Trail-anpassa Trek X-Caliber 9 eller köpa ny cykel

stigfinnare

Aktiv medlem
Köpte i våras en Trek X-Caliber 9 i 2019 års utförande, dvs dubbelklinga fram.

Fick ett bra pris på den då det var förra årets modell. Jag ville inte lägga för mycket pengar innan jag visste hur mycket och vad jag ville cykla, men jag har blivit biten och spenderar sisådär 10-12 timmar i månaden på sadeln enligt Strava. Min cykling:
  • Bor nära skogen i Västergötland, mycket klättring (en typisk cykeltur är 10-15km, 90% skog, 2-500m höjdskillnad)
  • Är lite sugen på att besöka bikepark eller nåt berg med lift, men i praktiken kommer det nog inte bli mer än 1-2 gånger per år på sin höjd
  • Kortare sträckor grus och enstaka asfalt, typ 2-5km tills jag når vissa stigar
Jag inser ju nu att jag köpt en XC-cykel men att jag bara cyklar trail. Jag har redan satt på en Brand X-Ascend dropper och DHF-däck men funderar på hur mycket mer jag ska trailifiera cykeln, eller om det är bättre att sälja den medans den är fräsch och köpa en annan.

Jag föredrar ”känslan av fart” över riktigt hög fart nedför. Alltså ett tekniskt parti med mycket svängar snarare än stenig downhill. Det får mig att tro att jag ska fortsätta köra HT, eftersom jag inte kommer få så jättemycket nytta av FS. Har dock aldrig provat FS ordentligt så jag kan ha fel.

Kan nån hjälpa mig att förstå geometrin, hur skulle en mer trailanpassad cykel skilja sig från min?
Hur blir det om jag byter dämparen fram?
Vad skulle jag isåfall köra för längd?

Jag kan inte mycket om cyklar men tummen sitter där den ska och är inte rädd för att youtuba mig till kunskap där det behövs.

Budget för eventuell ny cykel är lite flexibel, det får vägas mot andra projekt.

etnica

Aktiv medlem
Om du vill så kan du ju köpa en ny ram(t.ex. billigare commencal meta ht am, dyrare yeti ARC) + gaffel och flytta över grejerna du redan har om du är nöjd med 11s.

Tilkommer väll visserligen styrlager, kanske sadelstolpe, kanske vevlager,.

Jag växlar mellan HT och FS men om jag skulle cykla bikepark vill jag ha FS. Om man bara skall köra flow lederna så funkar det ju med HT ändå kanske nån dag.

Elgstrand

Aktiv medlem
Jag hade en Trek Superfly 6. Jag bytte luftfjäder till 120mm körde 1x och en dropper (som du redan har) Den var trevlig på stigen. Det kan vara en väg. Nu är den såld, men inte för att den var dålig.

Primera

Medlem
Hej,

iom att begpriserna är ganska höga hade jag nog satsat på att sälja Treken och köpt ”rätt” cykel (exvis Canyon Stoic - mer slack gaffel, mer upprätt sadelvinkel, typ 130 i slag, singelklinga och kanske dropper osv). Som du säkert vet är ju tillgången på nya cyklar begränsad så tips är att köpa först och sälja sen.

stigfinnare

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vilka komponenter som är optimala på min nuvarande cykel egentligen, hade väl föredragit enkelklinga fram också. Så det kanske är lika bra att åtminstone sluta kosta på cykeln så mycket mer.

Hur är det med nypriserna, är de också lite högre för tillfället eller påverkas det inte lika mycket?

implor

Aktiv medlem
Sälj cykeln och köp en ny. Du har doppat tårna och kommit fram till att du vill fortsätta. Då kan man lägga lite mera pengar om det är något som kommer bestå.

trail cykel med 130-140 i slag vore lagomt. Priset ligger på 30-40k beroende på vilka delar man nöjer sig med.

Första steg är att bestämma om man vill köpa i butik eller online.

Fundadores

Aktiv medlem
Skulle hyra cykel om du ska åka bikepark, budgetera några tusenlappar per år för det. HT nog inte så kul om man inte är väldigt duktig. Alternativet köpa en heldämpad cykel som är mer allround.

stigfinnare

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Efter att ha funderat ett tag lutar jag åt att behålla min Trek och köpa en FS utöver den. Då har jag en lite enklare cykel som jag kan ha på familjeutflykter och även låna ut till kompisar ibland. Min hybridracer från Nishiki, den enda andra cykel jag äger, är i rätt dåligt skick. Jag dör visserligen av uttråkning efter 500m på grusväg, men ibland kanske det blir nåt sånt också för sällskapets skull och då kan XC-cykeln vara fin att ha kvar.

Kommer väl en tråd framöver om nästa cykelköp, men det riskerar att bli nåt från Allebike.

stigfinnare

Aktiv medlem
En fundering är hur mycket överlappning det blir i funktion om jag köper en Alpha https://geometrygeeks.bike/compare/allebike-alpha-2020-m,trek-xcaliber-2019-18-5in/

Jag kanske ska satsa på nåt som skiljer sig lite mer från X-Calibern. Samtidigt kommer man ju inte byta cykel mitt under en tur, är ju ingen bra idé att ha en cykel som är för mycket XC och en som är för mycket DH...

Största skälet till att jag är inne på Allebike är att jag bor i trakten. Både lite lokalpatriotism samt smidigt att kunna åka dit och få hjälp.

implor

Aktiv medlem
En fundering är hur mycket överlappning det blir i funktion om jag köper en Alpha https://geometrygeeks.bike/compare/allebike-alpha-2020-m,trek-xcaliber-2019-18-5in/

Jag kanske ska satsa på nåt som skiljer sig lite mer från X-Calibern. Samtidigt kommer man ju inte byta cykel mitt under en tur, är ju ingen bra idé att ha en cykel som är för mycket XC och en som är för mycket DH...

Största skälet till att jag är inne på Allebike är att jag bor i trakten. Både lite lokalpatriotism samt smidigt att kunna åka dit och få hjälp.

stigfinnare

Aktiv medlem
Har hittat en ny Trek Fuel EX 9.7 från 2020 för 43k hos lokala cykelhandlaren. Verkar inte skilja mycket mellan 2020 och 2021, och det är en bra butik/verkstad med livstid fri service

Sen meckar jag visserligen gärna själv en del så det är inte livsviktigt, men har aldrig gjort dämparservice eller så på egen hand.

Hur står sig en Fuel EX 9.7 mot en sån där Slide Trail t ex, vilka komponenter ska man fokusera på att jämföra?

implor

Aktiv medlem
Har hittat en ny Trek Fuel EX 9.7 från 2020 för 43k hos lokala cykelhandlaren. Verkar inte skilja mycket mellan 2020 och 2021, och det är en bra butik/verkstad med livstid fri service

Sen meckar jag visserligen gärna själv en del så det är inte livsviktigt, men har aldrig gjort dämparservice eller så på egen hand.

Hur står sig en Fuel EX 9.7 mot en sån där Slide Trail t ex, vilka komponenter ska man fokusera på att jämföra?
Det som är dyrt, ram/dämpare och hjul. Drivlina anser jag vara ganska oviktig då instegs modellerna fungerar utmärkt.

implor

Aktiv medlem
För det priset borde det vara Radon Slide 10.0 HD du jämför mot. Enda Slide som är i lager också. Svårt val.

stigfinnare

Aktiv medlem
43k är egentligen över budget, jag överväger det mest för att 1. det är en bra cykelhandlare som aldrig krånglar med garantier eller liknande, 2. om jag skulle ångra mig tänker jag att Trek har bra andrahandsvärde eftersom det är ett känt varumärke, 3. det är en ok deal eftersom jag får den lite rabatterad

Hittar jag nåt 5-10k billigare vore det mer i den nivå jag tänkt mig först. Så det jag försöker avgöra är vad jag går miste om om jag köper en nätcykel för 35k istället 🙂

Både Slide Trail och Fuel EX 9.7 har kolfiberram men ingen har kolfiberhjul, om jag läser specen rätt. Fuel verkar något lättare.

Fundadores

Aktiv medlem
43k är egentligen över budget, jag överväger det mest för att 1. det är en bra cykelhandlare som aldrig krånglar med garantier eller liknande, 2. om jag skulle ångra mig tänker jag att Trek har bra andrahandsvärde eftersom det är ett känt varumärke, 3. det är en ok deal eftersom jag får den lite rabatterad

Hittar jag nåt 5-10k billigare vore det mer i den nivå jag tänkt mig först. Så det jag försöker avgöra är vad jag går miste om om jag köper en nätcykel för 35k istället 🙂

Både Slide Trail och Fuel EX 9.7 har kolfiberram men ingen har kolfiberhjul, om jag läser specen rätt. Fuel verkar något lättare.

Du går miste om ev service, i övrigt kommer en nätcykel alltid vara bättre för priset.

Bele

Aktiv medlem

Kolla vad som ingår i livstid fri service. Det har jag också, men ids inte lämna in utan gör jobbet själv istället. Det som brukar ingå är sånt som du som inte har tummen mitt i handen ändå kommer att lära dig.

Ej uppdaterad på marknadsbilden, men tidigare var väl Allebike ganska mycket valuta för pengarna. Finns de lokalt skulle jag absolut se det som ett alternativ.

BAPEsta

Aktiv medlem
Om TS inte skulle välja att köpa en ny cykel, vad skulle vara bra moves? Kortare styrstam, bredare riser bar, bredare/greppigare däck osv?

stigfinnare

Aktiv medlem
Skeen Trail 9 beställd! Fanns i lager, och jag kom fram till att även om min nuvarande är för mycket åt XC-hållet vill jag ändå hålla mig där i närheten. Jag vill inte att klättringarna ska bli för svåra.

Överlappar den för mycket med Treken kanske det blir att sälja Treken trots allt.

stigfinnare

Aktiv medlem
Fick cykeln på 6 arbetsdagar! Bytte direkt (efter lite kamp) framdäck till DHF 2.5” Tubeless, samma som Slide Trail har som standard. Forekaster funkade ok bak på premiärturen så jag behåller det, åtminstone nu när det fortfarande är lite tjäle. Riktigt fin att klättra med och asfaltstransporten funkade bra. Körde mest nya stigar men en välbekant, gick undan rejält mycket snabbare än med min X-Caliber.

Topp