Tröskelpuls cykling vs löpning

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Hej, har knän som börjat spöka litegrand, så jag ska försöka köra nått löp pass då å då å variera träningen.
Har läst lite om löpträning, och fått för mig att man har olika pulströsklar vid löpning/cykling.
Stämmer det?
Tänkte köra lite intervaller, så det kan ju vara bra å veta.
Tack på förhand.
L
 

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Stämmer.

Cykling rekryterar färre muskelgrupper vilket gör det svårare att hålla samma puls som löpning vid samma intensitet.
 
Senast ändrad:

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Stämmer.
ok, då vet jag

>
> Cykling rekryterar färre muskelgrupper vilket
> gör det svårare att hålla samma puls som
> löpning vid samma intensitet.

Förstår inte, färre muskler som kräver syre borde ju göra att man kan hålla högre puls?
Har jag otur när jag tänker nu?
 

geologen

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
larason skrev:
-------------------------------------------------------
> BjornR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stämmer.
> ok, då vet jag
>
> >
> > Cykling rekryterar färre muskelgrupper vilket
> > gör det svårare att hålla samma puls som
> > löpning vid samma intensitet.
>
> Förstår inte, färre muskler som kräver syre
> borde ju göra att man kan hålla högre puls?
> Har jag otur när jag tänker nu?

Det behövs inte pumpas lika mycket blod eftersom inte hela kroppen är i rörelse. Löpning använder större del av muskelmassan, och allra mest blir det nog för längdskidåkning och rodd, skulle jag tro.
 

Pebben

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
larason skrev:
-------------------------------------------------------
> BjornR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stämmer.
> ok, då vet jag
>
> >
> > Cykling rekryterar färre muskelgrupper vilket
> > gör det svårare att hålla samma puls som
> > löpning vid samma intensitet.
>
> Förstår inte, färre muskler som kräver syre
> borde ju göra att man kan hålla högre puls?
> Har jag otur när jag tänker nu?


Ja, färre muskler som måste jobba hårdare för att pulsen ska gå upp. D.v.s de få muskler som jobbar måste jobba satan och då kan man lätt gå på för hårt för musklerna. Men hjärtat knappast bryr sig. Gäsp ja ja spinn på ni klena ben.
 

Cykelbonden

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Dessutom är kroppen mer horrisental så hjärtat behöver inte kämpa mot tyngdlagen på samma sätt. jag höjer 10 pulsslag om jag går från bocken till sittande rak. Vill du höja pulsen mer mot löppuls kan du ställa dig i tex backar eftersom överkroppen får jobba också vilket kommer ge högre puls vid samma upplevd ansträngning. Sen ju mer du cyklar ju högre tröskelpuls förhoppningsvis :)
 

martintin

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Cykelbonden skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom är kroppen mer horrisental så hjärtat
> behöver inte kämpa mot tyngdlagen på samma
> sätt. jag höjer 10 pulsslag om jag går från
> bocken till sittande rak. Vill du höja pulsen mer
> mot löppuls kan du ställa dig i tex backar
> eftersom överkroppen får jobba också vilket
> kommer ge högre puls vid samma upplevd
> ansträngning. Sen ju mer du cyklar ju högre
> tröskelpuls förhoppningsvis :)


Du tror inte att det ökade vindmotståndet när du går upp från bocken kan ha något med din pulsökning att göra ?
 

Cykelbonden

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Hehe nä faktiskt inte eftersom jag gjort observationen inomhus när jag släpper styret för att dricka eller avlasta röven, det är ju även ett faktum att det är svårt att få samma höga puls i simning trots att hela kroppen är engagerad, just för att du ligger platt. Fast samtidigt kan jag fått allt om bakfoten :) som svar till ts iaf så är tröskelpuls grenspecifik och individuell så de e bara ut o testa
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Skaffa wattmätare så ser du.

Själv höjer jag pulsen med ~5 slag när jag går från reglagen till bocken med samma watt.
 

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Jag har ju inga problem att få upp pulsen, men man orkar/kan ju inte hålla över tröskelpulsen så länge.
Vad det beror på har jag trott är;
Över tröskelpuls jobbar musklerna med för lite syre(anaerobt), musklerna blir sura(laktat), och börjar vägra att jobba hårt, då börjar huvet(pannben) o muskler samarbeta för att sänka arbetsintensiviteten, med lägre puls som resultat.

Kan någon förklara för en som inte begriper;
Vad är det som bestämmer snittpulsen, om man försöker cykla så fort som möjligt(tävling) under säg 2-3 timmars ansträngning.
Vad är det som är gränsättande, är det musklerna som kräver mer syre än hjärtat kan leverera eller är det musklerna som inte"orkar" tillgodogöra sig syret det får?

Att det är lättare att få upp pulsen då fler muskler är aktiverade, det begriper jag, men frågan gällde ju snittpulsen, att det gäller även där kan jag inte förstå.

Vilsen
 

Cykelbonden

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Det är rätt komplicerat men typ såhär: En muskel kan både använda fett och kolhydrat för att arbeta. För att använda fett som energi krävs syre. Det kallad aerobt arbete. Kolhydrat kan muskeln använda utan syre, dvs anaerobt arbete. Vid anaerobt arbete blir det mjölksyra som restprodukt. Kroppen använder ungefär lika fett och kolhydrat så länge syre finns för att täcka behovet. Mjölksyran som bildas förbränns även den av muskeln. Blodets röda blodkroppar binder syre via lungorna och pumpas vidare av hjärtar vidare ut i kroppen. Så ju fler röda blodkroppar, ju större volym per hjärtslag och ju fler hjärtslag per minut desto mer syre till muskeln. Även lokalt i muskeln finns det avgörande aspekter tex hur effektivt gasutbytet är och mängden små blodkärl osv. Allt detta blir bättre med träning.
När belastningen på muskeln kräver mer syre än den får levererat från blodet så ökar förbränningen av kolhydrater och Mjölksyran ansamlas i muskeln. Mjölksyratröskeln är alltså vid det pulsslag mängden skapad mjölksyra överstiger mängden som förbränns. Eftersom hjärtats slagvolym ökar i takt med att pulsen ökar så kommer tröskeln att höjas med träning, och det går även att träna muskeln att tåla högre mjölksyramängder. Men om du ska tävla över en timme kommer du aldrig kunna ligga över tröskeln i snitt. Så det är ju själva gränsen som du frågar efter
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Löptränar du något nu? Om inte så skulle jag vara mkt försiktig med att dra igång med intervaller det första du gör. Detta i synnerhet om du har skaplig kondition från cyklingen. Löpning är inte alls lika skonsamt mot kroppen som cykling och risken att du kommer att få ont någonstans rätt snart om du börjar springa snabba pass direkt är, baserat på min erfarenhet, alldeles för stor för att det ska vara smart.
 

DH

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Löptränar du något nu? Om inte så skulle jag
> vara mkt försiktig med att dra igång med
> intervaller det första du gör. Detta i synnerhet
> om du har skaplig kondition från cyklingen.
> Löpning är inte alls lika skonsamt mot kroppen
> som cykling och risken att du kommer att få ont
> någonstans rätt snart om du börjar springa
> snabba pass direkt är, baserat på min
> erfarenhet, alldeles för stor för att det ska
> vara smart.
Kan bara instämma. Jag fick en fraktur ett antal år sedan. Började plötsligt springa för långt och för snabbt mitt i sommaren. Hade bra kondis efter mkt cykling under våren. Stressfrakturen utvecklades till ett benbrott sent på hösten. Tog typ 9 mån att läka. Ngt av det dummaste jag gjort någonsin.
 

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Närå, inte sprungit mycket förut, så det blir bara nått sporadiskt pass, men försöker ligga rätt högt i puls, men det är ju benen som bestämmer längden, nya muskler/senor som kanske inte tycker denna nya"hobby" är det bästa som hänt, men lite roligt å se vad hyffsad kondis gör för löpningen mot mitt löpningsförsök innan cyklingen kom in i bilden och tog över all träning för fyra år sedan, men det har nog blivit för ensidig träning, med lite knäproblem som följd.
Men tack för varningen.
 

DH

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Tänk på löpsteget och hur du springer. Jag gjorde nog alla fel man kan göra...Med bra löpsteg så ska du inte behöva ha ont i knän eller annan skada. Ett bra löpsteg är typ 100ggr viktigare än vilka skor du använder.
 

GoranS

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Ok, mitt tips är i så fall att du är väldigt vaksam på när kroppen "säger ifrån". Har själv fått vila från löpning under längre perioder än vad som förmodligen hade varit nödvändigt om jag avslutat några pass där jag fått känningar (typ lite stramande baksida lår) eller helt skippat pass där det inte länts helt bra inför. En extra fara är att du förmodligen kommer att kunna förbättra dig en hel del de första gångerna du springer och kommer att få blodad tand och driva på i än högre tempo och få belastningar som kroppen inte är förberedd på.

Ett sätt att minska risken för problem tror jag är om du kan bedriva intervallerna i lättare motlut. Då är det enklare att hålla uppe pulsen utan att få så hög belastning rent mekaniskt.
 

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Ok, ska tänka på det.
Men tillbaka till huvudfrågan, eller har jag fått svar på den/dom utan att jag begripit det?

larason skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ju inga problem att få upp pulsen, men
> man orkar/kan ju inte hålla över tröskelpulsen
> så länge.
> Vad det beror på har jag trott är;
> Över tröskelpuls jobbar musklerna med för lite
> syre(anaerobt), musklerna blir sura(laktat), och
> börjar vägra att jobba hårt, då börjar
> huvet(pannben) o muskler samarbeta för att sänka
> arbetsintensiviteten, med lägre puls som
> resultat.
>
> Kan någon förklara för en som inte begriper;
> Vad är det som bestämmer snittpulsen, om man
> försöker cykla så fort som möjligt(tävling)
> under säg 2-3 timmars ansträngning.
> Vad är det som är gränsättande, är det
> musklerna som kräver mer syre än hjärtat kan
> leverera eller är det musklerna som inte"orkar"
> tillgodogöra sig syret det får?
Svar;
> Att det är lättare att få upp pulsen då fler
> muskler är aktiverade, det begriper jag, men
> frågan gällde ju snittpulsen, att det gäller
> även där kan jag inte förstå.
Svar;
>
> Vilsen
 

DH

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Kolla definition på tröskelpuls så fattar du varför du inte orkar ligga ovanför ngn längre stund.
Det som bestämmer vilken ansträngningsnivå du orkar hålla under en längre stund beror på flera saker. Tex tillgång till bränsle (kolhydrater) och kroppens förmåga att syresätta musklerna...vilket beror på hjärtats förmåga att pumpa (kondition)...mm
Uthållighet dvs förmågan att ligga högt i puls och nära nära tröskel kräver träning. Med träning så flyttas tröskelpuls uppåt närmare maxpuls. Dvs man kan plötsligt ligga längre perioder på en puls där man titidgare blev utmattad.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Menar dom inte att vid cykling är det några få muskler som jobbar intensivt, och det blir "lättare" mjölksyra, då säger kroppen stopp. Vid löpning är det en mer fördelad ansträngning (och mindre intensiv per muskel) och då är det enklare för kroppen att handskas med mjölksyran?

Känner igen frågeställningen, började cykla för att kroppen inte pallade med löpning. Saknar löpningen ibland, ett fint spår genom nyutslagen bokskog - mumma. Framförallt den där känslan av en genomtrött kropp som jag tycker är svårt att uppnå med cykling.
 

DT

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Löpning är härligt härligt, men farligt farligt. Ta det lugnt i början, hårda intervaller som löp-ovan är nog ingen bra idé. För att ta reda på lämpliga pulsnivåer och dylikt så är det bästa nog att pröva sig fram i början och se hur trött man blir vid olika tempon.
 

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Citat; Ja, det är ju fler muskler som måste syresättas oc hjärtat måste pumpa mer.


Jo, kortvarigt förstår jag, men frågan gällde ju tröskeln, mao, lång tids belastning, å ju fler muskler som jobbar, i min lilla hjärna betyder det att syrebristen borde komma tidigare, med följd att tröskeln borde bli lägre.

Nåja, jag har nog otur när jag tänker samt att det inte går å förklara för en som inte begriper.
 

GoranS

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Sätt dig och vicka på lillfingret så fort du kan tills du får så mycket mjölksyra i det att du inte kan fortsätta. Detta kommer sannolikt att inträffa rätt snart. Pulsen kommer inte att gå upp speciellt mycket p.g.a. det är så få muskler som jobbar men pulsen kommer att vara över tröskelpulsen för lillfingerviftande.
 

patten

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Att cykla en km kräver mindre energi än att springa en km. Det gör också att kroppen gör av med mindre syre under cyklingen än löpningen, vilket i sin tur gör att cyklistens puls är lägre än löparens puls. Det går inte att tillföra mer syre i musklerna än vad din kropp klarar av...färre muskelgrupper=mindre syre, fler muskelgrupper=mer syre, grovt räknat...det i sin tur påverkar pulsen.
 

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Puls är ett dåligt verktyg. När jag vilat i några veckor så kan jag nå 199 i puls. När jag cyklat ett tag är allt över 190 otroligt tungt.

Cyklar jag varje dag så är min nya maxpuls bara 186. Känslan eller watt är det som är effektivast.

Har en backe som jag haft samma watt på uppför. Det skiljer sig 10 slag mellan 2 dagar.
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Motionscykel ger absolut bättre träning per tidsenhet. Utomhus tycker jag att det är jobbigt att pressa allt man kan på sträckor utan mål. Det som ger mig motivation för mina hårda pass på är stravasegment. Försöka komma fram helt krossad är alltid trevligt. När jag kör mina hårda pass så brukar jag köra i lugnt tempo till segmenten och där pressar jag allt jag kan. All dö-tid mellan segmenten är det som gör utomhusträning såpass mycket mindre effektivt, ger ändå samma resultat i slutändan fast med mycket mer spenderad tid.

Kör i princip bara på känslan och sedan analyserar jag datan från wattmätaren. Vill jag hålla jämt tempo så använder jag wattmätaren, dock är det svårt att köra froome-style utomhus.
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Skaffa dig wattmätare så är din vinter ännu mer räddad.

Det är otroligt kul att kunna se i siffror hur du förbättras eller tråkigt nog försämras. Ger dig bättre insikt på konditionen och du kan slippa snittfart och autopause.

Började med wattmätare i november och pressade allt jag kunde uppför en backe, 308w klarade jag på 2:46min och då jag var helt krossad i slutet av backen, fick luta mig mot en stolpe och pusta ut. För några dagar sedan pressade jag i en annan backe och höll 308w i 3:43min. Nästan 1 minut längre med samma watt! Det är extremt kul att se i hårda siffror än vaga siffror som tid och snittfart.
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Personligen har jag lättare att få det att kännas som jag tar i rejält när jag cyklar uppför än på platten. På platten måste jag vara ordentligt uppvärmd för att riktigt kunna komma till någon slags bra plågsam nivå medan det uppför går att göra det från ouppvärmt tillstånd om jag rampar upp belastningen gradvis under några minuter. Förmodligen är det någon mental grej för jag har svårt att se att det fysiologiskt skulle vara någon stor skillnad.
 

DT

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen har jag lättare att få det att
> kännas som jag tar i rejält när jag cyklar
> uppför än på platten. På platten måste jag
> vara ordentligt uppvärmd för att riktigt kunna
> komma till någon slags bra plågsam nivå medan
> det uppför går att göra det från ouppvärmt
> tillstånd om jag rampar upp belastningen gradvis
> under några minuter. Förmodligen är det någon
> mental grej för jag har svårt att se att det
> fysiologiskt skulle vara någon stor skillnad.

Jag upplever samma sak. Man tycker att det bara skulle vara att peta i en tyngre växel på platten och trampa hårdare, men det är så mycket enklare att bibehålla en hög intensitet när det går uppför. Man måste liksom inte tänka på att hela tiden ta i...
 

DT

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Inte för att vara sån, men om du nu ska börja satsa på att cykla fortare och fortare, ska du då inte skaffa dig en riktig racercykel istället för den där damtrallan? :-)
 

GoranS

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Håller med DT. Om du drar upp en damcykel i 50+ på platten förtjänar du en "riktig cykel".

Jag tror knappt att jag grejar 50 km/h med min racer, men kan nog under hyggligt snälla förutsättningar greja 35 km/h på en runda på 34 km.

Så, iväg och köp en racer nu och skruva upp målsättningen till sub10 på VR 2016!
 

larason

Medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Vill du förbättra dig är väl intervaller en av de bästa träningsformer man kan ägna sig åt, enligt många insatta i ämnet?
Korta intervaller 2-4min då man tar i allt man kan, tycker som ovanstående, hitta en backe....
Långa intervaller, 4*10-15 min, där det är bra att ha koll på pulsen, så man ligger vid syretröskeln, inte för högt, då orkar man inte pressa hela intervallen, nånstans mellan 80-85% av max pulsen.
Har börjat ha % av maxpulsen framme då jag tränar, funkar bättre än att se på pulsen, psykiskt naturligtvis, men funkar för mig.
Ganska stor skillnad för mig att ligga på 87% än 89% för mig, ligger på 86-87 på 15min intervaller och 89 på 15min.
Prova några ggr och kolla vars du ska ligga, du ska orka alla intervaller, men vara ordentligt trött efter varje, vila 2-3min efter dom korta, 4min efter långa.
Obs, är ej utbildad på nått sätt, detta är bara nått jag läst mig till, men tycker det verkar rimligt, och kör på det för närvarande, får vi se om det blir nån förbättring, har watt mätare, så jag kan följa den förmodade förbättringen, watt mätaren håller jag koll på belastningen också, men tycker %av max är mindre fladdrig.
Just my 2 cents.....
 

Jenny W

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Intressant tråd.
Jag började kolla lite på mina senaste pass som jämförelse kan jag ta ett tröskelpass som jag gjorde på cyklen i går och jämföra det med ett löppass som jag sprang med ett par kollegor på lunchen idag.

Cyklingen var lite längre tid men tanken var att ligga precis under eller på tröskeln och precis så fort som jag kunde utan att få för mycket mjölksyra. Ett så kallat G2D-pass. Jag höll mig till plan och jag upplevde passet som mycket jobbigt.

Medelpuls under passet om jag räknar bort uppvärmning och nedrull: 163 bpm
Maxpuls: 174 bpm

C1.JPG

C.JPG


På löprundan idag blev det 9 km vara av 7 km är teknisk stig. Dvs Sten, rötter, rotvältor mm inte så mycket backar men trixigt. Riktigt slitsamt att springa med de snabba gossarna som tycker att det går i lugnt snacketempo när en annan sliter hårt för att hänga med. Kändes som om jag låg strax över tröskeln mest hela tiden.

Medelpuls hela passet: 163 bpm
Maxpuls: 174 bpm

S1.JPG

S.JPG


Slutsats? Ingen aning
Båda passen var jobbiga på sitt sätt. Mjölksyran var mer påtaglig på cykelpasset medan flåset och pulsen kändes som jobbig på löpningen men båda passen hade ju både samma medel och maxpuls. Generellt upplevde jag löpningen som mer krävande än detta specifika cykelpasset.

E: Men det är klart att tar jag bort den första 5 minuterna eller första kilometern, som kan ses som uppvärmning innan vi kom in in skogen, så är snittpulsen högre och då speglar pulsen oxå upplevelsen av att det var lite jobbigare.
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
Puls över tid. Är mest av en siffra som inte stämmer så bra heller.

Kan få dubbla sufferscore med samma watt om jag är utvilad = högre puls för samma watt.
 

Jenny W

Aktiv medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är "Suffer Score"?


Det är så plågsamt som Strava tycker att passet borde ha varit. Det har något med puls vs tid eller nått. vad vet jag... Helt värdelöst. Allt över tio mil blir skyhöga suffer score.
 

grump

Ny medlem
Tröskelpuls cykling vs löpning
När jag höll på att varva löpning med cykling var det inga större skillnader, utan ungefär såsom Jenny beskriver. Beror nog på hur tränad man är. Löploppen genererade ungefär samma snittpuls som ett tempolopp. Löpning i mtb-spåret var lika jobbigt som att bomba med mtbn i samma spår etc..
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer