Trögcyklad MTB samt svårt att få upp den på bakhjulet

mbennrup

Ny medlem
En gång i tiden hade jag en rock machine blizzard 26" som jag var förälskad i. Tyvärr med 26" och 3 drev.
Sedan dess har jag betat av några cyklar men inte hittat rätt.

Nu kör jag på en scott genesis 920 som är helt ok, men svår att få upp på bakhjulet. Finns det några inställningar som skulle kunna göra det enklare?

Har även haft en Scott spark 900 RC som var omöjlig att få upp på bakhjulet.

Nyligen köpte jag en Trek fuel ex8 som inte heller är så lätt på bakhjulet som jag trodde. Dessutom är den sjukt tung att trampa på. Sitter idag 2,6" däck på den med hyfsat grovt mönster. Hur mycket lättare skulle det bli att byta till lite mindre tunga däck - märkbar skillnad eller? Lönt att prova?

Hade även en orbea rallon m-team, också med 2,6" däck med grovt mönster. Trodde jag skulle dö när jag tog vanliga rundan.

Brukar mest cykla på stigar typ xc, men vill ha en lekfull hoj som man även kan hoppa lite med.

Vad gör jag för fel?
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer!

Korta kedjestag gör att avståndet bakaxel-vevlager blir kortare vilket gör att cykeln lättare roterar runt bakaxeln, så visst bidrar det. Stora hjul gör det svårare att få till korta kedjestag. Att man inte skulle kunna cykla på bakhjulet med cyklar med lite längre kedjestag stämmer ju dock inte, utan är bara en fråga om teknik. Jag gissar på att du inte kommer upp tillräckligt högt för att träffa balanspunkten. Studera lite manual-videos (där behöver du komma upp till balanspunkten utan att trampa, vilket kommer underlätta bakhjulscyklingen) på youtube och glöm inte att alltid ha ett finger på bakbromsen.

Jag har inte hundra koll på cyklarna du nämner men de flesta är ju någorlunda biffiga stigcyklar. De är bra på att cykla utför och i stök, men kanske inte de rappaste och piggaste cyklarna. Ju mer utförskapabel cykeln blir desto mer sävlig blir den. Moderna XC-cyklar är snabba men ändå ganska kapabla utför. Kolla downcountry-segmentet - där finns det roliga cyklar!

Stora däck bidrar garanterat till tröghetskänslan, och på heldämpade cyklar finns det ingen mening att köra så brett som 2,6. Det blir bara studsigt och svajigt i kurvor - kör på 2,4 max, eller ännu mindre ju mer XC-aktigt du ska köra.

En gång i tiden hade jag en rock machine blizzard 26" som jag var förälskad i. Tyvärr med 26" och 3 drev.
Sedan dess har jag betat av några cyklar men inte hittat rätt.

Nu kör jag på en scott genesis 920 som är helt ok, men svår att få upp på bakhjulet. Finns det några inställningar som skulle kunna göra det enklare?

Har även haft en Scott spark 900 RC som var omöjlig att få upp på bakhjulet.

Nyligen köpte jag en Trek fuel ex8 som inte heller är så lätt på bakhjulet som jag trodde. Dessutom är den sjukt tung att trampa på. Sitter idag 2,6" däck på den med hyfsat grovt mönster. Hur mycket lättare skulle det bli att byta till lite mindre tunga däck - märkbar skillnad eller? Lönt att prova?

Hade även en orbea rallon m-team, också med 2,6" däck med grovt mönster. Trodde jag skulle dö när jag tog vanliga rundan.

Brukar mest cykla på stigar typ xc, men vill ha en lekfull hoj som man även kan hoppa lite med.

Vad gör jag för fel?
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer!

Däcken gör mycket för hur lättcyklad den känns. Du skulle kunna testa Dissector Fram Rekon bak i 2.4 eller Rekon Rekon. Kommer göra den mycket mer . Men det är ju ingen snabb XC-hoj. I rätt händer (inte mina) kan Fuel Ex vara en rätt lekfull cykel.

Spontant känns det som du skulle ha två cyklar. En Marin San Quentin, Specialized Fuse - eller om man vill gå all in en Santa Cruz 5010 - eller liknande 27,5 för bus. Samt något mer XC inspirerat för snabbcykling, där borde ju Scott spark varit ett bra val.

Hej

Ska köpa en cykel och funderar på denna Cannondale:

https://www.cannondale.com/en/bikes/mountain/trail-bikes/trail/trail-sl-2

Har den bra geometri för att cykla på bakhjulet?

Jag är 182 lång och väger 75 kg. Blir den lättare att cykla på bakhjulet med om man tex går ner i storlek? För 182 rekomenderas L (170-182)
Skulle en M (162-172) bli lättare att cykla på bakhjulet med? Vad är nackdelarna med en mindre storlek?

När jag var liten kunde jag cykla 1 mil på bakhjulet. Nu har jag inte cyklat någonting på många år, inte ens A till B. Nu när jag tänkte cykla lite igen vore det roligt om den var lätt att få upp på bakhjulet. Dom olika cyklar jag hade när jag var liten kommer jag ihåg att det skilde mycket på hur lätta dom var att få upp och att sen hålla uppe.

Tack på förhand.

Hej

Jag är 182 lång och väger 75 kg. Blir den lättare att cykla på bakhjulet med om man tex går ner i storlek? För 182 rekomenderas L (170-182)
Skulle en M (162-172) bli lättare att cykla på bakhjulet med? Vad är nackdelarna med en mindre storlek?

När jag var liten kunde jag cykla 1 mil på bakhjulet. Nu har jag inte cyklat någonting på många år, inte ens A till B. Nu när jag tänkte cykla lite igen vore det roligt om den var lätt att få upp på bakhjulet. Dom olika cyklar jag hade när jag var liten kommer jag ihåg att det skilde mycket på hur lätta dom var att få upp och att sen hålla uppe.

Tack på förhand.

Medium kommer nog bli jättetokigt för dig storleksmässigt. Att köpa en MTB för optimering för bakhjulskörning känns nog knepigt. Är nog bäst att gå till butik och provcykla. Tänker att en Marin San Quentin kanske skulle vara bättre som lekcykel.

Att köpa en MTB för optimering för bakhjulskörning känns nog knepigt.

Låt oss ser:

Två storlekar för stor cykel går bra på bakhjulet!

2022-11-10-18-42-06-058.jpg

Fem storlekar för små cyklar går på bakhjulet, men inte lång ...

2022-09-18-17-37-33-244.jpg

Slutsats?

Hej

Tack på förhand.
Är det enbart på bakhjulet du vill cykla så finns det ju specifika cyklar för det, ”wheelie Bikes”. Finns en hel kultur kring det: https://www.redbull.com/us-en/episodes/stories-in-motion-s2-e2

SE Bikes är nog det mest kända märket som även går att få tag på i Europa.

Hej

Tack på förhand.

Om du varit så bra att cykla på bakhjulet är det dumt att köpa en mtb för just det - då löser du det på alla cyklar. Jag har som du kunnat cykla hur långt som helst. Svårast har jobbets Skeppshult i stål varit, men får du väl upp den så är den enkel att balansera även längre sträckor även om jag tycker det är läskigt med bara fotbroms.

Köp alltså en cykel som du kan cykla annat på så löser du bakhjulsåkat också!

Medium kommer nog bli jättetokigt för dig storleksmässigt. Att köpa en MTB för optimering för bakhjulskörning känns nog knepigt. Är nog bäst att gå till butik och provcykla. Tänker att en Marin San Quentin kanske skulle vara bättre som lekcykel.
Då satsar jag på L om det blir den Cannondalen. Vill Helst ha Cannondale då det var en riktig dröm när jag var liten, bland annat för deras cykel med central fet enkeldämpare under styrlagret (ej Lefty). Och framför allt att dom sponsrade Volvo så det stod Volvo på vissa cyklar. En löjlig anledning egentligen, men eftersom Cannondale ändå är ett hyfsat cykelmärke så vore det roligt med just en sån.
Låt oss ser:

Två storlekar för stor cykel går bra på bakhjulet!

Visa bilaga 616363

Fem storlekar för små cyklar går på bakhjulet, men inte lång ...

Visa bilaga 616364

Slutsats?
Nej blir nog dumt med för liten cykel.
Är det enbart på bakhjulet du vill cykla så finns det ju specifika cyklar för det, ”wheelie Bikes”. Finns en hel kultur kring det: https://www.redbull.com/us-en/episodes/stories-in-motion-s2-e2

SE Bikes är nog det mest kända märket som även går att få tag på i Europa.
Det är inte bara bakhjulskörning som är viktigt, var mer att cykeln inte ska vara onödigt svår att få upp och hålla uppe.
Helt fantastisk video! Visar precis hur härligt det är med bakhjulet.
Om man är duktig så går det tydligen med vad som helst (gäller inte mig, jag kan inte)
Den här videon var riktigt intressant! Trodde landsvägscyklar var helt omöjliga att cykla på bakhjulet med pga geometrin (hög stor främre triangel, heter det så?) men verkar vara tvärt om, går hur lätt som helst ser det ut som. Precis så lätt jag vill att det ska gå. Är dock bara intresserad av MTB.
Högre framända hjälper oxå. Flytta runt på spacers? Riser bar?
Har Cannondale Trail SL2 någorlunda hög framända? Är inte extremt viktigt att den är helt dedikerad för bakhjulskörning, mer att den inte ska vara onödigt svår att få upp.
C21_C26251M_Trail_SL_2_MDN_PD.webp

Om du varit så bra att cykla på bakhjulet är det dumt att köpa en mtb för just det - då löser du det på alla cyklar. Jag har som du kunnat cykla hur långt som helst. Svårast har jobbets Skeppshult i stål varit, men får du väl upp den så är den enkel att balansera även längre sträckor även om jag tycker det är läskigt med bara fotbroms.

Köp alltså en cykel som du kan cykla annat på så löser du bakhjulsåkat också!
Precis! Som jag skrivit lite ovan behöver den inte vara "gjord för att cykla på bakhjulet" utan mer att den inte ska vara onödigt svår att cykla på bakhjulet. Men skulle ju vara roligt om den var lika lätt som landsvägscyklarna i videon ovan att få upp/hålla uppe.
Tycker också dom som varit svårast har varit stora damcyklar och värst av alla gamla tunga stora herrcyklar, typ militärcykel, men det kanske är tyngden och tung växel (en växel) mer än geometrin.

På tal om broms. Är skivbromsar tillräckligt kraftiga för säker bakhjulskörning? Tänker att det måste gå åt enorm kraft i oket för att det ska bromsa lika bra som en klassisk V-broms ända ute i fälgen. Cannondalen ovan har något som heter MT400 bromsar (är det Acera?), många andra jag tittat på har bara MT200 (sämre än Altus?). Om dom inte funkar, går det att byta rakt av till större skiva och/eller tex XT-bromsar, kostar bara 1500 kr? Eller blir det att byta fälg och grejer då också?

Då satsar jag på L om det blir den Cannondalen. Vill Helst ha Cannondale då det var en riktig dröm när jag var liten, bland annat för deras cykel med central fet enkeldämpare under styrlagret (ej Lefty). Och framför allt att dom sponsrade Volvo så det stod Volvo på vissa cyklar. En löjlig anledning egentligen, men eftersom Cannondale ändå är ett hyfsat cykelmärke så vore det roligt med just en sån.

Nej blir nog dumt med för liten cykel.

Det är inte bara bakhjulskörning som är viktigt, var mer att cykeln inte ska vara onödigt svår att få upp och hålla uppe.

Helt fantastisk video! Visar precis hur härligt det är med bakhjulet.

Den här videon var riktigt intressant! Trodde landsvägscyklar var helt omöjliga att cykla på bakhjulet med pga geometrin (hög stor främre triangel, heter det så?) men verkar vara tvärt om, går hur lätt som helst ser det ut som. Precis så lätt jag vill att det ska gå. Är dock bara intresserad av MTB.

Har Cannondale Trail SL2 någorlunda hög framända? Är inte extremt viktigt att den är helt dedikerad för bakhjulskörning, mer att den inte ska vara onödigt svår att få upp.
C21_C26251M_Trail_SL_2_MDN_PD.webp

Precis! Som jag skrivit lite ovan behöver den inte vara "gjord för att cykla på bakhjulet" utan mer att den inte ska vara onödigt svår att cykla på bakhjulet. Men skulle ju vara roligt om den var lika lätt som landsvägscyklarna i videon ovan att få upp/hålla uppe.
Tycker också dom som varit svårast har varit stora damcyklar och värst av alla gamla tunga stora herrcyklar, typ militärcykel, men det kanske är tyngden och tung växel (en växel) mer än geometrin.

På tal om broms. Är skivbromsar tillräckligt kraftiga för säker bakhjulskörning? Tänker att det måste gå åt enorm kraft i oket för att det ska bromsa lika bra som en klassisk V-broms ända ute i fälgen. Cannondalen ovan har något som heter MT400 bromsar (är det Acera?), många andra jag tittat på har bara MT200 (sämre än Altus?). Om dom inte funkar, går det att byta rakt av till större skiva och/eller tex XT-bromsar, kostar bara 1500 kr? Eller blir det att byta fälg och grejer då också?
Cannondalen finns även i en variant som heter SE (istället för SL) som har längre gaffel och dropper post. Båda är nog fördel för ditt användningsområde.

MT400 bromsarna är bra. Max kraft är inte så viktigt utan modulering, dvs hur bra de är på att bromsa mjukt, om man ska åka på bakhjulet. De kommer fungera utmärkt.

Tillbaka
Topp