Trek 8500

• Trådstartare Trådstartare Test005
  • Start datum Start datum
T

Test005

Guest
Trek 8500
Någon med erfarenhet från Trek 8500 (eller annan nyare Trek HT) ?

Jag är inne på att skaffa den här cykeln och skulle vilja ha lite feedback.
Den är iofs. riktigt dyr, och jag vet inte om det kan vara motiverat att köpa den när man inte tävlar?
Jag är nybörjare (en säsong) som kör på helgerna och tycker det är bra motion och kul, men tävlar inte.
Jag vill ha en riktig kvalitetscykel där jag inte behöver uppgradera komponenterna.

Min första mtb är en Kona Dawg, den är bra men jag har efter min första säsong insett att jag gillar att åka mera XC än tekniskt och vill ha en lätt hardtail istället för min Full suspension.

Trek 8500 är så lätt! Håller den för mig (95kg)?

Borde jag ha en 17.5" eller 19.5" när jag är 183cm lång.
Min Kona är en 19" och den känns lite stor faktikskt!

Trek 8500
Jag är ganska säker på att du skulle åka fortare på en FS än på en HT. Iofs är det min personliga uppfattning. Kolla ex. Giants NRS eller Specialized Epic kanske? Men vill du promt ha en HT, så blöm inte bort Klein! Rappare HT får du leta efter. Så länge man har ork i benen att köra ganska fort, så är dom helt otroliga, men så fort man tröttnar, kan dom bli lite stötiga.
Med tanke på din längd (som är ett par cm längre än min) så skulle jag titta på 17.5" först. Mina cyklar ligger runt 17" +/- nån tum... Topprörets längd är viktigare. Höjden går alltid att ordna med sadelstoplen.

Trek 8500
Jo, Kona Dawgen ska nog säljas.
Jag köpte den (något oigenomtänkt) som min första moutainbike förra sommaren (-03).
Det är en bra cykel som fungerat bra, men den är lite för "free ride" för mig.
Efter en sommars cyklande märkte jag att jag trivdes bäst i lättare terräng mot XC hållet. Inte hoppa eller trixa runt i stenskravel.

Allting är orginal, orginaldäcken är inte ens utslitna.
De gånger jag varit och trixat i obanad terräng bland sten och stock blir det mest att bära den, så den har inte rullat alltför långt :)
I höstas när snön kom så servade jag den hos handlaren som tog isär dämparna och kollade hela drivlinan, växlar, skivbromsarna etc...

Köpte den för €1900:- (Bor i Finland men kan sätta den på färjan om du bor i 08 området)

Trek 8500
ja jag bor i 08 område men den är för dyr för mig. Jag hoppades att den var äldre och billigare. Men det lär inte bli svårt att sälja. Lycka till med den nya cykeln!
Simon

Trek 8500
Jag vet inte hur priserna är i Finland, men i Sverige är Trek inte särskilt prisvärda - du får klart mer för pengarna om du köper en hardtail av annat fabrikat.

Har själv haft en Trek 8000 och väger 95 kilo, kör kanske rätt hårt lyckades ordna en spricka i ramen, i svetsen precis ovanför vevlagerhylsan.

jonas

Trek 8500
Har kollat lite på Klein attitude, de verkar fina, men dyrare än Trek.

Klein verkar vara lite av Hardtailens Rolls royce?
Är de fortfarande exklusivare/bättre än Trek eller har uppköpet gjort att de kör med samma Trekkvalitet men ändå säljer dyrt pga. Klein märket/namnet?

Några prisexempelsom på cyklar med ung. samma komponenter (taget från Evanscycles.com) :

Trek 8000 -04 £950
Klein Attitude V -04 £1100

Trek 8500 -04 £1500
Klein attitude XV -04 £1600

Trek 8500
Lite skillnad mellan Klein och Trek är det nog fortfarande. Fast det är nog snarare Trek som åkt snålskjuts på Klein, än tvärt om. Min Klein är från 1997, och vad jag vet så var det sista året i egen regi. En del lösningar som Klein hade, har försvunnit. Deras egna (ypperliga) styrlager/styrkombo är borta. Iofs kanske det inte gör något, då det är en extrem speciallösning. En av de fina grejjerna med Klein är annars lackjobben, och det verkar vara kvar. Om det "bara" skiljer £100-150 mellan en Trek och en Klein, så skulle nog jag överväga Kleinen. Cykeln är lite mer udda, inte lika vanlig.

Trek 8500
oooh! Jag hade en Klein Attitude 16" från typ -95 Lackad i orange/brandgul/lila (apfult jag vet men det var ganska tufft då). Den var extremt skön att leka med! Med XT/XTR rakt över var man tuffast i stada :)

Trek 8500
*Suck* Då blir det väl att skramla i plånkan och köpa sig en attitude V kanske.
Synd att det inte finns Klein i Finland (tror jag) man vill ju testa innan man handlar!

Tror jag siktar på en "M" ram när jag är 183cm lång?
Evanscycles.com säljer Attitude V med två olika bromsalternativ:

1. Avid single digit 3 linear pull; £1100:-
2. Diskbromsar (Hayes HFX-9 hydraulic discs); £1300:-

Hmm....

Trek 8500
Jag hade en L / 19.5" och är 195cm (förutsätter att Trek och Klein är snarlika i storlekarna nu, det kanske är fel..) och det funkade, kanske i minsta laget dock.

/jonas

Trek 8500
Har en Trek 8000 (-02) som fungerat bra. Har 17,5" och är 180 cm.

Har inte haft problem med hållbarheten och jag väger 86 kg.
Det som strulat är rolfhjulen som satt på.

Ni som funderar på att importera kan börja kolla i Danmark. De har i alla fall bra priser på racer.

Trek 8500
Test005: Välj skivor, det kommer du inte att ångra efteråt! £200 för det är inte hela världen, men skillnaden är stor i bromskänsla.

/Leo

Trek 8500
Ja, det ångrade jag bittert några gånger med min Trek 8000 - jag hade fått ge kanske 2000 SEK till för att få skivor på den.

Lite jämfört med kostnaden att uppgradera i efterhand eftersom det innebar att jag behövde köpa även hjul och växelreglage (de som satt på icke-disc-hojen var STI).

/jonas - numera med fullgung

Trek 8500
om det är nån som undrar vart den tog vägen så kan jag meddela att den tog samma väg som så många andra cyklar - Den blev stulen. Lämnade den fastlåst i en lyktstolpe i en och en halv timme. Tänkte att det är så kort tid så det är nog lugnt... När jag kom tillbaks låg lyktstolpen på backen och cykeln var långt borta... :(

Trek 8500
Wow! Tack för all feedback. Det är mkt uppskattat!

Jo, nog vill jag ha skivbroms alltid.
Det skiljer £200 mellan den med diskbroms och den med V-broms och jag funderade om jag skulle köpa cykeln med V-broms och lägga de £200 på ett par separata skivbromsar?
Hayes hfx-9 har fått rätt mediokra betyg på mtbr.com.
Skulle kanske köpa Shimano Deore istället?

Jag har iofs aldrig testat en modern mtb med moderna V-bromsar och vet inte hur bra de är. Men jag vet att min första kontakt med Kona Dawgens skivbromsar gav en rejäl AHA-känsla! Lite lyxigt liksom......Sen är det ju fräsigt också :-)

Köper man en dyr mtb utan skivbroms när man tidigare haft en med, så känns den nog "outrustad".

Trek 8500
Saken är den att om du köper modellen utan skivbromsar så är (med största sannolikhet - vet inte hur det är på just den här modellen) naven inte skivbromsförberedda och växelreglagen integrerade med v-broms-reglagen så det kommer gå på mer än £200 att uppgradera.

Vad är det för bromsar på Dawg:en? Jag vet många som är nöjda med HFX-9 :-)

/jonas - som snarare uppgraderade åt andra hållet, från trek-hardtail till 5" fullgung

Trek 8500
Min Kona Dawg -03 är utrustad med Shimano Deore BR-M525 hydraulic.
De funkade klockrent!
Har aldrig rört dem eller justerat. De bara bromsar och bromsar och bromsar och broms...

Tillbaka
Topp