Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har en från 2014, fälgbroms och Shimano 105 som visserligen väger 8.2kg med kolhjul och kan säga att den är tillräckligt snabb för hysteriska snabbcykelgrupper och att hänga med i elitklungan. Upplever att jag kan vara mer aero på den. Aldrig blivit trött i ryggen eller fått ont i händerna.
Visst 3 kg extra är 3 kg extra men det kommer inte vara det som avgör om du blir droppad eller ej.
8,2 är ju en stor skillnad ;-) Är det en annan Domane modell eller just att du uppgraderat hjulen?

Ja, jo, 10 vs 8 kg cykel är inte vad som avgör om man blir droppad eller ej, i första hand handlar det om ens egna förmåga. Möjligen kan den typen av straffvikt kännas lite mer under alpcykling, men det stör ändå liiite kan jag tycka, men säkert mer mentalt än i praktiken.

I och för sig kanske SL6 snarare går ner mot ca 9kg, drygt.

bigmollo

Aktiv medlem
8,2 är ju en stor skillnad ;-) Är det en annan Domane modell eller just att du uppgraderat hjulen?

Ja, jo, 10 vs 8 kg cykel är inte vad som avgör om man blir droppad eller ej, i första hand handlar det om ens egna förmåga. Möjligen kan den typen av straffvikt kännas lite mer under alpcykling, men det stör ändå liiite kan jag tycka, men säkert mer mentalt än i praktiken.

Jag vet att du inte frågade mig men det första jag gjorde var att byta originaldäck och slang mot Conti gp 5000 tl. Där sparade jag minst ett halvt kilo. Det var helt sjukt tunga däck som satt på. Sen bytte jag till lätta kolfiberhjul som jag har som väghjul. Tror jag kapade upp till ett kilo där. Originalhjulen går som grushjul nu. De är stabila och bra. Jag har inte väg hojen så jag vet inte vad den ligger på nu.

Gardhen

Medlem

Den har ju några år på nacken med ändå med "gummidämpare". Fick ner cykeln ca 0.5kg med nya hjul, de som kom med var kassa. Att den inte har skivbromsar bidrar ju också men jag undrar liksom du hur de nya modellerna kan väga så pass mycket mer. Det är dock inget som skulle vara en deal breaker för mig om jag var ute efter en endurance cykel som går att använda till lite allt möjligt.

Om jag köper en ny cykel specifikt för tävling skulle jag dock titta på annat men vikthetsen i Sverige är ju lite överdriven

vman

Medlem
Byggde ihop denna i somras som går som ett skott på både grus och asfalt, instämmer verkligen i att den upplevs stabil och att den är otroligt effektiv när den väl är uppe i fart. Funkar även hjälpligt på Cykelvasaspårets snabbaste och mest "stökiga" delar.

Jag är grymt nöjd och rekommenderar verkligen Domanen. Jag är 183cm lång och ramen är en 58:a som jag kör med 90mm styrstam och kompakt styre då jag har relativt långa ben/kort överkropp+armar.

EDIT: Ber om ursäkt för den Happyinkorrekta placeringen av kedjan...

Bilagor

• IMG_2205[1].JPG
    IMG_2205[1].JPG
    982.3 KB · Besök: 101

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag vet att du inte frågade mig men det första jag gjorde var att byta originaldäck och slang mot Conti gp 5000 tl. Där sparade jag minst ett halvt kilo. Det var helt sjukt tunga däck som satt på. Sen bytte jag till lätta kolfiberhjul som jag har som väghjul. Tror jag kapade upp till ett kilo där. Originalhjulen går som grushjul nu. De är stabila och bra. Jag har inte väg hojen så jag vet inte vad den ligger på nu.
Köpte en domane igår men blev lite osäker. Kan jag lägga på mina gp5000 (ej tl) på originalfälgen (Bontrager Paradigm 25 tl)?

mzi

Aktiv medlem
Så ingenting har hänt de senaste nio åren med modellen? Eller vilken vinst pratar du om?

attbresinhand

Aktiv medlem
Så... Treken är dyr, tung och Väldigt bra på grus om man väl har haft råd att köpa den?
Helsike så tung. Tur vikten inte är allt i platta Sverige.

-Andy-

Aktiv medlem
Så... Treken är dyr, tung och Väldigt bra på grus om man väl har haft råd att köpa den?
Helsike så tung. Tur vikten inte är allt i platta Sverige.

Toppmodellen lär vara hyfsat lätt. Instegsmodellen väger rätt mycket.

Min Roubaix-cykel som är Domanes största konkurrent väger några gram över 7 kg med slangar men utan pedaler (S-works Roubaix Team storlek 57) så topp-Domanen lär vara där i krokarna också. Om inte skulle jag bli väldigt förvånad.

Kimboy56

Medlem
9.2kg står det här (2022 års modell), men hittade även en SL5-variant (2021) där Trek själva skrev 9.89kg. Jag är fortsatt förvånad!

Man måste upp på SLR7 för närmare 100k för att komma ner till 8.5kg…
Har själv en SL6 årsmodell 2020 strl56,på den har jag bytt sadel och styre.Då väger den ganska prick 9kg med orginalhjulen,sen har jag carbonhjul för enbart lvg och med dom så väger den 8,3kg!

glitch

Aktiv medlem
Har själv en SL6 årsmodell 2020 strl56,på den har jag bytt sadel och styre.Då väger den ganska prick 9kg med orginalhjulen,sen har jag carbonhjul för enbart lvg och med dom så väger den 8,3kg!

De flesta aerohojarna väger ju över 8 kg så den känns ju inte särskilt tung då med 8.3 med lvg kit.
SL5 kändes ju väldigt rimligt kittad och hyfsat bra pris också. Nästan så man blir sugen själv😍

HåkanC

Aktiv medlem
9.2kg står det här (2022 års modell), men hittade även en SL5-variant (2021) där Trek själva skrev 9.89kg.
Tidningen Tour testade i 12-19 flera olika 10 olika cyklar, en av dem var Trek Domane SL6 i strl 56, läs mer här.
Ram/gaffel/styrlager vägde de till : 1.504/515/81 gram. Cykeln, utan pedaler, vägde: 9,3 kg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tidningen Tour testade i 12-19 flera olika 10 olika cyklar, en av dem var Trek Domane SL6 i strl 56, läs mer här.
Ram/gaffel/styrlager vägde de till : 1.504/515/81 gram. Cykeln, utan pedaler, vägde: 9,3 kg

Så ramen har ca 800 grams straffvikt till riktigt lätta kolfiberhojar, typ Trek Emonda (taget från minnet). Då får man fasen jobba för att få totalvikt på cykel uppemot 10 kg…

glitch

Aktiv medlem
Emondaramen specas till runt 700g olackad i storlek 56. Gaffeln typ 365.
Så ganska stor skillna ändå även om de flesta av oss kommer ha en lackad ram som aldrig kommer vara så lätt :)

HåkanC

Aktiv medlem
Så ramen har ca 800 grams straffvikt till riktigt lätta kolfiberhojar, typ Trek Emonda (taget från minnet).
Nja, det är, som alltid, skillnad på tillverkarnas reklamvikter och uppmätta vikter. Sedan är det dessutom skillnad på uppmätta vikter (Vad ingår? Sadelstolpsklämma? Växelvajerguide? Osv, osv) Läs mer om hur tidningen Tour gör sina tester här: So testet Tour

Dessutom verkar det som om Trek har lyckats med sin reklam, för det är endast SLR versionen av Émonda som är riktigt lätt, mellan den vanliga SL-ramen och aluminiumramen ALR skiljde det minimalt i vikt när Tour för några år sedan testade dem, läs mer här.
Den skivbromsade Domane SL6-ramen i testet ovan var 310g tyngre än den fälgbromsade Émonda SL6-ramen i det länkade testet. Den testade Émonda SLR-ramen var ytterligare 496g lättare. Den stora viktskillnaden var alltså mellan SL och SLR-ramarna
Vad väger IsoSpeed-fjädringen?

Då får man fasen jobba för att få totalvikt på cykel uppemot 10 kg…
+1

bigmollo

Aktiv medlem
Jag kunde inte hejda min nyfikenhet så jag vägde min nu. 8,9 kg med kolfiberhjul och pedaler. Jag kör 32 mm däck och ganska tung sadel så det går säkert att kapa några gram till men det är ändå en ganska tung cykel.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag kunde inte hejda min nyfikenhet så jag vägde min nu. 8,9 kg med kolfiberhjul och pedaler. Jag kör 32 mm däck och ganska tung sadel så det går säkert att kapa några gram till men det är ändå en ganska tung cykel.
8,9 kg är väl dock helt ok kan jag tycka, det är ju med pedalerna också samt 32 mm däck. Man kanske vinner något i jämförelse med andra sprättigare racers ändå, tex komforten men att den är ändå är en vass allroundcykel (passar utmärkt både för landsväg och grus).

Får väl se hur jag gör, ingen brådska men Domane blev varje fall en av hojarna jag kollar upp, klart intressant. I mitt fall kan det också bli så att jag behåller min racer men fixar en separat gravel istället.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Fick in ett tips om den här rackaren också (som allroundracer antar jag):
Jag kör Giant Revolt som pendlare, grushoj, allt-i-allo och söndagsnöje. Jag kan inte uttala mig om Defy'n. Jag kan dock med säkerhet säga att Giant alltid kommer att vara ett alternativ när jag skall titta på ny hoj.

Hojta gärna till om du provkör en, det vore kul med en recension.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag kör Giant Revolt som pendlare, grushoj, allt-i-allo och söndagsnöje. Jag kan inte uttala mig om Defy'n. Jag kan dock med säkerhet säga att Giant alltid kommer att vara ett alternativ när jag skall titta på ny hoj.

Hojta gärna till om du provkör en, det vore kul med en recension.

Fick tips om den här i en helt separat privat chat., inte hunnit läsa så mycket.

Tror Giant Defy Advanced Pro 2 tar 35 mm däck max medan tex Trek Domane tar hmm ca 38-40? (någon här får svara) men antar att 35 mm räcker fint för lite sporadiskt grusåkande. Rent intuitivt (läs gissning) ger kanske Giant Defy Advanced Pro 2 ett något lite snabbare intryck än Domane SL5 & SL6, lättare också men samtidigt inte riktigt lika allround och att kanske komfortnivån hos Domane är mycket svårslagen.

Lär ju dock finns betydligt fler cyklar än enbart dessa båda som lämpar sig utmärkt både för landsväg och grus. Möjligen kan val av cykel ha lite att göra med vad man prioriterar mest också, landsväg eller grus samt nivå av komfort vs låg vikt/sprättighet. ;-) Många av de här är ju dessutom dyra, i synnerhet om man räknar med ett extra hjulset även om det visst vore roande/coolt med en vass allroundracer istället för två st. Klart det kan finnas diverse fördelar att man istället har två hojar lite beroende på hur man avser använda dem. Om man tex vill blanda med en del pendling och efterföljande "efter jobbet träning" så är det kanske lite obehagligt om cykeln är för fin/värdefull/dyr även om man kan försöka hålla det till "finpendling" och undvika det värsta vädret (samt självklart att man kan parkera cykeln säkert). Samma sak för vintercykling och sådant med dubbdäck, även om man inte skulle pendla med den på vintern kanske det känns lite fel att vintercykla med en dyr fin racer trots att den är allround. Å andra sidan är det ju kul att använda sina saker också, de här hojarna ska man inte titta på, de ska cyklas med. ;-) Jag är rätt bra på att svamla.

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem

IM

Aktiv medlem
Fick tips om den här i en helt separat privat chat., inte hunnit läsa så mycket.

Tror Giant Defy Advanced Pro 2 tar 35 mm däck max medan tex Trek Domane tar hmm ca 38-40? (någon här får svara) men antar att 35 mm räcker fint för lite sporadiskt grusåkande. Rent intuitivt (läs gissning) ger kanske Giant Defy Advanced Pro 2 ett något lite snabbare intryck än Domane SL5 & SL6, lättare också men samtidigt inte riktigt lika allround och att kanske komfortnivån hos Domane är mycket svårslagen.

Lär ju dock finns betydligt fler cyklar än enbart dessa båda som lämpar sig utmärkt både för landsväg och grus. Möjligen kan val av cykel ha lite att göra med vad man prioriterar mest också, landsväg eller grus samt nivå av komfort vs låg vikt/sprättighet. ;-) Många av de här är ju dessutom dyra, i synnerhet om man räknar med ett extra hjulset även om det visst vore roande/coolt med en vass allroundracer istället för två st. Klart det kan finnas diverse fördelar att man istället har två hojar lite beroende på hur man avser använda dem. Om man tex vill blanda med en del pendling och efterföljande "efter jobbet träning" så är det kanske lite obehagligt om cykeln är för fin/värdefull/dyr även om man kan försöka hålla det till "finpendling" och undvika det värsta vädret (samt självklart att man kan parkera cykeln säkert). Samma sak för vintercykling och sådant med dubbdäck, även om man inte skulle pendla med den på vintern kanske det känns lite fel att vintercykla med en dyr fin racer trots att den är allround. Å andra sidan är det ju kul att använda sina saker också, de här hojarna ska man inte titta på, de ska cyklas med. ;-) Jag är rätt bra på att svamla.
Det går tydligen rutinmässigt under "ordbajseri" på mitt nuvarande lärosäte, svammel. Det är klart att begreppet förekommer på andra håll också, men såhär frekvent... 🤔

Nåväl. För egen del anser jag att prylarna skall nyttjas. Allt annat är ju bara dumt. I min värld. Med det sagt är det givetvis något annat att ta hand om grejerna, men användas skall de.

Lite lätt OnT: min Domane har gått några rundor i snöblask. Jag har dock aldrig monterat vinterdäck, så värre väder än så har den inte testats in. Revolt'n däremot går året runt, i alla väder, med bravur.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det tror jag inte stämmer. Se t.ex denna 2021. Står 38mm

@bigmollo nämnde 40mm i hans inlägg här med det kan väl variera lite mellan olika däck också.

bigmollo

Aktiv medlem
@bigmollo nämnde 40mm i hans inlägg här med det kan väl variera lite mellan olika däck också.
Jag kör med WTB Nano 700x400. Det finns utrymme kvar men man ska nog inte köra så mycket bredare än så.

75AE4387-90C7-490C-BAEA-D4C9F7726F97.jpeg

DEB5CB69-5012-44E1-9909-E72B5741802B.jpeg
2F4501A7-D51D-4068-8E97-E9F4D966C0D0.jpeg
B37504BC-FD23-4F64-97AB-07A4DBE6F8C1.jpeg

Bilagor

• 68270BA0-0278-4FE0-80C4-EB6D9F87C1B5.jpeg
    68270BA0-0278-4FE0-80C4-EB6D9F87C1B5.jpeg
    653.6 KB · Besök: 18
  • B6C657A5-1969-4944-8ADB-782A58B59B69.jpeg
    B6C657A5-1969-4944-8ADB-782A58B59B69.jpeg
    252.9 KB · Besök: 19

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Nu när Domanen är strippade på alla väskor aeropinnar, lampor mm så känns den väldigt lätt. Undrar om det är packningen man borde dra ner på framöver

Murdock

Aktiv medlem
Jag ser nu att det verkar skilja på angiven maxdäckbredd mellan alu och kolfiber på Treks hemsida. Som vanligt brukar tillverkarna vara på den säkra sidan och ta i underkant då däcksbredder brukar variera mellan tillverkare och innerdiametern på hjulen.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag ser nu att det verkar skilja på angiven maxdäckbredd mellan alu och kolfiber på Treks hemsida. Som vanligt brukar tillverkarna vara på den säkra sidan och ta i underkant då däcksbredder brukar variera mellan tillverkare och innerdiametern på hjulen.
Ska väl få plats skärmar också antar jag

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer