Trött på att rikta hjulet

me.I.am

Aktiv medlem
Som @Raggamuffin skrev (om jag förstod det rätt) så känner man när gängorna börjar sträckas, och då också hur "mjuka" dom är. Vet man materialet dessutom så drar man lite efter det. Dom flesta som mekat/hobbysnickrat har väl dratt skruvar i olika material och då dragit på känsla där inget moment är angivet.

När jag skaffade momentnyckel till bilen, i första hand för hjulbytena, så testade jag för skojs skull vilket moment jag hade dragit för hand, det var faktiskt ganska precis det rekommenderade, 120 Nm.

Med det sagt så drar jag alltid med momentnyckel när det finns möjlighet. I vissa lägen tror jag att jag skulle dragit för löst utan momentnyckel. T.ex. dra åt en kassett.

kais01

Aktiv medlem
momentnyckel är bra vid kritiska applikationer, ffa där det är viktigt med jämn åtdragning mellan flera fästelement. t ex topplock i en bil.

och det är också bra som ett inlärningsverktyg.

men den inbjuder också till missuppfattningen att ett bra moment är en viss siffra. det finns en rad faktorer så som smuts, temperatur, smörjning mm som gör att man får moderera åtdragningen. rätt ordentligt till och med.

det här 'känner' en bra och van mekaniker betydligt bättre än en momentnyckel.

Trim

Aktiv medlem
När hjul tillverkas så använd ekring maskiner svårt få tag i folk med den kunskapen kom i håg KTM de fick köpa maskin för hjul ekring fans inte få tag i folk så det hade gått tillverkas så. Det är att det slår sig går på rus tillverkas hjul de som tar tid bygga själv är plocka i ekror dra grov upp med en sladd lös skruvdragare på nipplar speedas upp med grov rickta hjul sen tryck lite på nav i sidled och koll om de slagit sig gjorde en tabbe på förskjutning drog i hop fälg och vek över på kort eker sidan i grop stutts.

Bilagor

• IMG_20220505_070701_9~2.jpg
    IMG_20220505_070701_9~2.jpg
    434.2 KB · Besök: 156
Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Tex på Look Keo Blade hålls pedalaxeln på plats i komposithuset med en kompositmutter. Inget fjädrande stål.

kais01

Aktiv medlem
Fulhjul ekras i maskiner.
Finhjul byggs för hand även hos stora(seriösa) märken.
men allra mest fördelaktigt är att bygga själv. aldrig haft problem med ett sådant hjul.

och då kan man plocka russinen ur kakan för både fälg, nipplar, ekrar och nav. en ytterligare fördel är att man blir immun mot förändringar i navstandarder.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
Hmm tror även "fin" hjul byggs i maskin, eventuellt att det är manuell qa kontroll efter bygget och eventuell manuell åtgärd.

Beror väll på vad definitionen av fin hjul är.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag har dyra fina kolfiberhjul både för mtb, gravel och landsväg och samtliga vobblar i tid och otid.

Har gått till alla ställen i Jönköping. Några mekaniker vägrar att röra vid dom då det är såna extrem lättviktsfälgar och de känner sig inte säkra att jobba på dessa. Då är det ändå erfarna mekaniker...

Annat ställe där jag riktat på flertalet gånger, blir sällan bra.

Svaret är: ingen mekaniker mäter ekerspänning.. Ingår inte detta i "rikta hjul" ?
Vad är det jag ska be om för att få jämn ekerspänning och spikraka hjul?? Uppenbarligen inte rikta hjul för raka blir det inte. Landsvägshjulen vobblar vertikalt istället och mekanikern kunde inte lösa detta.
Tyvärr finns det inga duktiga mekaniker för hjul i butikerna i Jkpg. Men jag känner en kille som kanske kan hjälpa dig. Hojta till om du vill ha kontakt-uppgifter.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du har ett/eller skaffar ett extrahjul att köra med så kan jag fixa hjulet gratis(om fälgen är ok) om du skickar det. Kostar under 200 med Postnord. Jag tar det då när det passar men inom ca 2 veckor.
Men, om jag vore du så skulle jag kontakta @GurraG och fråga vad han ska ha för att spänna upp det, han går ocj trampar om dagarna. frakten blir lika. 2 x 200kr.

LuckyDuke

Medlem
Har bestämt mej för att köpa ett nytt hjul istället, men är lite fundersam, när jag går in på olika sidor så är de nästan bara gavel,mtb och racer hjul de säljer, jag har ju en hybrid(crecent muddus), funkar de att sätta på min cykel?
Nästan inga sidor har ju lagt ut ett nummer så man kan ringa o fråga lite.
Bara cykelgear som jag kunde ringa till, men de var en dansk som svara o jag fatta knappt ett ord av vad han sa..
Någon kunnig som kan länka till ett bra bak hjul, får kosta upp till 2500kr.

HåkanC

Aktiv medlem
Någon som kan länka till ett bra bak hjul, får kosta upp till 2500kr.
Jag har raderat "kunnig" i frågan ovan av självklara och uppenbara själ.
Eftersom du inte har skrivit ngt mer info om hjulet, som åtminstone jag behöver för att kunna ge dig ett konkret tips
länkar jag till
(Men om det finns ngt hjul där som passar dig, din cykel och din plånbok har jag ingen aning om)

LuckyDuke

Medlem
Jag har raderat "kunnig" i frågan ovan av självklara och uppenbara själ.
Eftersom du inte har skrivit ngt mer info om hjulet, som åtminstone jag behöver för att kunna ge dig ett konkret tips
länkar jag till
(Men om det finns ngt hjul där som passar dig, din cykel och din plånbok har jag ingen aning om)
Vad behöver du veta om hjulet för att ge ett konkret tips?

LuckyDuke

Medlem
MTB, gravel, landsväg?

Ändamål?

Navbredd? Body?

Centerlock/ 6-bult eller fälgbroms?

Fälghöjd och innerbredd? Är du tung och behöver några extra ekrar?
De är en hybrid cykel och jag cyklar enbart på asfalt

Cyklar mest för att jag tycker de är roligt, ger en enorm frihets känsla,samt för att de bränner fett.

Vad de är för navbredd eller body har jag inte en aning om.

De är centerlock.

Fälgen som jag har nu heter Alloy 6061-t6 Etrto 622x23c.

Jag är tung, väger 110 kg (muskler)

Topp