Träningsprogram Cykelvasan 2021

Hallstedt

Ny medlem
Hej,
Har tydligen anmält mig till Lycrafestivalen 2021 och vill komma så förberedd som möjligt med de resurser jag har att tillgå.
Har åkt sträckan på skidor några gånger innan och har då följt några träningsprogram och tänkte nu försöka mig på något liknande.

Kommer troligtvis få starta väldigt långt bak, har ännu ingen passande cykel men tänker att målet kan rimligen vara att åka på den lägre delen av 3-timmar.
Finns troligtvis många med erfarenhet här och det jag efterfrågar är några träningsprogram jag kan snegla på.
Tack på förhand

Joem

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, nån. Men är inte framgångsreceptet på CV att vara bra på mellanmjök/SST med lite på rött emellanåt? Det är väl inget tekniskt att tala om? Ang träning håller jag med fg. TR är bra.

NLC

Aktiv medlem
Tack för tipset, utan att ha kollat så mycket undrar jag om de finns färdiga program där eller sätter jag upp ett mål så gör den ett program automatiskt?

Sen kan man även modifiera planerna eller skapa egna beroende på önskemål och kunnande.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är tanken också om det blir något samt att jag hinner få tag i någon mer anpassad cykel. Men vet inte alls vad jag ska ha som mål mer än att ta mig till Mora.
Om jag förstår dig rätt så tror du iaf på tid under 3:30, startar du då utan seedning för första ggn så kommer du få jobbigt med alla omkörningar.
Det kommer bli mycket säkrare och dessutom snabbare om du startar med folk av samma kaliber. Vill du ner mot 3 så är det tävlingsled 3 som gäller, första motionsled har visat sig vara otillräckligt för alla utom 2 st genom åren.

M

Doominator1

Aktiv medlem
Exakt hur man ska träna är svårt att svara på. Det beror på vad du har för träningsbakgrund och hur din "profil" som cyklister ut. Olika personer är bra på olika saker från början.

Sett till hur själva ansträngningen ser ut för en motionär så är det "längre" perioder (3-10 min) på strax under tröskel (85-99% ish) följt av kortare perioder (10 sek till 3 min) ganska kraftigt över tröskel (120-300%). Om du har tur får du vila lite efter detta ryck (i en "brant" nedförsbacke tex) men inte alltid.

Hallstedt

Ny medlem
Om jag förstår dig rätt så tror du iaf på tid under 3:30, startar du då utan seedning för första ggn så kommer du få jobbigt med alla omkörningar.
Det kommer bli mycket säkrare och dessutom snabbare om du startar med folk av samma kaliber. Vill du ner mot 3 så är det tävlingsled 3 som gäller, första motionsled har visat sig vara otillräckligt för alla utom 2 st genom åren.

M
Kanske va väl kaxig med att tro 3,30 skulle vara ett rimligt mål. Har aldrig tidigare cyklat något lopp. Vad brukar tiderna ligga på för lönnfeta motionärer som tränar sporadiskt.

Doominator1

Aktiv medlem
Mellan 3 och 6 timmar
Min far är inte lönnfet, men sporadiskt är ett bra sätt att köra beskriva hans träning. Han rullade in precis under 4h 2019 från 17:e startled. Troligen ett av de 3-5 startled som inte fick något regn alls på sig och hade bäst "före" av alla på hela dagen. Ovanligt stark motvind kanske lade till 5 min för honom, ca 7-8 för oss längs fram.

Manurhin2

Aktiv medlem
Min far är inte lönnfet, men sporadiskt är ett bra sätt att köra beskriva hans träning. Han rullade in precis under 4h 2019 från 17:e startled. Troligen ett av de 3-5 startled som inte fick något regn alls på sig och hade bäst "före" av alla på hela dagen. Ovanligt stark motvind kanske lade till 5 min för honom, ca 7-8 för oss längs fram.
Lite drygt och kortfattat svar av mig .
Jag som ändå tränar en del men är "dålig" cyklist har som bäst gjort 3:11.
En bekant som är klart överviktig men blir jättetaggad inför vasan och hetstränar månaderna innan är glad när han cyklar under 6 timmar.
Extremt svårt att spå en tid om man inte har mkt annat att jämföra med.

Hallstedt

Ny medlem
Lite drygt och kortfattat svar av mig .
Jag som ändå tränar en del men är "dålig" cyklist har som bäst gjort 3:11.
En bekant som är klart överviktig men blir jättetaggad inför vasan och hetstränar månaderna innan är glad när han cyklar under 6 timmar.
Extremt svårt att spå en tid om man inte har mkt annat att jämföra med.
hehe det är lite så jag tänker, Har jag åkt skidor på 6.00 så bör jag ju definitivt cykla snabbare, om inte så blir det sista starten i CV för mig.

Pierrephoto

Aktiv medlem
Alla har vi ju olika förutsättningar, så här har min CV resa sett ut.

2013 - Motionär med startnr kring 9000, strax över 200 mil i benen det året, tid 3:45
2014 - Motionär med startnr kring 3000 efter seedning tidigare år. nästan 400 mil i benen. Tid 3:18
2015 - Tävlingklass, fålla 2, ca 600 mil i benen, Tid 3:10
2016 - Tävlingklass, fålla 1, ca 1100 mil i benen, Tid 3:06
2017 - Tävlingklass, fålla 2, ca 1300 mil, Tid 3:01
2018 - Tävlingklass, fålla 3, ca 1400 mil, Tid 2:59

Kan nämnas att jag är en kort ganska smal med vikt kring 62-64. Är blandat ifrån 26" till 27.5" både HT och FS.

Dom första åren var det dessutom en del asfaltspartier som var snabbare än nuvarande sträckning.

xzbatt

Aktiv medlem
Alla har vi ju olika förutsättningar, så här har min CV resa sett ut.

2013 - Motionär med startnr kring 9000, strax över 200 mil i benen det året, tid 3:45
2014 - Motionär med startnr kring 3000 efter seedning tidigare år. nästan 400 mil i benen. Tid 3:18
2015 - Tävlingklass, fålla 2, ca 600 mil i benen, Tid 3:10
2016 - Tävlingklass, fålla 1, ca 1100 mil i benen, Tid 3:06
2017 - Tävlingklass, fålla 2, ca 1300 mil, Tid 3:01
2018 - Tävlingklass, fålla 3, ca 1400 mil, Tid 2:59

Kan nämnas att jag är en kort ganska smal med vikt kring 62-64. Är blandat ifrån 26" till 27.5" både HT och FS.

Dom första åren var det dessutom en del asfaltspartier som var snabbare än nuvarande sträckning.
Är det mil per/år i benen eller ackumulerade mil från 2013 och framåt?

Akronym

Aktiv medlem
Apropå att träna inför CV, om man vill träna på själva banan är det bara köra när som helst då eller är vissa sträckor bara tillgängliga under loppet?

pennan

Aktiv medlem
sveriges bästa mtb åkare EL skriver såhär: Jag strök gymmet helt och hållet för några år sedan och stoppade in motorcykelåkning istället. Det är uthållighetsstyrka om något. Även en hel del maxstyrka med om man som jag, kör fast en del 😉

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer