Trött på geggiga flaskor som ramlar av

MagerValp

Aktiv medlem
Jag börjar tröttna på att få vattenflaskan nedskvätt med gegga. Har ni någon variant med lock eller skydd för pipen som ni tycker funkar bra?

Har också tappat flaskan ett par gånger för många nu, men det är kanske inte är så konstigt när jag har vanliga landsvägshållare och kör i skogen… Vad ska man ha?

revben

Aktiv medlem
Camelbak podium tycker jag är tillräckligt bra, har några olika varianter, nån med "lock", nån isolerad osv. Vad som helst som man inte behöver öppna med tänderna eller händerna funkar för mig.

Awen79

Medlem
Jag börjar tröttna på att få vattenflaskan nedskvätt med gegga. Har ni någon variant med lock eller skydd för pipen som ni tycker funkar bra?

Har också tappat flaskan ett par gånger för många nu, men det är kanske inte är så konstigt när jag har vanliga landsvägshållare och kör i skogen… Vad ska man ha?
Jag har haft lite samma problem med min cavo flaskhållare i nylon (29g) som har upplevts mer sladdrig & skallrande med tiden när man cyklat i skogen. Så jag beställde ett par sido-öppnande cykelflaskhållare i kolfiber från Aliexpress som jag hämta ut för någon dag sedan. De känns gedigna och jag hoppas nu att jag kan montera på två flaskhållare på ena cykeln ist för att bara ha 1 (det var lite poängen).

SEK 145.98 36%OFF | Carbon Fiber Bike Bottle Cage Lightweight Bicycle Water Bottle Holder Ultra Light For MTB Mountain Road Cycling Matte Glossy

Andra säljare ger fler val på 1 lr 2-pack samt öppning åt höger lr vänster & blank lr matt finish, andra har billigare.

Trodde ärligt de skulle väga 17g utan skruvar men båda mina vägde 21g/st men orkar inte bli grinig för 4 extra gram per hållare. Om jag beställt 1 sido-flaskhållare i plast på 45g från bikester hade kostnaden blivit 20:- mer med frakt för vad jag betalat för 1 i kolfiber nu 🤷‍♂️.

När det gäller vattenflaskan så har jag sett att det finns modeller med ett skydd för just munstycket, sen tycks diametern på flaskorna variera med ett par millimeter. Mina nuvarande är 74mm och 239mm höga.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem

Jonatan F

Aktiv medlem
Väldigt missnöjd med mina elite. Locket är ju motsvarande Imsdal typ. Tun bockad plast som förr eller senare kommer gå av (en har gått av för mig). Så om någon vet något robustare :) tycker podium blir soggiga i pipen pga har ingen diskmaskin och pilligt att tvätta för hand :)

ambientzz

Aktiv medlem
Har en Elite-flaska i rostfritt. Locket gick av tämligen snabbt. Efter detta är flaskan oduglig i allt annat än perfekt väder då man, av förklarliga skäl, inte kan klämma ur vatten för att rensa munstycket.

SIE

Aktiv medlem
Biltemas högermatade för 39 kr har hållit fast mina flaskor på såväl röda som svarta stigar och jag är ingen hejare på linjeval.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Jag tycker nog också att sagda elite flaska är lite "racklig" väldigt tunn plast i både lock och flaska.
Biltemas flaskhållare är kanon!

kais01

Aktiv medlem
har faktiskt i stort sett inte problemet med att smuts hamnar på munstycket. och har åsikten att vi skogscyklister inte skall förstöra vårt rykte och stigarnas skick genom att välja leriga stigar de blöta tiderna på året.

men en del lera blir det ju oavsett. men knappast på munstycket. alltså det händer men mycket sällan.

varför kan man undra. kan det vara att jag flyttat flaskstållet till sadelstolpen? köpt fäste för ställ med kardborrefäste från sks. tycker för själva flaskhållaren att alu är att föredra, går att böja till så det håller fast lagom.

orka hålla på och fippla med lock utanpå pipen:(
.
C10FDBF5-9747-4626-8432-2F3C46F09826.png ED738572-55CD-4F6A-AC0C-14D64A055E69.png

ponx

Aktiv medlem
Jag har tre elite fly mtb som sitter i elite cannibal xc-hållare. Locken är hela efter två säsonger och har aldrig trillat ur hållaren. Då har jag ändå kört bikepark och rejält stök.

gavin_gadget

Aktiv medlem

MagerValp

Aktiv medlem
och har åsikten att vi skogscyklister inte skall förstöra vårt rykte och stigarnas skick genom att välja leriga stigar de blöta tiderna på året.
Skulle man inte cykla i Göteborg när det finns lera någonstans på stigarna skulle säsongen vara begränsad till några enstaka veckor i juli-augusti någonstans.

glitch

Aktiv medlem
Biltemas högermatade för 39 kr har hållit fast mina flaskor på såväl röda som svarta stigar och jag är ingen hejare på linjeval.
Har både biltema och Spesh. Speshhållaren inger mycket mer förtroende, men Biltema har presterat lika bra när det gäller tappade flaskor = 0.
Faktiskt föredrar jag nästan Biltemahållaren då den är lite mer följsam vilket gör det lättare att få ur / i flaskan speciellt om man har en ramväska över som gör manöverutrymmet begränsat.
Har kört med allsköns flaskor utan att tappa en enda, väg, mtb, gravel och utförs.

Har också några podiumflaskor men utan täcklocket och tycker de mest är jobbiga med den tröga "låsningen" för att förhindra spill.

Vill man ha flaska med lock har Decathlon en högst ordinär modell för kaffepengar som har ett täcklock. Funkar helt okej, men tycker personligen det är mest irriterande med ett lock som ska fipplas med när man flåsandes vill ha lite dryck under färd på en skumpig stig.

Har alltså själv inte landat i vad den heliga gralen är :)

KjellF

Aktiv medlem
Jag har två Elite-flaskor som har fungerat bra men jag stör mig lite på att ventilen stängs lite för lätt. I praktiken måste jag öppna ventilen efter varje slurp.

moros

Aktiv medlem
Fast låsningen är ju onödig, kör aldrig med den stängd. De håller tätt ändå (kanske inte i en väska).
Precis, Podiumflaskan är öppen hela tiden utan spill. Det är ju den stora fördelen. Nackdelen är ju att man inte får ut den sista skvätten, det tycker jag är irriterande. Annars är den bra. Får kanske köpa en sån lös täckkork till mina

Berk

Aktiv medlem
Nu är det väl ändå hit vi är på väg
51MB%2BmvKqBL.jpg

Bra ide, men flaskhållare ser ut att var integrerat i hjälmen och hjälmen har inte MIPS. Ville fråga om hållare finns att köpa separat. Men när jag skriver kom jag på att POC har just kommit ut med en hjälm med infästningspunkter på sidan och bakom. Nu vet vi varför infästningspunkter är!

10804_OmneUltraMIPS_1139_HimalayanSaltMatt_v004.0003_1200x.png

Topp