Trek, Scott, Specialized eller Cannondale MTB?

TobbeTopp

Ny medlem
Jag vill uppgradera från hardtail till heldämpad XC-hoj. Jag kikar på:

Trek Supercaliber 9.7
Scott Spark RC Team 900
Specialized Epic Comp Carbon
Cannondale Scalpel Carbon 4 (tilltalas av Lefty-gaffeln)

Alla dessa ligger runt 45 000 i pris. Vilken hade ni valt? Kända för- och nackdelar?
Tacksam för svar!

hm

Aktiv medlem
Trek- snål dämpnimg, tung , dyr förmodligen styv, modern.
Scott- låg, lätt , mjuk, hyffsad modern geo,
Spez - hög o brant , Brain
Cannondale nya eller (gamla ? - hög o brant , lefty )

Canyon, allebike, nya scalpelen, mondraker, bmc , topfuel..?

Spacekitty

Aktiv medlem
Aldrig Cannondale med sina (efter ett tag) knakande vevlager) och deras specialhjul med offset och knasiga gaffel. När du står där och har kört sönder ett hjul, då kan du inte låna ett akut av dina vänner som har normalbyggda hjul. Har man inga vänner spelar det förstås ingen roll. Tycker jag.

Plush

Moderator
Forumvärd
Aldrig Cannondale med sina (efter ett tag) knakande vevlager) och deras specialhjul med offset och knasiga gaffel. När du står där och har kört sönder ett hjul, då kan du inte låna ett akut av dina vänner som har normalbyggda hjul. Har man inga vänner spelar det förstås ingen roll. Tycker jag.
Kör man dessutom sönder en Lefty pga bristande service så kostar det lätt 8000-10000 sek i repkostnader. Har sett Lefty där dom kört av dämparskaftet så det kommer ut i två delar...
Cannondales länkage är känt för att behöva en helrenovering minst en gång om året.

TobbeTopp

Ny medlem
Trek- snål dämpnimg, tung , dyr förmodligen styv, modern.
Scott- låg, lätt , mjuk, hyffsad modern geo,
Spez - hög o brant , Brain
Cannondale nya eller (gamla ? - hög o brant , lefty )

Canyon, allebike, nya scalpelen, mondraker, bmc , topfuel..?
Tack för inspel!

Freddie L

Aktiv medlem
Av de du räknar upp är det Scotten. Eller Scalpel MY2021 kanske. Men titta noga på de HM tipsar om, även Intense och Norco har bra alternativ som inte kommer kännas gamla om två år.

Oggler

Aktiv medlem
Kör man dessutom sönder en Lefty pga bristande service så kostar det lätt 8000-10000 sek i repkostnader. Har sett Lefty där dom kört av dämparskaftet så det kommer ut i två delar...
Cannondales länkage är känt för att behöva en helrenovering minst en gång om året.
Vilket länkage behöver inte en helrenovering minst en gång/år?

Jensen

Aktiv medlem
Märkligt då att mitt länkage är fint och trevligt efter 3 år :-) tycker snarare man hör titt som tätt där lager o bussningar är slut på scott spark. Så hur menar du att det är värre än något annat? Menar inte att det är bättre. Men har då inte upplevt det sämre än någon av alla andra jag haft från andra märken. Eller läst om något värre än nån annan.
Sen får man ha misshandlat sin lefty rätt rejält då. Speciellt om kostnaden ska bli så pass att det kostar lika att laga som att köpa en ny. Säger inte att man behöver gilla den, men ibland känns det som det blir lite pajkastning där man spär på för att det ska låta hemskt.

till ts, angående Scalpel, skulle jag köpa sådan idag skulle jag köpa den nya de släppte i förrgår (och som redan ska finnas i butik eller beställas). Men även kommit andra bra förslag. Rent utrustningsmässigt är ju tex Allebike svårslagna per krona.

Plush

Moderator
Forumvärd
Märkligt då att mitt länkage är fint och trevligt efter 3 år :-) tycker snarare man hör titt som tätt där lager o bussningar är slut på scott spark. Så hur menar du att det är värre än något annat? Menar inte att det är bättre. Men har då inte upplevt det sämre än någon av alla andra jag haft från andra märken. Eller läst om något värre än nån annan.
Sen får man ha misshandlat sin lefty rätt rejält då. Speciellt om kostnaden ska bli så pass att det kostar lika att laga som att köpa en ny. Säger inte att man behöver gilla den, men ibland känns det som det blir lite pajkastning där man spär på för att det ska låta hemskt.

till ts, angående Scalpel, skulle jag köpa sådan idag skulle jag köpa den nya de släppte i förrgår (och som redan ska finnas i butik eller beställas). Men även kommit andra bra förslag. Rent utrustningsmässigt är ju tex Allebike svårslagna per krona.
Just sayin...

Senaste månaden har det (där jag jobbar) renoverats 4 kompletta länkage (det med längst körtid var 11 månader och minst 7 månader) och lika många Lefty.
Lagren mot ramen för kedjestagen är alldeles för små för att hålla bra... Lagerläget i ramen tar mycket stryk..
RBS som servar Lefty till oss sa att det var bland de värsta han sett och jag antar att han sett en del... Bilderna på dom såg förjävliga ut...

Så nej. Jag spär inte på för skojs skull. Jag säger som det är bara, varken mer eller mindre.

Oggler

Aktiv medlem
När man demonterar, motionerar och packar om fett i lagren så tycker jag man hittar något lager varje gång som är på upphällningen. Och då utsätter jag hojen nästan aldrig för väta och tvättar måttligt med vatten. Gäller FS-hojar generellt alltså.

Sam00

Aktiv medlem
Jag köpte en ny Habit för nåt år sen och nånting började knaka på min tredje tur. Trodde det kom från styret eftersom jag uppgraderat det. Så tänkte att det behövdes kolfiber pasta eller nåt. På verkstan fick jag veta att det var antingen lagren i länkaget eller vev. När jag ringde till Biketown och frågade hur det kan hända på en ny cykel, så säger de att jag måste smörja lagren själv. Vadå, ska jag behöva ta isär en helt ny cykel och smörja alla lager efter två veckor? Sen läste jag på nåt forum att det var känt att de hade såna problem, speciellt på Habiten. Jag sket i den och la upp den på annons, men kunde inte få den såld förrens december, och jag hade köpt den i juli.

Jensen

Aktiv medlem
Just sayin...

Senaste månaden har det (där jag jobbar) renoverats 4 kompletta länkage (det med längst körtid var 11 månader och minst 7 månader) och lika många Lefty.
Lagren mot ramen för kedjestagen är alldeles för små för att hålla bra... Lagerläget i ramen tar mycket stryk..
RBS som servar Lefty till oss sa att det var bland de värsta han sett och jag antar att han sett en del... Bilderna på dom såg förjävliga ut...

Så nej. Jag spär inte på för skojs skull. Jag säger som det är bara, varken mer eller mindre.
säger inte att det inte existerar leftys med problem, säger bara att nya ochon kostar de de trakterna du nämner, alltså hel gaffel. Men visst, sköter man inte om den, blir den dyr. Vilket i o för sig stämmer med de första dyra sakerna.
Angående lagrena. Känner en hel del här i stan som kör den ramen, en fick byta lager efter en säsong vilket inte är såååå märkligt. Jag har som sagt ännu inte behövt byta på min. Vet flertalet som fått glapp på tex spark efter mycket kortare tid. Så de är sannerligen inte ensamma om det i så fall. Men antar att det spelar in hur man tar hand om grejerna. Basserat på min vänskapskrets skulle jag dock inte säga att det är vanligare än nån annan heldämpad. Men det är ju min åsikt.

pratar vi Scalpel så har de ju ny design u. Dock kan ju lagrena vara samma. Vad vet jag.

CBrandel

Medlem
Jag köpte en ny Habit för nåt år sen och nånting började knaka på min tredje tur. Trodde det kom från styret eftersom jag uppgraderat det. Så tänkte att det behövdes kolfiber pasta eller nåt. På verkstan fick jag veta att det var antingen lagren i länkaget eller vev. När jag ringde till Biketown och frågade hur det kan hända på en ny cykel, så säger de att jag måste smörja lagren själv. Vadå, ska jag behöva ta isär en helt ny cykel och smörja alla lager efter två veckor? Sen läste jag på nåt forum att det var känt att de hade såna problem, speciellt på Habiten. Jag sket i den och la upp den på annons, men kunde inte få den såld förrens december, och jag hade köpt den i juli.
Lager från fabrik är allt som oftast väldigt dåligt fettade då de inte är gjorda för cykelspecifika ändamål.

De är gjorda för flera tusen varv per minut och då vill man inte ha för mycket fett.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer