Tubeless, inserts, vad gäller 2020?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha gjort lite saker som gått upp till 118 kg, gått ner till 92 kg, skaffat en son, renoverat en kåk +annat så har jag via Zwift kommit på att det är sjukt kul att cykla igen!

Så vad gäller kring däck, tubeless etc nuförtiden? Har ett par DT Swiss M1700 från 2014 och till det ett par nya Schwalbe Hans dampf 29x2,35som jag tänkte sluta köra med slang. Vad borde jag skaffa för tublessgrejjer, och borde jag skaffa inserts? Gillar låg vikt, gillar inte genomslag, kör rätt aggressiv AM.

Senast ändrad:
Inte Pepis tyre noodle i alla fall. Monterade på mina Roval control SL. Därefter var det omöjligt att få tubelesssystemet att fungera. Tog bort nudlarna och fick det att fungera som vanligt. Hade grejerna till den vanligt mycket dugliga LBS:en och de misslyckades också.

Sam

Aktiv medlem
Pepis är riktigt bra! Dock sitter de som berget (vilket de också ska) med risk för att man inte får in tätningsvätska. Men detta bekymmer kan kompenseras med bra tubelessventiler.

LDG

Aktiv medlem
Inte Pepis tyre noodle i alla fall. Monterade på mina Roval control SL. Därefter var det omöjligt att få tubelesssystemet att fungera. Tog bort nudlarna och fick det att fungera som vanligt. Hade grejerna till den vanligt mycket dugliga LBS:en och de misslyckades också.
Cushcore/Rimpacts ventiler har platt botten med hål genom, dessa funkar. Annars trycks inserten in mot ventilen och det blir knas.

LDG

Aktiv medlem
Ska du skydda mot ren klantighet i högfart behöver inserten väga minst som Cushcore Pro enligt mig, typ 250 gram eller mer, är fullt möjligt att förstöra fälgar även med såna inserts.

Alla olika däcknudlar som är closed cell foam krymper rätt mkt (finns film på yourtube som visar hur mkt det faktiskt är) när man pumpat i 1,5-2 bar i däcken, därför är de långt från så stora när du cyklar som när du installerar dom. Av den anledningen ger de ofta inte så mkt stöd åt sidan som de annars hade gjort, man behöver kanske en 70mm i diameter vid installation för att den ska vara bred nog vid 1,5bar för att nudda sidewall halvvägs upp på ett 2,5 däck gissar jag.

- Huck Norris ger enligt mig mindre burpande och skyddar mot genomslag och väger väldigt lite. Påverkar dock mindre i känslan än vad inserts som är högre gör.

- Cushcore Pro - 260gram - är grymt men för mkt vikt för mig, ger stabilitet, dämpning och skydd vid genomslag.

- Olika däcknudlar - 50-300gram - hjälper mot genomslag, dämpar lite beroende på hur breda däck och hur bred nudel man har. Här gäller enligt mig formeln mer vikt mer skydd så en nudel som väger 70g kommer skydda rätt lite jämfört med en som väger 130g.

- Rimpact - 95gram (120g 27,5+) - hjälper mot genomslag, dämpar lite beroende på hur breda däck man har. Original är 50mm bred och de krymper väldigt lite, plusversionen är 65mm bred.

Senast ändrad:
Pepis är riktigt bra! Dock sitter de som berget (vilket de också ska) med risk för att man inte får in tätningsvätska. Men detta bekymmer kan kompenseras med bra tubelessventiler.
[/QUOTE

Jag använde såklart de ventiler som följde med förpackningen (platta med hål i sidled) och fyllde med den sorts gucka som förordades av Pepis själva. Fungerade ändå inte.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har kört med Pepis och Nube, har Nube bak idag och tycker de funkar bra. Får man ponkatering så går det ju harva sig hem på inserten också inte så dumt alla ggr.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag använde såklart de ventiler som följde med förpackningen (platta med hål i sidled) och fyllde med den sorts gucka som förordades av Pepis själva. Fungerade ändå inte.
På vilket sätt funkar de inte? Om det är att tubelessvätskan får svårare att komma fram till eventuella hål så har jag sett liknande på Barbieri Anaconda som jag just nu testar. Eventuellt dricker de också vätska nu när de börjat få lite skador i sig, något jag även hört händer med Pepis.

Synd, för annars är de lätta (80g), billiga, verkar skydda rätt bra (även om LDGs info om att den krymper rejält vid höjt däckstryck är intressant) och går att cykla hem på när man väl punkat.

freddag

Aktiv medlem
min extremt begränsade korverfarenhet, för vad det är värt: efter 100 mil hade min anaconda lite skador och hade ökat från 60 till 110 gram. 90 gram sen när jag torkade av den med en trasa. inte hela världen. men upplever att jag måste ha mer vätska i bakdäcket som har anacondan i sig än i framdäcket som inte har korv, för att hål ska täta.

Kört både Huck Norris(gamla versionen) och Anaconda. Nöjd med båda, dock kändes det som att Huck Norrises kunde kana undan ibland så det ändå slog igenom... Inte upplevt samma på Anaconda, känns som den mer ligger där den ligger!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Gillar Pepis. Raceline "höll" en säsong, rokkline som jag gått över till nu verkar stadigare. Fast det var ett tag sen jag hade av ett däck för att kolla statusen. Räddat mina fälgar många gånger, och även räddat en del punkor. Eländigt jobbiga första gången de ska monteras, rekommenderar att inte kombinera ny nudel och nytt däck samtidigt.

AddeKvark

Aktiv medlem
Inväntar ett par Rimpact nu för att se hur de är. Kört med Barbieri Anaconda tre rundor nu och de har börjat ”skramla” inne i däcket på samma sätt som tidigare provade Nube-inlägg gjort. Mycket irriterande tycker jag...

Laan84

Medlem
Inväntar ett par Rimpact nu för att se hur de är. Kört med Barbieri Anaconda tre rundor nu och de har börjat ”skramla” inne i däcket på samma sätt som tidigare provade Nube-inlägg gjort. Mycket irriterande tycker jag...
Är nyfiken på hur du upplever rimpact, tycker att de verkar vettiga.

freddag

Aktiv medlem
hör du skramlet även när du cyklar? onekligen ett "intressant" ljud när en testar bromsarna i meckstället :)

liveforthis

Aktiv medlem
Ligger själv runt 98-102kg och kör med vittoria Airliner (dyra) men dom funkar klockrent och går mer el mindre köra ca 10-15km helt utan luft i däcken utan några större problem. Så dom kan jag rekommendera.

Jag har endast testat Barbieri Anaconda, dessutom på en Scott Spark jag bara cyklar rätt snäll terräng med... typ långloppscupen.

Men jag är ju rätt halvrund åtminstone, 90+ kilon, har kunnat gå ner i däcktryck, bättre grepp, inga genomslag och bättre känsla 🤔 tycker däcket kränger mindre.
Förmodligen bara inbillning.
Men rätt billigt om man prova, typ 100:-/däck just nu inkl ventiler.
Har inte hört något "skrammel", men lär väl höra det nästa gång den cykeln används då jag nu kommer att lyssna.

Senast ändrad:

UrTomas

Aktiv medlem
Ligger själv runt 98-102kg och kör med vittoria Airliner (dyra) men dom funkar klockrent och går mer el mindre köra ca 10-15km helt utan luft i däcken utan några större problem. Så dom kan jag rekommendera.
Det blev en sån i mitt bakdäck också då det var det som fanns hos LBS. Dyrt som sagt, men känns riktigt premium!

VKruger

Medlem
Har haft hemma både anaconda och nukeproof ARD men ingen av dem passar min kombo av däck och fälg... har ni några tips?
Däcket är ett Maxxis Aggressor 2.3 och fälgen är en Roval Traverse Carbon 30mm ID.

Är däcket helt enkelt för smalt och jag bör gå mot 2.5(WT) eller finns det andra inserts som kan passa?

zinkpasta

Aktiv medlem
Är det helt enkelt för stor insert, eller vad är problemet? Anaconda finns ju i olika storlekar, men jag har installerat 29" L (2.3"-2.5") i ett Wolfpack Trail 2.25" på 25mm i.d.-fälg. Du kan behöva sätta ena däcksidan genom att pumpa upp däcket med slang i och låta det stå nån natt för att förenkla installationen dock. Just för ovanstående behövdes det inte för mig, däremot med Bontrager XR4 2.4" på 34mm i.d.-fälg.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har haft hemma både anaconda och nukeproof ARD men ingen av dem passar min kombo av däck och fälg... har ni några tips?
Däcket är ett Maxxis Aggressor 2.3 och fälgen är en Roval Traverse Carbon 30mm ID.

Är däcket helt enkelt för smalt och jag bör gå mot 2.5(WT) eller finns det andra inserts som kan passa?
Det är ju oftast väldigt tight att få på däcket, jag har trott många ggr att det inte ska gå. Speciellt om däcket är helt nytt. Poppa däcket tomt först och låt en kant sitta kvar, sen använder jag buntband allt eftersom jag börjar närma mig slutet för att hålla emot så att inte däcket ska kalva av på motsatt sida.

Makten

Aktiv medlem

Det borde funka. Jag kör den feta varianten i ett Aggressor 2,3" på fälg med 29 mm innerbredd. Den fyller dock i stort sett hela däcket vid montering, men krymper när man pumpar i luft.

Edit: Om du har asymmetriska fälgar så gäller det att montera däcket från rätt sida så att säga. Kanske det som spökar?
Har för mig att jag gjorde som med Cush Core, alltså satte korven i däcket redan innan jag petat nån av sidorna på plats. Och då ligger däcket "över fälgen" med varsin sida öppen så att säga.

VKruger

Medlem
Får liksom inte över däcket sista biten helt enkelt, vill inte använda verktyg då det är carbonfälg..

Ska kolla upp ifall de är asymmetriska, bra tips. Men bra att veta att det inte har med däcksbredden att göra iallafall!

Hälsingland

Aktiv medlem
Får liksom inte över däcket sista biten helt enkelt, vill inte använda verktyg då det är carbonfälg..

Ska kolla upp ifall de är asymmetriska, bra tips. Men bra att veta att det inte har med däcksbredden att göra iallafall!
Det är dom två sista dm som det känns omöjligt oftast. Utan däckjärn (i plast visserligen) skulle jag aldrig få på mina.

LDG

Aktiv medlem

Har du sett till att däckkanten är under inserten så den ligger i mitten på fälgen? Krävs lite övning men när man kommer på tricket så går det bra.
Jag har fått på ett däck och cushcore på 6min o var andra gången jag försökte. Såpavatten på fälg, däck o insert. När ddu kommit en bit börjar du kränga in däcket unde inserten med båda händer. Har funkar med andra inserts att göra på precis samma sätt.
På slutet har jag användt två däckvertyg men är nog mest av slöhet

Martinmat

Aktiv medlem
Ni som kör anaconda hur är de storleksmässigt? Såg att planet x skrev att man bör ta en strl mindre pga att de
Är stora? Ska ha till min plushoj med 40mm fälg och 2.8 däck. Large är ju för 2.8-3.0....

Mini_me

Aktiv medlem
Jag kör 27,5" och 2,6" däck (35mm fälg inne).
Vill minnas att jag kör på 2,3-2,5 Anaconda.

I ett 2,6" = inga probs att få på och av däcket.
Satte på ett 2,3" och fick kämpa för att få på däcket (Korven håller emot lite). Men det gick.

LDG

Aktiv medlem
Ni som kör anaconda hur är de storleksmässigt? Såg att planet x skrev att man bör ta en strl mindre pga att de
Är stora? Ska ha till min plushoj med 40mm fälg och 2.8 däck. Large är ju för 2.8-3.0....
Alltså man vill ju ha dom stora för att de ska ligga mot däckväggen och dämpa och ge stabilitet!

Med 40 mm invändigt ska det inte vara några problem, körde M på 30 mm invändigt och 2,6 och då var det väldans massa luft....

freddag

Aktiv medlem
hej.

min anaconda blev väldigt trasig på ett par hundra mil, och sög upp så mycket stansvätska att den gick upp till 140 g i vikt, från 60 g torr. krävdes rejält med mer vätska för att småpunkteringar skulle täta.

vore det ett bättre att gå upp i fälginnerbredd från 25 till 35 och köra utan korv? eller kommer jag börja paja däck i klämpunkor?

viktmässigt blir det samma lika, plus att 35 mm-fälgar är gjorda för enduro och borde tåla mer.

35 mm fälgar _och_ korv känns väl lite väl tungt för xc, men det är kanske där jag hamnar om ett par år?

(gick direkt från slang till slanglöst och korv, så jag har inte så mycket erfarenhet. men när bakdäcket jazzar i kurvorna börjar jag drömma om att 10 mm met fälgbredd ska lösa alla mina livsproblem.)

äsch, jag vet inte vad jag frågar egentligen.

AddeKvark

Aktiv medlem
hej.

min anaconda blev väldigt trasig på ett par hundra mil, och sög upp så mycket stansvätska att den gick upp till 140 g i vikt, från 60 g torr. krävdes rejält med mer vätska för att småpunkteringar skulle täta.

vore det ett bättre att gå upp i fälginnerbredd från 25 till 35 och köra utan korv? eller kommer jag börja paja däck i klämpunkor?

viktmässigt blir det samma lika, plus att 35 mm-fälgar är gjorda för enduro och borde tåla mer.

35 mm fälgar _och_ korv känns väl lite väl tungt för xc, men det är kanske där jag hamnar om ett par år?

(gick direkt från slang till slanglöst och korv, så jag har inte så mycket erfarenhet. men när bakdäcket jazzar i kurvorna börjar jag drömma om att 10 mm met fälgbredd ska lösa alla mina livsproblem.)

Jag gillar inte combon med däckinlägg/korv och vätska av samma anledning. Sedan i våras har jag kört med Rimpacts inlägg (vilka än så länge håller bättre än Anaconda och liknande) och UTAN tätningsvätska. Då gäller förstås att ha tillräckligt täta däck. Exempelvis svårt med Specialized Fast Trak (om du inte har Grid) däremot går det bra med Wolfpack-däck och säkert flertalet däck om ”punkaskyddade” varianter väljs. Wolfpack verkar hittat en ”sweet spot” mellan vikt, täthet och följsamhet tycker jag.

freddag

Aktiv medlem
Jag gillar inte combon med däckinlägg/korv och vätska av samma anledning. Sedan i våras har jag kört med Rimpacts inlägg (vilka än så länge håller bättre än Anaconda och liknande) och UTAN tätningsvätska. Då gäller förstås att ha tillräckligt täta däck. Exempelvis svårt med Specialized Fast Trak (om du inte har Grid) däremot går det bra med Wolfpack-däck och säkert flertalet däck om ”punkaskyddade” varianter väljs. Wolfpack verkar hittat en ”sweet spot” mellan vikt, täthet och följsamhet tycker jag.
intressant. jag får väldigt mycket småhål i mina däck. min körstil tänker jag, så utan vätska vet jag inte om jag vågar. men har absolut varit sugen på att testa wolfpack race.

och rimpact kanske blir nästa test när jag kört sönder min andra anaconda. 550 kr för två ilägg och ventiler är dock så mycket att de behöver hålla dubbelt så bra som anaconda för att bli bättre ur ekonomisk synvinkel.

Kör fortfarande med Anaconda här, dock på XC.
Inga problem så här långt, efter däckbyte kring 180mil hade jag fortfarande vätska kvar i däcket.
En synlig skada på korven, som jag limmade igen. Flera märken dock, men inte så det var hål.
Räknar dock med att byta och kassera den vid nästa däckbyte, som sagt småpengar.

Men jag kör inte särskilt "hårt", den fördel jag upplever är att jag kan ha ett lägre däcktryck.
Vilket är tillräcklig fördel för mig.

AddeKvark

Aktiv medlem
intressant. jag får väldigt mycket småhål i mina däck. min körstil tänker jag, så utan vätska vet jag inte om jag vågar. men har absolut varit sugen på att testa wolfpack race.

och rimpact kanske blir nästa test när jag kört sönder min andra anaconda. 550 kr för två ilägg och ventiler är dock så mycket att de behöver hålla dubbelt så bra som anaconda för att bli bättre ur ekonomisk synvinkel.
Ja, det gäller att däcken tål lite mer men självklart påverkas det av åkstil och terräng också.
Rimpact går att köpa utan ventiler (går bra att använda de från exempelvis anaconda):

AddeKvark

Aktiv medlem
Kör fortfarande med Anaconda här, dock på XC.
Inga problem så här långt, efter däckbyte kring 180mil hade jag fortfarande vätska kvar i däcket.
En synlig skada på korven, som jag limmade igen. Flera märken dock, men inte så det var hål.
Räknar dock med att byta och kassera den vid nästa däckbyte, som sagt småpengar.

Men jag kör inte särskilt "hårt", den fördel jag upplever är att jag kan ha ett lägre däcktryck.
Vilket är tillräcklig fördel för mig.
Mina har inte heller blivit särskilt skadade. Största problemet (som jag nämnt tidigare i tråden tror jag) är att de blir uttänjda och ganska snart ligger löst i däcket. Verkar ske mest bak för mig. Tog ut och jämförde en gång och såg att diametern på den bakre blivit märkbart större än den främre...

Mina har inte heller blivit särskilt skadade. Största problemet (som jag nämnt tidigare i tråden tror jag) är att de blir uttänjda och ganska snart ligger löst i däcket. Verkar ske mest bak för mig. Tog ut och jämförde en gång och såg att diametern på den bakre blivit märkbart större än den främre...
Oki, ännu inte märkt av det.
Använder Anaconda enbart i bakhjulet XCn.
Ska köra in i både fram och bakhjul på min Capra, för mig lär det nog funka bra en hel sommar gissar jag, då mina cyklar inte hinner få så många mil på sig.

Mini_me

Aktiv medlem
hej.

Jag kör "Joes Eco" vätska och den påverkar inte korven nämnvärt. Visst det är mer yta i däcket som vätskan kan kladda fast på (Däcksida + korv) men jag har ej märkt att den drar åt sig.

pnkcow

Aktiv medlem
Small 29" anaconda monterade i en Rekon 2,4. Det gick faktiskt ganska lätt när jag använde ett riktigt däckjärn istället för Lezynes plastskit.
IMG_20200529_160137.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
hej.

Pumpa däcken lite hårdare? Efter en snabb fight med Anaconda i i Michelins 2,35 AM-däck konstaterade jag att jag inte orkade bråka med den och pumpade lite extra istället. Att helt fylla däcket med skum borde inte vara bra för känslan heller, man har ju inte solida däck av en anledning. Det funkar utmärkt för min allmänna skogscykling här i Göteborg. Korven åker nog snarare i vid nån kommande alpresa där konsekvensen av ett haveri är potentiellt betydligt jobbigare än hemma. Som en backup inte för att kunna sänka trycket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer