n3wton
Aktiv medlem
[Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar
Fattar. Men som @Berk säger behöver nog inte sittställning som är "bra" hänga ihop med att den måste vara så prestandainriktad. Jag cyklar ofta långsamt också och ser inte att det är nödvändigt att man ska sitta dåligt bara för att man cyklar snabbt. Jag skulle inte ändra något även om jag skulle cykla jorden runt, åtminstone är inte känslan att det skulle vara nödvändigt.Jag skulle gärna göra en bikefit om det fanns nån som INTE är inriktad på prestanda och ihopvikt sittställning för hög fart med bockstyre, för det intresserar mig liksom inte. Jag vet redan att jag har mindre problem om jag lutar mig mer framåt, men det förstör cykelglädjen totalt på andra sätt istället.
Rent spontant skulle jag vilja ha styret närmare mig, för då skulle det antagligen gå att sänka. Men det funkar inte på den här cykeln. Ramen är för lång. Skulle var nån slags porteur-styre då, vilket jag funderat på.
Edit: Jag skulle tro att mitt sätt att cykla är ungefär som om jag skulle cykla runt jorden. Så den typen av styre/sadel/sittställning borde kunna funka, för de som pysslar med det har knappast bråttom. Långsamt och envist liksom. Jag älskar att bara glida fram i 20 km/t på grusväg. Hade gärna hållit på hela dan, men det går tyvärr inte.
Någon med lite yrkesstolthet måste ju kunna optimera sittställning även efter dina önskemål tänker jag. Tänk mer att kroppen är en fysisk helhet där man behöver få ihop någon form av helhet för att det ska fungera, och att den helheten inte är helt självklar. Det känns långsökt att tro att du är väsensskild från andra som faktiskt klarar att sitta på sadel i flera timmar tänker jag. De som cyklar 10-24 timmar om dagen flera dagar i rad behöver vi inte blanda in för det är inte nåbart för de flesta, men att cykla på utflykt i en halv dag eller så BORDE vara rimligt för de flesta.
Kanske ska utgå från att om ingenting fungerar behöver du prova något HELT annat än att bara byta sadel. Minns för en massa år sedan när du körde lädersadel på mtb och att det redan då strulade, så det hade ju varit gött att komma till rätta med bekymren.
Edit: hade varit roligt att sätta dig på en kortare cykel med bockstyre och smal sadel, dvs en sån cykel som du kanske inte är så pepp på. Har du kört bockstyrecykel med en mer restriktiv, klassisk sittställning?