[Trainer] Elite Suito-tråden

glitch

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Du behöver några mm utstick från kasetten. Kollar du på ett hjul så kommer det sticka it 3-4mm ”rör”. Antagligen fungerar det som mothåll när du drar åt axeln.
Hänger inte med på vad du säger men hur som ska den där gängas in där, och det brukar gå fint med kassetten på plats. det som kan hända är att den där slutmuttern som man ser innanför kassetten lossnar och då är det enklaste att ta av kassetten och dra fast och då får du enkelt på adaptern också.
fanns nån video här, kanske hjälper
 

implor

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Hänger inte med på vad du säger men hur som ska den där gängas in där, och det brukar gå fint med kassetten på plats. det som kan hända är att den där slutmuttern som man ser innanför kassetten lossnar och då är det enklaste att ta av kassetten och dra fast och då får du enkelt på adaptern också.
fanns nån video här, kanske hjälper
Såg videon tidigare. Delen som håller fast body är defekt. Antagligen dåligt gängad från fabrik. Har tyvärr inte gängtappar i rätt dimension så blir att åka tillbaka till butiken.
 

glitch

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Som sagt, gängorna är slappa, dvs. det är inte tight som en maskinskruv utan adaptern glappar även när den är igängad. Men det ska så klart gå att skruva i den men det är liksom inte att det blir tight.
 

Rasmusb

Ny medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Tjena,
Är inne på min andra suito på 2 veckor...
Den första låste sig på max motstånd efter 2 timmars användning.
Den jag har nu har jag kört ca 6-7 timmar.
Nu har magneterna slutat röra på sig.
Jag kan flyga förbi alla i zwift i uppförslöporna dvs inte bra...
Låter era alltid när man kopplar in strömsladden? Alltså att magneterna typ kalibrerar in sig.
Mina båda har gjort den men nu är den här helt tyst.
Eller har nån nåt tips för att åtgärda detta?
I elite appen så även där kan jag utan problem trycka upp i 1000 watt.
Den enda positiva är att jag låste upp massa saker eftersom det bara skramla till med massa rekord när jag trampa på uppför, dvs watten skenade, men inte så kul direkt.
Blir yttligare en reklamation verkar det som, den här börjat förverka mitt förtroende nu. Så lutar åt att byta.
 

emilberge

Medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Tjena,
Är inne på min andra suito på 2 veckor...
Den första låste sig på max motstånd efter 2 timmars användning.
Den jag har nu har jag kört ca 6-7 timmar.
Nu har magneterna slutat röra på sig.
Jag kan flyga förbi alla i zwift i uppförslöporna dvs inte bra...
Låter era alltid när man kopplar in strömsladden? Alltså att magneterna typ kalibrerar in sig.
Mina båda har gjort den men nu är den här helt tyst.
Eller har nån nåt tips för att åtgärda detta?
I elite appen så även där kan jag utan problem trycka upp i 1000 watt.
Den enda positiva är att jag låste upp massa saker eftersom det bara skramla till med massa rekord när jag trampa på uppför, dvs wattenmation verkar det som, den här börjat förverka mitt förtroende nu. Så lutar åt att byta.
Har haft min i 1 1/2 år nu, den burrar alltid till när den startar. Fasen vad tråkigt att du fått 2st måndagsexempel, det går inte att kalibrera det ex du har nu?
 

implor

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Skit design dom har. Skulle dra dit min Ersättnings mutter och den deformeras när jag drog med en 17 nyckel som är angivet i instruktionerna. Muttern är närmare 16,5 så glappar fint i nyckeln så all kraft hamnar på två hörn.
F2594B8A-08E5-46E1-A41F-EA8E7F76C05A.jpeg
 

glitch

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Är det där muttern som sitter invid kassetten mot bodyn?
Segt. Jag har alltid dragit med en skiftnyckel så har man kunnat justera in den så man har bra gepp innan man drar då det bara finns två anläggningsytor.
 

implor

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Är det där muttern som sitter invid kassetten mot bodyn?
Segt. Jag har alltid dragit med en skiftnyckel så har man kunnat justera in den så man har bra gepp innan man drar då det bara finns två anläggningsytor.
Exakt det jag gjorde :). Men den är så glapp att du bara får kontakt i hörnen med en 17 nyckel :).
 

Åsa E

Ny medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Hej, köpte min Suito-T för en månad sedan. Har fungerat jättebra, fram till nu. Lyckas dock inte trampa framåt alls nu supertungt. Någon som kan rekommendera vad man ska börja felsöka?
 

d_anders

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Går det att trampa bakåt förresten? Om inte så är det nog något strul med drivlinan. Du kan alltid testa att styra den med något annat t ex Elites telefonapp. Slå av alla andra enheter i närheten som kan kommunicera över bluetooth eller ant+.
 

Åsa E

Ny medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Går det att trampa bakåt förresten? Om inte så är det nog något strul med drivlinan. Du kan alltid testa att styra den med något annat t ex Elites telefonapp. Slå av alla andra enheter i närheten som kan kommunicera över bluetooth eller ant+.
Det går fint att trampa bakåt. Ok, tack. Har testat deras app, men ska se om det funkar om jag kopplar bort ev andra enheter
I med en lätt växel ich trampa runt lite så brukar det bli lättare, har du testat de
I med en lätt växel ich trampa runt lite så brukar det bli lättare, har du testat detta?
Har testat det. Tack
 

Åsa E

Ny medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
I med en lätt växel ich trampa runt lite så brukar det bli lättare, har du testat detta?
testa att köra en aktivitet i appen myEtraining i ungefär en minut. Testa sedan Zwift och se om du fortfarande har proble ingen skillnad.
testa att köra en aktivitet i appen myEtraining i ungefär en minut. Testa sedan Zwift och se om du fortfarande har problem
Tyvärr ingen skillnad. Tack snälla för tips
 

d_anders

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Om stegmotorn eller styrningen av den är trasig så fastnar trainern på ett motstånd. Finns risk att det är något sånt.

Om du är helt säker på att inget stör så hade jag kontaktat Elite så ber de dig antagligen att utföra några tester.
 
[Trainer] Elite Suito-tråden
Hej! Vi har köpt en Suito-T för att kunna köra tillsammans då jag kör på en Direto.
Kraft och hastighet vill tyvärr inte funka så bra. När hon normalt ligger på ca 150W så visar Suiton nästan 300W. Trycker hon på går den upp till 1200W! Detta är på Zwift.
Kalibrering går inte igenom. Den tuggar bara, "fortsätt trampa". Spelar ingen roll om vi kör med Mac eller Android eller mobil.
Finns det mekanisk justering nånstans eller är det bara att byta ut den?
 

andersson.n

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Hej! Vi har köpt en Suito-T för att kunna köra tillsammans då jag kör på en Direto.
Kraft och hastighet vill tyvärr inte funka så bra. När hon normalt ligger på ca 150W så visar Suiton nästan 300W. Trycker hon på går den upp till 1200W! Detta är på Zwift.
Kalibrering går inte igenom. Den tuggar bara, "fortsätt trampa". Spelar ingen roll om vi kör med Mac eller Android eller mobil.
Finns det mekanisk justering nånstans eller är det bara att byta ut den?
När man synkar via Elite mobil-appen kan det vara bra om trainern har fått gå ett tag (10 minuter) och blivit varm. Tror att tipsen i denna tråd gäller även i ditt fall efter att trainern värmts upp: Koppla ifrån alla enheter utom telefon, starta om trainern helt (in och ut med strömsladd), påbörja träningspass i Elite-appen och kör några sekunder för att sedan avsluta passet, och kalibrera slutligen via appen. Koppla upp enheter igen och se om Zwift nu funkar bättre.

Nåt sånt.
 

glitch

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Märkligt, vi har Suito och Direto hemma, ingen större skillnad i effekten mellan dem.
Däremot har vi en märklig grej, att i Trainerroad om man startar appen direkt så funkar inte resistance mode. Oavsett hur man justerar motståndet händer inget.
Istället för man starta med Elite-appen, starta ett pass där och manuellt justera motståndet upp och ned, sen starta trainerroad och släcka elite appen och då funkar det perfekt :)
Ibland är det lite svartkonst med dessa maskiner...
 
[Trainer] Elite Suito-tråden
När man synkar via Elite mobil-appen kan det vara bra om trainern har fått gå ett tag (10 minuter) och blivit varm. Tror att tipsen i denna tråd gäller även i ditt fall efter att trainern värmts upp: Koppla ifrån alla enheter utom telefon, starta om trainern helt (in och ut med strömsladd), påbörja träningspass i Elite-appen och kör några sekunder för att sedan avsluta passet, och kalibrera slutligen via appen. Koppla upp enheter igen och se om Zwift nu funkar bättre.

Nåt sånt.
Det är gjort. Utförde E-trainings kalibrering även om det kändes konstigt att bara trampa 2 sek. Detta påverkade inte Zwift. Allmänt känt att det är svårt att få kontakt vid Zwiftkalibrering men jag lyckades iaf med Direton. Har även provat att skriva in 84 istället för 2070 på hjuldiametern när vi körde E-training.
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Det är gjort. Utförde E-trainings kalibrering även om det kändes konstigt att bara trampa 2 sek. Detta påverkade inte Zwift. Allmänt känt att det är svårt att få kontakt vid Zwiftkalibrering men jag lyckades iaf med Direton. Har även provat att skriva in 84 istället för 2070 på hjuldiametern när vi körde E-training.
Suiton går inte att kalibrera i Zwift
Det görs som sagt i Elite's app.
Om du bara trampade i två sekunder gick något snett.
Jag får då trampa längre än så när jag kör kalibreringen.
 

glitch

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
När du kör kalibreringen växla till en lätt växel först som du omöjligt kan komma upp i 30 km/h med och stegra sen uppåt. Kanske inte gör något men det känns bättre att se farten stegras mot 30 km/h. Kör man på med en tung växel kan det bli så att den direkt anser att man ska sluta trampa.
 

kala555

Medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Angående kalibreringen så gick det alldeles utmärkt att göra det direkt i swift.(Fick upp en ikon vid pairing, trampade upp till 30 kph och frirullade tills den stannade, klart)
Jag har en Suito-T som jag uppgraderade firmware på via Elites app Upgrado.
I Elites My-Etraining app kan man också göra kalibreringen men jag tyckte att den var väldigt buggig, hade först skrivit in fel hjulomkrets som tydligen är en viktig parameter.

Annars fungerar den fint men det jobbigaste är att efter bytet till Suiton från en wheel-on trainer är att effekten sjönk med ca30watt.(Är det normalt att wheel-on visar glädjesiffror?)
Å andra sidan sjönk decibeltalet ganska mycket...
 

uandt

Aktiv medlem
[Trainer] Elite Suito-tråden
Angående kalibreringen så gick det alldeles utmärkt att göra det direkt i swift.(Fick upp en ikon vid pairing, trampade upp till 30 kph och frirullade tills den stannade, klart)
Jag har en Suito-T som jag uppgraderade firmware på via Elites app Upgrado.
I Elites My-Etraining app kan man också göra kalibreringen men jag tyckte att den var väldigt buggig, hade först skrivit in fel hjulomkrets som tydligen är en viktig parameter.

Annars fungerar den fint men det jobbigaste är att efter bytet till Suiton från en wheel-on trainer är att effekten sjönk med ca30watt.(Är det normalt att wheel-on visar glädjesiffror?)
Å andra sidan sjönk decibeltalet ganska mycket...
Att bli klenare vid byte till direktdriven är normalt. Jag tappade också därikring. Bonusen är att du kan använda den gamla trainern sen om den där sista minuten fattas på en sub-60 tid på alpen tex
 
[Trainer] Elite Suito-tråden
Jag har haft problem med min Suito ett par veckor, den har börjat smälla/låta konstigt. Ett metalliskt ljud som kommer och går.
Mailade Bikeshop och skickade dom en film med ljudet, fick svar efter någon dag att reklamationen var godkänd och att dom skulle skicka en ny traineer till mig. Riktigt snyggt av dom då den ändå var lite drygt 2 år gammal.

Men frågan är ju vad felet är, jag skulle nämligen få behålla den trasiga så tänkte man kanske kunde laga den och ha den i reserv eller om sonen vill cykla ihop med mig :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer