Trögcyklat på vintern?

spunkel

Medlem
Trögcyklat på vintern?
Godmorgon cyklister
Lite tankar efter denna kyliga morgon på cykeln på väg till tåget.

Märker ni att det blir trögare eller tyngre att cykla nu på vintern? Funderar vad det kan bero på. Har ju dubbdäck på vintern, som i sig är smalare än sommardäcken.

Är det andningen som blir mer besvärad pga kylan? Eller musklerna som blir stelare?

Eller kedja och drev som blir trögare?

Märker att växlarna gärna fryser fast om cykeln står ute nån timme i minus, men är tungt att cykla även innan det sker.

Inte kan väl smalare däck göra att det blir tyngre eller är det dubbarna i sig som tynger mer? Eller är det dags att byta däck?

Försöker hitta mån typ åtgärd för att underlätta cykling på vintern :)

weldion

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Godmorgon cyklister
Lite tankar efter denna kyliga morgon på cykeln på väg till tåget.

Märker ni att det blir trögare eller tyngre att cykla nu på vintern? Funderar vad det kan bero på. Har ju dubbdäck på vintern, som i sig är smalare än sommardäcken.

Är det andningen som blir mer besvärad pga kylan? Eller musklerna som blir stelare?

Eller kedja och drev som blir trögare?

Märker att växlarna gärna fryser fast om cykeln står ute nån timme i minus, men är tungt att cykla även innan det sker.

Inte kan väl smalare däck göra att det blir tyngre eller är det dubbarna i sig som tynger mer? Eller är det dags att byta däck?

Försöker hitta mån typ åtgärd för att underlätta cykling på vintern :)
Tröghet i drivlinan tycker jag inte att man märker förrän temperaturen sjunkit under cirka -25 grader Celcius.
Dubbdäcken bjuder väl inte på någon riktig rolig cykling när man trampar fram. Tunga och ofta ganska så tråkig stomme. Sedan så känner man väl sig inte så jäkla lätt och ledig när man är vinterklädd jämfört med sommarens lätta klädsel.

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
drivlinan bidrar nog ändå, beroende på vad man har för smörja. t ex squirt low temp har jag funnit ocykelbart i kyla. som en seg sirap. helsyntet motorolja funkar i alla lägen, men för pendling har jag funnit tru tension banana slip all weather lube fungera tillfredsställande även i kyla, oftast varianten utan 'tungsten'

mer och bylsigare kläder ger mer luftmotstånd. den ökade luftdensiteten tvivlar jag på har mer än en knappt mätbar effekt.

sedan däcken. inte bara däcken, utan dels kräver knådningen i kanten av kontaktytan mer kraft när det är kallt, dels rör sig gummit trögare, är mer dämpat, ger mindre tillbaka när däcket rullar vidare. så även däck som är av lättrullande typ går trögare i kyla.

vått underlag bromsar, vilket märks även på sommaren.

gruset bromsar fantastiskt mycket, men inte lika farligt om man har feta däck. smala däck är ett veritabelt helvete på grovgrusade cykelbanor, går bort i min bok. trögt, spårigt, dåligt grepp, hög punkarisk. fetbort.

man får se fram emot känslan att flyga fram när våren kommer. gillar ändå vintercyklingen skarpt, den är både mysig och fostrande:)

Valhalla_

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Luftmotståndet ökar när det är kallare. Märks tydligt om man har effektmätare på cykeln. Går långsammare trots samma utmatad effekt.
Seriöst?
Iofs kan det ju tyda på högre rullmotstånd.
Annars är det inte helt otroligt att din effektmätares kalibrering blir lite "off" vid kyla. Inte ens industriell mätutrustning för hundratusentals kr är perfekt alla gånger på den punkten..

Berk

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Seriöst?
Annars är det inte helt otroligt att din effektmätares kalibrering blir lite "off" vid kyla. Inte ens industriell mätutrustning för hundratusentals kr är perfekt alla gånger på den punkten..

Ja, seriöst! Luftmotståndet är proportionellt med densiteten av luften som är proportionellt med 1/temperatur. Så vid -10 grad har man 10% högre luftmotstånd än vid +20 grad, det är klart märkbart!
I (dyra) inomhus hastighetsskridskobanan har man därför en temperatur av +7 grad lite högre ovanpå isen för att få flera världsrekord.

Jag tror dock också att dubb är största boven.

MTBemil

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Seriöst?
Beror nog på tillverkare, stages effektmätare är godkända från -18 till 50c. Står inte att det handlar om kalibreringen men är ungefär samma temperaturpspann som en industriell lastcell. Men andra märken kan ju ha kalibrerat för högre temperaturer

Mats65

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Seriöst?
Att kallare luft är ”tätare” är ett faktum. Sen hur stor andel av det ökade motståndet som det står för ska jag låta vara osagt.

Det märks åtminstone i andra sporter, tex windsurfing, så jag vet inte varför det inte skulle påverka luftmotståndet vid cykling också.

spunkel

Medlem
Trögcyklat på vintern?
Så dålig olja i kedjorna kan påverka så pass mycket?

Nu brukar ju min clickbox i navväxeln frysa fast så går som sagt inte att växla. Om det kan ha någon inverkan, samtidigt borde ju navet bli varmt efter ett par hundra meter.

Var sjukt tungt att cykla hem nu när jag kom till stationen. En vanlig raksträcka var gräsligt tung. Var inte lika tungt igår eftermiddag, samma temp då också.

Byta till bredare dubbdäck?

Byta växelvajer?

Smörja om kedjan?

Hur hanterar ni detta med tyngre vintercykling?

Men gillar klart att kunna cykla i frostgrader. Går klart fortare än att gå överallt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Alltså, verkligen absolut mest dubbdäcken. Både kvaliteten på gummit och framförallt dubben och mönstret gör i alla fall mina galet mycket tyngre än bra sommardäck. Finns ingen lösning mer än att cykla försiktigt på bra sommardäck :)

d_anders

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Även med samma däck och tryck så kommer det förstås rulla mycket sämre på snö+is+grus än på asfalt. Sen har nog de flesta ett avsevärt mycket högre vinercda än sommarcda.

spunkel

Medlem
Trögcyklat på vintern?
Jag som var helt säker på att det gav bättre friktion av vinterdäcken. Vilken luring.

Har dock inte tålamod att cykla försiktigt eller åtminstone sakta. Men märkte att det tog längre tid att ta sig fram i morse helt klart. På vippen att missa tåget...

Starkaste ben låter ju inte dumt. Ser väl ut som en biff (nertill) i vår 😁

spunkel

Medlem
Trögcyklat på vintern?
Även med samma däck och tryck så kommer det förstås rulla mycket sämre på snö+is+grus än på asfalt. Sen har nog de flesta ett avsevärt mycket högre vinercda än sommarcda.
Ja grus fy helikopter vad grus det är. Smattrar som pistolskott upp i stänkskärmen. Ojämn vägbana för att man inte plogat i tid. Värsta är när det töfryser spår som man kör fast i på vårvintern..

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Så dålig olja i kedjorna kan påverka så pass mycket?

Nu brukar ju min clickbox i navväxeln frysa fast så går som sagt inte att växla. Om det kan ha någon inverkan, samtidigt borde ju navet bli varmt efter ett par hundra meter.

Var sjukt tungt att cykla hem nu när jag kom till stationen. En vanlig raksträcka var gräsligt tung. Var inte lika tungt igår eftermiddag, samma temp då också.

Byta till bredare dubbdäck?

Byta växelvajer?

Smörja om kedjan?

Hur hanterar ni detta med tyngre vintercykling?

Men gillar klart att kunna cykla i frostgrader. Går klart fortare än att gå överallt.
clickbox låter illavarslande. om det finns ett helvete i cykelvärlden är det just det. notoriskt småkrångligy, srams värsta blunder, i klass med pentasport med två växelkablar. dock inte upplevt att dessa nav går trögare än andra när växlarna undantagsvis fungerar. om inte någon packat om dem med något lågvärdigt smörjfett?

men att det går trögare på vintern får man ändå acceptera. smidiga kläder, bra kedjesmörja och lämpligt däcktryck är en bra början för att minska misären. och smorda bromsar, så de inte ligger på.

vad har du för dubbdäck idag?

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Kroppsvätskorna flyter litet långsammare i kallt väder. Ofta har man också på sig en massa kläder när det är kallt, och det tar jättelänge att få på sig allt, så redan innan man satt sig på cykeln är det trögt...

Makten

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Går det missförstå vad jag avser i sammanhanget?
Det går att ifrågasätta, om inte annat. Är det verkligen dubben som ökar rullmotståndet, eller beror det på att (vissa) dubbdäck dessutom har brutalt tjock stomme med punkaskydd inbyggt?

Hysteresen hos gummi ökar vid lägre temperatur, så vilket däck som helst kommer dessutom ge högre rullmotstånd när det är kallt än när det är varmt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Det går att ifrågasätta, om inte annat. Är det verkligen dubben som ökar rullmotståndet, eller beror det på att (vissa) dubbdäck dessutom har brutalt tjock stomme med punkaskydd inbyggt?

Hysteresen hos gummi ökar vid lägre temperatur, så vilket däck som helst kommer dessutom ge högre rullmotstånd när det är kallt än när det är varmt.

Förmodligen båda som sagt men dubb lär göra en del i sig. Det är enkelt. Dubb ska gräva ner sig i is. Gräva ner sig i is kräver energi. Energi förbrukas. Cykeln går långsammare. Förmodligen krävs ännu mer energi när dubben ska pressas ner i asfalt tills cykeln antingen måste lyftas över dubbelt eller (vilket förmodligen sker före) om däcket måste ge vika. Att pressa undan däcket så mycket att dubben kan passera kräver mycket energi för min tumme. Därmed lär det ta energi från framdriften.

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
intressant observation att energi åtgår när dubben pressas ner i isen. och den får man ju inte tillbaka när däcket rullar vidare.

den större inpressningen vid rull på asfalt kan ju även den förloras i deformation av kallt och studslöst gummi stödjandes dubben. men som jag ser det, om det istället blir en inböjning i däckets trycksatta luftmassa finns det bättre chans att energin fås tillbaka när däcket rullar vidare.

det är som vanligt med cykeldäck alltså; överdriven deformation av tjockt skuldergummi bör undvikas. bättre chans till det om det har större bredd.

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
vill i sammanhanget passa på att varna för conti spike claw 240 som jag i oförstånd köpte för ett antal år sedan. de är fullständigt extremt trögrullade. mycket och tjockt skuldergummi är det, men även stommen lär bidra. möjligen mindre usla på bred fälg, som flyttar deformationen i riktning utanför mönsterytan.

ice spiker pro är som försedda med vingar i jämförelse. man flyger fram.

8CA5696C-9E9C-4427-916C-4E1CA6CACF8E.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
ju kallare desto
vill i sammanhanget passa på att varna för conti spike claw 240 som jag i oförstånd köpte för ett antal år sedan. de är fullständigt extremt trögrullade. mycket och tjockt skuldergummi är det, men även stommen lär bidra. möjligen mindre usla på bred fälg, som flyttar deformationen i riktning utanför mönsterytan.

Visa bilaga 597553
du är sannerligen happys Bosse bildoktorn! 😁👍 allt från pendla djupsnö på moddad bromton till att hylla din audi. Ta det som något positivt!

Satte på nya dubbdäck och tycker faktiskt att helt nya däck rullar sjukt tungt på asfalt. När det är kallt ute upplever jag och ser både på rull och effekt att det går ”långsamt”. Kör dubbat typ november - april…

Men vad fan gör man.

C

CCS

Guest
Trögcyklat på vintern?

Visa bilaga 597553
Håller inte med alls! 🧐 Tyckte dom Spike Claw 240 jag hade rullade nästan lika bra som Marathon Winter-dubbisar, båda i 26 tum provat på samma cykel med 2.0" som bredd på MW. (Spike Claw 2.1")

Allt är som vanligt individuellt beroende på vilket lufttryck i däcken man kräver och brukar. Jag väger en bit över dina 73kg och har tyskliknande tempolår... :sneaky:

Senast redigerad av en moderator:

Manurhin2

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?

Då tycker ni ju lika.
Barret skriver dubbdäck, dvs hela däcket.

Makten

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Då tycker ni ju lika.
Barret skriver dubbdäck, dvs hela däcket.
Ja, fast det framgår inte vad han tror det beror på.

"Det är betydligt högre friktion med dubbdäck än utan." ...är inte heller nödvändigtvis sant. Det finns dubbdäck som rullar bättre än odubbade däck. Beror helt på vilka däck man jämför.

simson

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?

Visa bilaga 597553
👍 men håller inte med om att man flyger fram med icespiker pro ett endaste dugg😜

Manurhin2

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Ja, fast det framgår inte vad han tror det beror på.

"Det är betydligt högre friktion med dubbdäck än utan." ...är inte heller nödvändigtvis sant. Det finns dubbdäck som rullar bättre än odubbade däck. Beror helt på vilka däck man jämför.
Jag ville bara få till handlingarna för den stora huvuddelen som bara läser och lär sig här att generellt så stämmer det att dubbdäck rullar tungt.

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Håller inte med alls! 🧐 Tyckte dom Spike Claw 240 jag hade rullade nästan lika bra som Marathon Winter-dubbisar, båda i 26 tum provat på samma cykel med 2.0" som bredd på MW. (Spike Claw 2.1")

Allt är som vanligt individuellt beroende på vilket lufttryck i däcken man kräver och brukar. Jag väger en bit över dina 73kg och har tyskliknande tempolår... :sneaky:
jo man kan på slät asfalt och kanske is delvis rädda situationen genom att pumpa hårt så in i helvete. samtidigt förloras grepp, och har det slängts ut grovgrus blir det då ytterligare trögt. liksom på mjukt underlag. hårt pumpat däck gräver då ned sig.

hopplöst förlorad energi i det läget;)

kais01

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Hur fan är man konstruerad om man har skalmarna i pannan? 😂

Visa bilaga 597554
kanske så här? lek med panoramafunktionen:)

bilden förresten tagen på en gård nära dig, i järla sjö.

men on topic, just de där röda glasögonen fungerar dåligt i kyla, de immar lätt igen. inte så farligt när man är igång, men rödljus liksom stanna och snacka med mtb-kompisar lägger strax en dimma över synfältet.

använder då ett par fyrkantigare varianter, som lämnar mer luft mellan bågar och nedersta pannan. noll imma.
3091AF81-8D81-46AD-88E9-578A2564B476.jpeg

C

CCS

Guest
Trögcyklat på vintern?
jo man kan på slät asfalt och kanske is delvis rädda situationen genom att pumpa hårt så in i helvete. samtidigt förloras grepp, och har det slängts ut grovgrus blir det då ytterligare trögt. liksom på mjukt underlag. hårt pumpat däck gräver då ned sig.

hopplöst förlorad energi i det läget;)
Jo nu var det i mitt fall i stort sett endast för stadsbruk och pendling jag hade dom däcken, och med relativt högt tryck ja. Ca 2-2,5 bar tror jag, kanske uppåt 3 bak i sällsynta fall när det var fullt lass med ca 10 kg mathandling på väg hem. Hade aldrig problem med förlorat grepp, inte mer än vanligt, varken vid hårt och is/packad snö-vinterväglag eller i snömodd och slask.

På mjukt underlag är det en helt annan sak, där blir det oftast fatbike, med eller utan dubbat, alltefter behov.

Scut

Aktiv medlem
Trögcyklat på vintern?
Jag är fetare och klenare mentalt på vintern och det merför ju att det krävs ännu mer effekt (utöver vinterutrustning) och klenheten gör att det det känns ännu trögare. Så ja,

Så det enda man kan göra är att köra med dagligt tillskott av HTFU.
HTFU.jpg

Topp