Träning och inkubationstid för covid

Laan84

Aktiv medlem
Träffade häromdagen en vän som dagen efter vaknade med feber och positivt snabbtest.
Så jag är ev smittad, ev inte, normal inkubationstid verkar vara fem dagar. Dock är jag sugen på att fortsätta träna… Men är lite nojig att jag ev skulle förvärra sjukdomen om jag är smittad. Det skrevs ju en del om träningen och covid förut, att det var extra kritiskt.

Någon som har erfarenheter eller visdomar?

Laan84

Aktiv medlem
Delvis kommer min paranoia från att jag i ungdomen två gånger var dum nog att tävla halvt förkyld och åkte på lunginflammation båda gångerna. Har varit försiktig med träningen och sjukdomar sedan dess…

Lejon

Aktiv medlem
Om ni träffades ganska nära varandra inomhus i mer än några (15?) minuter är nog sannolikheten ganska stor att du är smittad. Jag skulle inte träna på några dagar om jag vore du. Inkubationstiden med omikron verkar kortare än tidigare, ca 3 dagar verkar man se oftast.

BOBCAB

Aktiv medlem
Jag har gjort bort mig några gånger o köttat på ordentligt med något skit i kroppen = blivit rejält dålig efteråt. Misstänker jag att det kan va något som lurar i kroppen så tar jag det lite lugnare. Har extra koll på pulsen för att se så det inte drar iväg, men försöker ändå röra mig lite även när man inte mår superbra.

DanielS

Aktiv medlem
Det skadar väl knappast att ta det lugnt några dagar. Men när jag hade covid för lite drygt ett år sedan tränade jag 12 timmar innan symptom. Hade en mild variant så tror inte träningen påverkade.

Dock kunde jag i efterhand konstatera att passet strax innan hade lite tyngre känsla än normalt (ca 10 slag högre puls i förhållande till förväntad vid upplevd ansträngning). Men så är det ju ibland ändå, speciellt under den mörka årstiden.

josofin

Aktiv medlem
Lyssna på kroppen. Känner du dig frisk, agera som att du är frisk, känns det som något är på gång, agera som det.. Nu råkar du veta om att din vän blev sjuk och troligtvis var smittsam när ni sågs, men vanligtvis har vi inte koll på att vi eventuellt befinner oss i en inkubationsfas, och kör på till dess vi känner symptom... Skulle bli ganska ohållbart om man inte skulle träna så fort man tror sig smittad av något.. Jag träffar personer med Covid, influensan, RS, lunginflammation, kräksjukan och diverse annat skräp dagligen... visst skyddsutrustning, handsprit mm, men smittan lurar över allt, träna måste iaf jag göra ändå..(tills jag känner mig sjuk...)

Lejon

Aktiv medlem
Lyssna på kroppen. Känner du dig frisk, agera som att du är frisk, känns det som något är på gång, agera som det.. Nu råkar du veta om att din vän blev sjuk och troligtvis var smittsam när ni sågs, men vanligtvis har vi inte koll på att vi eventuellt befinner oss i en inkubationsfas, och kör på till dess vi känner symptom... Skulle bli ganska ohållbart om man inte skulle träna så fort man tror sig smittad av något.. Jag träffar personer med Covid, influensan, RS, lunginflammation, kräksjukan och diverse annat skräp dagligen... visst skyddsutrustning, handsprit mm, men smittan lurar över allt, träna måste iaf jag göra ändå..(tills jag känner mig sjuk...)
Just i det här fallet så känns det lite onödigt att resonera så skulle jag säga eftersom det så tydligt finns en stor risk för smitta (om nu TS umgicks ”nära” inomhus med den smittade utan skydd vilket ju egentligen inte framgår). Varför inte vila (dvs ansträngning på promenad/lätt joggingnivå i min bok) några dagar tills man vet?
Annars håller jag generellt med om att man ska agera utifrån kroppens signaler snarare än att man kanske kan vara smittad av något.

Laan84

Aktiv medlem
För tydlighet, det var ute, men vi hjälptes åt att fixa en sak. Var typ 45cm från varandra under en stund, men tittade båda åt samma håll och andades inte på varandra så att säga. Minns inte om det var ngn direkt vind.

Planen är iaf en lugn runda i snön ikväll.

aben

Aktiv medlem
Träffade häromdagen en vän som dagen efter vaknade med feber och positivt snabbtest.
Så jag är ev smittad, ev inte, normal inkubationstid verkar vara fem dagar. Dock är jag sugen på att fortsätta träna… Men är lite nojig att jag ev skulle förvärra sjukdomen om jag är smittad. Det skrevs ju en del om träningen och covid förut, att det var extra kritiskt.

Jag hade avstått träning några dagar och i synnerhet all lite hårdare ansträngning, man får väga risk mot nytta och i ett sådant här fall känns det som risken är betydligt större än nyttan.

Laan84

Aktiv medlem
Jag hade avstått träning några dagar och i synnerhet all lite hårdare ansträngning, man får väga risk mot nytta och i ett sådant här fall känns det som risken är betydligt större än nyttan.
Nyttan i det här fallet är mest att jag tycker att det är kul. Jag Kör lugnt ikväll

n3wton

Aktiv medlem
Vad kan gå snett om man tränar helt utan symtom? Man får väl knappast några men från ansträngning utan att vara sjuk? En helt annan sak om man är på väg att bli sjuk, men detta låter lite väl restriktivt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vet inte om detta kan hjälpa något.
7AB1FC07-D62B-4A2E-BC52-A817AC37B574.jpeg

Pfaff

Aktiv medlem

Läge att testa sig, kanske?

nieves

Aktiv medlem
Vaccinet tog hårt på mig, dos 1 gav abnorm puls vid låg ansträngning.
Avstod all träning i 3 veckor, osäker på att ta dos 2.

Covid i sig tog ungefär 3-4 veckor (maj -21) att känna sig tillräckligt frisk från.
Men då var det aldrig pulsen utan mer trötthet som gjorde att det inte kändes bra.

kais01

Aktiv medlem
när jag hade covid påsken 20 upplevde att den konstiga djupa hostan förbättrades om jag dagligen var ute och rörde på mig.

men pulsdriven träning skall man nog undvika några veckor.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vaccinet tog hårt på mig, dos 1 gav abnorm puls vid låg ansträngning.
Avstod all träning i 3 veckor, osäker på att ta dos 2.

Covid i sig tog ungefär 3-4 veckor (maj -21) att känna sig tillräckligt frisk från.
Men då var det aldrig pulsen utan mer trötthet som gjorde att det inte kändes bra.
Liknar min resa, med skillnaden att jag tog dos 2. Den påverkade knappt alls. Fick höra att för de som haft C tar dos 1 hårdare än 2. För ”friska” är det tvärtom.

Gå å spruta dig nu!

BFS

Aktiv medlem
Jag fick covid innan vaccinet (smak- och luktbortfall samt konstig/knapp hosta efter en veckas sjukdom med två dagars måttlig feber). Första vaccinet gav inga symptom, däremot andra (en dag med samma låga feber som vid covid-infektionen).

Joem

Aktiv medlem
Jag hade tränat på som vanligt till dess att jag fått symtom och känt mig sjuk. Efter det lagt ned. Har inga belägg för att detta är vettigt, men hade inte heller känt mig nödgad att vila om jag är symtomfri och mår som vanligt.

Stumpy

Aktiv medlem
Körde 2x30 minuter längdskidor i förrgår, knappt två veckor efter positivt test. Känns inte som att kroppen reagerade negativt, så skall försöka komma ut en sväng ikväll också. Har inte reagerat något speciellt på varken dos 1 eller 2, annat än lite extra trött ett par dagar efter. Passade på att boka in dos 3 nästa vecka, så man har det gjort.

jonte987

Aktiv medlem
Negativ trots positiva i familjen. Verkar som det är krut i vaccinet i alla fall. Dock bara halvvägs genom karantän.

Har "symptom" men har varit förkyld i flera veckor

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu har minsta barnet plockat plockat upp covid på förskolan, resten av familjen symptomfria och negativa. Jag har tre doser i mig och min sambo har två. Det blir ett zwiftpass på några timmar :cool:

jonte987

Aktiv medlem
Kan vara värt att notera att man slipper karantän om man tagit 3e... Blir att pallra sig iväg om man kommer ur detta med oskulden kvar

jonte987

Aktiv medlem
Träning blir det inte men väl karantän-rasting av symptomfri pojke.
Han vill leka med kompisar. "Pappa har fel, det finns inte karantän på riktigt. Det är tecknat" vrålar han...

SocialGimp

Aktiv medlem
Suttit i karantän nästan en vecka nu o väntat på provsvar (prov inskickade ti em). Barnen har lite ont i halsen o huvudet men inget värre än så. Många covid-smittade i deras klasser, därför att vi får vara hemma o testar barnen.

Gick just nu i morse o tog min 3:e spruta. Undrar bara om det var så bra när jag kanske går o bär på smittan men känner man sig ok så gissar jag att man överlever. Tänkte ta mig en cykeltur imorgon bitti så man får väl se om det känns trögt. Jag går på det som @josofin säger att känner man sig frisk så är det väl bara att träna på. Hon verkar ha koll! (y)

DanielS

Aktiv medlem
Gjort är gjort, cykeltur är väl en sak, men att gå till en vaccinationscentral när man sitter i karantän och väntar på provsvar skulle jag själv inte gjort.

Hade själv bekräftad covid dec 20, lätt sjukdom med lätt feber i 2 dagar. Dos 1 kändes inte alls, dos 2 blev jag rätt sänkt av i 24h. Även dos 3 igår har gjort mig lite seg, men mindre än dos 2. Verkar väldigt individuellt hur det tar.

Laan84

Aktiv medlem
Suttit i karantän nästan en vecka nu o väntat på provsvar (prov inskickade ti em). Barnen har lite ont i halsen o huvudet men inget värre än så. Många covid-smittade i deras klasser, därför att vi får vara hemma o testar barnen.

Gick just nu i morse o tog min 3:e spruta. Undrar bara om det var så bra när jag kanske går o bär på smittan men känner man sig ok så gissar jag att man överlever. Tänkte ta mig en cykeltur imorgon bitti så man får väl se om det känns trögt. Jag går på det som @josofin säger att känner man sig frisk så är det väl bara att träna på. Hon verkar ha koll! (y)
Låter exakt som de flestas symptom just nu.

SocialGimp

Aktiv medlem
Gjort är gjort, cykeltur är väl en sak, men att gå till en vaccinationscentral när man sitter i karantän och väntar på provsvar skulle jag själv inte gjort.

Hade själv bekräftad covid dec 20, lätt sjukdom med lätt feber i 2 dagar. Dos 1 kändes inte alls, dos 2 blev jag rätt sänkt av i 24h. Även dos 3 igår har gjort mig lite seg, men mindre än dos 2. Verkar väldigt individuellt hur det tar.
Nä, det var ett infall. Var på jobbet o hämtade en sak i morse. En trappa upp var det drop-in och eftersom jag känner mig bra o barnen bara hade ont i halsen i början av veckan så slank jag in. Tänkte mig inte för förrän när jag kom hem... :unsure:

DanielS

Aktiv medlem
Nä, det var ett infall. Var på jobbet o hämtade en sak i morse. En trappa upp var det drop-in och eftersom jag känner mig bra o barnen bara hade ont i halsen i början av veckan så slank jag in. Tänkte mig inte för förrän när jag kom hem... :unsure:
Ja då kan jag ju ha viss förståelse för beslutet, även om jag hoppas att jag själv resonerat annorlunda. Lätt att tycka saker på internet utan att ha hela bilden..

jocke_tuffing

Aktiv medlem
Jag har en högst spekulativ teori att den ökade slemproduktionen vid träning sköljer bort virus som ligger och väntar på att infektera. Har man tur kanske det skyddar en.
Så om jag misstänker att jag är smittad av någon luftvägsinfektion men inte känner något så tränar jag gärna på.

Aldrig skulle jag träna med minsta halsont eller hosta. Inte eller så länga jag känner mig trött efter en förkylning, då är det inte kul heller.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer