Trasig bakväxel...Shimano 12 XT

Hoppade på cykeln och försökte trampa.
Gick sådär....

Vad behöver jag köpa nytt?
Hur kan det ha skett utan att jag inte märkte ngt..?

//Tobbe

Bilagor

• 20210418_165115.jpg
    20210418_165115.jpg
    1.1 MB · Besök: 363

Knasse

Medlem
Leta rätt på sprängskiss på växeln, sedan googla på art. nr. på delen du behöver eller be LBS beställa åt dig, funkat flera gånger för mig

Salabaladala

Aktiv medlem
Kolla noga på växeln att det inte är andra skador än på cage plåten. Hur ser det tex ut med monteringshålen? Kolla kedjan också noga, länk för länk.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det där har väl hänt för att shimano gör de där prylarna i mjukost. De är ju så mjuka att de böjs bara man tittar på dem.

Men en ny sådan borde lösa biffen antar jag.

xzbatt

Aktiv medlem
Har någon sett en tredjepartstillverkare ännu på dessa mjukost detaljer?
Tänker att företag såsom Garbaruk brukar göra kvalitets ersättare med stilfull design:)

Karl-Luis

Aktiv medlem
Hitta någon med en plasmaskärare och lite rostfri plåt isch 1mm ta din gammla del och skär ut en likadan, den gör inget om den är ruffig i kanterna det är hålen för trissorna som är viktigast.

BAPEsta

Aktiv medlem
Ska rota lite i döda-delar-lådan imorgon. Har en exakt den bakväxeln där en av plattorna är böjd och en andra är rak. Kommer inte ihåg vilken av dem. Men om den du behöver är rak så kan jag nog tänka mig att lämna bort den.

Falk1n

Aktiv medlem
Kedjan ska väl gå "runt" den övre trissan också. Då ska det nog vara svårare att ha sönder växeln på samma sätt nästa gång. :)
Lycka till!
Edit: hade missat att hela inre plattan hade gått av. Bortse gärna från detta, haha!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer