Trainerroad

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Hur fungerar adaptiv, blir den arg om man skippar pass eller gör nåt annat lättare som att cykla med barnen? Nu fick jag en sänkning innan jag ens börjat. Gjorde Ramp test i helgen så skippade det idag. Blev en örfil i TR.

Är det för att jag inte gjorde det jag skulle i TR eller för att strava sladdrade att jag var långsam?
 
Trainerroad
AT tar inte hänsyn till ostrukturerade utomhuspass.

Varför den ändrade får du nog fråga supporten, eller bara låta det få gå en stund så det har en chans.
Jag deletade första ramptestet efter jag lade in plan och kom med i AT betan och den gjorde inget då. Sänker inte heller om man skippar nått pass under en vecka. Men kan väl föreslå att ändra kommande pass till att vara samma PL som det man skippade kanske om det är samma typ av pass.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
AT tar inte hänsyn till ostrukturerade utomhuspass.

Varför den ändrade får du nog fråga supporten, eller bara låta det få gå en stund så det har en chans.
Jag deletade första ramptestet efter jag lade in plan och kom med i AT betan och den gjorde inget då. Sänker inte heller om man skippar nått pass under en vecka. Men kan väl föreslå att ändra kommande pass till att vara samma PL som det man skippade kanske om det är samma typ av pass.
Jag låter det gå. Mest nyfiken, om den inte gillar skippade pass spelar det nog inte för mig. Low volume har varit för mycket för mig så bara bra om den skruvar ner.
 
Trainerroad
Också kört low volume och haft fullt sjå efter semestern. Tanken var low volume som minimum och lägga till efter humör.

Min trainer gick sönder i måndags efter ett pass, drivremmen gick av när grabben körde. Så missade andra sweetspot passet för veckan, nu rekommenderar AT en sänkning av nästa veckas andra pass. Så kanske tar den in det ändå. Som lite erfarenhetsdelning.

Cyklade ostrukturerat ute och med Wahoo istället, så det tar inte TR in.
 

C-dale

Aktiv medlem
Trainerroad
Också kört low volume och haft fullt sjå efter semestern. Tanken var low volume som minimum och lägga till efter humör.

Min trainer gick sönder i måndags efter ett pass, drivremmen gick av när grabben körde. Så missade andra sweetspot passet för veckan, nu rekommenderar AT en sänkning av nästa veckas andra pass. Så kanske tar den in det ändå. Som lite erfarenhetsdelning.

Cyklade ostrukturerat ute och med Wahoo istället, så det tar inte TR in.
Kör med en Wahoo Roam som jag laddar upp till Strava bl.a så det tar TR in.Man får lägga in utbytet i inställningarna.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Tycker det är lite märkligt att längre kontinuerliga pass i t.ex Tempo och Sweetspot inte "rycker upp" PL på lägre intensiteter. För om man klarar köra "Gibraltar"' 90 min @ 80-85% (Tempo, PL 8.5) så borde man ju även klara "Berkshire" 90 min @ 65-75% (Endurance, PL 5.6).

Som exempel var min PL på Tempo (5.0) pinsamt märkligt låg mtp att PL för Sweetspot samtidigt skattades till 9.2 av TR. Kastade därför in ett klassiskt gubbgnetpass som extranummer ovanpå lågvolymsplanen för Century och diskade av Polar Bear vilket ökade PL för tempo till 10.0 men rörde inte PL för Endurance ens en 1/10 utan stannade kvar på 4.6

Nu är detta inte ett praktiskt problem för mig då jag vet hur länge jag kan köra i Z2 men om AT ska fungera i längden så blir det rätt segt om man själv ska behöva visa för algoritmen vad man kan för att få lagom utmaning.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Menar överföring, transfer på engelska .På TR får man gå in på Account-Ride sync. Samma på STRAVA. Settings o Partner Integration.
Ah. Ja, det har jag gjort och igår så slog jag på att den ska approximera , vad det nu heter, utifrån puls när jag cyklar ute utan effektmätare.

Vi får se om några veckor om det fungerar. Jag gissar att jag vill se att det stabilisera sig på min nivå och att det inte blir jojo av det
 
Trainerroad
Kör med en Wahoo Roam som jag laddar upp till Strava bl.a så det tar TR in.Man får lägga in utbytet i inställningarna.
Menar överföring, transfer på engelska .På TR får man gå in på Account-Ride sync. Samma på STRAVA. Settings o Partner Integration.
Sant, jag gör så med.
Men TRs Adaptive Training tar inte hänsyn till det. Ska funka om man kör outdoor TR pass synkat med Wahoon men jag var bara ute och körde mig trött.

Det TR gör baserat på puls är att automatiskt approximera TSS. Istället för att man efteråt väljer intensitet. AT tar inte hänsyn till det.

Jag kör med effektmätare ute, idag IF 0.98 i 100minuter. Gav några effekt PR men inget för AT.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Sant, jag gör så med.
Men TRs Adaptive Training tar inte hänsyn till det. Ska funka om man kör outdoor TR pass synkat med Wahoon men jag var bara ute och körde mig trött.

Det TR gör baserat på puls är att automatiskt approximera TSS. Istället för att man efteråt väljer intensitet. AT tar inte hänsyn till det.

Jag kör med effektmätare ute, idag IF 0.98 i 100minuter. Gav några effekt PR men inget för AT.
Antingen tar den hänsyn till detta eller överhoppade pass.
 
Trainerroad
Enligt deras podcast och beskrivningen när det lanserade så sa de att AT fortfarande inte har hänsyn till ostrukturerade outdoor pass, och att ändringen som är för alla är att HR numera kan användas för TSS approximering för pass utan effektmätare.
Hade inte hört något om hur den hanterade skippade pass när vi skrev en bit upp, men både du och jag har väl sett nu att den justerar ner efter skippade pass. Men det är inte alltid så, alltså att ett missat pass ger sänkning. Utan verkar vara något "smartare" baserat på approximation om förlorad förmåga i zonen över tid.

Steg ett är ju att de tar hänsyn till outdoor ostrukturerade pass med effektdata. Och det är väl pga, iaf för Garmin.

NLC har väl varit med längre i betan och kanske har mer insights.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Det svåra med att klura ut hur AT anpassar kommande pass efter de man gjort är att man inte (lätt) kan se hur ens PL förändrats över tid. Vad jag tänker att man kan göra är att använt plan builder för att skapa en träningsplan och skriva in de ursprungliga "standardblocken", t.ex Sweetspot Base I/II" i ett kalkylblad (pass, tid, TSS) sen jämföra med hur ens egen plan förändras över tid. På så sätt skulle man kunna se om utvecklingen är i linje med medel eller över/under. Om man tycker det är viktigt.

Innan AT byggde jag egna planer för base och build baserat på Mid/High versionerna med 4-5 pass per vecka med fokus på långa lopp senare på året. Nu kom jag med i AT Betan först i mitten av maj när tiden för base och build var förbi vilket gjorde att blev till att skapa lite "mål" senare på säsongen och använda "plan builder" som skapade någon slags mix av build och specialty för att hålla formen.

Men eftersom plan builder ännu inte har stöd för planerad ledighet blev följsamheten lite "sådär" under sommaren och jag körde mest "Train Now" blandat med några standardpass för att ha en underhållsplan. Dessutom har inte TR någon plan som jag tycker funkar för brevet/ultra-lopp där distansträning (tid i sadeln) inte går att byta rakt av med kortare & hårdare pass.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
För mig är det väldigt mycket mer basic. Jag kör mindre än low så frågan är om det kommer att stabilisera sig eller om den tror att den ska drar ner tills jag följer planen. Det blir viljornas kamp, man against machine....

Nu förstår jag inte hur den jobbar men undrar om de egentligen inte borde fråga varför man hoppar ett pass. Som den gör om man avbryter.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
Min erfarenhet är att beroende på svar på "it looks like you struggled with this one" påverkas PL olika. Har tyvärr inte svarat tillräckligt många gånger för att förstå exakt hur.

Det jag däremot har märkt är att om man (avsiktlig) gör ett pass hårdare än det var tänkt (t.ex skippar 30s vila mellan 4x10 min tröskelintervaller och kör 41.5 min rakt på) så får man oväntat ofta frågan ovan. Kanske för att HR inte matchar vad AT hade förväntat sig per intervall.
 

Joem

Aktiv medlem
Trainerroad

Bilagor

  • E3FE5922-5D12-45CC-AB86-75B3D072F870.png
    E3FE5922-5D12-45CC-AB86-75B3D072F870.png
    38.5 KB · Besök: 21

Freddie L

Aktiv medlem
Trainerroad
Plötsligt behöver jag komplettera med ytterligare en trainer, ungarna har börjat Swifta!

Har idag en Kickr Snap som fungerar bra, men vill ha en direktdriven variant härnäst. Inga direkta andra krav förutom tillförlitlighet. Kommer knappast börja tävla seröst, troligen inte ens oseriöst, så känner att jag inte behöver högsta noggrannhet på effekten. Klen i benen. Troligtvis kommer jag missköta en träningsplan från Trainerroad några månader i vinter.

Utifrån min kravspec landar det i en Kickr Core, iaf som jag läser bibeln (DCR). Har jag missat något som gör att jag självklart borde gå på en av de dyrare varianterna. Hittar Saris H3 till liknande pris som Core, vore det nåt?
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Plötsligt behöver jag komplettera med ytterligare en trainer, ungarna har börjat Swifta!

Har idag en Kickr Snap som fungerar bra, men vill ha en direktdriven variant härnäst. Inga direkta andra krav förutom tillförlitlighet. Kommer knappast börja tävla seröst, troligen inte ens oseriöst, så känner att jag inte behöver högsta noggrannhet på effekten. Klen i benen. Troligtvis kommer jag missköta en träningsplan från Trainerroad några månader i vinter.

Utifrån min kravspec landar det i en Kickr Core, iaf som jag läser bibeln (DCR). Har jag missat något som gör att jag självklart borde gå på en av de dyrare varianterna. Hittar Saris H3 till liknande pris som Core, vore det nåt?
Så slutade det för oss också. Gick också på Bibeln men sen blev det en v5 på bikester eftersom det var mer rabatt än på core.
Det enda är väl att den har lite flex i fötterna och att den självkalibrerar. Det frestade eftersom jag aldrig kalibrerar Snap.
Saris ska väl också vara bra.

Man kan förresten trixa med Zwift baseline med core och v5
 

Freddie L

Aktiv medlem
Trainerroad
Så slutade det för oss också. Gick också på Bibeln men sen blev det en v5 på bikester eftersom det var mer rabatt än på core.
Det enda är väl att den har lite flex i fötterna och att den självkalibrerar. Det frestade eftersom jag aldrig kalibrerar Snap.
Saris ska väl också vara bra.

Man kan förresten trixa med Zwift baseline med core och v5
Jag brukar oftast köpa det senaste när jag köper prylar, inte av fåfänga, utan pga att jag byter så prylar så sällan att de tillslut blir för gamla/omoderna/osupportade. Tanken med lite extra svikt i v5 är tilltalande eftersom jag tar stryk av trainernötandet, men enligt DCR är inte skillnaden märkbar. Jag klurar på en rockerplate. Tycker du @jonte987 att gummifötterna gör någon märkbar skillnad?

Både Core och v5 skulle fungera, ska börja kolla lite priser och tillgänglighet.
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag brukar oftast köpa det senaste när jag köper prylar, inte av fåfänga, utan pga att jag byter så prylar så sällan att de tillslut blir för gamla/omoderna/osupportade. Tanken med lite extra svikt i v5 är tilltalande eftersom jag tar stryk av trainernötandet, men enligt DCR är inte skillnaden märkbar. Jag klurar på en rockerplate. Tycker du @jonte987 att gummifötterna gör någon märkbar skillnad?

Både Core och v5 skulle fungera, ska börja kolla lite priser och tillgänglighet.
Jsg tror det sviktar tillräckligt för mig men rocker plate är nog bättre.
Det som avgjorde för mig att jag fick bra pris. Flash sales + kod
 

jonte987

Aktiv medlem
Trainerroad
Jag brukar oftast köpa det senaste när jag köper prylar, inte av fåfänga, utan pga att jag byter så prylar så sällan att de tillslut blir för gamla/omoderna/osupportade. Tanken med lite extra svikt i v5 är tilltalande eftersom jag tar stryk av trainernötandet, men enligt DCR är inte skillnaden märkbar. Jag klurar på en rockerplate. Tycker du @jonte987 att gummifötterna gör någon märkbar skillnad?

Både Core och v5 skulle fungera, ska börja kolla lite priser och tillgänglighet.
Kampanj på cykelkraft. Höga % på några men lite lägre på kickr. Har inte koll på alla priser och allt under 40% kan ju vara dyrt på cykelkraft.

Kan vara värt att kolla.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Trainerroad
Kampanj på cykelkraft. Höga % på några men lite lägre på kickr. Har inte koll på alla priser och allt under 40% kan ju vara dyrt på cykelkraft.

Kan vara värt att kolla.
Tackar! Men jag var inne idag på lokala XXL och plockade upp en Core, nedsatt för att matcha lägsta svenska priset. Det fick duga!

Premiärkörde den i eftermiddags, första gången med Zwift. Verkar fungera, jag blev trött. Körde tillsammans med tioåriga sonen och vi höll ungefär samma fart längs banan (viss skillnad i totala watt och kroppsvikt). Och när grabben sa ”pappa jag mår illa, jag måste stanna nu” ungefär tre sekunder innan jag tänkte säga samma sak, var det klart: Jag flyttar till Zwift-tråden den här vintern! :-)

Kör hårt, och håll koll på staplarna! Jag ska knäc… coacha mina barn i tv-spels-cykling i vinter! :-)
 

glitch

Aktiv medlem
Trainerroad
Kör efter eget huvud då olika typer av träning ska ta in i totalen och har på skoj kört lite trafik now förslag som jag tenderar att justera för tid eller intensitet. lite kul är det med progression levels men när är det dags för ett nytt från test? Eftersom jag mest nött SS, Endurance och tröskel (medvetet) så har jag ju inte slipa t på toppeffekten = jag tror inte jag skulle prestera nämnvärt bättre siffror på ett ramptest eller en tjugo än jag gjorde vid förra testet, däremot skulle jag kunna göra en tjugo till :) dvs. uthålligheten har säkert blivit bättre men det ger inte en högre FTP nödvändigtvis.
 

NLC

Aktiv medlem
Trainerroad
När du hamnar någonstans rut 9-10 på PL för tröskel och sweetspot ska du nog försöka köra ett nytt test.

Om du inte vill/kan testa om, kanske dö pröva att öka FTP-värdet en smula (tex 2-5%) eller pröva att under vecka köra alla workouts med +2-5% och se hur det känns.

Ökar du manuellt din FTP med lagom lite så skalas PL för träningszonerna ner. Ändrar du för mycket återställs de till 1.0.
 

glitch

Aktiv medlem
Trainerroad
När du hamnar någonstans rut 9-10 på PL för tröskel och sweetspot ska du nog försöka köra ett nytt test.

Om du inte vill/kan testa om, kanske dö pröva att öka FTP-värdet en smula (tex 2-5%) eller pröva att under vecka köra alla workouts med +2-5% och se hur det känns.

Ökar du manuellt din FTP med lagom lite så skalas PL för träningszonerna ner. Ändrar du för mycket återställs de till 1.0.

tack! bra input.
 

Chapter 2

Aktiv medlem
Trainerroad
En fråga till er som har lite tränings vana.
Just nu kan jag bara få ihop max 1-2 träningspass per vecka och med TRs Low volym-träningsplan är det 3 pass per vecka som är planerat.
Förstår att inget av alternativen är optimala, men vilket är bäst? Ska jag sprida ut de tre passen och förlänga antalet veckor för Base phase, Build phase osv så att jag tillslut kör alla pass? Eller är det bättre att helt enkelt skippa de pass jag inte hinner med för att inte varje fas ska bli för utdragen? Hur skulle ni gjort?

Har precis tagit upp Trainerroad igen efter uppehåll sedan senvintern. Den "nya" Adaptive Training funktionen verkar lösa exakt det problem jag hade tidigare med missade pass och trixande med kalendern på eget bevåg osv.
Kul, detta verkar vara precis det behövde då jag själv saknar kunskap om vad varje pass egentligen gör och vad det tränar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer