[Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar

SocialGimp

Aktiv medlem
Har på senare år blivit hyfsat teknikfientlig, på gränsen till aggressivt teknikfientlig. Bluetooth-prylar som krånglar, appar som måste uppdateras till ingen nytta, kontonamn o lösenord som jag aldrig kommer ihåg.

Jag har för mycket så'n skit på jobbet och det är en befrielse att slippa helvetet när man ska ut o cykla. Bra teknik som bara funkar är jag helt med på, t ex AXS-växlar. Men jag struntar numera i alla appar som ska logga saker o ting.

Kameror o filmande ser jag däremot som en utmaning, så jag är helt med TS här. Tar hellre med mig en kamera än en cykeldator på cykelturen. Stannar gärna ofta vid coola ställen för att få till ngn kul sekvens och gör gärna några omtag. Det är märkligt att vissa saker får krångla men inte andra... :unsure:

N_sandstrom

Aktiv medlem
När jag har postat något annat än rena frågor är det för att få bekräftelse av andra medlemmar på forumet. En kommentar, en gillamarkering, en klapp på axeln. En bekräftelse på att andra tycker om det jag gör. Kanske finns det personer som nöjer sig med enbart sitt eget omdöme om sina egna prestationer, men jag tror inte att de är så många.
Jag postar nog som mest bilder under vintern, när stigarna visar upp en annan sida av magisk, och folk sitter inne och tjatar om "inte riktigt dags än".

Då har jag bara ett enda syfte, att få folk att komma ut!

Berk

Aktiv medlem
Jag postar nog som mest bilder under vintern, när stigarna visar upp en annan sida av magisk, och folk sitter inne och tjatar om "inte riktigt dags än".

Då har jag bara ett enda syfte, att få folk att komma ut!

Nej, nej! Det är inte bara att stigarna visar upp en annan sidan av magisk på vintern, det är också magiskt att man är helt ensam ute i naturen, även nära en storstad.

bokaj

Aktiv medlem
Den här tråden fick mig att tänka på:

1655796733409.png
men jag kan bara instämma med syftet med tråden.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag är helt inne på @Makten s linje. Förstår inte varför så många har så förtvivlat brått att komma hem igen.
Men jag mätar mina distanser utan att jämföra med vare sig mig själv eller andra utan bara för tillfredsställelsen att se dsgsverket.
Vägen är målet.
20220621_115847_001.jpg 20220621_114317.jpg 20220621_120911.jpg

Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är för mycket av att man ska visa upp sig, tillrättalagt, idag. Själv kör jag oftast strava. Kan inte utantill var olika segment är, och har inga signaler eller så. Det är mer en bisak, men jag kikar ändå resultat och jämför lite. Jag är verkligen inte så tävlingsinriktad så, men det känns ändå lite kul med nya PR osv. Det är också kul att kunna gå tillbaka och se var man varit, om jag skulle tappa bort mig lite. Annars mäter jag inte. Har ingen strategi eller inriktad kosthållning.

Men varför skulle det egentligen vara mer ok att vara disciplinerad när man tävlar? Dom allra flesta som tävlar gör väl det för att det är "kul"? Verkar i mina ögon vara ett väldigt jobbigt och osäkert karriärval om man gör det för pengarna. Respekt och beundran? Kanske

GoranS

Aktiv medlem
Men varför skulle det egentligen vara mer ok att vara disciplinerad när man tävlar? Dom allra flesta som tävlar gör väl det för att det är "kul"? Verkar i mina ögon vara ett väldigt jobbigt och osäkert karriärval om man gör det för pengarna. Respekt och beundran? Kanske
Varför skulle det någonsin inte vara ok att vara disciplinerad? Sen är det förstås för de allra flesta fullkomligen ok att vara precis så odisciplinerad man vill. Undantagen är väl proffs där arbetsgivaren lär ge dem sparken om de inte tränar disciplinerat och därigenom inte presterar. För mig känns det dock oerhört konstigt att person A säger till person B, som är disciplinerad, "Det där är inte ok".

Totteman

Aktiv medlem
Jag uppskattar att denna tråd skapats. Jag är inte så snabb och tycker om att cykla. Jag bryr mig inte så mycket om de frågor som nämnts av TS.

Jag kallar min cykling för existentiell cykling. Jag njuter när jag tar en cykeltur.
När nu hjärtat funkar som det ska igen så är det skönt att kunna cykla igen

Jag loggar cyklingen i Strava, men endast för att ha koll på vad jag gjort. Jag gör inga speciella analyser för att bli "bättre".

Om jag vill stanna för att plocka några blåbär så gör jag det...eller ta en bild.
205532.jpg

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Vad är det för fel på vägnötter, helst memorerade?
Visa bilaga 562964
Felet med vägnoter för egen del är att jag ögonblickligen glömmer bort vad jag läste. De tar för mycket av uppmärksamheten helt enkelt, för att fungera för mig...
Däremot är det prima med en riktig GPS med karta. Där ser man ju prissis som på en papperskarta om det finns alternativa vägar. Och leds rätt när man kör vilse. 😊
Papperskarta använder jag för att bestämma riktning.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Att inte följa en exakt rutt utesluter vägnötter.
Beror på. Om man bara har vägnötter så stämmer det. Om man även har en karta, vilket jag har, så kompletterar de varandra på ett bra sätt tycker jag. Då kan man göra en avstickare från rutten baserat på att man ser någon väg som ser kul ut, tar fram kartan, tittar och konstaterar att man kan åka den en bit och sedan återansluta till rutten (ev. på samma plats man lämnade rutten) och sedan fortsätta. Samtidigt ger vägnötterna en grundplan som man kan följa tills dess att man får något infall om att göra något annat.

För mig är vägnötter en del i min process att hitta en rutt jag gillar när jag planera turen. När jag skrivit ner nötterna har jag ofta en ganska tydlig bild av rutten. Detta gör att jag inte behöver använda vägnötterna alls i den utsträckning som de indikerar. Att däremot ta någon annans vägnötter och bara försöka läsa dem under cyklingen skulle nog leda till en situation mer lik den Pfaff beskriver.

Som exempel: för vägnötterna ovan tog jag t.ex. första gången fram dessa när jag var mellan den sista hela raden och den halvklippta, d.v.s. efter drygt fyra mils transportcykling i ett område med en hel del bebyggelse/stadsmiljö.

En fungerande GPS hade väsentligen funkat, men då behöver jag hålla koll på den alternativt ha någon röstmässig styrning. Om jag har rutten i skallen behöver jag inte hålla på och titta på en skärm utan använda ögonen fullt ut för att hålla koll på saker runtomkring mig vilket jag tycker är bra i mer stökig trafikmiljö. Min avoghet mot GPS är mest för att jag har en sällsynt förmåga att få tekniska prylar att strula. Detta elimineras med vägnötter. Sen utesluter jag inte att jag någon gång kommer att använda GPS-baserad navigering men personligen gillar jag enkelheten i karta+vägnötter. När jag cyklar med andra och det är jag som sköter planeringen ser jag dock till att producera GPS-spår som de jag cyklar med kan följa.

aben

Aktiv medlem
Beror på. Om man bara har vägnötter så stämmer det. Om man även har en karta, vilket jag har, så kompletterar de varandra på ett bra sätt tycker jag. Då kan man göra en avstickare från rutten baserat på att man ser någon väg som ser kul ut, tar fram kartan, tittar och konstaterar att man kan åka den en bit och sedan återansluta till rutten (ev. på samma plats man lämnade rutten) och sedan fortsätta. Samtidigt ger vägnötterna en grundplan som man kan följa tills dess att man får något infall om att göra något annat.

För mig är vägnötter en del i min process att hitta en rutt jag gillar när jag planera turen. När jag skrivit ner nötterna har jag ofta en ganska tydlig bild av rutten. Detta gör att jag inte behöver använda vägnötterna alls i den utsträckning som de indikerar. Att däremot ta någon annans vägnötter och bara försöka läsa dem under cyklingen skulle nog leda till en situation mer lik den Pfaff beskriver.

Som exempel: för vägnötterna ovan tog jag t.ex. första gången fram dessa när jag var mellan den sista hela raden och den halvklippta, d.v.s. efter drygt fyra mils transportcykling i ett område med en hel del bebyggelse/stadsmiljö.

En fungerande GPS hade väsentligen funkat, men då behöver jag hålla koll på den alternativt ha någon röstmässig styrning. Om jag har rutten i skallen behöver jag inte hålla på och titta på en skärm utan använda ögonen fullt ut för att hålla koll på saker runtomkring mig vilket jag tycker är bra i mer stökig trafikmiljö. Min avoghet mot GPS är mest för att jag har en sällsynt förmåga att få tekniska prylar att strula. Detta elimineras med vägnötter. Sen utesluter jag inte att jag någon gång kommer att använda GPS-baserad navigering men personligen gillar jag enkelheten i karta+vägnötter. När jag cyklar med andra och det är jag som sköter planeringen ser jag dock till att producera GPS-spår som de jag cyklar med kan följa.
Bild- kontra textminne? Jag har ett ganska utpräglat bildminne men inte lika bra textminne så kanske därför jag föredrar kartan.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Varför skulle det någonsin inte vara ok att vara disciplinerad? Sen är det förstås för de allra flesta fullkomligen ok att vara precis så odisciplinerad man vill. Undantagen är väl proffs där arbetsgivaren lär ge dem sparken om de inte tränar disciplinerat och därigenom inte presterar. För mig känns det dock oerhört konstigt att person A säger till person B, som är disciplinerad, "Det där är inte ok".
Nä visst, men det är väl lite utgångspunkten här att det inte är lika genuint eller något. Kan sympatisera lite med det, tycker det kan bli lite mycket siffror osv. Men man ska ju göra vad man trivs med.

GoranS

Aktiv medlem
Bild- kontra textminne? Jag har ett ganska utpräglat bildminne men inte lika bra textminne så kanske därför jag föredrar kartan.
Nja, mitt minne när jag sitter på cykeln är väldigt mkt en kartbild. Dock är det ngt med vägnötterna och ffa skrivandet av dem som förstärker mitt minne av kartbilden. Tror att en stor del är att jag då analyserar alla "problempunkter" så som korsningar, rondeller, etc. Ett viktigt moment i detta är att titta på punkterna i streetviewen. Märkte när jag var nere på Cypern, som inte har ngn egentlig streetviewtäckning, att det blev fler stopp än vanligt under cyklingen.

GoranS

Aktiv medlem
Nä visst, men det är väl lite utgångspunkten här att det inte är lika genuint eller något. Kan sympatisera lite med det, tycker det kan bli lite mycket siffror osv. Men man ska ju göra vad man trivs med.
Så länge man gör det man själv blir glad av och inte försöker nedvärdera andras val tycker jag det är helt OK. Att förklara hur man själv resonerar och upplever saker är självfallet ok. Det som stör mig är när man börjar klanka ner på andras val utifrån sina egna preferenser som den andra personen kanske inte alls delar.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Så länge man gör det man själv blir glad av och inte försöker nedvärdera andras val tycker jag det är helt OK. Att förklara hur man själv resonerar och upplever saker är självfallet ok. Det som stör mig är när man börjar klanka ner på andras val utifrån sina egna preferenser som den andra personen kanske inte alls delar.
Ja, som med det mesta i livet. Sen kan man ju skoja lite med varann tycker jag. Är ju inte alltid lätt på internet dock.

Makten

Aktiv medlem
Funderar på att gå över till papperskarta istället för att använda mobilen, det blir för simpel när man direkt får fram sin position och kan zooma in och ut på mobilkartan, en papperskarta skärper sinnena.
En papperskarta har också den stora fördelen att man har överblick och detaljer samtidigt. Blir tokig på det här eviga zoomandet för att se var man är i det stora hela, då alla detaljer magiskt försvinner med förstoringsgradens minskande.

Laan84

Aktiv medlem
En papperskarta har också den stora fördelen att man har överblick och detaljer samtidigt. Blir tokig på det här eviga zoomandet för att se var man är i det stora hela, då alla detaljer magiskt försvinner med förstoringsgradens minskande.
Tyckte att det var toppen på de olika cykelsemestrar jag varit på. Styrväska med kartficka från ortlieb 👍

aben

Aktiv medlem
Plus ännu en pryl som kan gå sönder, jag tappade min mobil i asfalten så glaset sprack vid en tur förra veckan :(

aben

Aktiv medlem
Transportcykling är något jag tycker om, det ger en speciell känsla av att göra något vettigt, på flera plan, samtidigt som det är kul. Kanske inte riktigt samma ämne som ts efterfrågar för tråden men det anknyter åtminstone. Jag började med att då och då ha en bilfri månad, nu har det blivit flera på raken :)

Berk

Aktiv medlem
Transportcykling är något jag tycker om, det ger en speciell känsla av att göra något vettigt, på flera plan, samtidigt som det är kul. Kanske inte riktigt samma ämne som ts efterfrågar för tråden men det anknyter åtminstone. Jag började med att då och då ha en bilfri månad, nu har det blivit flera på raken :)

Jag trivs också riktigt med transportcylkling. Men tyvärr händer det väldigt sällan (kan inte parkera en tranaportcykel i var Brf).

aben

Aktiv medlem
Jag trivs också riktigt med transportcylkling. Men tyvärr händer det väldigt sällan (kan inte parkera en tranaportcykel i var Brf).
Jag menade allmänt, alltså även transport av sig självt, kanske inte det bästa ordet men cykling som inte är nöjes- eller träningscykling. Brukscykling kanske passar bättre?

ADD

Aktiv medlem
Transportcykling är fint. Jag transporterar ofta mig själv och väljer cykel beroende på avstånd och ambitionsnivå. Gammal damcykel för att cykla till affären och något sportigare för längre sträckor och när jag känner att jag vill passa på att få upp pulsen på väg till vad det nu är. Och lite spurt uppför sista backen på hemvägen. Kombinera nytta med nöje typ. Har också för det mesta förmånen att kunna variera sträckans längd. Omväg eller genväg beroende på hur det känns den dagen. Och vindriktningen.

Berk

Aktiv medlem
Jag menade allmänt, alltså även transport av sig självt, kanske inte det bästa ordet men cykling som inte är nöjes- eller träningscykling. Brukscykling kanske passar bättre?

Jag trivs varje dag på cykel vid pendling är för att göra ärenden, om min trivsel inte blir förstört av självupptagna cyklister och gående som skiter i trafikregler (ursäkta för lite icke-trivsel i tråden, måste bli mer Zen).

Laan84

Aktiv medlem
Jag trivs varje dag på cykel vid pendling är för att göra ärenden, om min trivsel inte blir förstört av självupptagna cyklister och gående som skiter i trafikregler (ursäkta för lite icke-trivsel i tråden, måste bli mer Zen).
Lite mer Zen från kvällens runda 😁👍
Synd bara att det blir mörkt så jäkla snabbt här nere i mellan-Tyskland. Nästa år blir det att ta med en rejäl lampa 😁 kl 22 är det rejält mörkt.. Edit: bilden tagen 21.19

Bilagor

• 89E4EE60-2804-47FA-BC62-F8F074DB57F3.jpeg
    89E4EE60-2804-47FA-BC62-F8F074DB57F3.jpeg
    1.3 MB · Besök: 29

WSMC

Aktiv medlem
Snart blir det en mycket lugn transportcykling i strålande midsommarsol, till Visättra av alla ställen.

Skruff

Aktiv medlem
Jag anser att det är skillnad på bekräftelse i gemenskapens namn kontra bekräftelse genom att man försöker toppa varann. Det sistnämnda leder sällan till god stämning.

Jag är själv en trivselcyklist, enkom.
Det är kul att internet kan föra samman folk med liknande intressen, det blir en källa till input och samhörighet. Ja, support till och med. Men om självosäkerheten är såpass stor att det måste jämföras så känner jag mig sällan hemma.

Ibland lever happy upp till mina krav, ibland blir man mest besviken. Men jag hoppas verkligen att forumet rör sig i rätt riktning, det finns många fina användare här som vore ve o skam att gå miste om.

Berk

Aktiv medlem
Känns ju som att det här är själva essensen nästan av vad TS är ute efter 😍. Hade du bara jagat puls, watt, stravatider och annan optinoja, så hade du aldrig kunnat ta dig tid att klappa fåren.

Enda Stravatid jag har sett av mig själva påverkades faktiskt av får. På besök i Nederländerna körde jag lite trivsel cykling med en gammal vän. Det blåste hård och vi cyklade tillbaka medvinds bredvid en dijk. Vi körde kring 50 km/h utan stor ansträngning. En gång måste vi bromsa för att en bil bromsade för får på vägen och vi behövde också passera får. På kvällen hörde jag att vännen hade Strava och att vi hade kört andra tiden någonsin på segmentet med 48 komma nåt km/h. Utan får hade vi kanske tagit KOM, men jag var inte ens medveten om att turen loggades.

SocialGimp

Aktiv medlem
Känns ju som att det här är själva essensen nästan av vad TS är ute efter 😍. Hade du bara jagat puls, watt, stravatider och annan optinoja, så hade du aldrig kunnat ta dig tid att klappa fåren.
Det var lite granna slumpen som gjorde bilden men visst hade jag jagat puls så hade aldrig fåret fått sig lite kli bakom örat. 😅

Köp & Sälj

Topp