Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

calleking

Aktiv medlem
Fick en Systemsix 2019 och en SuperSix 2020 stulna från garaget för inte så länge sedan. Jag hade redan en caad12 som reserv men sambon står utan cykel.

Sneglar på en Domane SL5 2022 till henne. Verkar fin på alla sätt och skulle fungera för landsväg, gravel m.m, men vikten avskräcker. Hur man än vrider och vänder på det så blir det tungt uppför. Går säkert att banta 1kg för en ok peng men då börjar det bli en del pengar och vikt på 8,8kg är ju inte fantastiskt jämfört med konkurrensen.

Lutar mest åt en vanlig fälgbromsad hoj strax över 7kg just nu. Så obekväma är dom inte även om användningsområdet är mer begränsat än komfortabel Domane med plats för 38/40mm.

Skogling

Aktiv medlem
Det här är nog lite personligt också. Ibland kan det vara så att man kan ha två storlekar? Väldigt många verkar föredra lite mindre ramar. Jag är 182,5 och Treks storleksguide verkar tyckt jag skulle ha en 58 men med stor sannolikhet skulle en 56 blivit utmärkt (kanske t.o.m. bättre). Men jag upplever 58 ramen som skön för mig, helt klart en cykel man kan cykla för långt med. Jag tog snikvarianten, alu eftersom jag pendlar en del med hojen också, Trek Domane AL 5 (ej SL). För frekvent trixigt grus/skogscyklande kanske det är vettigt att inte ha en för stor ram men i mitt fall med 97,5% asfalt sannolikt noll problem.
Absolut 56 cm. Jag har långa ben och kan bli 183 om jag sträcker på mig. Treks rekommendationer är ej korrekta imho. 110 stam.

MrSthlm

Aktiv medlem
Du har säkert rätt men tror nog både 56 och 58 fungerar för mig, den är ju relativt kort i geometrin vad jag vet, känns bra varje fall, har väl cyklat ca 100 mil med min Domane AL nu (inklusive en grus/skogsstigstur med slicks utan att ramla). Däremot är jag fullt medveten om att många föredrar mindre ramar och jag har en mindre ram på min snabbare/lättare Merckx.

Här tex en storleks guide:
1637186967066.png

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är den guiden som är tokig.

Ja, konstigare saker har väl hänt men det är samma storleksguide som Trek officiellt kör med på alla deras sajter i hela världen vad jag vet (åtminstone jämfört några). Ändå lite hmmm kontroversiellt om en så pass stor tillverkare som Trek har en helt galen storleksguide på alla deras sajter kan jag tycka?

Kan det inte bli lite annorlunda med en cykel som Domane med relativt kraftig sloping design?

Tvivlar på att det är så enkelt men att guiden snarare ligger lite åt det större hållet jämfört med tvärtom.

glitch

Aktiv medlem
Tycker inte rekommendationen var så tokig - jag är 181 brukar köra 56 men kan köra 54a också på många.
Treks rekommenderade 58:a ger mig ett överrör på dryga 560 och en reach på 380.
Mina andra hojar i 56 har ca 560 överrör och mellan 386-390 ish i reach. Domanen är ju tänkt att man ska sitta mer upprätt på så det verkar rimligt.

Skogling

Aktiv medlem
Det är rimligt. Vi närmare eftertanke är det bocken som är på tok för lång. Och den ingår ju inte riktigt i reachen.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Bara bocken kan skilja 30 mm.

Jag bytte till en styre med 75 mm reach.

För mig, that is. :)

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Höjd/längd på ramen är så jävla lurigt eftersom det så sällan definieras var det mäts och/eller att det ofta finns en lustig övre lagerbana/spacer som klyddar te det.

NickPick

Aktiv medlem
Höjd/längd på ramen är så jävla lurigt eftersom det så sällan definieras var det mäts och/eller att det ofta finns en lustig övre lagerbana/spacer som klyddar te det.
Lex Cannondale, typ 25mm kona under spacers som "default". Enligt mig är det en tydlig anpassning till hur folk bör sitta. Få personer mäktar med monsterdrop.

MrSthlm

Aktiv medlem
Domane fråga, har ni på snabbkopplingen för thru axle hela tiden eller tar ni bort den? Vore ju lite störande om den ramlar av medan man cyklar... kan ju vara skakigt under tex gruscykling.
1641896891221.png

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Domane fråga, har ni på snabbkopplingen för thru axle hela tiden eller tar ni bort den? Vore ju lite störande om den ramlar av medan man cyklar... kan ju vara skakigt under tex gruscykling.
Visa bilaga 532601
Har min alltid på fast i bakaxeln. Har ännu inte ramlat ur, grus, sprängsten, pavé, asfalt, potthål, fartgupp, isräfflor

-Andy-

Aktiv medlem
Ända orsakerna att välja bort snabbkopplingen är om man tycker det är snyggare utan eller om man vill vara mer aero (vilket inte kommer göra någon skillnad för någon av oss amatörer).

fhloston

Aktiv medlem
Om jag lyckas hitta en Domane att köpa, och sedan skulle plocka bort snabbkopplingen (jag tolkar det som att det går att ta bort själva vredet?) så skulle jag aldrig hitta det igen 🤣

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa bilaga 532601
Hade jag haft en sådan skulle jag lagt den hemma för gott och använt vanliga verktygen man ändå har med sig när man behöver lossa.
Har sådana axlar för 6mm insex på tre cyklar, jättebra ju. Ser väldigt prydligt ut och inte lika lätt att sno hjulen heller 😀

fhloston

Aktiv medlem
Vilka alternativ finns det? Eftersom Domane verkar vara svår att få tag på. Det är ju iofs alla just nu. Men vore kul att kolla lite.
Det jag vill ha är:
Cykel för Randonnée som kan ha riktiga skärmar, och dubbdäck.
Den ska kunna funka på grus, då kan jag ha den på landet, men det är inte huvudsyftet.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vilka alternativ finns det? Eftersom Domane verkar vara svår att få tag på. Det är ju iofs alla just nu. Men vore kul att kolla lite.
Det jag vill ha är:
Cykel för Randonnée som kan ha riktiga skärmar, och dubbdäck.
Den ska kunna funka på grus, då kan jag ha den på landet, men det är inte huvudsyftet.
En djungel, finns säkert en enorm massa toppen alternativ den saken är klar, men jag har tyvärr dålig koll, lagerhållning är tyvärr säkert fortfarande ett problem generellt. :cautious:

En nackdel med de största märkena är ju att man oftast får betala en extra premie för märket.

Tror säkert också att en massa gravel cyklar passar helt utmärkt för Rando om den inte har någon udda geometri som sticker ut väl mycket.

Vi får väl hoppas att några hjälpsamma happyridare kommer med lite tips till dig. :cool:

Senast ändrad:

NiklasL

Aktiv medlem

NLC

Aktiv medlem
Jag är (fortfarande) oförklarligt sugen på ett Mason Resolution ramkit men räddas varje gång av att "min färg" endast verkar vara "pre-order" samt att jag inte kan bestämma mig för om 56 (som deras geo-guide rekommenderar) eller 54 (som alla mina andra racercyklar) är bäst storlek för mig. Sen ska jag också kunna förklara varför jag behöver ännu en hoj i segmentet "snabbt långfärdslok med plats för lite bredare däck".

Sam00

Aktiv medlem
Nån som vet hur man kan få stamen lägre på en Domane AL? Alltså att byta ut den koniska spacern som är längst ner mot ramen. Kör med -17 stam, och har velat ha en Specialized multi stem -17 i 100mm, så att jag kan prova med ännu lägre, men den är slut överallt.

calleking

Aktiv medlem
bike-4_1080x.jpg

Den bör fungera om det inte är något jag missst eller om Trek har någon speciallösning. Dubbelkolla bara så din nuvarande stam är 1-1/8". Har en liknande till en CAAD12. Finns säkert motsvarande dust caps i EU.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Update: Jag är nöjd med min Trek Domane AL5 fortfarande som pendlings samt "allroundracer" med ett irriterande undantag.

Tycker hjulparet som följde med (Bontrager Affinity TLR Disc) är nästan kontroversiellt överdrivet tungt, tror det väger ca 2270 gram enligt en review, visst är inte AL serien någon lyx alls men tycker ändå Trek gjort ett misstag här. Att även däcken som följde med är mediokra ger en härlig dubbeleffekt.

Det är ju nästan så jäkla tungt att jag inte ens vill ha det för gruskörning, blir kanske en annons här strax, behöver bara fynda något begagnat först (igen). :sneaky: Annars kan man ju ha kvar Affinity hjulen för att träna axellyft med.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
bike-4_1080x.jpg

Den bör fungera om det inte är något jag missst eller om Trek har någon speciallösning. Dubbelkolla bara så din nuvarande stam är 1-1/8". Har en liknande till en CAAD12. Finns säkert motsvarande dust caps i EU.
Jag frågade för två månader sen och ser först nu att jag fick svar samma dag.🙂 Tack, får kolla på det. Funderat på att köpa en Specialized multi stem om inget annat funkar.

Sam00

Aktiv medlem
Update: Jag är nöjd med min Trek Domane AL5 fortfarande som pendlings samt "allroundracer" med ett irriterande undantag.

Tycker hjulparet som följde med (Bontrager Affinity TLR Disc) är nästan kontroversiellt överdrivet tungt, tror det väger ca 2270 gram enligt en review, visst är inte AL serien någon lyx alls men tycker ändå Trek gjort ett misstag här. Att även däcken som följde med är mediokra ger en härlig dubbeleffekt.

Det är ju nästan så jäkla tungt att jag inte ens vill ha det för gruskörning, blir kanske en annons här strax, behöver bara fynda något begagnat först (igen). :sneaky: Annars kan man ju ha kvar Affinity hjulen för att träna axellyft med.
Jag köpte nyligen en AL3 för trainern och den har funkat riktigt bra på , även med Sora. Använde den ute för första gången på en tretimmars tur och jag tänkte aldrig riktigt på vikten, även om den väger 10,5kg. Eller så har jag glömt hur det känns med en lätt cykel.🙂 Har dock bytt till GP5000 S TR, så det är ju en enorm skillnad bara det.

Har planerat att prova lite gravel med den, och köpa ett till par hjul för det. Tror jag möjligen skulle vara intresserad av hjulen. Men jag avvaktar ett tag eftersom jag haft problem med ryggen senaste månaden. Är rädd för att studsandet kan förvärra det.

Förresten. Hörde på Marginal Gains podden att lätta hjul är viktigare för gravel än för lvg.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en AL3 för trainern och den har funkat riktigt bra på , även med Sora. Använde den ute för första gången på en tretimmars tur och jag tänkte aldrig riktigt på vikten, även om den väger 10,5kg. Eller så har jag glömt hur det känns med en lätt cykel.🙂 Har dock bytt till GP5000 S TR, så det är ju en enorm skillnad bara det.

Har planerat att prova lite gravel med den, och köpa ett till par hjul för det. Tror jag möjligen skulle vara intresserad av hjulen. Men jag avvaktar ett tag eftersom jag haft problem med ryggen senaste månaden. Är rädd för att studsandet kan förvärra det.

Förresten. Hörde på Marginal Gains podden att lätta hjul är viktigare för gravel än för lvg.

Tycker AL serien är toppen, det enda som stört mig är nog att originalhjulen är överdrivet tunga.

Sedan beror det ju lite på hur mycket man tynger ner sin aluminium Domane i övrigt? Tex de mycket populära SKS longboard 45 skärmarna väger 689 gram och med en liten ful kompislapp går man över 700 gram enbart på skärmarna.

Men ja, ett lättare hjulpar samt bättre däck, gärna TL ger en kraftig skillnad i upplevelse. Däremot är det enligt mig inte en cykel som lämpar sig särskilt bra för landsvägscykling i gruppform i lite högre tempon om man inte seriöst lättar den först (vilket kan kosta). Klart att det går dock, men med lite högre ansträngningsgrad i jämförelse med en lättare racer. Skulle själv dock föredra någon Domane kolfiber variant för den typen av cykling, geometrin är skön, helt klart.

Själv gick jag väl på AL mest pga. av att jag tänkt pendla med den året om (vilket jag gör) samt för sporadiska grusturer, en del omvägar efter jobbet blir det också.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Själv gick jag väl på AL mest pga. av att jag tänkt pendla med den året om (vilket jag gör) samt för sporadiska grusturer, en del omvägar efter jobbet blir det också.
Shit! Kan man inte pendla och köra grus med en CF?
Kör några Bontrager Paradigm med vinterdäcken just nu. Inga lättviktshjul direkt, men känns iallafall inte tunga.

MrSthlm

Aktiv medlem
Shit! Kan man inte pendla och köra grus med en CF?
Kör några Bontrager Paradigm med vinterdäcken just nu. Inga lättviktshjul direkt, men känns iallafall inte tunga.

Man kan väl cykla på vad man vill. 😁 🙃 Misstänker att Paradigm är betydligt lättare än Affinity TLR Disc som jag syftade på, ett halvt kilo eller så men osäker? *LoL*

CF = ?

Enligt den här videon väger Affinity TLR Disc hjulen 2270 gram och enligt min erfarenhet bör det stämma, säger det efter några sek in.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem

HåkanC

Aktiv medlem
Däremot är det enligt mig inte en cykel som lämpar sig särskilt bra för landsvägscykling i gruppform i lite högre tempon om man inte seriöst lättar den först (vilket kan kosta). Klart att det går dock, men med lite högre ansträngningsgrad i jämförelse med en lättare racer. Skulle själv dock föredra någon Domane kolfiber variant för den typen av cykling, geometrin är skön, helt klart.
Det där är ju väldigt personligt
För mig är inte cykelns vikt (vare sig med eller utan originalhjul) ett hinder för landsvägscykling i gruppform
Geometrin däremot är helt fel för mig och gör den om inte helt oanvändbar så näst intill. Som jmf har jag idag en lvgcykel med reach >43cm, stack <60cm till det 12cm styrtapp och edtt styre med reach >10cm.
Exakt sådan geometri skulle inte behövas för att en Domane skulle funka för mig,
men den praktiska gränsen för mig går någonstans vid reach: min 41cm och stack: max 63cm.
Trek Domane AL 5 Disc verkar inte finnas med längre reach än pyttekorta 38,5 cm och då med stack på hela 64,6 cm!
Så tyvärr.
Annars gillar jag Domane, de tekniska konstruktionslösningarna, men 2,5cm för kort reach spelar större roll än 0,5 kg för tunga hjul!

Topp