Trött på geggiga flaskor som ramlar av

TobiasLj

Aktiv medlem
Har kört med Fidlock 800ml flaska i drygt ett år. Bra lock som skyddar mot koskit, grus och lera. Funkar hyffsat ok att dricka ur även om flaskan är relativt hård i plasten.
Det är dessutom en konstruktion som gör att jag kan få plats med en stor flaska på min TopFuel utan att det är problem att få i och ur den.
Finns egentligen bara en (stor) nackdel: priset...

TobiasLj

Aktiv medlem
Fidlock verkar rätt smutt faktiskt, men det bär emot att skaffa en proprietär lösning.
Ja, håller med. Hade också mina funderingar innan jag beställde. För mig var den främsta anledningen att få plats med en större flaska. Traditionella flaskhållare kommer för högt upp och även om det finns alternativ för att trycka in flaskan från sidan så kändes Fidlock bäst. De hade dessutom en mall i 1:1 för flaska och hållare som gick att skriva ut, grymt bra att kunna kolla så det passade på cykeln innan beställning.

Om jag går ner till köket och kollar i hyllan där alla cykelflaskor står så har de flesta 10-15 år på nacken och Fidlockflaskan kommer säkert hålla lika länge. Det blir inte så många kronor per år...

TobiasLj

Aktiv medlem
Fidlock verkar rätt smutt faktiskt
Skall tillägga att jag plockat bort det extra skyddet för pipen. Tyckte det var för fippligt att först peta bort det och sedan dricka. Jag har kunnat dricka ur flaskor täckta med allt vad skogen och ängarna bjuder på i alla år så det lär funka ett tag till tänker jag 🙃
Är det för jäkligt så spottar jag ut första munnen, efter det är det rent som om flaskan kom direkt från diskmaskinen 🤣

kais01

Aktiv medlem
Skulle man inte cykla i Göteborg när det finns lera någonstans på stigarna skulle säsongen vara begränsad till några enstaka veckor i juli-augusti någonstans.
(lite ot) cyklar själv återkommande på västkusten,men inte direkt i göteborg. och regn och fukt är ett tema förstås. men har inga problem hålla mig till stigar som går där de bör, dvs håller sig i backig terräng där vatten rinner bort, och undviker diverse sänkor, där lera frodas.

faktiskt kommer jag så här bara på några helt enstaka leriga ställen att parera, i området där jag cyklar kungsbacka-fjärås-åsa-frillesås. du kanske skulle ta dig en tur? fina stigar finns det mycket gott om.

en bra taktik är att dra om stigar som hamnat fel, så de går på ett torrare ställe, oftast bara några meter åt sidan. mycket mindre slitage då.

TobiasLj

Aktiv medlem
går där de bör, dvs håller sig i backig terräng där vatten rinner bort, och undviker diverse sänkor, där lera frodas.
Många surhål jag vet finns på stigar i just sådan terräng... Det är när det finns en naturlig sänka i berget under jordlagret som vattnet aldrig rinner undan, spelar ingen roll om det är backig terräng eller inte. De torraste stigar jag vet går antingen på bergig terräng utan sänkor och jord eller på stigar med ett tjockt lager väldränerad jord eller sand.

n3wton

Aktiv medlem
Tror du letar efter något som inte finns @MagerValp. En vattenflaska med lock över munstycket blir förmodligen aldrig smidig att faktiskt dricka ur. Om man kan acceptera att stanna och dricka för att pilla med ett lock kan man ju lika gärna ha ett helt tätt skruvlock känns det som.

Podiumflaskorna gillar jag inte öht. Stela och tröga att dricka ur, plus den där vridstängningen som jag inte förstår vad den ska vara bra till. Dessutom har ju munstycket en helt enorm fördjupning upptill där ungefär en matsked lera får plats. Det är som att äta jord mer än att dricka vatten ur en sån flaska. Eller som nu under vintern - vägsalt och flis i förstaklunken trots heltäckande skärmar.

Enorm öppning i Podiumflaska:

24191D47-57FC-46A8-8782-0971D2D529EE.jpeg

Min standardflaska är Specializeds Purist-flaska. På mina står det ett annat varumärke, och det finns precis som för Podium-flaskorna en massa "tillverkare" som sätter sin logga på den flaskan. Jag har en enorm aversion mot Spez egentligen, så det tar emot att jag kör med skor, handskar, hjälm, vattenflaskor och till och med en gammal cykel från dem numer.😛

Hur som helst så funkar Specialized Zee-cage med sidomatning ihop med Purist-flaska så bra det bara kan i skogen skulle jag vilja påstå. Aldrig tappat en flaska med den lösningen. Förutom att flaskorna håller i massor av år (mina är minst 5 år gamla numer, repiga men i full funktion), så blir deras munstycke nästan slätt upptill vilket innebär att det är lätt att göra sig av med smutsen. Jag tror att jag förvisso har en ganska hög acceptans för att få i mig skogssmuts (lite skit rensar magen och det där..), men jag brukar bita med tänderna runt munstycket för att öppna och sen bara spruta ut vatten i munnen snarare än att suga om det är smutsigt. Funkis!

Purist-flaskans nästan släta munstycke:

3AAE0FEC-56C7-41A7-8CE4-5E28E4F0A626.jpeg

Edit: Jag är verkligen för att man undviker skogscykling när vädret är kasst, men jag har nog aldrig cyklat stig utan att få smuts på vattenflaskan förutom om det är så torrt att det är helt dammigt i skogen (men då får man ju damm på den istället). Ofta blir det mycket smuts. Ibland helt sjukt mycket smuts! Får man ingen smuts på flaskan har man inte cyklat, i princip.

MagerValp

Aktiv medlem
Om man kan acceptera att stanna och dricka för att pilla med ett lock kan man ju lika gärna ha ett helt tätt skruvlock känns det som.
Det här gäller mtb så det är inte frågan om att dricka i farten. Jag dricker bara när jag stannar och tar paus. Har ofta fått skruva av locket mot slutet av turen när pipen är för geggig att dricka genom.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Flaskan som börjar på F (och innehåller ordet "lock" i nammet) går utan problem att både öppna och stänga med en hand.

Så är det hjälpligt snäll transport så kan man få sig en och annan klunk i farten.

Berk

Aktiv medlem
Min standardflaska är Specializeds Purist-flaska. På mina står det ett annat varumärke, och det finns precis som för Podium-flaskorna en massa "tillverkare" som sätter sin logga på den flaskan. Jag har en enorm aversion mot Spez egentligen, så det tar emot att jag kör med skor, handskar, hjälm, vattenflaskor och till och med en gammal cykel från dem numer.😛

Har precis samma saker, inklusive aversionen!

Hur som helst så funkar Specialized Zee-cage med sidomatning ihop med Purist-flaska så bra det bara kan i skogen skulle jag vilja påstå. Aldrig tappat en flaska med den lösningen. Förutom att flaskorna håller i massor av år (mina är minst 5 år gamla numer, repiga men i full funktion), så blir deras munstycke nästan slätt upptill vilket innebär att det är lätt att göra sig av med smutsen. Jag tror att jag förvisso har en ganska hög acceptans för att få i mig skogssmuts (lite skit rensar magen och det där..), men jag brukar bita med tänderna runt munstycket för att öppna och sen bara spruta ut vatten i munnen snarare än att suga om det är smutsigt. Funkis!

Som jar skrev ovan är Zee cage + purist flaska enda kombon där jag har tappat en flaska. Purist flaska är mjuk och kan komma ut från sidan när den är nästan tom. Det krävde dock en huck från brant ner till platt. Jag brukar inte hucka mycket, men andra kanske gör det.

Edit: Jag är verkligen för att man undviker skogscykling när vädret är kasst, men jag har nog aldrig cyklat stig utan att få smuts på vattenflaskan förutom om det är så torrt att det är helt dammigt i skogen (men då får man ju damm på den istället). Ofta blir det mycket smuts. Ibland helt sjukt mycket smuts! Får man ingen smuts på flaskan har man inte cyklat, i princip.

Tid att flytta till 08-land!

moros

Aktiv medlem
Tror du letar efter något som inte finns @MagerValp. En vattenflaska med lock över munstycket blir förmodligen aldrig smidig att faktiskt dricka ur. Om man kan acceptera att stanna och dricka för att pilla med ett lock kan man ju lika gärna ha ett helt tätt skruvlock känns det som.

Podiumflaskorna gillar jag inte öht. Stela och tröga att dricka ur, plus den där vridstängningen som jag inte förstår vad den ska vara bra till. Dessutom har ju munstycket en helt enorm fördjupning upptill där ungefär en matsked lera får plats. Det är som att äta jord mer än att dricka vatten ur en sån flaska. Eller som nu under vintern - vägsalt och flis i förstaklunken trots heltäckande skärmar.

Visa bilaga 616076

Purist-flaskans nästan släta munstycke:

Visa bilaga 616080

Fast Podium-flaskans fördel är ju att du inte behöver öppna och stänga en pip med tänderna/munnen. Det är bara att dricka. Vill man köra "sprut-tricket" för att rensa munstycket måste man ju ändå få upp munstycket med tänderna på en "vanlig" flaska, det behövs ju inte på Podium. Stängningen är ju egentligen bara till för att få en tät flaska under transport.

n3wton

Aktiv medlem
Fast Podium-flaskans fördel är ju att du inte behöver öppna och stänga en pip med tänderna/munnen. Det är bara att dricka. Vill man köra "sprut-tricket" för att rensa munstycket måste man ju ändå få upp munstycket med tänderna på en "vanlig" flaska, det behövs ju inte på Podium. Stängningen är ju egentligen bara till för att få en tät flaska under transport.
Jag kan verkligen se din poäng, men gillar ändå inte Podiumflaskorna. Tur att man kan uppskatta olika saker!😊

För transparensens skull kan jag förtydliga att jag använt Podiumflaskorna ganska mycket då jag har deras isolerade variant (så att det tar lite längre tid innan man dricker isvatten under vinterdistanscyklingen). Kallt väder gör förmodligen att flaskan blir trögare och det kan ha viss inverkan på upplevelsen av den.

Håller även med om att den där vridstängningen åtminstone känns trygg när man lägger två flaskor med färdigblandad energidryck i en väska inför cykelturen som åtminstone jag gör någon enstaka gång.

Purist-flaskorna är dock fortsatt väldigt mycket härligare att hantera på alla vis, och de läcker inte heller när man lägger dem i en väska.

n3wton

Aktiv medlem
Det här gäller mtb så det är inte frågan om att dricka i farten. Jag dricker bara när jag stannar och tar paus. Har ofta fått skruva av locket mot slutet av turen när pipen är för geggig att dricka genom.
Förstår läget fullt ut! Ganska stor humor när man dricker i farten och PRECIS hinner få tillbaks flaskan innan stora droppet. Har ju hänt fler gånger än en att man får enhandsbromsa genom något stökigt bara för att man trodde man skulle hinna dricka men felbedömde situationen.

Mina erfarenheter från flaskor osv som delas här i tråden är från stökig stigcykling utan stopp öht typ, vilket ställer ganska höga krav på funktionen. Sen är jag såklart färgad av flaskorna från vägcyklingen där jag lägger avsevärt mycket mer tid än i skogen. Jag tror som sagt att det är svårt att få till en perfekt lösning, men givet att man stannar och dricker har man såklart större möjlighet att använda flaskor med mer eller mindre avancerade smutsskydd på locket.

Vätskerygga är ju annars svaret på en massa problem - inga problem med att få med sig mycket vatten och det blir aldrig smutsigt. Men från att alla hade ryggsäck för några år sedan har ju ingen det längre..

Kung Stalle

Aktiv medlem
Sen kan jag meddela att det här är den bästa flaskhållaren som finns.
Jag har två och de är säkert 20 år gamla och still going strong. Tappar inte ens flaskor under endurotävlingar med de hållarna. Går snabbt att få ur och i flaskor ur hållaren, betydligt snabbare än alla andra modernt designade hållare. Snygg är den åxå.

Ett antal moderna hållare ha passerat men inget är lika bra som Ciussi Gel.

Så... Elite-flaskor med matchande hållare. Tråden kan stängas.

Stalle

n3wton

Aktiv medlem
Du dömmer alltså ut något som du själv inte ens testat?

Stalle
Senare i tråden så förtydligas det nog att jag tror att det funkar bra om man accepterar att stanna och dricka. I övrigt tycker jag ordet "förmodligen" antyder att det handlar om ett antagande mer än en faktisk analys av praktiskt erfarenhet. Det är helt okej att cykla med skyddslock på flaskan.😊

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Precis så jag håller på nu och är jäkligt trött på att behöva vaska halva flaskan.
Men då har du fel munstycke. Skaffa en flaska med bättre munstycke som inte tömmer halva flaskan på ett tryck. T ex en TacX Shanti, se nedan. Den har en ventil som gör att den är läckagefri, med den bonusen att den inte sprutar så mycket vatten på en gång. Har kört med sådana i många år och är riktigt nöjd, prova!

ps. har nu gått över till Fidlock

glitch

Aktiv medlem
Sen kan jag meddela att det här är den bästa flaskhållaren som finns.
Jag har två och de är säkert 20 år gamla och still going strong. Tappar inte ens flaskor under endurotävlingar med de hållarna. Går snabbt att få ur och i flaskor ur hållaren, betydligt snabbare än alla andra modernt designade hållare. Snygg är den åxå.

Ett antal moderna hållare ha passerat men inget är lika bra som Ciussi Gel.

Så... Elite-flaskor med matchande hållare. Tråden kan stängas.

Stalle
Hållaren är snygg, men är inte så impad. Har den svarta som väldigt snart började tappa sin svarta färg....

Velocipeden

Aktiv medlem

Håller med om att vridstängningen är onödig om man inte ska lägga den i en väska och klämma lite på den.
Poängen med munstycket är den lilla hatten som går att köpa till men också kommer med en del (finns för halva priset mot länken). Det går att flärpa av den med tummen, dricka och flärpa på med en hand och då är den stora öppningen inget problem utan kanske bra så det går att få ut en lagom stor skvätt på ett försök.
Borde inte en sladdrigare flaska vara mycket lättare att tappa och en styvare sitta kvar? Jag upplever mina som exakt lagom hårda, men each one to each one eller vad det heter...

N_sandstrom

Aktiv medlem
Den här tråden gör mig ändå lite glad att jag låst in mig i Fidlock.

Hade liksom glömt att man kunde tappa flaskor och äta lera. Och att flaskhållare ens hade utseende.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Roseflaskan ser klockren ut för skogscykling, förutom att den är för stor (för min Bird)
Och att jag har 4 små och ungefär lika många stora flaskor redan...

Arvido

Aktiv medlem
Lite halkskyddstejp på insidan av flaskhållaren så hoppar inte flaskorna ur. Finns på Biltema

N_sandstrom

Aktiv medlem
Lite halkskyddstejp på insidan av flaskhållaren så hoppar inte flaskorna ur. Finns på Biltema

Justja, sånt där höll jag på med innan jag började använda Fidlock.
Som jag vägrar vägra.

Freddye

Aktiv medlem
Fidlock verkar rätt smutt faktiskt, men det bär emot att skaffa en proprietär lösning.
Finns fästen för att fästa din favoritflaska som inte har Fidlock:

Topp