Tramp vänliga enduro modeller?

Tomcaten

Aktiv medlem
343923-00-d-730710.jpg

Alldeles gräsligt!

Vi tar en ful gul färg och parar ihop den med en ful blå färg. Men glöm inte att sätta över jättestora TREK-bokstäver först.

Det känns som att jag utvecklar hudutslag bara av att titta på eländet.

implor

Aktiv medlem
Visa bilaga 455989

Alldeles gräsligt!

Vi tar en ful gul färg och parar ihop den med en ful blå färg. Men glöm inte att sätta över jättestora TREK-bokstäver först.

Det känns som att jag utvecklar hudutslag bara av att titta på eländet.
Bara dom billiga modellerna som är så gräsliga. Nästan så man gjort så med flit så folk kliver upp något steg till dom dyrare modellerna.

Tomcaten

Aktiv medlem
Fast då kommer ju snåljåparna som kört Trek förut att titta åt andra cyklar. Förstå mig rätt här ändå, att vara snåljåp är en positiv sak.

radarminnet

Aktiv medlem
Inget fel på de här, däremot ett halvmeter högt spacertorn...;-)
Visa bilaga 456003Visa bilaga 456004
Men vad har de gjort med sadelröret? Det ser ut som att de har flyttat fram övre pivoten rätt långt, och sadelröret har av naturliga skäl åkt med, och blivit sjukt mycket flackare? Känns inte det lite skumt? Sadelns position i längsled blir ju nu väldigt beroende av sitthöjden? Jag vet inte när jag sist såg såhär stor skillnad på effektiv och faktiskt SA.

Marleey

Ny medlem
Vilka modeller är mest trampvänliga?

Är säkert många som får trampa av egen kraft till toppen och vill ha en dräglig upplevelse.

Vad jag menar med trampvänlig är lite/ingen "pedal-bob" sittandes (stående lär man väl aldrig bli av med?) och att man inte accelererar som en morgontrött åsna.

Bara aktuella modeller som går att köpa/förbeställa är av intresse.

Har själv läst gått om Bird AM9 som trampvänlig enduro.
Jag har beställt en Propain Tyee just för att det sägs vara en enduro cykel som trampar väldigt bra! Snygg är den också :D

Crossmax

Aktiv medlem
Jag utrustar mina hojar med låsbara dämpare om möjligt, det funkar för mig.
Cyklar f.ö på en Pole Machine, låsbara dämpare är skönt om man skall cykla uppför åreskutan.
Håller den ihop fortfarande? Ska man tro kommentarer på Pinkbike och MTBR så är CNC-konstruktionen tydligen benägen att börja öppna sig i skarven mellan ramhalvorna...

Kid1000

Aktiv medlem
Håller den ihop fortfarande? Ska man tro kommentarer på Pinkbike och MTBR så är CNC-konstruktionen tydligen benägen att börja öppna sig i skarven mellan ramhalvorna...
Jo. Har hört om en annan Machine som har fått skruvarna som håller ihop ramhalvorna lösa. Men bilden med trasigt headtube verkar komma från en Stamina med okänt händelseförlopp.

Min Machine har inte vållat några problem vid montering och sedan körning. Jag gillar den. Känslan är speciell och man blir uppmärksammad på ett positivt sätt i backarna.
Köpte en TTX1 idag med propedal spak för bättre justerbarhet. Utvärdering senare.

Crossmax

Aktiv medlem
Jo. Har hört om en annan Machine som har fått skruvarna som håller ihop ramhalvorna lösa. Men bilden med trasigt headtube verkar komma från en Stamina med okänt händelseförlopp.

Min Machine har inte vållat några problem vid montering och sedan körning. Jag gillar den. Känslan är speciell och man blir uppmärksammad på ett positivt sätt i backarna.
Köpte en TTX1 idag med propedal spak för bättre justerbarhet. Utvärdering senare.
Skönt att höra. Jag tänker dock inte bara på den ramen med totalhavererat headtube; har sett bilder på flera andra ramar där man ser att det skapats en glipa mellan ramhalvorna. Men som alltid med internet så är det svårt att avgöra hur stor del av totala populationen som är påverkad. Jag hade iaf hållit ett vaksamt öga på skarven om jag hade haft en Pole CNC-ram.
https://forums.mtbr.com/attachments...a-180mm-screenshot_2020-10-28-16-27-38-67.jpg
1606746588365.png

clara

Medlem
Om du vill ha något som du kan få levererat nu och inte om ett halvår så kan jag rekommendera Giant Reign. Finns i lager på bike24. Den är väldigt trampeffektiv men har inte lika mycket dämpning som t ex specialized enduro. 2020 och 2021 har samma ram.

Jag är helnöjd med den förutom dropperpost som jag uppgraderat till en längre. Köpte min förra vintern.

Jag tycker min Radon Swoop klättrar och trampar långt över förväntan! Hänger med betydligt mer trampvänliga cyklar (på pappret) utan problem :) Dessutom riktigt roligt när det sen vänder haha!

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker min Radon Swoop klättrar och trampar långt över förväntan! Hänger med betydligt mer trampvänliga cyklar (på pappret) utan problem :) Dessutom riktigt roligt när det sen vänder haha!
Tror att det, som de flesta saker vid mtb, berör mer på cyklisten än på cyklen :)

Även om TS inte vill, vill jag säga att den här situationen med långa, långsamma klättringar utan stök är perfekt läge för en lockout.

Tror att det, som de flesta saker vid mtb, berör mer på cyklisten än på cyklen :)

Även om TS inte vill, vill jag säga att den här situationen med långa, långsamma klättringar utan stök är perfekt läge för en lockout.
Ville inte säga det själv ;) Haha nejmen det påverkar nog också en hel del absolut men jämfört med t.ex Strive så tycker jag ändå att Swoop känns något mer lekfull och lättare :)

VTS

Medlem
Nu har jag inte erfarenhet av jättemånga cyklar, men hade tidigare en Vitus Sentier VR 27 och nu sedan en vecka tillbaka Slash 8 2021. Virusen var Hardtail och Slashen Full-Sus. Slashen väger 1kg mer men det är inget jag märker, och klättringen fungerar fint. Kortare branta backar går utmärkt, längre branta funkar lite sämre om man har dämparn bak öppen. Låser jag den så känner jag ingen skillnad mot min gamla Hardtail.

implor

Aktiv medlem

Jag har inget emot lockout men behöver ha en remote annars glömmer jag att öppna/låsa.

vore trevligt med ett system som öppnar automatiskt.

trampapådå

Aktiv medlem
Någon high pivot? deviate/druid? Annars är de väl inte helt ovanligt att de trampvänliga cyklarna offrar lite av känsligheten och de kanske är primärt utförsegenskaperna man vill åt med en endurohoj?
Hade nog tittat åt Propain Tyee ev. Någon tysk typ Radon Swoop/Stereo 170

implor

Aktiv medlem
Någon high pivot? deviate/druid? Annars är de väl inte helt ovanligt att de trampvänliga cyklarna offrar lite av känsligheten och de kanske är primärt utförsegenskaperna man vill åt med en endurohoj?
Hade nog tittat åt Propain Tyee ev. Någon tysk typ Radon Swoop/Stereo 170
Propain är ju intressanta. 2500euro levererad ink 25%moms.

Maakus

Aktiv medlem
Last Glen?

Jag kör Ripmo AF med Jade-X coil och den klarar ett atomkrig + är trampeffektiv som djävulen. Är också plånbokseffektiv. Finns att köpa flera olika builds idag hos Gocycle.de om jag inte läser fel. Annars verkar ju Propain intressant, men vet ej leveranstid.

implor

Aktiv medlem
Jag kör Ripmo AF med Jade-X coil och den klarar ett atomkrig + är trampeffektiv som djävulen. Är också plånbokseffektiv. Finns att köpa flera olika builds idag hos Gocycle.de om jag inte läser fel. Annars verkar ju Propain intressant, men vet ej leveranstid.
Propain verkar ha 15 veckor just nu på Tyee.

Detta med att kunna ändra delar väger ganska tyngt för mig. Personligen skiter jag i vad det är för drivlina bara man har rejäl utväxling. Å andra sidan är jag betydligt petigare på bra dämpare.

3300 euro levererad skulle det kosta. Tyckte det är en rimlig kostnad.....

Stem är för långa på 50mm men köper jag så snor jag den jag har på Radon slide.

1606821426159.png

manneblask

Aktiv medlem
Propain verkar ha 15 veckor just nu på Tyee.

Detta med att kunna ändra delar väger ganska tyngt för mig. Personligen skiter jag i vad det är för drivlina bara man har rejäl utväxling. Å andra sidan är jag betydligt petigare på bra dämpare.

3300 euro levererad skulle det kosta. Tyckte det är en rimlig kostnad.....

Stem är för långa på 50mm men köper jag så snor jag den jag har på Radon slide.

Visa bilaga 456188
Såg nån i Propain-tråden som hade beställt och de fått mail att deras hoj skulle planeras byggas i april. Men helt klart prisvärt och kanske värt väntan. Du kan ju byta till kortare stam också i konfiguratiorn (kom ihåg att det är 35mm fästning och att många hojar har 31.8mm).

implor

Aktiv medlem
Såg nån i Propain-tråden som hade beställt och de fått mail att deras hoj skulle planeras byggas i april. Men helt klart prisvärt och kanske värt väntan. Du kan ju byta till kortare stam också i konfiguratiorn (kom ihåg att det är 35mm fästning och att många hojar har 31.8mm).
Ah. Bra kommentarer på infästningen. Mest anti då dom ville ha extra 50euro för en 35mm. Kändes dyrt.

har mailat och frågat om leverans tiden. Om det är pga fulla orderböcker eller om de först får delar i mars/april. Har en hoj redan så sitter inte i skiten om den kommer i april.

manneblask

Aktiv medlem
Ah. Bra kommentarer på infästningen. Mest anti då dom ville ha extra 50euro för en 35mm. Kändes dyrt.

har mailat och frågat om leverans tiden. Om det är pga fulla orderböcker eller om de först får delar i mars/april. Har en hoj redan så sitter inte i skiten om den kommer i april.
Finns betydligt dyrare stammar :) Jag kör själv Sixpack-komponenter på min hoj och tycker de är schyssta, men det går helt klart att hitta billigare stammar. Precis, kan du vänta så är det ett väldigt bra alternativ minst sagt!

implor

Aktiv medlem
Finns betydligt dyrare stammar :) Jag kör själv Sixpack-komponenter på min hoj och tycker de är schyssta, men det går helt klart att hitta billigare stammar. Precis, kan du vänta så är det ett väldigt bra alternativ minst sagt!
Mjo. Sålde precis av fonder.

Är ett avdelningsmöte imorgon som chefen skrev ”hoppas ni kan prioritera detta möte” i kallelsen. Så länge det inte är nå varsel så blir det nog ett köp. Dock är det lite lurt då vi idag fick Mail om ingen ska vara permitterad från 1 dec. Gissar det har med att man vill ha utdelning 2021.

blitz

Medlem
Kör en slash 8 2021 och är nöjd hur den klättrar.

När det gäller färgen så är den svart/grå trevlig, men repas sjukt lätt.

Larsifer

Aktiv medlem
Trek? Vågar man lita på dom då, när det gäller trampighet, med tanke på hur snett vevlagerhus det var på den där Trek-lvg på youtube?

Rovan

Medlem
Hur trampvänlig är direct-sale hojarna så som Radon Swoop och Canyon Strive CF?
Radon Swoop 8.0 2019 är relativt trampvänlig kan jag tycka, dock är jag ganska tung 110+ så den har lite pedal-bob för mig, men men..finns nog dom som har annan åsikt. Det är en utförshojj primärt...men kör den på stig i Östergötland/Kinda, upp och ner..kanske skulle nog titta mer på en Slide Trail alternativt Skeen.. älskar dock Swoopen har haft en Slide 150 HD 27.5" ,medium, som var sjukt bra, men för "liten" så jag "uppgraderade" till en Swoop med storlek large.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer