Tröja som luktar fan redan under användning

Samfor

Medlem
Behöver råd. Jag har en cykeltröja från ett känt och relativt dyrt märke som redan under första cykelturen började lukta as så fort pulsen steg. Efter passet var stanken grotesk. Det är bara den tröjan som trilskas. Vad kan jag göra för att den inte ska börja stinka? Jag har andra tröjor som inte börjar stinka alls.

Råd och tips mottages gärna!

kais01

Aktiv medlem
tvättar alla plagg före första användning. vem vet vilka insektsmedel, kemikalier och annan skit de impregnerats med på fabriken?

Allroad

Medlem
En skvätt ättika när du tvättar den bör lösa uppgiften. Dvs ättika är bakteriedödande och tar bort dålig lukt.

Drosa

Aktiv medlem
En skvätt ättika när du tvättar den bör lösa uppgiften. Dvs ättika är bakteriedödande och tar bort dålig lukt.

Så vidrigt som ättika luktar så kan det säkert ta död på alla levande organismer på denna jord inkl människan. Har ingen kommit på att använda det inom det militära som kemiskt stridsmedel?

Bachten

Ny medlem
Otroligt effektivt mot dålig lukt i kläder dock. Brukar blötlägga äckelplaggen i en hink med vatten och ättika innan tvätt. Efter tvätt är all stank borta. Funkar utmärkt på sura handdukar också

roskai

Aktiv medlem
Prova tabort fläckborttagningsmedel. Blötlägg i en hink i nån timme i så varmt vatten som plagget klarar. Funkar utmärkt på mina knäskydd som stinker 🤢

Jacke89

Medlem
Mina underställ stank jämnt efter ett pass
Bytte till merinoull tvättar knappt längre

perzzon

Aktiv medlem
Men luktar det redan på första rundan låter det inte som att det är svett som luktar egentligen?

Rattnalle

Aktiv medlem
Men luktar det redan på första rundan låter det inte som att det är svett som luktar egentligen?
Nej precis. Nya träningsplagg har jag också varit med om luktat skunk innan första tvätten.

Att köra med en skvätt såpa istället för tvättmedel är för övrigt också effektivt mot ingrodd lukt om man har problem med sånt.

Samfor

Medlem
Nej precis. Nya träningsplagg har jag också varit med om luktat skunk innan första tvätten.

Att köra med en skvätt såpa istället för tvättmedel är för övrigt också effektivt mot ingrodd lukt om man har problem med sånt.
Okay, två tips att prova med alltså. Ättika och såpa.

Tröjan var ju ny (och började lukta as när första svetten kom). Mina andra tröjor luktar inget varken under eller efter passen.

julgus

Aktiv medlem
Tvätta i minst 50grader. Gäller alla cykelplagg. Man få vidriga problem annars - jag vet. Ni vill inte veta mer.

us930

Aktiv medlem
Det kan ha med materialet att göra, jag har en Adidas tröja som är sådan, den luktar alltid apa under och efter träning, men å andra sidan är den hyfsat torr istället, när andra normala T-shirtar blir plaskblöta vid samma träningsintensitet, precis som att svetten absorberas i materialet. Nu är den tvättad massor med gånger, men fenomenet är det samma fortfarande. Dock har jag inte provat ättika eller såpa. Vid tvätt med normalt tvättmedel försvinner dock stanken igen.
Mvh Ulf S.

Rattnalle

Aktiv medlem
Med tanke på att även 60 inte dödar så många levande saker i kläderna och en tvätt primärt är en mekanisk process så är även jag nyfiken. Om inte på bilder så på vad ni lyckats med och hur.

kais01

Aktiv medlem
frugan bytte till annat tvättmedel, det luktade snart faan om det mesta.
vi gick tillbaka till via. luktfritt och bra,

Jacke89

Medlem
Lustigt.
För jag har just ett plagg som tenderar att lukta pyton och det är mitt enda merinoullsplagg.
Skumt.
Ja otroligt märkligt
Mina tidigare 100 procent polyester stank ordentligt efter ett pass, Men med merinoullet som andas riktigt bra kan man ha länge innan det är dax för en handtvätt.

julgus

Aktiv medlem
Mer dör väl vid 60 än 30? Hursomhelst, mina komplett vidriga problem försvann som genom ett trollslag efter höjning av temperaturen. Den sura lukten också. Uppenbart var det något elakt som både luktade o angrepp min känsliga hud.
Med tanke på att även 60 inte dödar så många levande saker i kläderna och en tvätt primärt är en mekanisk process så är även jag nyfiken. Om inte på bilder så på vad ni lyckats med och hur.

hahel

Ny medlem
Jag har börjat köra med "halo sport wash" tvättmedel för mina träningskläder i syntet, jag tycker det funkar bra även med små doser (1/2 kapsyl) [Komplettering, kör dessutom på låga temperaturer 30-40grader]

Pfaff

Aktiv medlem
ICAs sporttvätt för syntet, 40˚, tvättar efter varje användning, torkar utomhus på lina.
Luktar alltid gott.
Ull i Y3, annars samma procedur.

Luzen

Aktiv medlem
Ättika, flytande galltvål eller lite rosa Vanish pulver har för mig bra effekt på problemen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Mer dör väl vid 60 än 30? Hursomhelst, mina komplett vidriga problem försvann som genom ett trollslag efter höjning av temperaturen. Den sura lukten också. Uppenbart var det något elakt som både luktade o angrepp min känsliga hud.
Jo det stämmer väl säkert i och för sig. Och den kemiska processen funkar säkert bättre också. Men det är ingen mirakelkur som dödar allt per automatik som det låter ibland.

Den egna kemin verkar också spela roll här. Som värst kan min garderob med träningskläder lukta lite skog, förmodligen för att det varit för mycket i maskinen i förhållande till mängden skog på kläderna och jag glömt trycka på extra sköljning. Men aldrig gammal svett. Inte ens i förra lägenheten när jag lagrade kläderna svettiga till jag hade tvättid luktade de gammal svett när de var rena. Inte avundsjuk på er som har sådana problem.

Havoc 5

Aktiv medlem
100% merino, eller någon mix?
Förmodligen nån mix.
Det är faktiskt en av Raphas underställströjor.
Och till deras försvar så tvättade jag dem felaktigt första gången tillsammans med mina andra syntetpaltor om det kan vara av betydelse.
Hursom är de jäkligt varma o sköna så jag kör med dom iallafall.
Andra ”vanliga” syntetkläder typ gratis t-shirts brukar man känna lite skumlukt av redan då man hänger upp dem på klädsträcket.
I dessa fall brukar lite ättika i behållaren för sköljmedel samt 60 grader göra susen tycker jag.

UrTomas

Aktiv medlem
Jo det stämmer väl säkert i och för sig. Och den kemiska processen funkar säkert bättre också. Men det är ingen mirakelkur som dödar allt per automatik som det låter ibland.

Den egna kemin verkar också spela roll här. Som värst kan min garderob med träningskläder lukta lite skog, förmodligen för att det varit för mycket i maskinen i förhållande till mängden skog på kläderna och jag glömt trycka på extra sköljning. Men aldrig gammal svett. Inte ens i förra lägenheten när jag lagrade kläderna svettiga till jag hade tvättid luktade de gammal svett när de var rena. Inte avundsjuk på er som har sådana problem.
Det här tycker jag är intressant!
Du är väl vegetarian (eller vegan?) och jag har fått för mig att du äter bra mat i övrigt också. Kan det ha med saken att göra?

julgus

Aktiv medlem
Du måste anstränga dig lite så du blir fuktig liksom, nästan blöt.., kan vara lite underlig känsla om man aldrig upplevt det.. det är det som kallas svett förstår du. :LOL: :LOL:

Min arbetskamerat, också cyklist, fick samma problem som jag. Honom fick de operera! Han har höjt temperaturen i tvättmaskinen nu... vi får se om det hjälper honom också.

Rattnalle

Aktiv medlem
Du måste anstränga dig lite så du blir fuktig liksom, nästan blöt.., kan vara lite underlig känsla om man aldrig upplevt det.. det är det som kallas svett förstår du. :LOL: :LOL:

Min arbetskamerat, också cyklist, fick samma problem som jag. Honom fick de operera! Han har höjt temperaturen i tvättmaskinen nu... vi får se om det hjälper honom också.
Du tänker så..

Jo men lite svettas jag ju, måste skapa utrymme för GT i kroppen.

Falk1n

Medlem

Kan inte ens låtsas vara osugen kring att veta vad det var som hände!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer