Träningsvideor för skräptrainer, dvs ej Zwift

SIE

Aktiv medlem
Bakgrund:

Imorrn skall jag operera en pajad axel (ac-lux grad 5) och därefter kommer jag leva en väldigt stationär tillvaro under de initiala 4-5 veckornas läkning.

För att underhålla konditionen och inte driva familjen till vansinne med mitt pissiga skade-humör (sambons ord, vis av tidigare erfarenhet) överväger jag att köpa en skräp-motionscykel på Jula för 1500 spänn och ställa i gästrummet, där det även finns en projektor som levererar en 120 tums bild. Tanken är att köra intervaller under tiden jag inte kan/får springa eller cykla mtb, medans jag färdas genom ett vackert landskap.

Jag har noll intresse av att mäta effekt, hastighet, eller andra, hmm, measurables, utan målet är att hitta förstapersons-videor som även säger till mig när jag skall ta i. Jag har en garminklocka så videon får gärna ge direktiv om pulszoner, skitsamma om det inte är helt exakt när det mäts på handleden.

Har någon några tips på youtube-kanaler eller rentav iOS/tvOs-appar som som levererar det jag söker?
Edit: har redan hittat några men det verkar vara en jungel..

Jag räknar stenhårt med att det inte kommer vara särskilt kul och att jag kommer sälja, ge bort eller ritualbränna motionscykeln så fort jag får springa igen.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Har inget tips men tror att det är en bra idé 👍

Hoppas att du hittar något bra och kommer igen perioden på ett bra sätt

roller

Aktiv medlem
Har heller inget tips om någon video. Men jag funderar på om en billig motionscykel verkligen är rätt redskap. Jag tänker att i den prisklassen skulle det vara möjligt att hitta en begagnad spinningcykel.

Nixpix

Medlem
Tips på vackert landskap:

Men då får du ställa in så klockan talar om pulsintervallerna för dig.

Ps. Hoppas operationen går bra!

jonte987

Aktiv medlem
Hmm. Hur dåligt blir det om jag inte pallar byta mitt nuvarande (650b) bakhjul/däck?
Konstigt nog verkar det svårt att hitta. Kanske för att jag har bättre koll på kickr.
Någonstans lär det ju stå.....

Kickr snap ska funka så längre det inte är boost så chansen finns. Gamla dum tacx fick man vända på ett fäste mellan 28 och 26''.

Enklast är om man har nåt med 135mm qr

jonte987

Aktiv medlem
Gissar att det passar bra nog...TA följer med enligt annons samt oklart hjul.
Boost vet jag inte

1663792766163.png

Bilagor

• 1663792578584.png
    1663792578584.png
    246 KB · Besök: 4

SIE

Aktiv medlem
Nu börjar det luta åt en Tacx Flow istället, kanske kan få den konditionshatande gymnastikdottern att faktiskt träna lite kondis med om jag kan spelifiera det med Zwift el dyl.
Jag får inte lägga vikt på vänster arm så det blir cykling med en eller 0 händer, och jag får absolut inte ramla på axeln. Är en sådan trainer hyggligt stabil, någon som vet?

Edit: varför det är bättre att fråga på forum än att bara kolla med polare som får en att tänka fel
41EB4CC3-8429-44CC-A1DD-54846820A5C1.jpeg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nu börjar det luta åt en Tacx Flow istället, kanske kan få den konditionshatande gymnastikdottern att faktiskt träna lite kondis med om jag kan spelifiera det med Zwift el dyl.
Jag får inte lägga vikt på vänster arm så det blir cykling med en eller 0 händer, och jag får absolut inte ramla på axeln. Är en sådan trainer hyggligt stabil, någon som vet?
Hyggligt stabil tycker jag nog.

Zwift är gratis under 16år.
Tycker det funkar bra för barn men hrm hjäper för att hålla styr på det.

Man får tänka på att erg och låga watt fungerar dåligt på on wheel / billigare trainers och cykel modern utväxling.
Barn uppskattar inte heller drop outs i ant+/bluetooth...

Är det mtb är trainer däck nödvändigt

SIE

Aktiv medlem
Hyggligt stabil tycker jag nog.

Zwift är gratis under 16år.
Tycker det funkar bra för barn men hrm hjäper för att hålla styr på det.

Man får tänka på att erg och låga watt fungerar dåligt på on wheel / billigare trainers och cykel modern utväxling.
Barn uppskattar inte heller drop outs i ant+/bluetooth...

Är det mtb är trainer däck nödvändigt
Tack! Grushojens WTB Byway 47 borde funka helt ok väl?
0B5CED0D-202E-4BB1-949D-55132059F188.jpeg

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag sitter hemma sedan drygt två veckor med ac-lux grad 2, ingen operation. Men jag har kört zwift på min Kickr core nästan hela tiden, stabilt och bra även med en hand.

SIE

Aktiv medlem
Fick hjälp att plocka ner hojen från väggen och in i gästrummet för utvärdering. Zwift-potentialen kanske är för bra för att inte utnyttja ändå?
87F2DDB9-AE5D-4A00-8B5B-A8F3627D3360.jpeg

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tycker absolut du ska prova Zwift (eller möjligen någon av de andra liknande tjänsterna), nu när du nästan är tvingad till det. En ”dum” setup känns totalt meningslöst, du lär inte plocka poäng ens bland ”ironiker” och ”avslappnat” folk.

Kör hårt! Och ha ev roligt! ;-)

poqa

Aktiv medlem
Sufferfest gamla filmer är nog vad du söker. Dom kan köras på allt och du får peppiga kommentarer under tiden, samt instruktioner om hur hårt du ska ta i.
Filmerna finns numera i Wahoo SYSTM.
Även om de är ”smarta” där så går det fortfarande utmärkt att köra med en osmart cykel.

jonte987

Aktiv medlem
Den var såld ☹️ har PM’at några andra i hopp att de dagspendlar till Göteborg från Sthlm eller Lund.
Tack alla för tips såhär långt!
Inte så bra begagnade priser eftersom nypriset gått ner ordentligt . Iofs verkar inte ta adapter följa med

https://www.bike-components.de/en/Tacx/Flow-Smart-Trainer-p79200/

Sen kostar kickr snap ytterligare 1000 och Zwift släpper sin brandade direktdrivns trainer för 499 euro inkl kassett i oktober

SIE

Aktiv medlem
Inte så bra begagnade priser eftersom nypriset gått ner ordentligt . Iofs verkar inte ta adapter följa med

https://www.bike-components.de/en/Tacx/Flow-Smart-Trainer-p79200/

Sen kostar kickr snap ytterligare 1000 och Zwift släpper sin brandade direktdrivns trainer för 499 euro inkl kassett i oktober
1000-1500 tycker jag är ok om nypris är 2900.

jonte987

Aktiv medlem
1000-1500 tycker jag är ok om nypris är 2900.

Ja, den begagnade jag länkade tror jag låg på 2000 men hjul och adapter ingick så det kanske ändå var ok...
Kickr snap brukar ligga ute för 2-3500. Och finns väl ibland ny för 4500 drygt.
Core och v5 har reats så hårt att begagnade priset nästan är högre än reapriset.

Kan tänka mig a zwift dödar marknaden i oktober också.

jonte987

Aktiv medlem
Jobbar dom i Herrljunga i Gbg tro?

Annars är det väl lika bra att rycka i linan nu när du nafsar på kroken...

jonte987

Aktiv medlem
Det blir spännande att se hur den releasen blir. Det verkar olika bud på om det är någon skillnad mot volt. De supersmarta kartongbitarna kan man ju klara sig utan. Gick inte att välja annat än 11s så det är en skillnad

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu lutar det åt Zwift Hub. Det trodde jag inte för några dagar sen.
Bra val! Jag betalade i slutändan 5999 för min Kickr core hos XXL förra hösten, definitivt prisvärd om den kommer på sådan rea i år också. (Inköp 7499, sedan prisgaranti vid sänkning till 6499 och en gång till vid sänkning till 5999).

SIE

Aktiv medlem
Bra val! Jag betalade i slutändan 5999 för min Kickr core hos XXL förra hösten, definitivt prisvärd om den kommer på sådan rea i år också. (Inköp 7499, sedan prisgaranti vid sänkning till 6499 och en gång till vid sänkning till 5999).
Kommer isf köra mest via Apple tv dvs endast två bluetoothkanaler, men förstår att Hub agerar just bluetooth-hub, vilket är fördel då jag även kör ljud via bluetooth.

jonte987

Aktiv medlem
Blir spännande att se om on wheel trainers går ur tiden iom Zwift hub eller om de kan få ner priset på snap till rimlig nivå.
Kan tänka mig att focus flyttas till elektronik. Kabel och/eller wifi tex är smidigt som fan.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har inte testat systm (sufferfest) men subblade över en bild när jag läste DCR review av Kickr v6

Ser väl trevligt ut men det gör TR + Netflix också

1664179552502.png

Topp