Transition Spire, en absurd skapelse.

JBogevik

Aktiv medlem
Nya Transition Spire, enduro med en gaffelvinkel som en downhillcykel.
Några tankar om denna? Gissar att framhjulet vandrar ganska bra vid klättring. :)

transition-spire-170mm-travel-29er-enduro-bike-purple.jpg

Nya Transition Spire, enduro med en gaffelvinkel som en downhillcykel.
Några tankar om denna? Gissar att framhjulet vandrar ganska bra vid klättring. :)

Visa bilaga 493212

Enligt testet i Pinkbike vandrar inte framhjulet i någon större utsträckning på grund av den branta vinkeln på sadelröret som gör det lätt att hålla vikten på framhjulet. En fantastisk klättrare lär den dock inte vara.

jofahjalm

Aktiv medlem
Tycker det ser rätt schysst ut. Min Mega har typ 63,7 graders riktig gaffelvinkel och även om det är lite båtigt vid lågfartsstigcykling så är det helt okej. Det är ju däremot väldigt bra när man ska cykla utför. Sitter man så man är mer över framhjulet så kompenserar det mycket.

H.

Aktiv medlem
Det är ju en trampbar DH. Säkert svinkul i bikepark/shuttle, eller om man bor så man nöter långa grusvägar upp till toppen och sen har dödsåk ner igen.

Spelar väl i samma liga som Specz enduro och Nukeproof Giga.

Maakus

Aktiv medlem
Min Fuji (samma kille som har ritat ram/länkage som till Transition) har ju 63,5 i gaffelvinkel, Lite jobbigt ibland när man ska klättra ja. Men det tar jag gärna.

mjarlson

Aktiv medlem
Min cykel har ett annat länkage och en gaffel med högre axle to crown än original spec. Vet inte om telefonen stämmer men det lär ligga där någonstans... under 63. Har aldrig haft problem, har varit med på längre rundor med andra som hade xc/lätta trail hojar osv. Men igen... brant sadelstolpe och sadeln längst fram och lutad så den blir platt när man klättrar :)

Bilagor

• Screenshot_20210604-074756_Bubble Level.jpg
    Screenshot_20210604-074756_Bubble Level.jpg
    38.2 KB · Besök: 31
Senast ändrad:

mjarlson

Aktiv medlem
Lyssnade på en väldigt bra podcast igår med Chris Porter från Mojo/Geometron (nsmb podcast, senaste). Där han säger att det sista cykelindustrin och tillverkarna är rädda för är flacka gaffelvinklar, dom har annamat allt annat med long low slack :P

yonsson

Aktiv medlem
Den är säkert rolig i park, men med tanke på att jag kör allt i GBG utan problem med 130mm bak så kan jag inte gå med på att 170/170 är ”Trail”.

Flera amerikaner verkar ju dock tycka att välpreppad flowig Bike Park med hopp är ”Trail”.

pnyberg

Medlem
Jag tycker det är så sjukt förvirrande att kalla allt för trail. Kanske kan dela in så att vissa för lite lättare stigar heter stigcyklar medan för mer krävande kallas för trail bikes?

Jolinwood

Aktiv medlem
Äsch varför bör de inte kalla den för en Trailbike 170/170 då? Alla fattar väl?
Funkar säkert galant till samma stigar som du cyklar på med 130mm Yonsson, andra männskodjur cyklar där på hardtail🤷‍♂️

Tycker hemsidan beskriver cykeln bra:

”The Nimble Bruiser
Take on the biggest terrain without the penalty, Long travel doesn’t have to mean single purpose

The Spire blends DH bike capability with mid-travel efficiency in such a way it’s almost two bikes in one. A delicately tuned pedaling and pumping platform, super supple beginning stroke sensitivity and all the travel you could ask for makes for a mind bending ride. Happily climb up to your favorite challenging descent, then cruise on over to your local flow trail and you’ll be rewarded on both ends of the spectrum. Don’t be fooled though, while it’s no one-trick pony, the Spire lives to push your limits. Get in-Spired.”

MTBemil

Aktiv medlem
hmm, spire, norco range, och poles voima har ju alla dh vinklar.
trend kommande kanske?
tur att min egen dh ligger långt före utvecklingen med 60,7 grader hta ;^)

Berk

Aktiv medlem
Hur kan man kalla en 170/170-cykel och dessutom med den geometrin för en ”Trail Bike”? Man måste ju omdefiniera hela begreppet för att den ska kunna passa in i kategorin.

Om man cyklar framförallt stig på den, både upp, ner och platt, är det väl en stigcykel. Jag tycker att det är en rimligt definition. Upcountry, downcountry, all-mountain osv säger mig inte så mycket. Jag har en helstel SS som är klart stigcykel, även om den inte passar in när man tittar på (icke-)slag. Jag cyklar samma stig på den som på min stig-HT och med 34/22 funkar den jättedåligt på slätt stig eller grus.

Sen behövs kanske sub-kategorier till stigcyklar.

MTBemil

Aktiv medlem
Freeride hit och superenduro dit, var är alla kortslagiga dh-hojar???

Har nån underlig längtan efter en typ 170-180 slagig dh rigg med dubbelkrona, utan dropper å växlar å sånt tjafs. Ska va poppig och kul i bikeparken och usel på allt annat!

unsuspected

Aktiv medlem

Har nån underlig längtan efter en typ 170-180 slagig dh rigg med dubbelkrona, utan dropper å växlar å sånt tjafs. Ska va poppig och kul i bikeparken och usel på allt annat!
Bara att bygga en, finns flera ramar som är godkända för dubbelkrona och inte montera på/ta bort det onödiga.

Makten

Aktiv medlem
Jo såklart, verkar bara som att alla freeride/park ramar som tidigare funnits med 160-180 slag är utrotningshotade. Men en banshee darkside med sänkt boxxer kanske vore nåt

Vet ej om den är "godkänd" för dubbelkrona, men i övrigt borde den vara lite lekfullare än andra endurohojar eftersom den är lite kortare, med korta kedjestag dessutom. Sen finns Spindrift för mer kött, men då kanske gränsen är passerad.

Edit: Eller, den är ju rätt lång ändå, men för utförsåka kan du ju välja vilken storlek som helst egentligen.

Jolinwood

Aktiv medlem

Så länge du kan leva med luftdämpare bak så är det ju väldigt enkelt att ställa in så att du extremt sällan använder hela slaget. Blir det ryckigt i början av slaget så bolla med tokens men det är ju ändå väldigt lätt om man jämför med Maktens tråd😹

MTBemil

Aktiv medlem

Vet ej om den är "godkänd" för dubbelkrona, men i övrigt borde den vara lite lekfullare än andra endurohojar eftersom den är lite kortare, med korta kedjestag dessutom. Sen finns Spindrift för mer kött, men då kanske gränsen är passerad.

Edit: Eller, den är ju rätt lång ändå, men för utförsåka kan du ju välja vilken storlek som helst egentligen.
Hmm, blir bara lite rubbad av branta sadelrör. Men kanske är mer illusion som får en att tro att standovern blir högre av det

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer