Trasig fot söker SPD pedal för MTB med bra stöd för skon

motionisten

Aktiv medlem
Jag har drabbats av stressfrakturer i ena foten och två ben i den gick av förra året. Det har läkt ihop nu men jag känner av belastningen i foten när jag kör MTB och är livrädd att det skall knaka till igen = ingen cykling på länge. Jag kör med SPD även på landsväg och har där shimanos ensidiga plattformspedaler och de känns det bättre när man trycker på, även om landsväg är snällare överlag för fötterna.
Har experimenterat med sulor och skor så där tror jag att jag kommit så långt jag kan för att ge foten mera stöd. Nu kollar jag mer på vad jag kan göra även med pedalerna för att våga köra stig igen.

Så bra bra tips på SPD pedaler (dubbelsidiga) med rejält stöd för foten som funkar för MTB mottages tacksamt!
Jag kör ganska snäll stig och skogsväg så lera och stöktålighet behövs egentligen inte, så enda måste-krav är dubbelsidiga SPD. Om de är lätta,billiga och snygga så blir man ju glad med förstås 🙂!

jonte987

Aktiv medlem
prod156617_Black_NE_01_d17a5551-24da-48df-ae45-61565ed929f5_1080x.jpg

Startgas

Aktiv medlem
Cykelskor XC, men väl utprovade för syftet. Använder dem även på crossen.
Ser inte riktigt syftet med plattformspedal i så fall, med spd-pjux som är så styva och hårda så kommer de väl aldrig vidröra (och få stöd av) plattformen?
Dessutom så är väl risken större för skada ifall du behöver sätta ner foten i backen, noll grepp om det är en sten eller rot du sätter foten på.

Vill du ändå ha plattformspedaler med "spd" så kan jag rekommendera Crankbrothers Mallet DH. Visserligen andra cleats än Shimano SPD men om du kör med andra skor än när du kör LVG så det ju inget problem.

Berk

Aktiv medlem
I en annan tråd var happy överens om att en cage inte tillför nånting (förutom vikt) när man kör iklickad med styva skor. Så jag skulle rekommendera nyaste Shimano XT som har ännu lite mer kontaktyta, om man har skor med luggar som går när tillräckligt mycket.

shimano-deore-xt-pedals-pd-m8100-spd-cross-country.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Jag har lite dåliga fotleder men när jag kör Shimanos spd-pedaler och skor med styv sula känns det väldigt tryggt och stabilt. Kan inte minnas en enda gång då jag upplevt belastning åt sidan eller dylikt, utan foten sitter där den ska. Jag har uppfattat det som att pedaler med både spd och plattform används av dem som tycker det är skönt att de har något att stå på även om de råkar missa att få foten fastsatt när de startar i brant backe eller dylikt, men det tycker jag låter överflödigt. För din typ av cykling låter det än mer överflödigt.

Det låter ju som att du har koll och har en tanke bakom plattformspedalsidén, men jag är rädd att du inte kommer få den effekt du tänker dig av plattformen.

jonte987

Aktiv medlem
Vad har du för några skor? Gympadoj-510 eller hårdplast-XC-raceskor? Jag kör den senare varianten och man kan liksom inte vrida skon utåt-nedåt med sådana upplever jag.
Nu har jag mjuka gravity spd skor men tycker det funkar hjälpligt med shimano me400 också.

Jag har aldrig haft extremt styva xc skor men det rör sig i spännet oavsett.

Jag upplevde aldrig det som ett problem med vanliga m520. Det är inte det jag säger.

n3wton

Aktiv medlem
Nu har jag mjuka gravity spd skor men tycker det funkar hjälpligt med shimano me400 också.

Jag har aldrig haft extremt styva xc skor men det rör sig i spännet oavsett.

Jag upplevde aldrig det som ett problem med vanliga m520. Det är inte det jag säger.
Så är det ju för mig med - om jag bänder foten utåt töjer man tyget i skon så att foten ändå kan röra sig såklart.

tortoise

Ny medlem
Jag har haft värk i fotleder och knän efter stigcykling under en längre period. Symptomen kommer från gamla skador/förslitningar.

I somras bytte jag från SPD utan cage till Crankbrothers Mallet-E. Dels var jag ute efter bättre stöd på utsidan foten och dels var jag ute efter mer float (Crankbrothers tillåter skorna att rotera mer innan de klickas ur) för att se om det var mer skonsamt.

Båda symptomen är i princip helt borta eller åtminstone mycket reducerade. Som bonus upplever jag att den större pedalkontakten ger lite bättre kontroll/känsla över cykeln.

Jag använder samma skor som tidigare (Olika Shimano SPD skor för XC/Enduro, t.ex. ME-7).
Jag cyklar halvstökig stig runt Stockholm.

motionisten

Aktiv medlem
I en annan tråd var happy överens om att en cage inte tillför nånting (förutom vikt) när man kör iklickad med styva skor. Så jag skulle rekommendera nyaste Shimano XT som har ännu lite mer kontaktyta, om man har skor med luggar som går när tillräckligt mycket.

Visa bilaga 582870
Jag hoppas att så inte är fallet för mig, så jag tänker iaf pröva. De har ju helt klart lagt på rejält mer yta på denna.

motionisten

Aktiv medlem
Jag har haft värk i fotleder och knän efter stigcykling under en längre period. Symptomen kommer från gamla skador/förslitningar.

I somras bytte jag från SPD utan cage till Crankbrothers Mallet-E. Dels var jag ute efter bättre stöd på utsidan foten och dels var jag ute efter mer float (Crankbrothers tillåter skorna att rotera mer innan de klickas ur) för att se om det var mer skonsamt.

Båda symptomen är i princip helt borta eller åtminstone mycket reducerade. Som bonus upplever jag att den större pedalkontakten ger lite bättre kontroll/känsla över cykeln.

Jag använder samma skor som tidigare (Olika Shimano SPD skor för XC/Enduro, t.ex. ME-7).
Jag cyklar halvstökig stig runt Stockholm.

Tack för riktiga erfarenheter. Pedalen ser intressant ut!

Berk

Aktiv medlem
Jag hoppas att så inte är fallet för mig, så jag tänker iaf pröva. De har ju helt klart lagt på rejält mer yta på denna.

Om du menar yta till höger och vänster så är dom klart större hos M8120 än hos M8100. Hade inte tänkt på det. Det skulle kunna ger mer stabilitet när man är iklickad. Cagen hjälper dock fortfarande inte.

darkforce

Aktiv medlem
kör CB mallet 3 sen en tid o dom är helgrymma även om ja har svinhårda s-works dojjor så e de mer stabilt med mallet än med tex eggbeaters eller candy
oavsett va happy säger så märker jag skillnad på flex i skon på respektive pedal ju mer plattform ju mindre svikt i skon

Topp