Transcontinental Race No. 8

GoranS

Aktiv medlem
Några maskinöversatta ”citat” från texten i länken nedan:

”… I am amazed at the strong competition. The podium here could win the RAAM at any time," said Christoph before his destination.”

”… from start Sunday for a week I adhered well to the three hours of sleep per night. Only in the last few days have I reduced to one hour, as I sensed the chance of victory. In total, I slept four times in hotels and four times in a sleeping bag”

"I just made many mistakes in the first few days, the last week went really almost perfectly. Especially with navigation, I had some problems at the beginning."

antonlindb

Aktiv medlem
Några maskinöversatta ”citat” från texten i länken nedan:

”… I am amazed at the strong competition. The podium here could win the RAAM at any time," said Christoph before his destination.”

”… from start Sunday for a week I adhered well to the three hours of sleep per night. Only in the last few days have I reduced to one hour, as I sensed the chance of victory. In total, I slept four times in hotels and four times in a sleeping bag”

"I just made many mistakes in the first few days, the last week went really almost perfectly. Especially with navigation, I had some problems at the beginning."

Jag känner mig tudelad, inget mot Strasser, men bikepacking-scenen kommer förändras i än snabbare takt än senaste åren. Tidigare hade vi några få heltidssponsrade deltagare per event, men det kommer öka snabbt och förändra scenen. Jag ska försöka att inte låta gubbig och jag var priviligerad ”tidigt” i scenen, men min personliga attraktion till dessa event var galningar som bollade driv, vardagsliv och dessa event gemensamt.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag känner mig tudelad, inget mot Strasser, men bikepacking-scenen kommer förändras i än snabbare takt än senaste åren. Tidigare hade vi några få heltidssponsrade deltagare per event, men det kommer öka snabbt och förändra scenen. Jag ska försöka att inte låta gubbig och jag var priviligerad ”tidigt” i scenen, men min personliga attraktion till dessa event var galningar som bollade driv, vardagsliv och dessa event gemensamt.

Som "Dotwatcher" kan jag bara hålla med. Trist om alla blir proffs, då är det inte samma sak.

glitch

Aktiv medlem
Läste lite mer på Strassers hemsida. Han hade initialt en hel del problem med framförallt navigeringen och hade en sovstrategi om 3 h som reducerades till 1h de sista dagarna. 4 gånger sov han på hotell och 4 gånger utomhus i sovsäck (gissningsvis 1h slaggarna).
Det pratas om en mtb stig efter sista checkpointen och ankeldjup lera😃
Även om han är sponsrad är det på ett sånt här lopp inte materialet som är direkt avgörande tänker jag - det är så många faktorer utöver bara bra ben att materialet som en "amatör" kan få ihop är tillräckligt bra ur ren prestandasynpunkt tänker jag. Men så klart lär ett namn som Strassers bidra till ett större kommersiellt intresse. Som "utanför scenen" kan jag inte annat än bara tycka det är sjukt imponerande hur karln kan leverera en sån prestation på sitt första unsupported lopp.

khaleb

Medlem
Karl Björklund övernattade efter att igår avverkat 14 trackermil och kommit in i Serbien. Han startade dagens cyklande strax efter fem (sv tid) och har hittills adderat 6,5 mil till trackerkontot inkluderande något som antingen var en felnavigering eller kanske troligare att han ångrade sig av något skäl (dålig vägkvalitet?). Har varit andra som gjort likartade manöver.

Visa bilaga 572411
Hej, scratch för mig i Cracak. Mentalt trött av navigering, tidvis trafik och brist på framsteg. Imorse var ett dåligt vägvalet, som jag vill minnas att jag gjorde för att undvika trafik som varnats för. Imorse prioriterade jag om och valde trafik. Nu "firar" jag på hotell i Belgrad. Mvh Karl

WSMC

Aktiv medlem
Hej, scratch för mig i Cracak. Mentalt trött av navigering, tidvis trafik och brist på framsteg. Imorse var ett dåligt vägvalet, som jag vill minnas att jag gjorde för att undvika trafik som varnats för. Imorse prioriterade jag om och valde trafik. Nu "firar" jag på hotell i Belgrad. Mvh Karl
Tråkigt att höra, men det låter på dig som rätt beslut.
Starkt kört, och det har varit kul att följa din framfart!
Hoppas att du får något gott att äta/dricka på hotellet samt kanske lite välbehövd sömn :giggle:
Chapeau!

GoranS

Aktiv medlem
Gissar att det kan vara en massa olika känslor med allt från att det är skönt att ha tagit beslutet att bryta till en viss besvikelse över att inte nå målet.

Om du har ork, tid och lust tycker jag det vore kul om du kunde skriva lite om din resa från Belgien till Serbien när du kommit hem och samlat tankarna lite. Tycker alltid den typen av berättelser är intressanta att läsa. Spelar ingen roll om det är Strasser, någon som tar tre veckor på sig och kommer till CPer efter att de stängt men ändå fullbordar resan eller någon som kommer en bit på vägen - alla har sina upplevelser av äventyret.

GoranS

Aktiv medlem
Funderar lite på de som kämpar för att hinna fram till partyt som startar kl 18.00 på måndag (sv tid).

Om de åker med första färjan från Zimmicea på måndag morgon kommer de att ha bara drygt tio timmar på sig. Känns inte rimligt med tanke på att det inrymda slängar är 30 mil.

Därmed behöver de hinna med sista färjan på söndag vilken väl går 18.30 (sv tid). Alltså bara 21 timmar. Med några timmars nattvila är det rimligen så att de måste ha lämnat CP 4 om de ska ha någon chans. Helst ska de nu kanske ha gjort en bit av parcours 4 också.

GoranS

Aktiv medlem
Amy Lippe verkar ha tagit nattpaus på runt 1600 möh på Transalpinavägen. Dagen bjöd därmed på knappt 30 trackermil avverkade under 16 timmar. Om inget oförutsett inträffar ska hon därmed kunna avverka parcours 4 i dagsljus.

Petert

Aktiv medlem
Strasser brukar ju köra Ensure på sina strapatser när det är supported, samt peeroton numera som är hans "egna" sportdryck. Gissar att den är mer konventionell med kolisar och elektrolyter (har inte kollat).
Men kollar man en flaska Ensure mot en Snickers:

kcal 220 vs 241
kolisar 35g vs 30
fett 6g vs 11 g
protein 9g vs 4.3g

Så mer fett och mindre protein med Snickersdieten. Den lägre kolhydratsbiten kompenseras nog snabbt med colan.
Har inte kollat hur hans effektsiffror ser ut jämfört med t.ex. RAAM eller andra supported lopp. Gissar att han överlag har något lägre effekt då det ska navigeras, stannas för att handla osv. och då kanske han överlag.oxiderar mer fett och att tillföra mer fett är.mer gynnsamt än annars men det kan nog lika gärna vara en slump och stt snickers helt enkelt var så nära optimalt för honom han kunde komma.
På hans 24h rekord tryckte han upp emot dryga 120g kolisar per timme......det blir några snickers och cola 😂
Skulle tro att han dock hade lägre intag på denna övning överlag.
För min egen del är jag glad att jag inte kör på den nivån att jag skulle behöva komplettera snickersarna med en sockerstinn dryck. Eller behöva slänga Ensure-burkar i parti och minut.

Senast ändrad:

Petert

Aktiv medlem
Fler heltidscyklister kommer och visst försvinner känslan som den du hade tidigt. När man följer de i toppen.

Så länge arrangörerna vill ha med vanliga människor som älskar att cykla så borde den blandningen kunna göra bikepacking (i allmänhet och TCR i synnerhet) ännu mer angeläget för ännu fler. Denna nivåhöjning kommer samtidigt säkert att locka fler jättekompetenta till cyklingen som inte blir proffs men som sätter press på proffsen och förgyller dotwatchningen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan förstå att det känns tveeggat med det ökande antalet proffs. Å andra sidan tror jag det är svårt att hitta något bra sätt att undvika en ökad grad av seriositet och i förlängningen professionaliseringen av toppen för aktiviteter som blir allt populärare. Någon form av amatörregler tror jag inte är vägen att gå. Detta baserat på amatörhyckleriet som fanns i OS-sammanhang och de bisarra effekter det hade.

GoranS

Aktiv medlem
Angående elväxeldiskussionen tidigare i tråden: Bartholmoes syn på ämnet.

17E464E7-BAB2-4520-AB66-ACE925BD672D.png

ooms

Aktiv medlem
För mig handlar frågan i första hand inte om elväxlarnas stryktålighet etc utan om hur lätt man får tag i reservdelar.
Vad är det för reservdelar du vill åt? Mycket av det som är ”lätt” att byta i ett mekaniskt system är ju eliminerat i ett elektriskt system. Återstår gör reglage samt växelförarna, gissar de är ungefär lika svåra att få tag på.

Petert

Aktiv medlem
Vad är det för reservdelar du vill åt? Mycket av det som är ”lätt” att byta i ett mekaniskt system är ju eliminerat i ett elektriskt system. Återstår gör reglage samt växelförarna, gissar de är ungefär lika svåra att få tag på.
Det är reglagen jag tänker på utifrån att det (väl?) var ett sådant som packade ihop för för Adrian Nilsson (och det har hänt tidigare).

Nog borde det vara så att mekaniska reglage lagerhålls i större utsträckning än elektroniska? Det finns för övrigt än så länge många fler cyklar i både butiker och bland offervillig publik som kan strippas på reglage om nödvändigt.

Men men, är man såld på elektroniska växlar; kör på! Det är uppenbarligen ingen större risk att det går åt pipan.

GoranS

Aktiv medlem
Med fyra timmar kvar till dess att CP 4 stänger har 115 cyklister nått dit. Max fem cyklister till har rimlig chans att göra det. Två har väsentligen gjort all klättring på Transalpina, en har en del kvar medan två precis ska till att påbörja klättringen.

GoranS

Aktiv medlem
Nu har 57 cyklister nått målet. Räknade jag rätt i hastigheten är det 32 solocyklisterna som befinner sig i Bulgarien. Rimligen är dessa de som kan komma att greja tiden för målpartyt.

GoranS

Aktiv medlem
Lite mer om situationen där Strasser lånade Bartholmoes pengar.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Med fyra timmar kvar till dess att CP 4 stänger har 115 cyklister nått dit. Max fem cyklister till har rimlig chans att göra det. Två har väsentligen gjort all klättring på Transalpina, en har en del kvar medan två precis ska till att påbörja klättringen.
Fyra av de fem verkar ha grejat det, den sista med 53 minuters marginal.

Till målet har nu 64 cyklister kommit.

antonlindb

Aktiv medlem

Lite mer om situationen där Strasser lånade Bartholmoes pengar.

Jag tycker inte de ska bli diskade pga detta, men de har ändrat storyn. Strasser hade en story uppe (som togs bort fort) där han förklarade att Ulrichs kort blivit nekat och att han betalat åt honom för en resupply. Inte att de firat med en coca-cola för 1 euro....

Screen Shot 2022-08-08 at 1.02.39 AM.png

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker inte de ska bli diskade pga detta, men de har ändrat storyn. Strasser hade en story uppe (som togs bort fort) där han förklarade att Ulrichs kort blivit nekat och att han betalat åt honom för en resupply. Inte att de firat med en coca-cola för 1 euro....

Visa bilaga 572798
Jag funderar också kring om det är något de ”efterhandskonstruerat”. Jag minns dock inte vad det var Strasser exakt skrev i sin insta story och ffa inte om det nämndes ngt om resupply eller om det är en tolkning gjord av personen som skrivit det du citerar.

Kikade på trackingdatat och där ser det ut som Bartholmoes vid tio i elva stannat till mellan 5 och 10 minuter i utkanten av Tartu Jiu. Strasser å sin sida har ett liknande stopp vid halv ett i Novaci och det ser ut som Bartholmoes haft ett stopp på under fem minuter på samma ställe vid samma tidpunkt.

Jag antar att de försöker hålla nere stopptiderna och ha så få resupply-stopp som möjligt. Om Bartholmoes stopp strax före elva var för resupply skulle stoppet vid halv ett antingen kunna vara ett kompletteringsstopp pga att han inte fick tag i det han behövde vid det första stoppet eller så var det som inträffade det som de två nu på IG påstår inträffade.

Petert

Aktiv medlem
Marin de Saint, som cyklade in som 4a iår, var väl aldrig riktigt med i toppstriden. Började lite lugnare o marginellt mer stoptid än de övriga.
Men har ett hyfsat CV nu.
Borde def va med i diskussionerna om en top 3a nästa omgång.

Hans CV visar en stadig kurva mot toppen.

Jonatan F

Aktiv medlem

Jag följer ju Sergey som ännu inte nått cp4. Han och några till står dock inte som dnf än. Någon som vet hur det fungerar? De som inte nått cp4 än, får de självrapportera dnf?

GoranS

Aktiv medlem
87 cyklister i mål. 12 min till partyt. Två stycke är i slutparcouren men jag tror ingen av dem kommer att hinna till målet innan klockan 18 (sv tid). Bilden tagen 17.40.
7B0330FF-34FE-4258-9D3E-9D91370C8CEE.png

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Såg Kim (den finske cyklisten nr151), har passerat färjan o framför Amy, skrev för drygt 5 timmar sen, att han siktar på 22 imorgon.

GoranS

Aktiv medlem
Amy Lippe är i Bulgarien sedan igår em/kväll. Tog 17.30-färjan från Zimnicea efter att ha cyklat via Turnu Magurele dit hon kom strax före elva. En hypotes är att planen var att ta TM-färjan men sedan ångrade sig och cyklade österut på rumänska sidan. Totalt bjöd gårdagen på 35 trackermil avverkade under drygt 17 timmar.

Dagens cyklande inleddes strax efter halv ett (sv tid). En liten konstighet finns på trackerspåret från strax efter Lom Cherkovna, vid halv tre där det ser ut som hon cyklat fram och tillbaka.

Just nu är hon strax före Targovishte och har runt 18 trackermil till målet. Om deadline är kl 22 ikväll har hon alltså drygt 15 timmar på sig. Bör finnas mkt goda chanser att greja det.

Topp