Trasig växelhängare. Vad gör man åt det?

Hej! Märkte att det inte längre gick att växla med framväxeln och insåg då att hängaren till framväxeln har spruckit. Hur löser jag detta tro? Garanti-tiden har gått ut, men man ser antagligen detta som handhavande fel iallafall. Kedjan har vid ett par tillfällen fastnat/huggit till mellan stora klingan och kedjeledaren då man växlat ned vilket jag antar är för att jag inte har skött om framväxeln som man bör. Vanligtvis tvättas cykeln, men idag struntade jag i det vilket ni får leva med. Aluminiumram. Scott Speedster Gravel 10.
.
oWw9zqA.jpg
aZZZpsV.jpg
oWw9zqA.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Fila bort det trasiga fästet och köra band-on växel?

Jag hade tillverkat ett fäste som jag fäst i resterna av ditt trasiga fäste. Kräver dock lite verktyg för att fixa.

Byt till wide range kassett och sätt singelklinga fram...

Stervelo

Aktiv medlem
Fila bort det trasiga fästet och köra band-on växel?

Jag hade tillverkat ett fäste som jag fäst i resterna av ditt trasiga fäste. Kräver dock lite verktyg för att fixa.

Byt till wide range kassett och sätt singelklinga fram...
Det sista alternativet låter bra, men lite dyrt, i det här fallet, ny bakväxel lär tillkomma.

s

Aktiv medlem
Har du gängat vevlager kan du titta efter en framväxel som kläms mellan ram och vevlager. Kallas E-type.

DanielS

Aktiv medlem
Garantitiden har gått ut men det där känns som det där kanske kan reklameras? Jag hade iaf kollat med handlaren alt. Scott.. Borde ju inte gå sönder på det där sättet oavsett vad som händer.

Annars är väl en band-on framväxel enklaste lösningen. Har för mig att det också ska finnas adaptrar mellan band-on och braze-on:

Bengt-re

Aktiv medlem
Garantitiden har gått ut men det där känns som det där kanske kan reklameras? Jag hade iaf kollat med handlaren alt. Scott.. Borde ju inte gå sönder på det där sättet oavsett vad som händer.

Annars är väl en band-on framväxel enklaste lösningen. Har för mig att det också ska finnas adaptrar mellan band-on och braze-on:
De brukar inte gå att få dit om det finns ett braze on fäste redan. Därav mitt förslag tidigare att fila bort det trasiga fästet.

Reklamation på ett användarrelaterat problem på en gammal cykel? Nä....

DanielS

Aktiv medlem
Reklamation på ett användarrelaterat problem på en gammal cykel? Nä....
Jag har ju gjort samma miss som TS vid växling några gånger utan att något gått sönder. Jag tycker att fästet borde vara dimensionerat för att klara den belastningen. För bakväxeln har man ju tagit höjd för liknande problem genom att använda sig av ett växelöra.

Sedan är det väl säkert så att Scott inte ersätter detta men jag skulle bli rätt sur om det hände mig..

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har ju gjort samma miss som TS vid växling några gånger utan att något gått sönder. Jag tycker att fästet borde vara dimensionerat för att klara den belastningen. För bakväxeln har man ju tagit höjd för liknande problem genom att använda sig av ett växelöra.

Sedan är det väl säkert så att Scott inte ersätter detta men jag skulle bli rätt sur om det hände mig..
Surhet lagar inga cyklar. Det är bara att bita ihop och laga när det går sönder.

MTBemil

Aktiv medlem
Är väl bättre att höra av sig till scott än att spekulera om de borde eller inte borde ersätta den. Om inte så ser jag fram emot resultatet i fulmekstråden

Tack för alla svar! Det där med att fila ned det såkallade Braze-on fästet och istället sätta dit en Band-on adapter låter smidigast och lättast. Lade 25tkr för den 1,5 år sedan så det blir ganska dyrt om jag med denna intervall ska behöva köpa helt nya cyklar.

7+7 sekunder med tigen så är det klart
Den tanken fanns ju också i mitt bakhuvud. Har ju säkert någon i min bekantskapskrets av mekaniker en som äger svets. Hur stor är risken att man svetsar ihop den felaktigt eller att detta medför någon typ av försvagning i hela fästet som leder till att det spricker igen, antingen på samma eller nytt ställe?

DanielS

Aktiv medlem
Den tanken fanns ju också i mitt bakhuvud. Har ju säkert någon i min bekantskapskrets av mekaniker en som äger svets. Hur stor är risken att man svetsar ihop den felaktigt eller att detta medför någon typ av försvagning i hela fästet som leder till att det spricker igen, antingen på samma eller nytt ställe?
Enligt vad jag kan läsa mig till har Scott 5 års ramgaranti, värt att kolla åtminstone innan du börjar slipa och svetsa..

Edit: iof verkar det basera sig på att man registrerat sig hos Scott vilket de flesta kanske inte gör? Sedan kan det ju vara som så att detta inte täcks av garantin.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Inte alls om svetsaren kan svetsa. Man finner sällan någon som äger en tig och inte kan hantera den men det finns säkert undantag.

Bengt-re

Aktiv medlem
7+7 sekunder med tigen så är det klart
Du vet att tillverkarna svetsar, värmebehandlar och sedan lackar.....
Stor tyvärr. Det är svårt att värmebehandla en lackad cykelram

MTBemil

Aktiv medlem
Om det är nåt som är säkert att svetsa utan värmebehandling så vore det väl just på ett sådant ställe, tjockt gods som sitter utanpå ramrören. Just fästet kan man räkna med att det är försvagat, men det handlar ju bara om att förstärka det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer