Transport till och från leder

Hej!
När ni transportcyklar till och från de olika banorna, hur gör ni med lufttrycket? Jag är som sagt helt ny inom det här och det är (ju) jobbigt att ta sig en längre sträcka på asfalt med lågt ringtryck. Har ni med en pump och anpassar trycket efter bana/ asfalt? Eller så har jag kanske bara dålig kondis 😜

MTBemil

Aktiv medlem
Om jag behöver pumpa innan turen kör jag i lite extra luft till transporten, annars låter jag det vara. Mina dh däck kommer ändå aldrig vara lättrullade

Olmo

Aktiv medlem
jag pumpar i lite extra luft till transporten, sen stannar vid leden och släpper ut luft. Cyklar senare transport hemma med lågtryck. Då brukar man bli glad över turen i skogen och skiter i det låga däcktrycket, eller iaf orkan man inte stanna och pumpa i luft igen.

edit: kör så bara när transportsträckan är något längre, t.ex. om jag ska till Lovön där jag har 12 km asfalt innan mtb-leden börjar. Annars kör jag med det däcktrycket jag vill ha i skogen

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Är det så lång transport att jag inte skulle orka med samma lufttryck som i skogen så tar jag bilen....även om jag i det längsta undviker att åka bil. Men är det mer än en mil så...

Flestavat

Aktiv medlem
Som andra skrivit, jag kör jag med samma däcktryck som i skogen på transportsträckan. Blir för bökigt att släppa ut luft när jag väl är framme. Det är mer som uppvärmning ändå än att försöka komma fram så snabbt som möjligt.

Skall tilläggas att jag inte har mer än 3km till skogen dock. Hade jag haft en mil eller mer så kanske jag hade funderat på det.

kais01

Aktiv medlem
om man har lättrullande varianter på mtb-däck kommer de att rulla finfint på asfalt även med 'skogstryck'. jag kör kring 1 bar och rullar ifrån det mesta.

har man kraftigare modeller på däck typ enduro och dh gåt det lättare om man höjer trycket. undviker själv gärna dessa däck.

breda fälgar ger bättre rull, större skillnad vid låga tryck.

Maakus

Aktiv medlem
Visst det är jobbigt.
Men man vänjer sig snabbt.
Både fysiskt och psykiskt.

Och det blir bara jobbigare, då man klarar med efter ett par gånger :)

Berk

Aktiv medlem
Tjock casing och grovt möster är trögt även med högt tryck

Ja, men en tjock casing ger mycket mer extra rullmotstånd med låg tryck än en tunn casing med låg tryck. Dessutom har man redan mycket högre rullmotstånd med tjock casing och grovt mönster, så då är det ännu bättre att sänka motståndet, också för att andelen av luftmotståndet går ner vid lägre hastighet.

Med mina grova däck tror jag att gränsen är nagonstans kring 10 km till stig för att höja trycket för transport.

Mback72

Aktiv medlem
Har aldrig pumpat hårdare för transport, även om jag har sett andra släppa ut luft när det är dags att åka in i skogen. Jag tror det mest är placebo. Går det för tungt är det väl bara att cykla långsammare på lägre växel?

KOLOSS

Aktiv medlem
Har aldrig pumpat hårdare för transport, även om jag har sett andra släppa ut luft när det är dags att åka in i skogen. Jag tror det mest är placebo. Går det för tungt är det väl bara att cykla långsammare på lägre växel?
Njae, däcktryck gör märkbar skillnad för rull och grepp

Topp