Tre vevlager rasade på 12 månader - är det jag, vevaxel eller ram som är sned?

kalis

Aktiv medlem
Alltså, tredje vevlagerraset på 12 månader! Jag börjar tröttna men vill ändå ge det ett sista försök... kör ett lätt och snyggt vevparti från Funn, SLX vevlager, i en Surly Troll.
Beror rasen på: 1) jag som är så jävla stark och trampar sönder lagren? 2) Vevlagerhylsan i ramen yttepytte sned? 3) lagerspänningen på vevpartiet kefft och det blir för hårt/löst/snett/whatever?

andben

Aktiv medlem
Jag kan inte de nya typerna av vevlager så bra men är det inte så att man behåller axeln när man byter lager? Om det är så så skulle det förutom vevlagerinfästningen i ramen även kunna vara axeln som är sned.

glitch

Aktiv medlem
om ramen inte blivit preppad innan så är det vanligt att kanterna inte är plana = snedbelastning = trasiga lager

NLC

Aktiv medlem
om ramen inte blivit preppad innan så är det vanligt att kanterna inte är plana = snedbelastning = trasiga lager
Det är så det brukar låta men hur vanligt är det egentligen och vilka toleranser krävs?

Med tanke på att fångade lager skruvas in i ramen (och man utgår från att gängorna är på samma axel) kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket vevlagerkoppen kan vrida sig på sista varvet. Spontant tänker jag att (lite, lite) snedställda lager borde vara met vanligt för pressfit-ramar.

Av de 5-6 ramar med BSA som jag byggt cyklar av har ingen haft problem med onaturligt snabbt vevlagerslitage men så har jag en ram med BB86/PF41 som behövt tätare vevlagerbytet (men det statiska är underlaget litet).

Lingon

Aktiv medlem
Har du bytt lager själv? Du märker ganska enkelt om gängorna inte är parallella/linjerade genom att veven inte spinner helt fritt utan "binder" under en del av varvet.

kalis

Aktiv medlem
Det är ju en amerikansk ram tillverkad i Taiwan med gängat vevlager och ja gängorna är inte helt perfekta i ramen.

Känns som att ingen tror att det är mina hulken-ben som ställer till det alltså ;-)

Jaja, jag ska absolut börja i änden att be någon se över gängorna osv.

Eftersom detta varit mitt multiverktyg måste jag under tiden införskaffa några n+1, äntligen!

Kid1000

Aktiv medlem
Böjd vevaxel eller sneda lager ger ofrånkomligt ett vevparti som ger motstånd när man snurrar det fritt.

Om inte så vatteninträngning med hjälp av högtryckstvättar eller simmande i flodkanaler.

ething

Aktiv medlem
Är det glapp eller går det trögt? Det senare beror oftast på att man tvättat sönder dem. Sedan är det inte gängorna i sig utan om de är 100% parallella på båda sidor. En bra verkstad har verktyg för att mäta och rätta till detta.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag blir bara ledsen vid bikeparkerna när folk tvättar sina hojar varje dag. De går alldeles för nära med slangen. Oftast ska de vara skinande rena varje gång, varje dag till o med.
Så tar man livet av alla lagrade punkter.

weldion

Aktiv medlem
Jag blir bara ledsen vid bikeparkerna när folk tvättar sina hojar varje dag. De går alldeles för nära med slangen. Oftast ska de vara skinande rena varje gång, varje dag till o med.
Så tar man livet av alla lagrade punkter.
Bättre att ställa dit en dammsugare.

qma

Aktiv medlem
Jag får bättre livslängd sen jag bytte till nyare vevlager med mindre profil (MT800), trots att själva lagren är mindre. Har ingen förklaring till det.

På min Surly har jag fortfarande den större sorten, och där har inte vevlagret rasat på några år, sen jag fick vevhylsan planad och sånt av en mek. Men den cyklas inte i alla väder och inte heller så många timmar i månaden i snitt längre.

Så bara ett par anekdoter...

Ganska OT sidonot om tvätt i bike park: Lorten i JBP är helt sjukt jobbig att få bort och det verkar bli mycket värre om den får torka först. Det skulle rentav kunna vara aningen bättre att spola fler gångee mellan smutsiga åk så att lorten inte torkar fast i fartvinden. Vem orkar hålla på med sånt dock? Bättre att ha slitvarg-hoj till park, som får vara lite sunkig ett tag tills man orkar sanera...

MTBemil

Aktiv medlem
Det skulle rentav kunna vara aningen bättre att spola fler gångee mellan smutsiga åk så att lorten inte torkar fast i fartvinden.
Tycker det blir rätt dåligt rent av att bara spola. Känns som att det skonsamma alternativet är att tvätta med hink, borste och svamp

glitch

Aktiv medlem
Det är ju en amerikansk ram tillverkad i Taiwan med gängat vevlager och ja gängorna är inte helt perfekta i ramen.

Känns som att ingen tror att det är mina hulken-ben som ställer till det alltså ;-)

Jaja, jag ska absolut börja i änden att be någon se över gängorna osv.

Eftersom detta varit mitt multiverktyg måste jag under tiden införskaffa några n+1, äntligen!

Notera att det inte är gängorna som det egentligen handlar om utan att anläggningsytan på vevhuset på respektive sida är plan och parallella med varandra. Det är där det ofta knasar med t.ex. lackspill osv.
Jag har själ haft problemet på en gammal aluram och efter behandling höll vevlagren som de skulle.
Vad gäller toleranser på kolramar.....låt oss inte gå på det, så det inte blir en till Ha****i tråd.:)

Bengt-re

Aktiv medlem
Notera att det inte är gängorna som det egentligen handlar om utan att anläggningsytan på vevhuset på respektive sida är plan och parallella med varandra. Det är där det ofta knasar med t.ex. lackspill osv.
Jag har själ haft problemet på en gammal aluram och efter behandling höll vevlagren som de skulle.
Vad gäller toleranser på kolramar.....låt oss inte gå på det, så det inte blir en till Ha****i tråd.:)
AlertInfiniteBordercollie-size_restricted.gif
AlertInfiniteBordercollie-size_restricted.gif

Lingon

Aktiv medlem
Kan även vara gängorna som inte linjerar eftersom en del sopiga rambyggare gängar för hand med en vanlig gängtapp från varje sida.

magste

Medlem
Kan även vara gängorna som inte linjerar eftersom en del sopiga rambyggare gängar för hand med en vanlig gängtapp från varje sida.
Det är nog svårt att gänga snett då det ändå är ett antal varv som ska dras. Visst, med en liten tapp i litet hål och bara några få varv kanske det kan bli så. Men tappen rätar ju till sig mer när det blir mer gäng det blir.
Nä, tror isåfall mer på oplana ytor som nämndes ovan…

Lingon

Aktiv medlem
Det är nog svårt att gänga snett då det ändå är ett antal varv som ska dras. Visst, med en liten tapp i litet hål och bara några få varv kanske det kan bli så. Men tappen rätar ju till sig mer när det blir mer gäng det blir.
Nä, tror isåfall mer på oplana ytor som nämndes ovan…
Är tyvärr vanligare än man tror. Stor diameter och kort gänga blir lätt snett.

andben

Aktiv medlem
Funderar på om man inte skulle kunna kolla det med ett bladmått? Vid närmare eftertanke går det nog inte.

atorger

Aktiv medlem
När man svetsar ihop en stålram kan hettan göra att röret för vevpartiet deformeras lite. När man lackar ramen så får man färg på kanterna av röret så ytorna blir inte helt släta och plana som de (kanske) var innan. Det skulle förstås ta cirka 30 sekunder för tillverkaren att fixa det i fabriken innan de skickas iväg till butik för att byggas upp, men åtminstone förr i tiden var det av någon obegriplig anledning standard det var cykelbutiken som skulle göra detta.

Jag köpte för några år sedan en begagnad Colnago Master-ram. Och den hade tydliga problem, det var så tydligt att skruvade man åt vevpartiet max så sög vevlagrena fast, så det gick liksom inte att missa. Jag vet inte hur tidigare ägaren kunnat bygga en cykel på den, antagligen genom att inte skruva åt vevlagret helt och hållet. Gängorna verkade hyfsat okej så jag nöjde mig med att skaffa ett ensidigt facing-verktyg, detta:

...då jag räknade kallt med att ingen i cykelbutik i stan hade verktyg för att göra det, men bor man i en större stad så är det nog värt kolla cykelbutikerna först, det är dyra verktyg att köpa för att fixa en ram. För bäst resultat ska man ha ett tvåsidigt verktyg som både gängar och planar ut sidorna samtidigt på båda sidor, blir bäst precision då, men de kostar i regel flera tusen kronor.

Väldigt få stålcyklar idag säljs som enbart ram dock, utan som färdigbyggda cyklar. Och då får man ju hoppas att de som bygger cykeln genomgår denna procedur. Men kanske de glömt göra det i ditt fall. Är det målarfärg på kanterna istället för blank metall är det ett tecken på att det inte är gjort ordentligt.

Det ska alltså inte se ut så här:
FramePrep-0_large.jpg

Utan så här:
clean-bb-shell-face-1024x576.jpg

Jag skulle dock gissa att de flesta stålcyklar som byggts upp faktiskt har färgen kvar på kanten och inte frästs efter de är målade, och det blir oftast tillräckligt bra. Men ibland kan ju färgen torka lite ojämnt och så blir det en för lagrena märkbart sned yta, eller så var röret redan innan inte perfekt parallellt.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mina vevhus både planas och brotschas vid varje lagerbyte, nästan.
Stålpendlaren/grus/whatevercykeln lager går ca 1 gång/år ändå.
SkogsSScykeln går på det ISIS-lager (SKF) jag skruvade dit -09.

n3wton

Aktiv medlem
Ligger ju en del i det här. Massa bra inlägg i tråden kring att plana hylsan osv, men faktum är att de flesta vevlager är plasthistorier som är skitdåliga. Har upplevt att priset på lagret står i förhållandevis bra proportion till livslängden. Köper man ett fyrkantslager från SKF kommer det rulla väldigt länge. Enklare Shimano-lager, framförallt på mtb, behöver bytas ganska ofta oavsett vad. Som tur är tar det ju tre minuter eller så att byta ett HT2-lager..

atorger

Aktiv medlem
Jag har hittills aldrig kört slut på ett vevlager. Vilket antagligen betyder att jag borde cykla mer. Jag kör emellertid inte MTB och är inte så tung vilket antagligen hjälper.

NickPick

Aktiv medlem
Min åretruntare har gått nästan 1000 mil på samma lager nu. Det var förvrigt samma bb30lager jag tog ur en knakande Cannondale... 🤷

jolov

Aktiv medlem
Skulle byta lager på en bekants cykel. Beställde nytt lager innan jag demonterade vevpartiet.

När vevpartiet väl var demonterat så insåg jag att det inte alls var fel på lagrena utan det var ramen som var så pass krokig att axeln snedställde lagrena till den grad att dom knappt ville snurra när man monterade vevpartiet :)

Singular

Aktiv medlem
Intressant, inte minst med avseende på det kanske inte helt strålande rykte som ISIS-vevlager hade angående livslängden.

Det var alltså sketen tillverkning och dållia lager som var skurken när alla andra tillverkares ISIS-grejor rasade...

ejma

Aktiv medlem
Det går att få en hygglig uppfattning om lagerkoppens centrering genom att enbart montera en sida åt gången och prova med vevaxeln genom lagret. Sitter lagerkoppen snett hamnar axeln snett.

Om ts själv monterat vevlagret borde han upptäckt om de utanpåliggande lagrena ej ligger plant mot vevlagerhuset.

Som många andra redan påpekat är vatteninträngning i lagret den vanligaste orsaken till lagerras. Transport på biltak i regn verkar vara en vanlig orsak till rostiga lager.

Lars.E

Aktiv medlem
Finns det något dräneringshål under vevlagret?
Om inte så kanske du vattnar lagret inifrån.

Batavus

Aktiv medlem
Känns som om glapp uppstår någonstans, då blir det stora krafter som riktas åt ett galet håll.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Alltså, tredje vevlagerraset på 12 månader! Jag börjar tröttna men vill ändå ge det ett sista försök... kör ett lätt och snyggt vevparti från Funn, SLX vevlager, i en Surly Troll.
Beror rasen på: 1) jag som är så jävla stark och trampar sönder lagren? 2) Vevlagerhylsan i ramen yttepytte sned? 3) lagerspänningen på vevpartiet kefft och det blir för hårt/löst/snett/whatever?
Ditt vevlager bryr sig nog inte om hur länge det sitter i cykeln utan snarare hur mycket/långt/länge du cyklar med den. Om cykeln har stått stilla i 12 månader och den ändå slitit upp 3 vevlager så är det mycket. Har du däremot cyklat någon timme per dag i genomsnitt så är det hyfsat normalt.

jolov

Aktiv medlem
Ditt vevlager bryr sig nog inte om hur länge det sitter i cykeln utan snarare hur mycket/långt/länge du cyklar med den. Om cykeln har stått stilla i 12 månader och den ändå slitit upp 3 vevlager så är det mycket. Har du däremot cyklat någon timme per dag i genomsnitt så är det hyfsat normalt.

Det är därför alla gamla cyklar som stått ute i decennier utan att användas är så jäkla fräsha i lagrena att man aldrig behöver göra något åt dem va?

Även om man cyklar i genomsnitt 5 mil om dagen så är det bara just över 1800 mil.
Vill påstå att ett vevlager ska hålla över 600 mil ifall sakerna fungerar som det ska :)

Pfaff

Aktiv medlem
Det är därför alla gamla cyklar som stått ute i decennier utan att användas är så jäkla fräsha i lagrena att man aldrig behöver göra något åt dem va?

Även om man cyklar i genomsnitt 5 mil om dagen så är det bara just över 1800 mil.
Vill påstå att ett vevlager ska hålla över 600 mil ifall sakerna fungerar som det ska :)

Sitter o beundrar mig själv på strava. Mina cyklar, en lvg och en gruscykel har rullat ca 2500 mil, fördelat ugf 50/50, sedan hösten 2019. Vevlager har jag inte (behövd) bytt på någon av dom. Och då kör jag med Sram på den ena och FSA, båda BSA, på den andra; ökända skitmärken. 🙄
Tror inte att det är vevlagren in se som är TS problem.

nieves

Aktiv medlem
När man svetsar ihop en stålram kan hettan göra att röret för vevpartiet deformeras lite. När man lackar ramen så får man färg på kanterna av röret så ytorna blir inte helt släta och plana som de (kanske) var innan. Det skulle förstås ta cirka 30 sekunder för tillverkaren att fixa det i fabriken innan de skickas iväg till butik för att byggas upp, men åtminstone förr i tiden var det av någon obegriplig anledning standard det var cykelbutiken som skulle göra detta.

Jag köpte för några år sedan en begagnad Colnago Master-ram. Och den hade tydliga problem, det var så tydligt att skruvade man åt vevpartiet max så sög vevlagrena fast, så det gick liksom inte att missa. Jag vet inte hur tidigare ägaren kunnat bygga en cykel på den, antagligen genom att inte skruva åt vevlagret helt och hållet. Gängorna verkade hyfsat okej så jag nöjde mig med att skaffa ett ensidigt facing-verktyg, detta:

...då jag räknade kallt med att ingen i cykelbutik i stan hade verktyg för att göra det, men bor man i en större stad så är det nog värt kolla cykelbutikerna först, det är dyra verktyg att köpa för att fixa en ram. För bäst resultat ska man ha ett tvåsidigt verktyg som både gängar och planar ut sidorna samtidigt på båda sidor, blir bäst precision då, men de kostar i regel flera tusen kronor.

Väldigt få stålcyklar idag säljs som enbart ram dock, utan som färdigbyggda cyklar. Och då får man ju hoppas att de som bygger cykeln genomgår denna procedur. Men kanske de glömt göra det i ditt fall. Är det målarfärg på kanterna istället för blank metall är det ett tecken på att det inte är gjort ordentligt.

Det ska alltså inte se ut så här:
FramePrep-0_large.jpg

Utan så här:
clean-bb-shell-face-1024x576.jpg

Jag skulle dock gissa att de flesta stålcyklar som byggts upp faktiskt har färgen kvar på kanten och inte frästs efter de är målade, och det blir oftast tillräckligt bra. Men ibland kan ju färgen torka lite ojämnt och så blir det en för lagrena märkbart sned yta, eller så var röret redan innan inte perfekt parallellt.
Varken Mercian eller Velo Orange hade gjort ngt alls. V-O fick betalt ($25?) men skippade jobbet ändå utan skickade styrlagret i kartong.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer