Trögt växelreglage på Frog

jerkan

Medlem
Dottern sju år har en Frog med åtta växlar.
Problemet är att hon inte orkar växla, reglaget är verkligen sjukt trögt. Trodde det skulle ge med sig, men icke.

Några tips på vad man kan göra? Ett år gammal cykel, första ägaren.
Tänkte gå ner till Cykloteket men någon kanske har ett bra tips också?

Berk

Aktiv medlem
Är det en trigger eller vridreglage?

Och vet du om det är vajern eller reglaget som orsaker trögheten?
Vanligtvis är det vajern och inte reglaget. Om det äe reglaget brukar det hjälpa att spruta i lite olja genom ett hål.

glitch

Aktiv medlem
Brukar vara gripshift på de där. Vi bytte omgående till trigger och kvalitetsvajer och hölje så blev det bra.

jerkan

Medlem
Gripshift = växla med handtaget? Isåfall nej.

Från Cyklotekets hemsida:
"Du skiftar växlar via ett lättmanövrerat reglage med FrogFitTechnology som är smidigt funktionellt."
Nja.. :-)

glitch

Aktiv medlem
Precis, gripshift sitter liksom bredvrid handtaget så man vrider för att växla, som gasen på en MC.
Trigger = 2 spakar man trycker på där ena växlar upp och ena ner.

Hejnrik

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inga tips att komma med. Men vi har också en ca 1 år gammal Frog och upplever samma tröghet i växelreglaget som TS beskriver. Jag har försökt att ”massera” upp reglaget genom att jag stå och växla igenom hela registret men tröttnade ganska fort då jag inte märkte någon skillnad.

Jag har funderat på att köpa ett Shimano-reglage istället men det har inte blivit av. I början klagade sonen att det inte gick att växla men verkar nu ha vant sig vid de tröga reglagen.

jerkan

Medlem
Jag har tyvärr inga tips att komma med. Men vi har också en ca 1 år gammal Frog och upplever samma tröghet i växelreglaget som TS beskriver. Jag har försökt att ”massera” upp reglaget genom att jag stå och växla igenom hela registret men tröttnade ganska fort då jag inte märkte någon skillnad.

Jag har funderat på att köpa ett Shimano-reglage istället men det har inte blivit av. I början klagade sonen att det inte gick att växla men verkar nu ha vant sig vid de tröga reglagen.
Jag tycker själv att det är trögt. Mycket trögare än sambons Scott exempelvis.
Får se vad Cykloteket säger.

Hejnrik

Aktiv medlem
Vi har också en Trek Wahoo 20 och det reglaget är som natt och dag jämfört med det som sitter på cykeln från Frog.

Jag är osäker på om detta reglaget passar ihop, men har funderat på att testa detta som finns på Biltema. Det borde ju gå att lämna tillbaka om det inte funkar.

jerkan

Medlem
Vi har också en Trek Wahoo 20 och det reglaget är som natt och dag jämfört med det som sitter på cykeln från Frog.

Jag är osäker på om detta reglaget passar ihop, men har funderat på att testa detta som finns på Biltema. Det borde ju gå att lämna tillbaka om det inte funkar.

Tackar.
Kan inte Cykloteket lösa detta blir det Biltema.

Rassemouse

Aktiv medlem
Vi har samma problem, men nu när dottern blivit ett år äldre (och cykeln med) så har det börjat gå bättre med växlingen. Tråkigt på en annars bra cykel.

ThomasI

Ny medlem
Dottern sju år har en Frog med åtta växlar.
Problemet är att hon inte orkar växla, reglaget är verkligen sjukt trögt. Trodde det skulle ge med sig, men icke.

Några tips på vad man kan göra? Ett år gammal cykel, första ägaren.
Tänkte gå ner till Cykloteket men någon kanske har ett bra tips också?
Jag hade samma problem förra året med min då fyraåriga sons ett år gamla Frog 52 som han precis ärvt från sin äldre bror. Växelreglaget var för trögt för att han skulle orka växla. Jag tog cykeln till cykloteket där vi köpt den, de smörjde både växelreglaget och växelkabeln. Det fick en försumbar effekt. Jag bytte sedan själv bakväxeln till en helt ny som jag hade på lager sedan tidigare (befintlig bakväxel hade synbara spår från smällar och cykelmekanikern misstänkte att det kunde vara en orsak till trögheten). Ingen skillnad. Till sist köpte jag en ny växelkabel med nytt hölje och bytte kabel och hölje. Då blev det direkt väsentligt bättre och sonen klarade av att växla.

jerkan

Medlem
Jag hade samma problem förra året med min då fyraåriga sons ett år gamla Frog 52 som han precis ärvt från sin äldre bror. Växelreglaget var för trögt för att han skulle orka växla. Jag tog cykeln till cykloteket där vi köpt den, de smörjde både växelreglaget och växelkabeln. Det fick en försumbar effekt. Jag bytte sedan själv bakväxeln till en helt ny som jag hade på lager sedan tidigare (befintlig bakväxel hade synbara spår från smällar och cykelmekanikern misstänkte att det kunde vara en orsak till trögheten). Ingen skillnad. Till sist köpte jag en ny växelkabel med nytt hölje och bytte kabel och hölje. Då blev det direkt väsentligt bättre och sonen klarade av att växla.
Intressant. Snart semester, men det var ju ett enkelt tips som jag ska testa.
Och Ponx tips.

Vi har en Frog 55, åtta växlar.

Johan T

Aktiv medlem
Det här har vi diskuterat förut i barncykeltråden, men den är ju varken lättläst eller lättsökt.

Fulhacket ovan är ju smart, men jag bytte ut till ett riktigt (trigger) reglage vilket alla blev lyckliga över. Det var inte bara barn som knappt orkade vrida det skitreglage som var original. Tror det var just på en Frog.

jerkan

Medlem
Det här har vi diskuterat förut i barncykeltråden, men den är ju varken lättläst eller lättsökt.

Fulhacket ovan är ju smart, men jag bytte ut till ett riktigt (trigger) reglage vilket alla blev lyckliga över. Det var inte bara barn som knappt orkade vrida det skitreglage som var original. Tror det var just på en Frog.
Nä jag sökte faktiskt först (för en gångs skull). :-)
Det hade blivit ett nytt reglage om detta inte funkat.

Guaruska

Aktiv medlem
Det e inte triggern som e trög - den har inget motstånd inne i mekanismen. Det låter som felinstallerat/feljusterat vajer o hölje till bakväxeln (från fabrik).

Köp & Sälj

Topp