ljusröd färg från strålkastarljuset. Ögonen var ca 50 m till vänster om en raksträcka så kunde inte se något av kroppen (plus buskaget). Ögonen satt inte tätt ihop (som på en björn) utan lite mer isär. Jag bor i centrala Västergötland, terrängen är inte särskilt kuperad, men mycket skog och glesbefolkat. Jag vet vilken typ av djur som har framåtriktade ögon.
Någon här som "är säker" på vilket djur jag såg? Jag har ett hum, men det är väldigt vagt o kanske någon här sitter på info som utesluter de andra djuren.
Tackar.

?

bjorn_fniss.png

Maakus

Aktiv medlem

Tackar.

Kanske var en iller?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Jag rullade rakt över en iller i somras när jag var ute på en tur.
Den sprang först över stigen, fem meter framför, mig men tvärvände och då rullade jag rakt över den.
Skrek som en katt i en kattfajt gjorde den också och jag kände svansen mot vaden så jag skrek säkert också :D

När jag kom över chocken och vände mig om för att titta vart den tagit vägen var den borta och det var inte läge för eftersök precis. :)

Väldigt otippat dock!

Guaruska

Aktiv medlem
Du hade en gissning själv? Jag gissar att den har mer verklighetsförankring? 😃
Ja, Nee. Dinosaurier utan fjädrar tar priset. E viktigt att sån okunskap markeras. Hoppas me.I.am får F i skolbänken, o att hen får gå om nåra årskurser. D kanske även gör hen t en bättre cyklist. O då kommer hen tacka mig o mina fantastiska inlägg här på forumet när hen vinner en Oscar. Så jag bara bronserar mig i din ära.

drakust

Medlem
mött vildsvin på smala stigar flera gånger. oftast höst eller vinter på kvällen. en kväll på vägen hem på roslagsleden kom ett kraftigt gäng på 6st grymtandes mot mig med väldigt mörk och otrevlig ton. hade 15 minuter till dörren, men lampan var kass så jag var så jäkla nära dom när jag väl såg dom... och de gick mot mig... aldrig vänt så snabbt 😛cyklade tillbaka o tog landsvägen istället som tog 40 min
i somras en morgon såg jag vildsvinskultingar bredvid spåret, så små att jag trodde det var en ekorre jag såg först. otroligt söta. mamman var oxå där men jag är inte så rädd för vildsvin längre, vi är bekanta nu

nån månad sen fick jag nästan en fladdermus i ansiktet, nån cm från min näsa

såg en bäver säkert över 10 ggr i våras vid samma plats, hade tidigare bara sett två st hela livet.

måste se ett lodjur innan jag dör.

stigfinnare

Aktiv medlem

Tackar.
Finns ju varg här ibland, en bekant såg björn häromåret också även om det är väldigt ovanligt. Men man ser ju hellre en varg än nåt tråkigt så hjärnan kan väl skarva ihop lite på egen hand också.

Guaruska

Aktiv medlem
Finns ju varg här ibland, en bekant såg björn häromåret också även om det är väldigt ovanligt. Men man ser ju hellre en varg än nåt tråkigt så hjärnan kan väl skarva ihop lite på egen hand också.
Jo, jag vet. Det siktades varg någon km härifrån förra året (skrevs i tidningarna om det, två vargar som fällt en älgkalv). Jag hoppades på någon sorts hjälp till identifiering som typ: "det kan bara vara röd glada eftersom ingen annan fågel har den svansen."
Jag har hittat, på internet, att vargögon lyser rödaktigt, men inte hittat något om björn eller lo. Det finns lo inte så långt ifrån där jag bor.

ooms

Aktiv medlem
Jo, jag vet. Det siktades varg någon km härifrån förra året (skrevs i tidningarna om det, två vargar som fällt en älgkalv). Jag hoppades på någon sorts hjälp till identifiering som typ: "det kan bara vara röd glada eftersom ingen annan fågel har den svansen."
Jag har hittat, på internet, att vargögon lyser rödaktigt, men inte hittat något om björn eller lo. Det finns lo inte så långt ifrån där jag bor.
9C412E49-635E-4040-886E-F791D7A21273.png

Guaruska

Aktiv medlem
Man ska nog inte lita på folk på 1800-talet, de var ju mest fulla hela tiden ;-).

Jag har letat lite mer info och färgen ögat reflekterar beror ofta på djurets ögonfärg och lite dna oxå.
Har frågat grannbonden om han har lust att ta me sig hund så vi kan gå och spåra för att förhoppningsvis hitta något som kan hjälpa oss identifiera djuret. Vi får se.
Det lutar mer åt varg eftersom lo är ljusa i pälsen och inget ljust syntes vid ögonen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer