Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig?

Alexander11

Ny medlem
Hej!

Jag heter Alexander, är 22 år, och älskar cykeläventyr! Äntligen har jag kommit till skott med att börja planera sommarens cykelsemester, tjohoo! Även om jag gillar att ta saker som de kommer och alternera min rutt utefter vägen så är den grova planen att ta mig från Treriksröset/Tromsø till Smygehuk. Sverige från norr till söder helt enkelt. På vägen mellan min start och slutpunkt finns det flertalet destinationer/vägar/städer som jag önskar besöka under resan. Högt upp på listan står våra underbara nationalparker och absolut Kebnekaise. Då km/dag inte är det viktigaste för mig så räknar jag med att resan kommer ta ungefär 1 månad. jag berättar gärna mer om reseplaneringen och liknande om det finns ett intresse : )

Nu undrar Jag om det finns någon här som sitter och planerar ungefär samma resa som mig? För mig är den sociala delen och möjligheten till nya kontakter en stor del av mina cykelresor, därför skulle jag tycka det var superkul att hitta några likasinnade här! Till alla andra, kanske har du gjort liknande resa och har erfarenhet som du vill dela med dig av? Jag uppskattar all information som ni kan tänka er att delge med mig!

För er som undrar, har jag tidigare erfarenhet av touring och har bland annat cyklat Stockholm -->Kalmar (tur och return) + Öland och Gotland runt själv.

ser verkligen fram emot att höra från er!

Leek123

Ny medlem
Kul! Har du börjat planera rutt? grus/stig eller asfalt? Jag har kikat på europeandivide rutten men skulle också vilja passera några nationalparker. Muddus, sonfjället, Tiveden samt "vildmarksvägen vid stekenjokk.

mzi

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken! Om jag ville besöka nationalparker och Kebnekaise så skulle jag räkna med kanske två månader om jag inte skulle räkna kilometer per dag. Snabbaste vägen från Troms till Smygehuk verkar vara ungefär 225 mil, eller 75km per dag. Om du har lite otur kan du nog få ligga ett par dagar i väntan på vädret för att komma upp på Keb.

Alexander11

Ny medlem
Kul! Har du börjat planera rutt? grus/stig eller asfalt? Jag har kikat på europeandivide rutten men skulle också vilja passera några nationalparker. Muddus, sonfjället, Tiveden samt "vildmarksvägen vid stekenjokk.

Jag kommer absolut föredra asfalt men har en ganska redig gravelbike som jag kör med (Bergamont Grandurance RD5) så lite grus kan jag absolut tänka mig periodvis. Jag kommer som sagt inte jäkta, utan målet för mig är verkligen resan i sig =)

Jag hoppas verkligen kunna få besöka så många nationalparker som möjligt, jag planerar också att cykla längs vildmarsvägen, har bara hört gott om den! Europeandivide låter superspännande, utmanande! Tänker du göra hela sträckan under sommaren eller hur ser dina planer ut?

Alexander11

Ny medlem
Jag är också nyfiken! Om jag ville besöka nationalparker och Kebnekaise så skulle jag räkna med kanske två månader om jag inte skulle räkna kilometer per dag. Snabbaste vägen från Troms till Smygehuk verkar vara ungefär 225 mil, eller 75km per dag. Om du har lite otur kan du nog få ligga ett par dagar i väntan på vädret för att komma upp på Keb.

Hej!

Du har troligen helt rätt, det är nog relativt vanligt att man underskattar tiden det kan ta. Jag kommer ha 3 månader att disponera fritt över i sommar så tid finns för både förlängning av resan samt anpassning för sämmre väder!

mzi

Aktiv medlem
@Domestique tipsade om fina räser-/grusvägar i norra Sverige tidigare i år, i den här tråden

Kan vara lite inspiration kanske? Den siktar inte in sig på nationalparker, men undviker i alla fall raka och trista vägar

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer