[Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar

Spindelbenen

Aktiv medlem
Bra tråd. Bidrar med ett par bilder (för mitt bekräftelsebehov) från semestern förra veckan där jag hojade LVG i Alperna och Toscana och sen nerför i Leogang på vägen hem, utan att analysera vad jag gjorde.
CFEFAF3A-A4B3-489C-91E0-C6240275808D.jpeg
4C412C94-0BF5-4861-9966-237FF916F70D.jpeg
4EA535E9-2567-4EE6-ABF1-1ED76E149516.jpeg
E5216F7B-AE99-43D6-BB4A-797FE0B0535B.jpeg

Masjevel

Aktiv medlem
Trots att jag är en som gärna mäter allt vid träning och antecknar det på diverse ställen så gillar jag även att göra saker, cykla/springa, där vilken tid man fick är av underordnad betydelse.

Förra helgen gjorde jag just en sådan grej. Åkte till mina hemtrakter, träffade en barndomskompis, och cyklade ett lokalt motionslopp på 75km anordnat av Korpen. Gemensam start men ingen tidtagning. En blandning av gravelcyklar och mtbs. (Delar av sträckan gick på grusvägar)

Vi körde på rätt hårt bitvis men stannade vid kontrollerna och tog för oss av det som erbjöds. På ett av ställena bjöds det t o m på varmkorv med bröd och gurkmajonäs. :-)
Efteråt fikade vi ihop och avslutade med ett dopp i sjön innan jag styrde kosan hemåt igen.
Mycket trevlig dag.

När jag berättade på jobbet att jag cyklat ett motionslopp var de två första frågorna "Gick det bra?", "Vilken tid fick du?"
Det vet jag iofs eftersom jag själv loggade det med klockan :giggle:

ADD

Aktiv medlem
Oplanerat är trivsamt. Som idag när jag tog cykeln för att köpa reservdelar till min cykel med motor på. I jeans och T-shirt. Firman ligger 4 km bort i ett industriområde. Det är trivsamt att cykla runt i sådana. Så jag fortsatte för att se vad som fanns längre bort. Och ännu längre bort där jag tog mig över älven på gång/ järnvägsbron. Den var öppen när jag kom så jag fick stanna och vänta på att de skulle vrida den rätt. Det var intressant att se hur den först vreds och sedan sänktes på plats. Utan stress.

En bra sak med att cykla på avsides ställen är bilderna.
1657285135572.jpg

Den här är ännu bättre.
1657285135567.jpg

På andra sidan älven har de målat skog med djur. Fler djur på två sidor till. Inget som jag blir upphetsad av direkt, föredrar äkta vara när jag längtar bort från stan. Och hur ofta springer ett rådjur efter en björn?
1657285135562.jpg

Fortsatte nedströms genom ett annat industriområde och kom ut i mer vanlig bebyggelse. Varmt idag så jag började fundera på glass. Tills jag fick syn på ett Systembolag. Då gick jag in och köpte en öl. Den var rumstempererad men det spelar mindre roll. Cyklade lugnt till en park och la cykeln och mig själv på gräset och släckte törsten. Det var fint.

Råkade titta ned i flaskan först. Och fånga det på bild. Det verkar som bubblorna bildar ett mönster med budskap. Lyckades inte tolka det den här gången. Titta i era flaskor i kväll. Svaret kan dyka upp där.
Grön.jpg

Ville inte förstöra trivseln med att cykla uppför en bro och bli svettig så det blev färjan tillbaka över älven igen och sen hem genom city.

30 minuter planerad fram och tillbaka cykling blev istället ca 3 timmar oplanerad trivselcykling inklusive vätskepaus och fotostopp. Distans ej mätt. Analys av hjärtfrekvensen visade att jag låg i pulszon T hela rundan.

C-dale

Aktiv medlem
Felet med vägnoter för egen del är att jag ögonblickligen glömmer bort vad jag läste. De tar för mycket av uppmärksamheten helt enkelt, för att fungera för mig...
Däremot är det prima med en riktig GPS med karta. Där ser man ju prissis som på en papperskarta om det finns alternativa vägar. Och leds rätt när man kör vilse. 😊
Papperskarta använder jag för att bestämma riktning.
Strava eller annan navigator är kanon för mig som saknar lokalsinne o har 5 sekunders kartminne. Var ett elände när jag körde mc på de minsta vägarna jag kunde hitta i Alperna mm. och var tvungen att stanna i var o varannan korsning.

Pfaff

Aktiv medlem
Strava eller annan navigator är kanon för mig som saknar lokalsinne o har 5 sekunders kartminne. Var ett elände när jag körde mc på de minsta vägarna jag kunde hitta i Alperna mm. och var tvungen att stanna i var o varannan korsning.

Been there, seen it, got the T-shirt….

jolov

Aktiv medlem
Provcyklade med en av två väskor som är tänkt att erbjuda förlängd trivsel. Funkade bra! Nu ska jag bara hitta en vettig styrväska som man kan ha kameran i.

Visa bilaga 566633
Vad kör du för kamera nu? Gfx?

Jag hade tur och hittade en beg outer shell drawcord bag som jag gillar. Tror mer på att iha något mjukt upphängt än med rack/stabilare infästning pga vibrationer

Makten

Aktiv medlem
Vad kör du för kamera nu? Gfx?
Ja, en 50S II. Oftast med 50/3,5 eller 35-70/4,5-5,6 (som i det här fallet). Skulle gärna ha plats för ett litet tele också, men det borde inte behövas nån stor väska.

Jag hade tur och hittade en beg outer shell drawcord bag som jag gillar. Tror mer på att iha något mjukt upphängt än med rack/stabilare infästning pga vibrationer
Jag kommer nog bara ha kameran där fram om jag cyklar på tämligen slätt underlag. Annars har jag en bra midjeväska som funkar för MTB också.
Kikade lite på XXL igår och hittade en vettig och billig, men den hade nåt slags groteskt snabbfäste som vägde säkert ett halvt kilo och var allmänt oegentligt och hiskeligt. :oops:

Har en axelväska som hade funkat perfekt om den bara haft fästen anpassad för cykel. Kanske modda lite. :unsure:😁

Davey

Medlem
Kul tråd!
Tänkte trivselcykla till en badplats idag, körde fel och hamnade på en vandringsled runt sjön som inte var "cykelanpassad". Vägrade vända om så det blev en del kraftuttryck och bärande.

Bilagor

• P_20220711_210231.jpg
    P_20220711_210231.jpg
    1.3 MB · Besök: 45
  • P_20220711_213917.jpg
    P_20220711_213917.jpg
    1.6 MB · Besök: 45
  • P_20220711_221028.jpg
    P_20220711_221028.jpg
    1.1 MB · Besök: 45

retrieverdog

Aktiv medlem
Såg en liten sjö inte långt hemifrån när jag cyklade i vintras, tänkte att jag skulle tillbaks nån gång i sommar. Idag blev det av. Blev nån mil grusväg, ett dopp, soltork på bryggan och en påse blåbär till frukostfilen. Njutbart!
IMG20220712095236.jpg

Där fanns nån sorts skogsbar också, bardisk och allt. Men de verkade ha stängt tyvärr. 😄
IMG20220712102602.jpg

uandt

Aktiv medlem
Fick göra vad jag ville idag så det blev en lagom lång tur upp till Olsäter, sen svänga a. Mot Humletorp där jag fick äta glass och snacka lite med en annan trivselcyköist från Deje. Dagens mål var annars att få cykla över en av av Sveriges finaste broar. Den i Nilsby
20220713_153149.jpg

Sen spöregnade det och jag blev blöt men det gör inget. I Karlstad skiner tydligen solen alltid så nu e det pille i poolen
20220713_172515.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
I Karlstad skiner tydligen solen alltid så nu e det pille i poolen
20220713_172515-jpg.567041

Det ser ut som utsikten över Klarälven från poolen på taket på huset (som jag har glömt namnet på) bredvid Stadshotellet.
När jag var där för några månader sedan höll jag mig vid sidan av poolen
5O8PcAzRdFEXnkyb05vMBXdTggW2Dgzuj1U4J5wsU1e6AX7SyDWmDyo0qby6DHk7w84zqt0Hgyn8erRdwNdN3hWvc6o46YbN8j5pGVoM66IK8uA9vTRBOAHoenqXHZS1srZezsGdhTraZTc9jaaAgFGWD_4C3CAE_7GoQ2AvfyuNOsfhSRrZ1-Dz4EZaPV3d0P48FMLEni5dM2Mcik-shXFU_9xEneVUcHtM3iqK4nh63ANpEC_mWVcdhkbzCZwx9X2EAwqCAPLkq3YYx69-z3OhWhgHz3lEAQkJNDvyc_gcNd7FJcD5KRaCL-dleT2W_olfO7Sdfj97pzBriOB_u8pve5bkAy0ovwyOszF1vAvrnbNI8v-MIcP69AQx-iT_p8AD6s6hkylXjBXr__3yVNeRLbv0EoxQa3ipIDmv5--co0bLdygHL3FOGHTNCF1ulLrULz7g6FaBGvU96C7fw4-vf6o8Vhg-3-MU3jpyoKYKCaWLdI8r08bnATCMfEb_PrKVLvagqSZ7bm1ZJzW3l4UzjFSDZP-DICkh7c_CX7Y3PdQv-D-iGNewjjaFogJr8ePeJpP2FOu2K2zOpvTjzrLh85XMhAqpU5cJFY9R5G5wXZDoJsKzdaYP0eSeT74GYwjxSHQVQjModQmJ6T_s-J2l-YogXo_dT-08NUyOxGMIrYo2O8InQmiwBT8yZs-S_PQgY4qqP-JTkwUeUAM7qamKbzmorKIKkUJ6B7yG_mLXDKVcqdL8FCxZQ8D0RUmTYkF4lhpVD-Ns8WRdy6Okb2fWZIQXBPvW6OR1jb3pUBzioTVQFzroT5rvx4rNVK9MDMUc8g=w1539-h866-no

aben

Aktiv medlem
Hmm, det ser ju faktiskt ut som att du mäter ngt där (cykeldatorn) så jag vet inte om inlägget kvalar in. 😉
Gränsfall kanske? Vägmätaren behövs för cykelns serviceintervall och avgöra när det är lagom att vända för att orka ta mig hem och hastighetsmätaren för att inte cykla för fort där det är trettioskyltat :)

ADD

Aktiv medlem
Härlig sommarlördag igår. Jag cyklade runt på slingriga grusvägar i det stora friluftsområdet för att få upp pulsen en aning. Det var sent på eftermiddagen men ändå stod de här och var i skogen. Det som jag nästan alltid ser när jag trampar runt där.

Två cyklar, oftast av äldre modell parkerade utmed en vägkant mitt i skogen. Ibland tätt tillsammans förenade med ett lås. Av ägarna syns aldrig ett spår. Hoppas att de har det trivsamt i skogen när cyklarna får vila.
IMG_20220717_111005.jpg IMG_20220717_110828.jpg IMG_20220717_112338.jpg IMG_20220717_110846.jpg
Har aldrig sett några aluminium eller kolfiberraketer parkerade på samma sätt. Trots att det finns mängder av dem i samma område. Man undrar varför. Och vilka som trivs bäst med sin cykling egentligen. Några hack i pulskurvan kan väl inte vara skadligt?

Samma skog, bara i Göteborg. Stod inga cyklar där idag.
IMG_20220717_110917.jpg

Berk

Aktiv medlem
En vän i Nederländerna har en mer än 100 år gammal fraktbåt som är ombyggt för att gästa grupperna. Han hade en fri helg så vi seglade med till en ö.

2022-07-18-08-47-06-211.jpg

Sonens SS-racer seglade med:

2022-07-15-16-14-54-782.jpg

Första kvällen på ön måste sonen ute och cykla. Det började regna lite, men vi försätte ändå. Riktigt fin på tomma konkylier-stig. På sistone körde sonen så snabbt att jag måste trampa på max på min väns MTB för att hålla med, bra trivsel-träning.

2022-07-15-22-01-53-340.jpg

Nästa dag hyrde vi MTB, som tur lite mindre dåliga än förra gången och vi planerade inte att cykla stökig stig och sand. Det rullade lätt på asfalt emellan dyn.

2022-07-18-08-48-17-883.jpg

Då föreslog vännen att köra lite stig. Det visade sig att vara en riktigt rolig "flowtrail" som gick upp och ner och hade lite rötter på topperna. Sonen hade så roligt på sin SS-racer att vi också körde den på vägen tillbaka.

2022-07-18-08-47-49-070.jpg

2022-07-16-17-18-00-617.jpg

Det är alltid fint att cykla på ön, men denna gång var klart finast och roligast. Har också hittat många nya stigar och ställerna. Och såklart ätit kroket halvvägs, som är en av de få "kulinära" saker jag saknar från Nederländerna.

Senast ändrad:

WFD

Medlem
Cyklar för att jag vill röra på mig och fortfarande kommer upp på en cykel. Försöker hitta evidens för att alla som cyklar snabbare har elcykel.

Topp