Tubdäck!

xennaj

Ny medlem
Tubdäck!
Hej.
Har cyklat landsväg i ca 12 år nu och alltid använt clinchers.
Nu har jag skaffat en ny cykel med tubdäck och skulle vilja ha lite tips.

1 Skall man använda tejp eller klister?
2 Vilken prisklass ska man lägga sig i om man är motionär - är dyrare alltid bättre?
3 Förlimmar man däcket som man har med som reserv?

Tacksam för tips och trix.

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
Tubdäck!
xennaj sa:
Hej.

2 Vilken prisklass ska man lägga sig i om man är motionär - är dyrare alltid bättre?

Mina observationer efter några år med tubdäck:

1. Tejp eller lim funkar väl typ lika bra för lvg skulle jag påstå. Det sitter hårt som fasen med båda metoderna. För cx och väldigt låga tryck kanske det känns tryggare med lim.

2. Vet inte om dyrare är bättre. Men vissa däck/tillverkare har däck som tappar luft över tid, gissningsvis 1bar/dag, vilket kan vara störigt. Continental funkar alltid bra, jag brukar köpa gatorskin, för att jag inbillar mig att de håller bättre mot punka.

3. Punka är för övrigt riktigt trist att få, även om det händer sällan. Jag har oftast bara med en tufo punkatätningsflaska och kolsyrepatron. De få gånger jag har med reservdäck så har jag med ett tubdäck för velodrom som är förlimmat. Inomhusdäck väger mindre.

Crocko

Aktiv medlem
Tubdäck!
xennaj sa:
Hej.

Dyrare är oftast följsammare och rullar bättre, men i regel tävlingsdäck vilket ger ganska begränsad livslängd och punkeringsskydd så ett mellanprisdäck av träningstyp är nog bäst allround.
Tejp eller lim är mest en smakfråga, och väljer man lim så bör man ha haft lite lim på reserven även om man kan komma hem i lugnare tempo även med ett däck som sitter i limmet som alltid blir kvar på fälgen.

Lejon

Aktiv medlem
Tubdäck!
Lim på reservdäck tycker jag man kan strunta i. Om du får punka kan du ta det liiite piano i eventuella kurvor på vägen hem bara. Ett olimmat däck sitter ganska bra på en fälg med limrester.
Men jag kör inte heller med reservdäck utan nöjer mig med Tufos gucka och/eller Vittoria pitstop. När jag pendlar (ja på Tufos tubdäck) har jag även med salami för eventuella större hål. Har funkat hittills, faktiskt lagar man punkor betydligt snabbare än med slang så länge guckan tätar.

Barrett

Aktiv medlem
Tubdäck!
Man vill gärna ha ett beg. däck med i reserv är min erfarenhet. Då är det nog med lim på och lätt att lägga på. Nytt osträckt tubdäck är inget jag vill lägga på i fält.

Jag har aldrig provat tejp. Lim funkar bra o jag upplever inte som speciellt omständigt.

Självklart vill man ha latex slang. Man kollar alltid trycket innan man ger sig ut.

Stervelo

Aktiv medlem
Tubdäck!
Tejp är bra, skulle aldrig köra klister igen. Kört tejp nu i 3 år. Punkat en gång, fixat med stans jag hade i flaska med på turen. Men, jag har bara punkat när däcket är nära slut, så att komma hem ok duger, då slänger man däcket, det är ju slut.
Med tejp tar det helt kort tid, inklusive att få på det nya däcket rakt och fint.

zodah

Aktiv medlem
Tubdäck!
1. jag klistrar - det är terapeutiskt
2. ja men med tillägget att det kan vara lite sämre med punkaskyddet. Schwalbe eller Continental har bra punkaskydd (anekdotiskt från mig) och samtidigt fina egenskaper i övrigt.
3. Nja, jag gör det men när man sedan kommer hem så vill man ändå ta av och limma ordentligt. jag litar då inte helt på att reserven sitter helt 100% och tar det lugnare i kurvor.

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Hakar på (eller highjackar) den här tråden som iofs varit död 10 månader... Jag har kört tubdäck på tävlingshjulen men clincher på träningshjulen. Finracern har mest stått medan barnen varit för små för att man med gott samvete ska kunna ge sig ut på långrundor, nu är den kittad med Di2 och fått nytt liv! Dock känner jag att mina halvsjaskiga Kinahjul kanske gjort sitt, framför allt efter att jag testade mina Easton EC90TT (tub) på en runda nu på fm. Frågan är bara: Hur gör ni som tränar med tubdäck, räcker det alltså med Vittoria pitstop plus kolsyrepatron? Jag pendlar inte med den här cykeln utan kommer bara köra träningsrundor på asfalt plus kanske börjar köra lopp om något år. Vågar man sälja kinahjulen och gå över helt till tub...?

Stervelo

Aktiv medlem
Tubdäck!
Skaffa liten lezyne pump, går att få upp över 6 bar med, tar dock tid och tålamod. Då kan du toppa upp om guckan inte tätat helt och det småpyser på vägen hem. Så gör jag, hojjar bara tub på lvg.

Ta med kreditkortet, boka taxi den gången det går helt åt helvete. Har inte behövts än för min del.

Singular

Aktiv medlem
Tubdäck!
Hakar på (eller highjackar) den här tråden som iofs varit död 10 månader... Jag har kört tubdäck på tävlingshjulen men clincher på träningshjulen. Finracern har mest stått medan barnen varit för små för att man med gott samvete ska kunna ge sig ut på långrundor, nu är den kittad med Di2 och fått nytt liv! Dock känner jag att mina halvsjaskiga Kinahjul kanske gjort sitt, framför allt efter att jag testade mina Easton EC90TT (tub) på en runda nu på fm. Frågan är bara: Hur gör ni som tränar med tubdäck, räcker det alltså med Vittoria pitstop plus kolsyrepatron? Jag pendlar inte med den här cykeln utan kommer bara köra träningsrundor på asfalt plus kanske börjar köra lopp om något år. Vågar man sälja kinahjulen och gå över helt till tub...?
Ett tajt rullat reservdäck under sadeln (och pump/patron) är räddningen (och då kan man med fördel ta gammalt och slitet men framförallt smalt och lätt).

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Ett tajt rullat reservdäck under sadeln (och pump/patron) är räddningen (och då kan man med fördel ta gammalt och slitet men framförallt smalt och lätt).
Tack för tipset, menar du att man drar av däcket som fått punka och sätter dit reservdäcket på befintlig tejp/klister? Och sedan pumpar upp det endast med kolsyrepump?

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Vilka däck ska man välja då? Har GP4000 nu, de och Vittoria Corsa verkar väga lika mycket och skryter båda om oöverträffade egenskaper i rullmotstånd och punkaskydd. Vittoria corsa är dock snyggare i mitt tycke. Kommer köpa nya till nästa säsong, mina är lite torra nu så är nog dags.

Singular

Aktiv medlem
Tubdäck!
Båda är kanonbra - Continental har inte släppt någon ersättare, utan det är den tidigare tvåan i rangordningen Competition som numera är det vassaste i konsumentledet (och proffslagen åker på olika varianter av Pro Ltd). I Vittorias sortiment ska även Rubino vara helt okej.

Jag puffar som brukligt även för Veloflex (och så finns ju FMB och Dugast, men...).

emilh

Aktiv medlem
Tubdäck!
Sneglat lite på att dyka ner i tubträsket igen då en av mina cyklar gör sig bäst med ett par Campagnolo Bora :)
Körde senast tub sommaren 2018 och då tyckte jag Specialized S-Works Turbo II Allround var de bästa. Blev aldrig vän med Vittoria Corsa G+ som jag fick lite för många punkteringar på samt problem med ventil som lossnade från slang.

Sneglat lite på Pirelli P-Zero och Michelin Power Competition nu.
Conti har jag aldrig orkat brottas med.

Kurets

Medlem
Tubdäck!
Jag har kört Michelin Pro4 tub rätt mycket och gillar dom. Beroende på vem som gör tubversionen av Michelin Power så kan dom vara bra, kanttrådsversionen tyckte jag däremot inte var något vidare sett till våtgrepp iallafall. På bilder ser det ut som att tubdäcket är samma som gamla Pro4, men kanske lägre trådtal?

Ska man köra tubdäck tycker jag att klassisk konstruktion med slitbana limmad på separat kord är vad man vill ha för känslan. Och precis som för kanttråd högt trådtal och latexslang.

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Okej, nästa fråga då. Jag var ute med mina slitna Continental 4000-tubdäck (limmades 2011) och fick förstås punka. Hade med Vittoria pitstop, men ventilförlängaren på bakhjulet (är 90mm) var för kort så nästan allt skum hamnade utanför... Så nu undrar jag, vad ska man ha för ventilförlängare till högprofilsfälgar? Såg ett annat likadant hjulpar till salu där ventilen sticker upp typ 4 cm, vilket vore idealiskt. Min stack upp typ 1,5cm vilket uppenbarligen inte räckte för just det här ändamålet.

Jag hade tänkt försöka mig på att klistra nästa däck själv, men då vill jag först ha koll på ventilförlängare! :)

zodah

Aktiv medlem
Tubdäck!
Du menar att fägen är 90 mm hög, då skulle jag montera två st på vandra. Orkar inte googla om 12 cm förlängare finns men det kanske det gör.
har gjort så själv för ett av hjulen jag har, en Vittoria på en Enve skruvas i varandra och sedan på ventilen i däcket. (sen att det var just Vittoria+Enve är bara för att det jag hade hemma. Går säkert bra med Vittoria+Vittora)

Drosa

Aktiv medlem
Tubdäck!
Min erfarenhet av challenge är kort och gott: Punktering, punktering och mer punktering.
Man hinner ju inte slita ut dem i alla fall.

zodah

Aktiv medlem
Tubdäck!
Dugast - fint ska de va! (gillar dem också)

Men Challengetuber på lvg har jag testat de med och det var ok ändå. Slets rätt snabbt men å andra sidan var de sköna och priset var mer än ok. Tror jag betalade ca 400-500 kr. De är dock inga testvinnare om man ser till rullmotstånd.

Favoriter nu är Vittoria Corsa Control G2 i 25 mm.

zodah

Aktiv medlem
Tubdäck!
Jaså, något speciellt som gör dem till favoriter? Jag har dem på min "pendlarracer", men kanttråd. Tycker att de är ett lyft från Conti 4Seasons. Har du jämfört Control G2 mot de "vanliga" G2?
Nä, inte haft möjlighet. Men jag tycker de är följsamma och har fått ok testresultat avseende rullmotståndet. Känns som de är lite robustare och därmed inte punktera lika lätt.
Sedan är de snygga. En viktig faktor.

glitch

Aktiv medlem
Tubdäck!
Frugan har tub på sin cykel nu, sitter Conti Sprinter på men bak är dags att byta snart då det blivit en skärskada som förvisso tätats av guckan men känns lite risky.
Vilka 25mm tuber rekommenderas om man vill ha max punkaskydd?

zodah

Aktiv medlem
Tubdäck!
Frugan har tub på sin cykel nu, sitter Conti Sprinter på men bak är dags att byta snart då det blivit en skärskada som förvisso tätats av guckan men känns lite risky.
Svårt, för mig är tubdäck på lvg mer snabba och bekväma än punkasäkra. Men med det sagt finns faktiskt Conti Gatorskin som tub här tex https://www.bike24.com/p23796.html?menu=1000,4,22
Har inte provat men borde vara bättre punkaskydd än rena tävlings/racerdäck.

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Zodah slog ett slag för Vittoria Corsa control G2. De har enligt Vittorias egen utsaga maximalt punkaskydd, men är ändå förhållandevis lätta och lättrullade. Jag står och velar mellan dem och De som bara heter Corsa G2. Egentligen vill jag köra 23mm eftersom jag har väldigt hög profil på hjulen (58 fram 90 bak), och jag kör Corsa control 25mm på min pendlarracer. Så det vore ju rent psykologiskt skönt att ha ett par däck som i teorin är snabbare än de jag använder varje dag vår/sommar/höst. Men om punkaskydd är viktigast tycker jag att din fru ska köra på corsa control (som bara finns från 25mm och bredare).

Stumpy

Aktiv medlem
Tubdäck!
Egentligen vill jag köra 23mm eftersom jag har väldigt hög profil på hjulen (58 fram 90 bak), och jag kör Corsa control 25mm på min pendlarracer. Så det vore ju rent psykologiskt skönt att ha ett par däck som i teorin är snabbare än de jag använder varje dag vår/sommar/höst.
Är 23 mm i teorin snabbare än 25 mm?

Stumpy

Aktiv medlem
Tubdäck!
Ja, på framhjulet (den aerodynamiska fördelen uppväger det något högre rullmotståndet) - bak är det nja till nej, beroende på en massa faktorer (ekipagevikt, aerodynamik, fälgbredd insida/utsida et cetera)
Men samtidigt mer tröttande, då vibrationer från vägen i större utsträckning tar sig upp till kroppen. Jag skulle aldrig köra på under 25 mm igen av just den anledningen.

lundatok

Aktiv medlem
Tubdäck!
Jo, man kan välja vilka bredder man vill, vad jag menade var att, som exempel: Mina Roval CLX 64 är gjorda för 26 mm däck, jag kan så klart ha vilka bredder jag vill, men ska det gå fortast så är 26 mm bäst.

Singular

Aktiv medlem
Tubdäck!
Man skulle ju alltså kunna tänka sig 23mm Corsa G2 fram och 25mm Corsa Control G2 bak! :)
Hade jag kört Corsa Control hade jag valt det bredaste som får plats och kanske inte ägnat mig åt att kompromissa gott rull, komfort och grepp till förmån för en liten möjlig fartskillnad (då kan man ju med fördel vandra i sidled i sortimentet till Corsa eller Corsa Speed).

Med det sagt kör jag 25 bak och 23 fram på alla hjul med profil värd att nämna (men då med lättare/tunnare/snabbare däck).

Makkaboo

Medlem
Tubdäck!
Hade jag kört Corsa Control hade jag valt det bredaste som får plats och kanske inte ägnat mig åt att kompromissa gott rull, komfort och grepp till förmån för en liten möjlig fartskillnad (då kan man ju med fördel vandra i sidled i sortimentet till Corsa eller Corsa Speed).

Med det sagt kör jag 25 bak och 23 fram på alla hjul med profil värd att nämna (men då med lättare/tunnare/snabbare däck).
Jag tänkte mest att eftersom Control inte finns i 23, och bakdäcket slits fortare, skulle man kunna kombinera. Men jag tror att jag kommer köra Corsa G2 både fram och bak (23+25).

glitch

Aktiv medlem
Tubdäck!
Svårt, för mig är tubdäck på lvg mer snabba och bekväma än punkasäkra. Men med det sagt finns faktiskt Conti Gatorskin som tub här tex https://www.bike24.com/p23796.html?menu=1000,4,22
Har inte provat men borde vara bättre punkaskydd än rena tävlings/racerdäck.
Det är dessa hon har idag. Sprinter Gatorskin. Tror hon hade extrem otur men skärskadan men tänkte om det fanns några andra alternativ som är punkasäkra.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer