Trainer: Tacx eller Elite

Jag köpte precis en Elite Realtour och har använt den ett fåtal gånger och är så här långt supernöjd. Realtour har 20 inbygda banor där man kan få olika stigningar, intervallbackar osv osv samt möjlighet att köra ett antal olika videobanor. Den som kommer med är en tempobana från Giro d'Italia 2006 på Korsika som innehåller två ordentliga backar. Det som inte finns som finns på Elites dyrare modeller är möjligheten att köra mot andra via internet, jag har aldrig provat det men tyckte inte att den finessen motiverade det betydligt högre priset. Jag är som sagt så här långt mycket nöjd och tycker att möjligheten att se avfilmat terräng passera på skärmen medan motståndet ökar och minskar beroenede på stigning gör en stor skillnad mot tristessen att köra trainer utan någon visuell stimulans. Är det värt de extra tusenlapparna? Svårt att säga, för mig är det definitivt det eftersom jag inte använde min gamla trainer då det var så tråkigt och denna tror jag att jag kommer att använda. Elite eller Tacx? Ingen aning men jag tycker Elite verkar rejäl och av god kvalitet.

Fundera hur du vill träna på trainer.

Jag har mött folk som tycker det är jättekul och motiverande att virtuella lopp mot andra på nätet.
En del cyklar efter videofilmer och gillar det.

Själv köpte jag för att år sedan en TACX Fortius med de bägge möjligheterna plus att jag kan definiera intervallpass i datorn och låter datorn styra motorbromsen. Jag har provat de olika alternativen och det enda jag kör är korta hårde datorstyrda pass.

Virtuella race 1-2 stycken, 2 filmer, datorstyrda pass 3 i veckan under vintern.

Skulle jag råda utifrån min egen träning skulle jag gå på, möjlighet att lägga upp program i dator och analysera effekt/puls efter i dator. Exakt motstånd så att effekten inte driver under passet.

Genom att det längsta passet är 1:30 normal kring 60 minuter och hårda så orkar jag inte ha tråkigt ;-)

Källis skrev:
-------------------------------------------------------
> Trirobban skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för informationen. Det säljs en elite
> på
> > happy för halva priset man kanske skall slå
> > till.
>
>
> Halva priset, det var väl att ta i ;)
>
> Elite RealAxiom CT Cycletrainer 2009
> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=12570;pid=69;group=100;menuid1=5
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k467/a11730/reala
> xiom-ct.html
>
>
>
> //Källis

Ja den RealAxiom som säljs på K&S är INTE prisvärd! Max 3.000:- är den värd beg enligt min mening. Jag köpte min Realtour från bike24 och kan verkligen rekomendera dom.

Jag har beställt en Tacx T1850. Sen plockar jag fram Fäbodjäntan till intervallträningen, varje gång de blåser i hornet är det dags för en intervall, kan inte bli bättre.

Jag håller med, båda är skit (dvs Aftonbladet och Expressen). Jag syftade mer på alla dessa val, typ Mac eller PC, Campa eller Shimano, blondin eller brunett, you name it ...

Selast skrev:
> Jag köpte precis en Elite Realtour ...

Hur realistiskt är motståndet? Blir lite sugen på att köpa inför den trista vintern. Har gjort av med så mycket flis på cyklingen under året så det tar emot att köpa ännu mer. Men en bra trainer behöver man ju (använder en Elite-trainer från mitten av 90-talet nu)...

Jag tycker motståndet räcker för mig, när det står att lutningen är 6% så känns det ungefär lika jobbigt som när man kör 6% motlut ute tycker jag. Möjligtvis skulle jag kunna anmärka lite på att det ibland finns en visss tendens till fördröjning av ökningen av motståndet jämfört med videon. Vad jag försöker säga är att det ibland börja bära uppåt på videon fast det tar några sekunder innan det blir trögt på rullen. Men som sagt det blir trögt så det räcker för mig i alla fall. Jag kan bara jämföra med en Biltema trainer som jag hade förut och den hade i princip fast motsånd och man fick reglera hur trögt det gick med växlarna.

Selast, jag är mer ute efter hur realistiskt motståndet är, inte i vilken utsträckning man kan reglera motståndet. T.ex., stannar "rullet" väldigt mycket när man ökar motståndet? I verkligheten stannar ju rullet mellan tramptagen bara om det lutar uppåt.

Jag beställde en Tacx T1850 (Satori) för att priset var bra ;-) När jag läste mera om den stod det att den skulle vara väldigt bra på att just nöta med tungt motstånd och låg kadens utan att så att säga "fastna".

JPKC skrev:
> Selast, jag är mer ute efter hur realistiskt
> motståndet är

Senast redigerad av en moderator:
JPKC skrev:
> Selast, jag är mer ute efter hur realistiskt
> motståndet är, inte i vilken utsträckning man
> kan reglera motståndet. T.ex., stannar "rullet"
> väldigt mycket när man ökar motståndet? I
> verkligheten stannar ju rullet mellan tramptagen
> bara om det lutar uppåt.

Aha du menar så.... Jag upplever att motståndet är realistiskt, på platten eller utför kan man sluta trampa utan att hjulet tvärstannar. Jag roade mig häromkvällen med att se hur fort jag kunde trampa utför en rejäl utförslöpa på slutet av min ena videobana, jag trampade ur min högsta utväxling vid 73 km/h! Då snurrade det på rätt bra kan jag säga och det kändes inte helt tryggt när man började tänka på vad som skulle hända om bakhjulet av någon anledning skulle lossna ur trainern... Men i nedförslöpor kan man helt klart vila och låta hjulet snurra. Så på din fråga skulle jag vilja svara helt klart realistiskt.

Senast redigerad av en moderator:
Om bakhjulet skulle lossna skulle antagligen ingenting hända, kanske skulle du röra dig någon centimeter framåt men knappast mer. Rörelseenergin i ett snurrande bakhjul är försumbar om man jämför med vad som krävs för att accelerera hela din kroppstyngd.

Fast det vore rätt coolt om det blev feta burn out-spår längs med hela vardagsrumsgolvet och ett stort hål i väggen ut till trädgården med konturen av en racercyklist.

Daddy D.Lux skrev:
> Fast det vore rätt coolt om det blev feta burn
> out-spår längs med hela vardagsrumsgolvet och
> ett stort hål i väggen ut till trädgården med
> konturen av en racercyklist.
Hahahaha det var precis den bilden jag hade för mitt inre öga när det gick i 70+...

Tjo tjo.. lyfter tråden lite och passa på o fråga lite. Håller på o lägga en order på en Realtour från bike24.

Vad behöver man till, ett framhjulstöd, svättskydd, matta? trainerdäck, vilket? eller kanske inget?
Hade tänkt o köra i vardagsrummet, där ligger ju parkettgolv, så en matta kanske är att föredra?

Nån med bra tips så man kan fortsätta med ordern.. :D

Mvh

Mavve

Framhjulsstöd följer med en del trainers, kolla det. Med en del följer även snabbkoppling till bakhjulet som är gjord för att passa trainern. Jag köpte trainermatta men tycker den är dyr och undrar om det inte skulle gå med t ex ett liggunderlag (som ju iofs inte kan vikas ihop lika lätt). Svettskydd hoppade jag över och undrar om det inte går lika bra med en handduk. Trainerdäck bör man ha, valde Conti till mig själv och Tacx till hustrun men har ännu inte märkt någon större skillnad (Tacx var dock billigare).

Tillbaka
Topp