Trail/enduroskor utan snören

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Kör i ett par Specialized 2FO cliplite som jag älskar. Dock behövs ett par nya snart pga riklig användning. Problemet är att de nedrans skorna typ inte går att få tag på i min storlek längre (strl 37).
Vad finns för andra alternativ?
Krav:
1. Inga snören
2. Rätt styv sula så att man orkar trampa uppförs utan att det känns som svampiga tofflor (fast inga XC- raketer).
3. Finnas i små storlekar (typ 37).
Några förslag?

Boromir

Medlem
Shimano SH-AM9 är en bra kandidat om det ska vara SPD verkar finnas från storlek 36. Ska det vara för plattisar heter väl motsvarande modell SH-GR9.

Edit: länk

jonte987

Aktiv medlem
Gissar att me serien är styvare än am om man vill köra shimano. Har ett par me4. De är ok men har man spd med platform föredrar jag mjuk platt sula. Testar chamber II nu och det blir en annan funktion utför.

implor

Aktiv medlem
+1 för Shimano SH-GR9. Har dom själv och är nöjd.
Modellen är liten i storleken så har du 37 så ska du köpa 38. Har själv normalt 44 men storlek 45 satt perfekt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ventana herr köpte jag, riktigt bra skor. Tyvärr lite små i storlekarna så ta (minst) en storlek större.

Köpte ett par Scott Crus-R som jag är riktigt nöjd med, bred tåbox och sköna. De verkar ha en hel del bra skor.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
De där Scott skorna har jag kollat på, ser rätt trevliga ut. Verkar lite svåra att få tag på i Sverige? Om man vill prova?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Aha, kan ju vara så. Jag får gå och kolla. Mina tidigare var nog årsmodell typ 2015/16 så har kanske hänt något på storleksfronten. Är det någon som har kestrel boa och vet hur de är i strl?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Gissar att me serien är styvare än am om man vill köra shimano. Har ett par me4. De är ok men har man spd med platform föredrar jag mjuk platt sula. Testar chamber II nu och det blir en annan funktion utför.
Kollade på ME7 men de finns bara från 39 och verkar enligt recensioner vara stora i strl... 😥 De har en ME4 för damer men den verkar vara en enklare typ av vanlig MTB- sko. Lite tröttsamt att så få tillverkare har endurogrejer som passar för mindre personer. Finns hur mycket fina XC-skor i små strl men väldigt dåligt utbud för trail/AM/enduro.

jonte987

Aktiv medlem
Kollade på ME7 men de finns bara från 39 och verkar enligt recensioner vara stora i strl... 😥 De har en ME4 för damer men den verkar vara en enklare typ av vanlig MTB- sko. Lite tröttsamt att så få tillverkare har endurogrejer som passar för mindre personer. Finns hur mycket fina XC-skor i små strl men väldigt dåligt utbud för trail/AM/enduro.
Kan stämma. Jag borde ha köpt min vanliga storlek. Lite stora nu när de inkörda.
Det är ME4 jag har. Fördelen är att team sportia har dem i butik om du känner för att testa ändå.
Chamber II finns i små storlekar men de kanske är för mjuka. Jag har inte testat dem på vanlig xc pedal. Det är en helt annan typ av sko än ME serien. Liknande AM5

LDG

Aktiv medlem
ME-700 finns i 38. Jag tycker de är som vanligt i storlek, brukar ha 42 och kör 42 i dessa, jag tycker de är riktigt bra! styva nog men tillräckligt bekväma och bra grepp i sulan när man behöver pusha något. Five Ten Kestrel kändes på min fot som kantigt stål, kanske bara riktigt dålig passform på mig ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer